Kisalföld logö

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -4°C | 4°C

A cégautó sokat eszik

Győr-Moson-Sopron - Egy, a polgárőrségnek vásárolt, 25 éves Skoda Favorit után ugyanúgy fizetni kell a cégautóadót, mint egy sokmilliós Audira. Ez a törvény.
Kis és nagy önkormányzat törheti a fejét február 1-je óta, de sok választása egyiknek sincs: 1600 köbcenti alatt havi 7, 1600 fölött pedig 15 ezer forintot kell befizetni (cég)autónként az államkasszába. Az új adótörvények kihirdetésekor a leghangosabban az önkormányzatok tiltakoztak; a kérdés csak az, kinek fáj jobban a feje emiatt?

Az önkormányzatok ez esetben „cégnek" számítanak, így fizetniük kell a cégautóadót.

Van ugyan néhány kivétel, de ezek egyike sem illik rájuk: nem megkülönböztető és figyelmeztető jelzéseket használó járművek tulajdonosai ugyanis, nem is alapítványok, így hiába dolgoznak az autókkal „betegségmegelőző vagy gyógyító céllal, az egészségkárosodott, hátrányos helyzetűek segítésére"; s legfőképpen nem „kizárólag halottszállításra" vásárolták a járműveket – ezért aztán nem mentesülnek az adófizetési kötelezettség alól. A cégautó-tulajdonosoknak – legyenek azok vállalkozások vagy önkormányzatok – az első csekket, amely a február-márciusi kétszer 7 ezer vagy kétszer 15 ezer forintot tartalmazza, április 20-ig kell feladni.

Két példát mutatunk most be arra, hogy az önkormányzatok miért vakarják a fejüket (hiába) a „cégautóik" miatt. A mintegy 1500 lakosú Győrság 2007 végén vásárolta meg a péri önkormányzattól a húsz év körüli Skoda Favoritot. „Nem a hivatalnak, hanem a polgárőrségnek szántuk az autót, hogy a munkájukat ezzel segítsük; s akkor még azt gondoltuk, jót tettünk velük, a faluval és magunkkal is" – mondta Ferenczi Zsolt tegnap a Kisalföldnek. Most azonban, hogy az önkormányzatnak havi 7, éves szinten 84 ezer forintot kell fizetnie a nem egészen két éve 200 ezer forintért vásárolt, toldozott-foldozott Favoritét, már nem tűnik olyan jó üzletnek a beruházás. Erről persze nem az önkormányzat tehet, hiszen 2007 végén nem sejthette, hogy ilyen pluszadó sújtja majd a Skodát – s persze az önkormányzatot.

Csörnyei Péter polgárőr és a 25 éves Skoda Favorit, amely után havi 7 ezer forintot lesz kénytelen fizetni az önkormányzat – hisz ez is cégautó. Fotó: Bertleff András
Csörnyei Péter polgárőr és a 25 éves Skoda Favorit, amely után havi 7 ezer forintot lesz kénytelen fizetni az önkormányzat – hisz ez is cégautó. Fotó: Bertleff András

Győrság nem engedheti meg magának, hogy a polgárőrségétől elvegye a Skodát, amiért pedig valószínűleg egy év alatt több adót fizet majd a halomaljai község, mint amennyit valójában ér. Ebben nincs különbség a 130 ezres Győrrel, ahol persze már mások a tételek – Simon Róbert Balázs alpolgármester más számokat is sorol: a győri önkormányzat 54 cégautó után fizet adót, ebből 15 a polgármesteri hivatalé, 39 pedig az intézményeié. Gyors fejszámolással havi átlagban 540 ezer forintot állapít meg az alpolgármester – ennyit kell majd csekken utalniuk az államkasszába. Éves szinten pedig közel 6 és fél milliót. „Ezek az autók nélkülözhetetlenek, döntő részükkel közfeladatot látnak el a kollégák – ételhordásra használják például. A törvény ezzel mégsem foglalkozik, amit nem tudunk megérteni. Mást azonban mi sem tehetünk, mint árpilis 20-án kéthavi összeget, tehát több mint egymillió forintot utalunk az államkasszába" – mondta az alpolgármester.

Hogyan úszható meg az adófizetés?

Amióta az adótörvényt kihirdették, az érintettek keresik a – legális – kiskapukat, hogyan lehet megúszni a befizetést. Néhány ötletet nyilvánossá is tettek, íme: a legegyszerűbb, hogy a céges autót át kell íratni magánautóra. Jó tudni: ha a dolgozó magánautóval a cége (az önkormányzat) érdekében közlekedett, s erről útnyilvántartást készít, akkor az autó tulajdonosának adót kell fizetni. De ha ugyanebben az esetben nem útnyilvántartást vezet, hanem kiküldetési rendelvényen történik az elszámolás, akkor nem kell cégautóadót fizetni. A különbség a két esetben annyi, hogy a kiküldetési rendelvény formai követelménye más, valamint ez 2 példányú, az egyik a cégnél, a másik a dolgozónál van. Az adómentesség csak abban az esetben él, ha az elszámolás az üzemanyagköltséggel és kilométerenként 9 forint karbantartási költséggel történik.

Olvasóink írták

  • 6. pmfc 2009. április 03. 12:41
    „De az egészbe a legnagyobb vicc mi?? Hogy miért kell polgárőrség a falvakba, mert a rendőrség képtelen ellátni a vidék védelmét.
    Az emberek és az önkormányzatok jó fejek akartak lenni, összeállnak, hogy ellássák azt a munkát, amit a rendőrségnek kellene, és mi a hála: jól megadóztatjuk őket.

    Hát hogy ezek nem normálisak, az biztos.”
  • 5. pampus 2009. április 03. 10:51
    „Sajnos itt a pénz bezsebelés a legfontosabb cél, mindegy milyen áron!”
  • 4. Primax 2009. április 03. 10:43
    „A Skoda Favoritot 1989-től gyártották. Ezek szerint 2014-et írunk...”
  • 3. MTT 2009. április 03. 08:15
    „De legalább van nekik, sok olyan település van a megyében, ahol még ilyen sincs! Pedig, de kellene.”
  • 2. Sunyi 2009. április 02. 20:28
    „Kedves Jocó123!
    Nem a kor számit hanem az a szégyen, hogy engedmény nulllla és közben a p-s rendszámmal furikáznak nem kevesen vagy éppen nincs is vagy még sorolhatnám. Vagy pl egyes rendőr azzal szarakodik hogy a polgárőrségeket jelenti fel mert neki nincs inyére éppen a normális szolgálatot tevő személyzet.”
  • 1. jocó123 2009. április 02. 20:16
    „Tisztelt Sudár Ágnes!

    A Skoda Favoritot 1987-ben kezdték gyártani, tehát a képen lévő autó nem lehet 25 éves! Ha pedig eredeti a rendszám rajta, akkor kevesebb mint 20 éves.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Még szabad 252 segélyhívó

Győr és környéke - Hetvenről ötszázra bővült a Győrben és néhány környékbeli településen élők által… Tovább olvasom