Kisalföld logö

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 4°C | 13°C Még több cikk.

30-40 milliárdos elképzelés: `Győr elővárosi közlekedését csak a vasút oldja meg´

A VEKE győri tagszervezete készítette terv szerint Győrben két új vasúti megálló épülne Ady- és Marcalvárosban, valamint zónaalapú, egységes tarifarendszert vezetnének be.
Portálunk utoljára tavaly júliusban foglalkozott elemző cikkben a győri elővárosi közlekedéssel.

Közel egy éve arról írtunk, hogy nem csak 21. századi látványterveket készített egy "leendő" marcalvárosi vasútállomásról egy győrújbaráti friss diplomás építész, de diplomamunkájában az elővárosi tömegközlekedés lehetséges kialakításával is foglalkozott.


`Becsomagolt´ marcalvárosi vasútállomás - látványtervek: Füzy Zsuzsanna.

Most a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) győri tagszervezete hozta nyilvánosságra tanulmányát a kisalföldi megyeszékhely elővárosi közlekedésének fejlesztési lehetőségeiről.


A teljes dokumentumot ide kattintva tölthetik le!


"Győr elővárosának jelenlegi közlekedési rendszere elért a teljesítőképessége határához"

"Az egyre növekvő agglomeráció, a város szerepének jelentősebbé válása szükségessé teszi, hogy az elkövetkezendő 30-40 évre új, hosszú távon is időtálló fejlődési irányokat jelöljünk ki.

Úgy gondoljuk, hogy kapkodó járatritkítások, tarifaemelések helyett részletes koncepció kidolgozása és következetes végrehajtása lehet az egyedüli alternatíva Győrben" - kezdte a kisalfold.hu-nak Feld István Márton.

A VEKE alelnöke hozzátette: "Győr elővárosának jelenlegi közlekedési rendszere elért a teljesítőképessége határához, s továbblépésre, fejlődésre ebben a formájában alkalmatlan".



Vonatról buszra vagy buszról vonatra: átszállási lehetőség Salzburgban
Vonatról buszra vagy buszról vonatra: átszállási lehetőség Salzburgban


Sínek vannak Győrben, de elegendő megálló nincs

"A főútvonalak forgalmának döntően autóbuszokkal történő kiszolgálása olyan mértékű eszközfelhasználást és energia-kibocsátást tesz szükségessé, amely – főként a szolgáltatás problémáinak ismeretében – gazdaságossági, s környezetvédelmi szempontból sem tartható fenn hosszútávon.

A vasútban viszont óriási tartalékok vannak, megfelelő stratégia hiányában azonban ezeket az elmúlt évtizedekben nem szabadították fel, az elővárosi szegmensben a vasút egyáltalán nem tudott alkalmazkodni az elmúlt időszak megváltozott viszonyaihoz.


Német emeletes S-Bahn-vonat a győri állomáson.
Német emeletes S-Bahn-vonat a győri állomáson.


Győr elővárosi vasútvonalait ma helyenként gyenge infrastrukturális állapotok, a kívánatosnál alacsonyabb pályakapacitás, rossz menetrendi struktúra jellemzi.

A megyeszékhely saját vasúthálózata a városból jelentős területet foglal el, azonban hiányzó fontos vasúti megállók, néhány száz méteres vágánykapcsolatok miatt ma nagy része nehezen használható" - magyarázta Feld István Márton.


Modern, 21. századi átszállópont Saarbrückenben - fotó: VEKE
Modern, 21. századi átszállópont Saarbrückenben - fotó: VEKE


Nyugat-Európában zónarendszerben fizetnek az utasok

"Hazánk számára vasúti téren referenciát jelentő országokban (Ausztriában, Németországban, Svájcban, Dániában) számos példa található arra, hogy miként sikerült akár nagyvárosok, akár Győr-léptékű kisebb régiós központok esetében korszerű, az egész térség közlekedésének a gerincét jelentő elővárosi vasúti közlekedést kiépíteni.

A közlekedési rendszer alapját alacsony menetidőket, magas járatsűrűséget és nagy kapacitást biztosító vasúti gerinchálózatnak kell biztosítania.

Freiburgi példa képzeletben a győri Baross hídon:  közúti híd a vasút felett, melyet csak tömegközlekedési járművek használnak
Freiburgi példa képzeletben a győri Baross hídon: közúti híd a vasút felett, melyet csak tömegközlekedési járművek használnak


A központi városon belül sok megállóval rendelkező vasúti gerincvonalat kell létesíteni, amelyet ugyanazokkal a jegyekkel, bérletekkel igénybe lehessen venni Győrön belül, mint a helyi buszokat.

Nyugat-Európában általában területi alapú zónarendszer működik, vagyis valamennyi busz- és vonatmegállót zónákba rendeznek.

Ebben a rendszerben nem a járatok pontos útvonalától, hanem a kiindulási és végponttól függ a díjszámítás, s ez alapjaiban tér el a minden szinten merev, kilométer alapú magyar díjszabástól" - magyarázta Feld István Márton.

Külföldön a jegyrendszert a közlekedésszervező alakítja ki

A VEKE alelnöke hozzátette: "külföldön a bevált példák azt mutatják, hogy nem a közlekedési cégek tervezik meg a szolgáltatást maguknak, hanem a helyi közlekedési szövetség, amely minden tervezési, stratégiaalkotási feladatot átvesz az üzemeltetőktől.

A szolgáltatók dolga csupán annyi, hogy az elvárásoknak megfelelően leközlekedtessék a járműveket, a közlekedésszervező pályázatokat ír ki, amelyen magáncégek is elindulhatnak.

Amely pályázó a legjobb ár/érték arányt éri el, azé a közszolgáltatási szerződés 5-10 évre, s így a jegyrendszert, s az ezzel kapcsolatos kérdéseket is a közlekedésszervező felügyeli".

Új megállót szükséges építeni Ady- és Marcalvárosban


"Álláspontunk szerint Győr vasúthálózatán létre kell hozni olyan központi törzsvonalat, mely alkalmas a nagy számú elővárosi vonat fogadására. A központi gyorsvasúti gerincszakaszon két új megállót (Adyváros, Marcalváros) kell kialakítani.

Így a környező településekről érkező utasok közvetlenül eljutnának számos iskolába, munkahelyre, illetve bevásárlóközpontokba és a kórházhoz is.


A győri körvasút vonalvezetése és megállói a VEKE tanulmányában
A győri körvasút vonalvezetése és megállói a VEKE tanulmányában


Az új gerincvonal a járatok sűrűsége, s az új megállók miatt alkalmassá válhat városon belül közlekedésre is, ezáltal tehermentesítve Győr zsúfolt helyi közlekedését is.

30-40 milliárd forintból 30-40 évig időtálló elővárosi közlekedés valósulna meg

A megyeszékhely vasúti rendszerének ilyen módon történő újragondolása hatalmas területeket is szabadíthat fel a város számára, továbbá ma kevésbé frekventált településrészeket is a régió csuklópontjaivá tehet.

Ezekkel a megoldásokkal, körülbelül 30-40 milliárd forintos költségből az egész győri előváros számára fenntartható, 30-40 éves távlatban is időtálló közlekedési hálózat alakítható ki" - közölte Feld István Márton.

Mennyire reális a terv?

Arra a kérdésünkre, hogy mennyire látja reálisnak a terv megvalósulását, a VEKE alelnöke úgy válaszolt: "mi hosszabb távon gondolkodunk, s az sem utolsó szempont, hogy számos uniós beruházás fog megvalósulni a Győr környéki vasúton a következő 10 évben. Az igazi kérdés, hogy miként.

Fontos megjegyezni a Győr-Sopron és a Győr-Pápa-Celldömölk szakaszok korszerűsítését is - utóbbiak egyértelműen hatással lesznek a győri elővárosi közlekedésre is".

Olvasóink írták

90 hozzászólás
  • 90. Freehill 2012. május 27. 19:54
    „zsukov111: a 186 oldalas tanulmányt is olvastad? Nem lehet, hogy inkább máshol van gond az "értelemmel"? :P”
  • 89. zsukov111 2012. május 24. 09:48
    „Barmok hasonlot az ovi-ba rajzolnak ingyen Értelme meg semmi !!!”
  • 88. Tündenéne 2012. május 24. 08:41
    „83. sx486 2012.05.23. 13:26

    Jogos. Én elsősorban ezért nem akarok kiköltözni Szentivánra, pedig amúgy minden szempontból jó lenne, de mire beérnék a munkába, elunnám az életem :( ha lenne egy jobb, gyorsabb megoldás, már mennék is :)

    Szerintem ez a terv jó, ha valaki veszi a fáradságot és elolvassa, láthatja. Nem tökéletes, meg minden, de tervnek, ötletnek, elképzelésnek abszolút rendben van. Nyilván kell egy kiindulópont, hogy egyáltalán legyen miről beszélni. Hát erről lehet.”
  • 87. torrentevader 2012. május 23. 20:34
    „Szép terv,olyan eus,itt már minden eus,a fizetésünk mikor lesz eus?”
  • 86. háté 2012. május 23. 19:40
    „76. sx486 - ez sem rossz!”
  • 85. knifemaster 2012. május 23. 18:51
    „Majd megépítjük kommunista szombat keretén belül...aztán mindenki azt épít amit akar...:)”
  • 84. gyugyu1 2012. május 23. 18:26
    „Nagyon jó elképzelés ! Ez kell Győrnek nem mélygarázs !

    A még meglévő iparvágány hálózat a város minden kerületét behálózza ,ez lehetne az alapja a városi ill. elővárosi vasúthálózatnak gyors ,környezetkímélő közlekedést biztosítva !

    CSAK ARRA SZERETNÉM FELHÍVNI A FIGYELMET? HOGY GYORSAN KELLENE CSELEKEDNI MIELŐTT A VASGYŰJTŐ CIGÁNYOK /ROMÁK / FELSZÁMOLJÁK A VASUTISÍN HÁLÓZATOT ! /ELLOPJÁK !!!!!! / /lásd.:olajgyári iparvágány a hid u-tól a Gyepszél útig !!!!!!/ A rendőr meg büntetni akart mert a közúti jelzőtáblát nem lopták el (nem alu. volt !! )”
  • 83. sx486 2012. május 23. 13:26
    „(80.Mankapunka)... Akkor, hogy lenne a gépjárművek karbantartása, tankolása tisztán tartása Centivánon?
    Ahogy Győrben. Ott sem a Révai utcában van a karbantartó állomás.
    8-10 km távolságot kell megtenni naponta minden Szentiváni lakosnak aki autóbusszal akar Győrbe utazni. Ez 1 órát vesz igénybe naponta.(oda-vissza). Ez csak a járat menetideje.
    Hogy ne lenne igény egy gyorsabb utazásra a Szentivániaknak?”
  • 82. Gőcze_László 2012. május 23. 12:54
    „ad. #80.)
    Amolyan hajánál fogva előrángatott kérdés?
    Ugyanúgy, ahogy eddig, azaz nem Győrszentivánon lennének a kérdezett dolgok megoldva.
    Nehezen elképzelhető, hagy a napi első járatok a nap folyamán lennének a Szentivánon futók és félidőben vagy netán a műszak végén utolsó járatként visszatérnének a telephelyre?
    És csak mint járulékos dolog, szinte alig jelentkezne költségtöbblet és egyúttal megspórolhatnának jó néhány menetkilométert, meg a szolgáltatás színvonala is javul(hat)na.”
  • 81. humer 2012. május 23. 12:10
    „Az ára tulajdonképpen nem sok (kb 1 megállónyi 4-es metró árából az egész győri régió közlekedése megújulhatna) másrészt az eu forrásokból el lehet érni, hogy 5-10%-os önrészbe kerüljön az egész, az meg 3-4 milliárd, egy-két mélygarázs árqa. Én azért egy ekkora beruházásnál kevesellem az összeget, de a VEKE biztos jól átszámolta.”
  • 80. Mankapunka 2012. május 23. 11:51
    „Gőcze László

    Akkor,hogy lenne a gépjárművek karbantartása,tankolása tisztántartása Centivánon?”
  • 79. Gőcze_László 2012. május 23. 11:15
    „A tanulmány 116-117. oldalán egy jó nagyot nyekken a logika a bemutatott ménfőcsnaki példát követően.
    Győrszentiván kapcsán még mindig csak ott tart a gondolkodás, hogy meg kell erősíteni a ráhordási útvonal egyes szakaszait, meg hogy a Váci Mihály utcai lakosok kiszolgálása nem lenne megoldott, továbbá az autóbuszok továbbra is Győr belvárosából indulnának. De miért ez a leegyszerűsítő elutasítás, amikor közvetlenül előtte éppen a ménfőcsanaki példában mutatták be a megoldást?
    Győrszentiván lakossága tízezres nagyságrendű, ebből csak egy kis hányad lakik a Váci Mihály utcában, azaz a kérdés megítélésének súlyozásakor nem képvisel(het)nek döntő befolyással. És miért csak a déli településrész volt a felületes vizsgálódás tárgya, amikor éppen a Váci Mihály utcától É-ra terül el a nagyobb lakott terület, úgy 3 km hosszan.
    Ugyan miért ne lehetne úgymond helyi járattal/járatokkal biztosítani a településrészen belüli mozgást, megoldva a vasútra történő ráhordás kérdését (is)? Közel 4 éve ajánlottam két járat útvonalat, amelyek lefednék a településrész szinte egészét. A vasútállomás épületében pedig - viszonylag kis ráfordítással - kialakítható lenne a gépkocsivezetők szociális helysége. (Most mi áll a rendelkezésükre? A semminél minden megoldás jobb!)
    És ami a lényeg: elég lenne a jelenlegi autóbuszjáratok nagyjából felét üzemeltetni az eredeti útvonalakon, mondjuk félórás követési idővel, kiszolgálva a közbeeső területek igényeit is.”
  • 78. Ambar 2012. május 23. 09:50
    „A terv szerintem jó !Utópia: mert a megvalósítás évtizedekig elképzelhetetlen.Évtizedek múlva meg már teljesen más lesz a város szerkezete és már más megoldást kíván!Álmodni lehet, de sajnos felesleges .A realitás fontos dolog mert az emberek egy része elhiszi hogy ilyen elképzelés napjainkban megvalósítható és hamarosan számon is fogja kérni!Elkövetkezendő tíz évben nincs realitása !Sajnos!!”
  • 77. dsj 2012. május 23. 09:01
    „Nekem tetszik a VEKE tanulmány és az adaptálható külföldi példák is. Jut eszembe, hogy vajon a szétbarmolt, de pályatest szintjén még meglévő olajgyári vonal vajon nem vonható-e be a rendszerbe, különösen a Kossuth u. - Bercsényi liget projekt kapcsán.”
  • 76. sx486 2012. május 23. 07:53
    „(75.háté) Nem jó. Én jobbat tudnék elképzelni.A városban vannak elhelyezve a megállók.Mint a totem oszlopok.
    Bedobod a fizetőeszközt, kipottyan egy kapszula, kicsomagolja magát, beleülsz és odavisz ahová megmondod neki.
    Kiszállsz, megvárod míg becsomagolja magát, és beteszed a gyűjtőhelyre.Amiért jár vissza némi zseton.”
  • 75. háté 2012. május 22. 23:05
    „Az hiányzik a tervből, hogy az autókat a katasztrofális utakról fellehetne tenni lapos vagonokra mondjuk, mint a bicikliket.
    Oldalról feljárna az ember és a másik megállóban lecsorogna. - a Duna alatt várná a mélygarázs, ahol a tenger gyöngyszemeit bemutató nagy akváriumok lennének láthatók.”
  • 74. Igazamvan 2012. május 22. 22:04
    „A Kőröshegyi völgyhíd árából Győr tömegközlekedését európa nyugati szintjére lehetne emelni a következő 15-20 évre.A VEKE munkája átfogó és részleteiben is átgondolt alapja lehetne a tényleges megvalósításnak.”
  • 73. ádám+éva 2012. május 22. 20:51
    „Megint egy utópia!A cikk írójának téves elképzelései a magyar gazdaságról.Hol jövünk mi Ausztriához,Németországhoz, Svájchoz vagy Dániához.Csak meg kell nézni az öt ország gazdasági helyzetét,és egyből látjuk a külömbséget.Ezekben a nyugati országokban olyan magas az életszínvonal,hogy van miből költeni és befektetni,nem zárnak be iskolákat,kórházakat,gyárakat,üzemeket.Aki ott él,és jól akar élni ott megteheti.Magyarországon mi van? Telhetelen,kapzsi politikusok akik még a kormányzás alapvető elemeit sem ismerik.A mai Magyarországot teljesen le amortizálták,itt nincsenek gyárak, üzemek,kevesebb iskola,kórház olyan valamik amik az emberek jobb megélhetését szolgálnák.Sajnos Magyarország 50 évvel el van maradva nyugat-európai társaitól.”
  • 72. aghla 2012. május 22. 20:12
    „A látványtervből az következik, hogy a 83-ast felül keresztezné a vasút, kb. 4 m magasan. Innen 350 m, részben kanyar áll rendelkezésre, hogy visszatérjen a pápai vonal szintjére. Meredeknek tűnik.”
  • 71. ATX 2012. május 22. 19:35
    „69: "ne várjunk a megvalósításra, újabb évtizedeket!" Pedig fogunk, ne aggódj! :)))”
90 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vidám nótás-dalos találkozó Győrszentivánon - képgaléria

Első alkalommal rendezték meg Győrszentivánon a Molnár Vid Bertalan Művelődési Központban azt a… Tovább olvasom