Kisalföld logö

2017. 09. 21. csütörtök - Máté, Mirella 11°C | 14°C Még több cikk.

15 millió köbméter szemét

Győr - Harminchárom év után bezár Győrben a Pápai úti kommunális hulladéklerakó. Ez idő alatt 15 millió köbméter összegyűjtött szemetet raktak le benne. A jövőben évi 200–250 ezer köbméter metángázt nyernek ki a domb alól.


Az utolsó kukásautó tegnap éjfél előtt ürítette ki az összegyűjtött szemetet a Pápai úti kommunális hulladéklerakó telepen. Az üzemeltető Győri Kommunális Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója, Kovács Barnabás a létesítmény megnyitásának kezdetét 1976-ra tette. A legügyesebb rakási technológia alkalmazása mellett is legfeljebb hat hónapig tudta volna fogadni a régió hulladékát.

– Korábban a tégla- és cserépipari vállalaté volt a terület. Amikor már nem lehetett gazdaságosan kitermelni az agyagot, akkor kezdődött ott a hulladék elhelyezése a visszamaradt kubikgödrökbe – emlékezett vissza Kovács Barnabás. – Az eredeti terület 20 hektáros volt, később további 10 hektár került a városgazdálkodási osztály birtokába. Két év múlva már azzal kellett foglalkozni, hogyan tovább, mert a Győr térségében keletkező hulladékmennyiségtől a kubikgödrök 4 év alatt beteltek volna.

Mivel az idő rövid volt, az új helyszínek keresése pedig időigényes, ezért az akkori tanács végrehajtó bizottsága úgy döntött, hogy a domb megépítésére kérnek engedélyt. Ezzel párhuzamosan elkészült a város hosszú távú szemételhelyezési terve, s egy környezeti vizsgálat után 1984-ben kiválasztották a sashegyi bányaterületet, ahol mától helyezik el a szemetet.

Légi felvétel: A hulladéktelep város felőli részét 1994-ben rekultiválták.
Légi felvétel: A hulladéktelep város felőli részét 1994-ben rekultiválták.

A Pápai úton 1980-ban kezdődött a dombépítés. A területet akkor még szántók vették körül, három kilométeren belül semmi nem volt, csak a sertéstelep. Négyméteres szintsávokban rakták le a szemetet – minden rétegen 20–20 centi földtakarással. Ma a domb föld feletti magassága 24 méter, lefelé még 6 méter a legnagyobb mélység – a kubikgödör mérete –, ez összesen mintegy 30 méteres hulladékhalmot jelent.

Összességében a területen közel 5 millió köbméternyi, dózerekkel, majd kompaktorral tömörített hulladék van. A beszállított úgynevezett ˝laza˝ hulladék ennél jóval több volt, mintegy 15 millió köbméter.

A lerakott hulladékból termelődő biogáz hasznosítása 1983-ban kezdődött, s egészen 2008-ig folyamatosan termelte a metánt. Kezdetben évi 30 ezer, 1994 után 150 ezer köbméter metángázt termeltek ki a dombból. A hulladéktelep város felőli részét 1994-ben rekultiválták és a lerakást 300 méterrel eltolták Gyirmót felé. Egyrészt elkezdett épülni az új lakótelep, s az Apor-iskola is csak utána kapott építési engedélyt.

Mától nem visznek több szemetet a Pápai úti kommunális telepre, a régió hulladékát ezentúl Sashegyen fogadják. Fotó: Krizsán Csaba
Mától nem visznek több szemetet a Pápai úti kommunális telepre, a régió hulladékát ezentúl Sashegyen fogadják. Fotó: Krizsán Csaba

– A nyolcvanas évek elején volt egy olyan tűz, amikor egy hétig – a tőzegtűzhöz hasonlóan – izzott a szemét. Az ilyet csak úgy lehet eloltani, ha földdel zárjuk el az oxigént. Azt viszont nem lehetett tudni, hogy milyen mélyen égett már be, s félő volt, hogy a felső réteg beszakad a gépek súlya alatt – emlékezett Kovács Barnabás, s felidézte az 1994-es tűzesetet is.

– Öngyulladásból vagy a guberálók miatt – máig nem tisztázott – begyulladt a szemét, s szerencsétlen módon a gumidepóhoz közel, ami tüzet fogott. Az akkori teljes tűzoltósági habkészletet fel kellett használni az oltásnál.

Az országban elsőként a Pápai úton valósult meg a szigorú beléptetési rendszer, a számítógépes nyomon követés. Tizenöt éve ez egyedülálló volt, ma  már általános a szakmában.

Kovács Barnabás hozzátette: azzal, hogy szerdán éjfélkor megszűnt a fogadás, az élet nem áll meg.  – Az állatmenhely, aminek cégünk társadalmi segítője, továbbra is üzemel. Vannak olyan raktárak, műhelyek – még két hétig ott működik a hulladéklerakó pont is –, amelyek majd a rekultivációs programban megújulva nyitnak meg.

Olvasóink írták

  • 7. anuvuk 2009. július 17. 11:59
    „A motorosok nem szaglászni mennek, a szánkózók, ijászok is igényt tartanak a területre stb...
    A terepmotorosok valóban eróziós kárt fognak okozni, az okozott "kárt" ott könnyebb helyrehozni, mint a természetben.
    A védett területekről legalább táblával hivatalosan, ki lehet tiltani a quadosokat, motorosokat !!!!”
  • 6. Primax 2009. július 16. 20:19
    „Cca. 20 millió köbméter kommunális - és egyéb - hulladékon szerintem nem nagy élvezet lenne quadozni....Ezek a járművek folyamatosan "kiásnák" a szemetet, lenne cudar világ.
    A fertőzésveszélyről nem is beszélve.
    Folyamatos karbantartást igényelne a pálya, ki végezné ezt el ?”
  • 5. Gab2000 2009. július 16. 19:29
    „Ja meg egy frankó terepíjászpályát is kérek.”
  • 4. anuvuk 2009. július 16. 19:08
    „Amennyiben tényleg a hő miatt,nem marad meg a hó, a terepmotorosok számára fűtött szinvonalas pája lesz.
    A terület ahhoz elég nagy, hogy a motorosok, quadosok számára is legyen kijelölt sáv.”
  • 3. urbaniastapista 2009. július 16. 13:34
    „Ott márpedig szánkódomb lesz!
    Vett is már a Komszol hozzá hóágyút!
    Nem röhögni!
    Komoly, képünket viselő ember mondta.
    Nm merte senki megmondani neki, hogy az erjedő kupacról hamarabb le fog olvadni a hó, mint a győri távhővezetékek fölül.

    Amúgy egy használhatalan kupac az egész, mert be fog rogyni az évek folyamán, kiszámíthatalanul és rém büdösen, mint amikor az újabb magasítás miatt kihantolták a korábbi évtizedek termését. Az a metán, valaminek a bomlásából lesz, az a valami meg hiányozni fog a kupacból, ráadásul a szemét nedvessége meg lefelé fog távozni a halomból, a talajvíz felé, a beszivárgó csapadékvíz által könnyen oldható anyagokkal együtt. Az egész tele lesz lukkal, a patkányok nagy örömére.”
  • 2. bugriskin 2009. július 16. 12:55
    „No, még mondja valaki, hogy nem termel e rendszer! Ja, hogy eladható árut kellene? Hát ahhoz szakértelem kellene e rendszer vezetésének.”
  • 1. anuvuk 2009. július 16. 11:23
    „A terület rekultivációja, hasznosítása felöl érdeklődék.
    A védett területeken van egy örökös gond, a crossosok,quadosok engedély nélküli terület használata.
    A megfelelő fedő réteggel ellátott, Pápai uti, volt szeméttelep legyen a terepmotorosoké! Az esetleges eroziós kárt, ott könnyebb helyrehozni, mint a védett területeken!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hőségben fogyott az ingyenvíz

Győr-Moson-Sopron - Mint az már kedden is várható volt, elrendelték a másodfokú hőségriasztást, s… Tovább olvasom