Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

A benzin fagyhat Győrben? Csalás nélkül kizárt

Olvasónk az egyik győri benzinkúton hártyásodó, fagyásnak induló üzemanyagot látott és fotózott le. Utánajártunk a fizikailag lehetetlen folyamatnak.

"A minap az egyik győri benzinkúton tankolva figyeltem fel a képen látható kontrollablakon - ami benzint tartalmazott –, hogy mínusz 3 Celsius-fokon hártyásodott az üzemanyag. Normális jelenség, hogy a benzin megfagy?" – kérdezte olvasónk.


Fotó: Tudósító.
Fotó: Tudósító.


Tekintettel, hogy a cikket író újságíró mindig is elég gyenge volt fizikából és kémiából is, ugyanezt a kérdést inkább feltette a MOL sajtóosztályának. (A félreértések elkerülése végett annyit elárulunk: nem MOL-töltőállomáson készült az ominózus felvétel.)

Nos, a rövid telefonos válaszból kiderült: "teljességgel lehetetlen, hogy benzin fagyásnak induljon szélsőséges időjárási körülmények között is".

A hivatalosan elfogadott érték szerint ugyanis a benzin – 100 Celsius-fok körül fagy meg (ez a szám az üzemanyag sűrűségének függvényében valamelyest eltérhet).

Olvasóinkban bizonyára ezen a ponton merül fel: vajon csodaszámba menő jelenséget kapott lencsevégre a győri autós, vagy a töltőállomáson "huncutkodtak" a benzinnel?

Bár mi hiszünk a csodákban, racionálisabb magyarázatnak tűnik a csalás.

Már csak azért is, mert az interneten se szeri, se száma az olyan blogbejegyzéseknek, melyekben a szerzők épp azt ecsetelik, hogy "az üzemanyag minőségét elsősorban a gyakorlatban (életben) a víztartalom határozza meg Magyarországon".

A víz pedig – mint tudjuk – mínusz 3 fokban már fagy.



Az orosz tél sem állította meg a páncélosokat  

Két kiváló történész, Pollmann Ferenc és Sipos Péter "Téli hadviselés a 20. századi világháborúkban" című, a História folyóiratban anno megjelent tanulmányából egyértelműen kiderül, hogy az oroszországi iszonyatos fagyok (mínusz 35-40 Celsius-fok) közepette sem álltak meg a páncélosok.

A gázolajjal hajtott szovjet harckocsik ugyan jobban bírták a hideget, de a benzinhajtású német gépjárművek esetében sem az üzemanyaggal volt gond, hanem a szélsőségesen alacsony hőmérsékleten is alkalmas fagyálló folyadék hiányával.

Kényszermegoldásként – különösen a hideg éjszakákon – a németek állandóan járatták a motorokat, ami előre nem látott mennyiségben emésztette fel az amúgy is szűkében lévő üzemanyagot.



Olvasóink írták

105 hozzászólás
  • 105. sentinelgyőr 2011. január 18. 21:07
    „gratula spion !
    ezzel az idióta állítással sikerült egykét embernek " jó napokat szerezni "
    szer menj vissza és fényképezd le újra .
    tuti segítenek majd. :)”
  • 104. quaestor 2011. január 15. 20:33
    „Húúú...az utóbbi néhány hozzászólás elolvasása után, részletekbe menően teljes képet kapott boldog-boldogtalan a probléma ok-okozati összefüggéseiről.
    Na, de arra még senki hozzáértő nem adott megfelelő választ, hogy miért jobb minőségű az Ausztriában vásárolt üzemanyag??? Mert ez tény.”
  • 103. Pedró 2011. január 13. 10:21
    „100: pityesz:
    Hülyeséget beszélsz! Nézz utána 9/2008 (II. 22.) ÖTM rendeletben leírtaknak (régen 2/2002 (I. 23.) BM rendelet).
    Föld alatti veszélyes folyadék tároló csak duplafalu lehet, szivárgásjelző rendszerrel!!!
    A talajvíz bejutásának esélye sincs!!!”
  • 102. Mankapunka 2011. január 12. 20:17
    „bubo

    A jogsinál megtaníttatják,hogy ne a saját bőrödön próbáld ki a nagy hidegben,mikor nem indul az autód.

    gimnáziumi kémia meg egyenlő az 1,3-del,mert szerintem tök fölösleges volt a 2 évi tanítás,amit mi kaptunk. mindent kimásoltunk a füzetből,aztán viszont látásra.
    Ki nem szarta le,hogy hogyan jönnek ki a 2 soros vegyjelösszevonások.-”
  • 101. drbuboo 2011. január 12. 18:34
    „Mankapunka,

    a paraffinba ne menjünk bele, mondjuk inkább azt, hogy az adott kőolajpárlat magasabb szénszámú frakciója... Ez meg gimnáziumi kémia...”
  • 100. pityesz 2011. január 12. 11:39
    „26.Truder
    Csak annyi .A földbe levő tartály hegesztése ereszt.Ezt már akkor tudták.Át adás átvételnél.
    De a MOSZKVICS na nem számi .Meg nem írom le menyibe került 1l benzin....”
  • 99. Karc 2011. január 12. 08:23
    „Miért esünk rögtön egymásnak? Egyszerű a képlet. Adalék. Mindegy mi,csak meggyulladjon a lötty. A háborúban tiszta krumpliszesszel is mentek a Messerschmitt-ek,ma 360-370ft/liter áron bármit eladnak,tisztelet a kivételnek. Ha kannába tankolsz,mert kisgéped van? szembesülsz a valósággal.Pár hét múlva lenolajkencéhez hasonló szaga ,narancssárga színe lesz,és habzik ha áttöltöd.
    Kisgépszervizek szenvednek igazán illetve a gépek tulajdonosai. Napi 8 órában csak porlasztókat tisztítanak,ultrahanggal,és szagáról megmondják hogy melyik kútnál tankolsz. 100km-re nyugatra ez ismeretlen probléma, ráadadásul az autó tankja is "kisebb pár literrel" tankoláskor.”
  • 98. Vanderer 2011. január 12. 07:48
    „A kémlelőnyílásban az éppen a tartályból(föld alól )érkező lötty látható.Mínusz 3-nál akkor sem fagy meg ha nincs benne benzin.Nincs rá ideje,hogy annyira lehűljön.Szerintem persze.”
  • 97. Mankapunka 2011. január 12. 01:02
    „drbubo

    Paraffinak hívják azt az anyagot,ami kiválik belőle. Jogsi szerzés alapfeltételében van benne.”
  • 96. drbuboo 2011. január 12. 00:21
    „Ja, és a -100°C eléggé erős túlzás, a benzin -45 °C körül kezd dermedni (és ezáltal használhatatlanná válni), a jó minőségű dízel (megfelelő adalékanyagoknak köszönhetően) -25 - -30°C-ig folyékony, azaz ott kezd olyan viaszos-pelyhes csapadék kiválni belőle, amely a eltömíti egy átlagos motor üzemanyagszűrőjét (ezt a hőmérsékletet hívják CFPP-nek, azaz Cold Filter Ploughing Pointnak, kb. "filtereldugítási hidegpontnak"). Gyengébb minőségű, adalék nélküli dízelekkel ez már a fagypont közelében is megtörténhet. Ez a cikk úgy ahogy van felületes és félrevezető, ne csoda, hogy nem merték kiírni, hogy melyik benzinkúton készült a cikk, mert olyan pert kaptak volna a nyakukba, hogy megemlegetik.”
  • 95. Mankapunka 2011. január 12. 00:17
    „Ennyire gyenge cikket APukám.

    Ez a műanyag el van már belül "rohadva",és ezért néz ki így. Amúgy ilyen világoszöld színű teteje az új építésű molnak van,meg max a Kerolnak,de a Kerolnál nincs ennyi kútfej egymás mellett.

    Újabb fejek kémlelőnyílásásban pedig egy kis lapát van,ami tankolás közben pörög benne.”
  • 94. Ventos 2011. január 12. 00:07
    „Hát vki írta,hogy Carrera,akk gondolom OMV.Nekem egy két hete kb 4 cm-es BENZIN! jégcsap lógott a kocsim alján.Egy picit ereszt a szuszogónál. :) Amúgy csak omv-nél tankolok.Ha lesznek még kemény mínuszok szívesen küldök képet.”
  • 93. drKotász 2011. január 11. 22:48
    „92. hozzászólás macskazat A te BMW-d be nem szereltek irányjelzőt?”
  • 92. macskazat 2011. január 11. 21:43
    „90. Na végre, hogy mellém áll valaki, aki nem csak huhog össze-vissza. A szajoli tartályok példáját is csak azért említettem, mert ott is igyekeznek megoldani nagyban a lecsapódó víz problémáját, amit egy töltőállomáson, vagy egy tartálykocsinál nem lehet megoldani.”
  • 91. nasi12 2011. január 11. 21:41
    „Bizony a Photoshop csodákra képes.
    Három mozdulattal hupi lilára, vagy a természet bármely színére
    át lehet változtatni vele, a kémlelő üvegen látható üzemagyagot.
    Talán érdekesebb lett volna, a jeget apró kockásnak ábrázoltni.”
  • 90. drbuboo 2011. január 11. 21:27
    „Benzinnel foglalkozom napi szinten, van közöm az üzemanyag minőségének ellenőrzéséhez is, és szinte biztosan állíthatom, hogy az, ami a képen látszik, nem vizezés hatása (ez persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne vizes a benzin). Ahogy már szó volt róla, egyrészt a víz csak igen kis mértékben elegyedik a benzinnel (habár, amióta alkohol-szerű "bio" adalékok is vannak a benzinben, azóta több vizet is fel tud venni), másrészt, még ha sok víz is lenne benne, a földalatti tartályokban jóval fagypont fölötti a hőmérséklet (5-8°C mostanság), és -3°C-on sehogy sem hűl le még 0°C-ig sem. Arról nem is beszélve, hogy a vizes benzin elegy az alkoholhoz hasonlóan jóval 0°C alatt fagy. Bár nagyon rossz a kép minősége, én inkább arra gyanakszom, hogy a tankban valamilyen szennyeződés, esetleg baktérium- vagy gombafertőzés van (bizony, ez gyakran előforduló probléma, szintén a "bio" óta), és abból származó anyag képez egyféle lepedéket a figyelő üvegen. Ahogy már más is említette, a szándékos vizezés a gyakori ellenőrzések, de pl. a szigorú jövedéki elszámolás miatt is, igencsak nehézkes lenne. (Nem adhat el sokkal többet, mint amennyit hivatalosan is megvásárolt. Kilopni meg, hogy vízzel helyettesítse csak a pumpán keresztül tudná a hatósági plombák megbontása nélkül.) Szerintem ez megint csak egy jó példa az általános rosszhiszemű hőzöngésre...”
  • 89. Papó 2011. január 11. 21:25
    „Valóban könnyebb a benzin mint a víz, így igaz is lehetne,hogy a keverőtartály alján kellene lenni a jegesedésnek. Viszont ha figyelembe vesszük,hogy a keverőtartályban forog (keveredik) az üzemanyag,akkor pontosan az edény végére csapódik ki a jegesedés, mint ahogy az látható! Mert ugye olaj az nem lehet,mert a benzinben oldódik! Tehát akár víz,akár valami más,egy a lényeg! Nem bele való"!" Tehát nem leugatni a cikket, és a kép készítőjét,hanem elgondolkodni azon,hogy megint becsapnak bennünket,valamivel,valahol! Bár,ha valaki érdekelt valamilyen benzin üzletben, annak biztos nem tetszik a cikk, sem a fotó.”
  • 88. macskazat 2011. január 11. 21:22
    „62. A balra forgatás, azt jelenti, hogy az óra mutató járásával ellentétesen forgasd el a képet. (Bal, az a kezed, ami a szívedhez közelebb esik.)”
  • 87. JohnDoe 2011. január 11. 21:15
    „Ma jártam a kérdéses kúton. +3,5 fok volt, ugyan így nézet ki Carrera 95 és 100 benzineknél.”
  • 86. pancser 2011. január 11. 20:59
    „79! Nem a mobiltelefon a hibás hanem aki fogta. Azzal a mobillal is lehet éles képet készíteni. Az előtér, vagyis amiről a cikk szól tök homályos a háttérben a piros cső viszont éles. Annyi a hitele a cikknek mint amilyen a kép. A benzin könnyebb mint a víz, tehát a benzin tetején nem hártyásodhat a víz. A víz ha megfagy az a tartály alján történhet csak, de lehet, hogy a fizikai ismereteim már elfejtődtek, nem hiszem”
105 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Botrány? Pecsét nélküli szavazólapok a cigány kisebbségi választáson

Botrány alakult ki hétfőn délután a kisebbségi önkormányzati választás szavazatszámlálásán Győrben a… Tovább olvasom