Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Újabb pofon: leminősítette Magyarországot a Fitch

Megvonta a befektetési ajánlású államadós-osztályzatot Magyarországtól pénteken a Fitch Ratings, amely szerint a magas adósságállomány és a nagy finanszírozási igény sebezhetővé teszi az országot.
Megvonta a befektetési ajánlású szuverén devizaadós-osztályzatot Magyarországtól pénteken a Fitch Ratings.

A cég által Londonban bejelentett lépés nyomán a magyar szuverén adósbesorolást a három legnagyobb nemzetközi hitelminősítő egyaránt a befektetésre nem ajánlott kategóriában tartja nyilván: a múlt év végén a Moody's Investors Service és a Standard & Poorís is ebbe az osztályzati sávba sorolta át Magyarországot.

A Fitch pénteken közölte, hogy a hosszú futamidejű magyar állami devizaadósság besorolását egy fokozattal, az eddigi "BBB mínusz"-ról "BB plusz"-ra módosítja. A hosszú lejáratú szuverén forintadósság osztályzatát a cég ugyancsak egy fokozattal, "BBB"-ről "BBB mínusz"-ra rontotta; ez az osztályzat továbbra is a befektetési ajánlású sávban van.

A hosszú futamú besorolások kilátása további leminősítés távlati lehetőségére utaló negatív.

A Fitch a rövid távú magyar adósosztályzatot "F3"-ról "B"-re, a kereskedelmi adósokra külön megállapított besorolási országplafont "A mínusz"-ról két fokozattal "BBB"-re rontotta.

Matteo Napolitano, a hitelminősítő szuverén besorolásokért felelős londoni igazgatója szerint a leminősítés a magyar költségvetési és külső finanszírozási környezet, valamint a növekedési kilátások romlását tükrözi. Napolitano szerint ezt részben "a további nem szokványos gazdaságpolitikai lépések" okozták, amelyek aláássák a befektetői bizalmat, és "bonyolulttá teszik" egy új IMF/EU-megállapodás elérését.

A Fitch Ratings vezető elemzője indoklásában kiemelte azt a véleményét is, hogy november eleje óta jelentősen emelkedtek Magyarország költségvetési és külső finanszírozási kockázatai a befektetői hangulat romlása miatt.

Az elemzés szerint a magas kormányzati, külső és magánszektorbeli adósságállomány, valamint az ehhez társuló nagy finanszírozási igény sebezhetővé teszi az országot a befektetői bizalom kedvezőtlen irányú kilengéseitől.

A hitelminősítő felidézi, hogy a december 29-re meghirdetett, három-, öt- és tízéves kötvényekre szóló aukció részben sikertelen volt, mivel a befektetők magasabb hozamokat követeltek, mint amennyit a kormány hajlandó lett volna fizetni, bár a keresletre az ünnepi időszak is visszafogó hatással lehetett.

A január 5-i 12 hónapos kincstárjegy-aukción a kormány a tervezettnél kevesebbet adott el a diszkont kincstárjegyekből, és amit értékesített, azt is csak majdnem 10 százalékos hozammal tudta eladni. A tízéves állampapírok hozama 11 százalék közelében jár a november eleji 8 százalék helyett, a forint pedig január elején árfolyamrekordokat döntött az euróval szemben - áll a Fitch elemzésében.

A hitelminősítő szerint a Magyarországgal kapcsolatos piaci hangulat nagyobb mértékben romlott, mint más közép-európai társállamok, például Lengyelország vagy Románia esetében, ami az euróövezeti adósságválság terjedése mellett "hazai problémákat is tükröz".

A Fitch Ratings közölte: várakozása szerint készenléti jellegű IMF-megállapodás az egyetlen egyezménytípus, amelyre Magyarország reálisan számíthat.

A Fitch Ratings közölte, hogy újabb leminősítéshez vezethet, ha nem sikerül "időben" megkötni egy "megfelelő" IMF-megállapodást. Ugyancsak leminősítést eredményezhet a költségvetési és külső finanszírozási kockázatok további növekedése, a gazdasági aktivitásnak a jelenleg vártnál nagyobb mértékű csökkenése, a magánszektorbeli tőkekiáramlás fokozódásának jelei, a költségvetési konszolidáció melletti kormányzati elkötelezettség gyengülése vagy destabilizáló hatású "nem szokványos intézkedések".

A negatív kilátás általánosságban is azt jelzi, hogy 50 százaléknál nagyobb az esélye egy újabb leminősítésnek két éven belül - áll az elemzésben.

A hitelminősítő szerint Magyarország tőkeáramlási bázison számolva továbbra is önfinanszírozó: a cég saját becslése alapján a tavalyi harmadik negyedévvel zárult egy évben a folyó- és tőkemérleg-egyenleg többleteinek összege a hazai össztermék (GDP) 3 százalékával volt egyenlő. A folyómérleg-többlet azonban ugyanolyan mértékben tükrözte a hazai kereslet gyengeségét, mint az exportszektor ellenállóképességét - fogalmaz a Fitch Ratings pénteki elemzése.

A besorolási országplafon két fokozatú leminősítése - és így a szuverén besorolás feletti, eddigi három fokozatú különbség két fokozatúvá csökkentése - tükrözi a Fitch aggályait a kormány "nem szokványos gazdaságpolitikájával" kapcsolatban, beleértve a bankszektort érintő intézkedéseket.

A hitelminősítő közölte ugyanakkor, hogy megítélése szerint alacsony a kockázata tőkekorlátozások bevezetésének, amit az EU-szerződés kivételes körülményektől eltekintve egyébként is tilt.


Átmenetileg gyengült a forint a leminősítés hírére

Átmenetileg gyengült, majd visszatért korábbi árfolyamára a forint, miután a Fitch Ratings pénteken kora délután megvonta a befektetési ajánlású államadós-osztályzatot Magyarországtól.

Olvasóink írták

98 hozzászólás
  • 98. szabo1936 2012. január 09. 15:37
    „97.Pancser
    Az idelogoink nem egyformak de az uzleti dolgokban 100% egyetertunk egymasal.Amugy en mindenkinek a velemenyet tiszteletben tartom.
    Ugyan ez a tapasztalatom volt az UNICUMAL mint a magyar borokal.En egy nyugdijas amerikai katona vagyok es a legtob vasarlast a laktanyaban Army-Base csinalom.^ honapal ezelot ot meglatam az UNIICUMOT mivel az mindig a kedvenc italom volt szerintem finomab mint a Jegermeister abol is vetem egy par uveget,Amikor legkozeleb visza mentem mar nen volt.Megkerdeztem a managert,hogy mikor lesz megint azt mondta soha mert minden uveget fel aron kelet eladni mert senki sem ismeri ezt az italt.It megint a marketingel a hiba a Jegermeister az mindenhol hirdet de az Unikum sehol,pedig ha en jol tudom MrZwack a tulajdonos az azelot Amerikaban elt de ugy nez ki,hogy o sem erti ,hogy mi az a merketing.A magyar uzletembereknek szerintem csak ugy tudnak jo uzletet csinalni ha a nyugati szokasokal csinalnak konkurenciat it azt szokjak mondani. If you in Rome act like a roman"”
  • 97. pancser 2012. január 09. 10:43
    „Kedves "szabo1936". Igaza van, nálunk a piaci munka, annak a folyamatos és lankadatlan megdolgozása hazánk állampolgárai által nem sokra becsült munka. Ezért van az, hogy a magyar adottságok versenyképes terméket tudnak lenni, ha egy világcég kezébe kerülnek. Így van ez az autóipartól a mezőgazdaságig. Persze mint minden általánosítás ez sem egészen igaz. Nagy cégnél dolgoztam korábban is, ma is. Míg a szocialista vállalatnál az igazgató tudott egyedül eladni, legalábbis azt hitte, még marketinges ember sem volt, nem hogy egy önálló egység ebből a célból. Ma multinál vagyok, itt a marketing részleg uralja a céget, ez az egész lényege. Eredmény a világ minden részében ott a termék, termékek, Magyarországról. A bort illetően, úgy tudom a Tesco elkezdett a magyar borokkal foglalkozni, állítólag milliós nagyságrendben ad el Angliában. A dunaalmási Hilltop kft is valami hasonlót csinál, bár nem tudom mi van a palack cimkéjén. Ha nekünk nincsen kereskedő vénánk, nincsenek marketing és reklám szakemberek, akkor sem a siránkozás, meg a multizás, meg rabszolgaság emlegetése a megoldás. A multiknál meg lehet tanulni a marketinget, az vevő lélektanát, ha sok magyar megtanulja akkor majd mi is tudjuk csinálni. Sajnos a jó bornak is kell cégér!
    "Pzoli" nekem nem ízlik a zsírszalonna, télen nincsen magyar paprika, az evés magányügy, de nagyon jó tejet lehet venni a Tescóban is próbáld meg a Kunsági dobozost például, nem a tartósat, hanem a másikat. Nekem még nem volt 2 évet kibíró mosógépem, a spanyol Fagor mosógép 10 éves éppen, szerelő még nem látta pedig vannak jobb gépek is. Most cseréltük le modernebbre, most kettő van. A dolog lényege nézzél körül a neten, a műszaki adatok és a felhasználói vélemények alapján válassz.”
  • 96. Pzoli 2012. január 09. 08:31
    „Kedves Pancser inkább eszem magyar szalonnát magyar paradicsommal paprikával mert annak van ize.20évvel ezelőtt ilyen tejet olyan süteményt nem lehetett kapni a boltban aósága 2029-ben jár le.Behozzuk illetve hozzák a szar nyugati kinai terméket és mi boldogok vagyunk hogy vehetünk 65000ft-ért egy olyan mósógépet ami talán kibir 2évet.Te nem igy gondolod?Tök mindegy hogy kaja vagy műszaki cikk”
  • 95. szabo1936 2012. január 08. 16:08
    „94.Pancser
    En nem gondolom.hogy a magyar cegeg ertik,hogyan mukodik a szabad kereskedelem engedje meg ,hogy fohozak egy peldat.Karacsony elot talatlam egy helyet ahol $27.99 dollaret per/bottle vetem 10 uveg Tokai aszut 2007 eset 5putonyos a cimken az volt Royal Takoi Aszu 2007 1/2itteres uvegben.% uveget karasconyi ajandekban adtam az ismerosoknek igen jo bor volt.Uj ev utan visza menetem az uzletben es akartam veni tobet de nem volt.A fonok azt mondta,hogy nem rendel tobet mert senki sem veszi meg nem azert mert nem jo de azert mert nem ismerik {5 putyonos volt) Azt mondta,hogy a magyar borokat nehez eladni mert a magyar boraszok egy centet sem forditanak hierdetesere igy senki sem ismeri a magyar borokat.Kepzleje el ugyan eben az uzletben $4,99 egy uveg Egri bikaver $4.50 az Egri Merlot ezekeel az arakal csak a Morakoi borok olcsobak egy atlagos francia bor it $19.00 dollarba kerul es az nem is egy prerium bor.Hogy tud a magyar bor ipar concurenciat csinalni ha meg a basic uzleti dolgokat sem ertik mint peldaul a hirdetes?
    ,,”
  • 94. pancser 2012. január 08. 12:02
    „86. "valaki" A tény az, hogy a magyar fogyasztó átlagban tényleg igénytelenebb, ennél csak a magyar termelők rosszabbak. Sokan a vacak élelmiszereiket úgy akarják a magyar vevők nyakába sózni, hogy kiharcolták, hogy a nagy és Európa szerte jól működő áruházláncok beszerzéseit adminisztratív úton korlátozzák.kénytelenek megvenni a minőségtelen magyar szalonnát, a mongoloknak való mangalica zsírszalonnát, amelyben még véletlenül se találsz egy húsos csíkot, a gusztustalan kockázott magyar baconszalonnát, a máshol eladhatatlan ocsmány ládákban gyömöszölt minőségtelen almát, a könnyen megbuggyanó magyar,a minőség legalját képező trappistván sajtot. Ezeket az intézkedéseket is a kormányunk hozta.
    Nehogy azt higgyétek a többség nem tudna fejlődni csak nem akar, miért is fejlődne ha nincsen verseny és a trehányság jobb üzlet.
    Nem a multikkal van a baj!
    A magyar üzletlánc vasárnap 11-kor bezár, vagy ki se nyit, mégis ott látom a szóvivőjük képét naponta tv-ben. Itt a városban a forgalomnak még az 5%-át sem fedik le, de igyekszünk egyenlővé tenni őket a többi lánccal, de úgy ám hogy azokat akarjuk lezülleszteni az igénytelen alsó szintre. Mert akkor tényleg mindegy hova megyünk.”
  • 93. Valaki 2012. január 08. 10:40
    „Load, ott voltál az Operánál? :))))”
  • 92. Valaki 2012. január 08. 10:20
    „87. Jandex 2012.01.07. 20:50

    76. Valaki 2012.01.07. 15:44
    Nem az életszínvonalukról írtam hanem a gazdaságpolitikájukról- megítélésükről"

    ro mániának nincs gazdpolja, csak végrehajtja az imf butaságait és ebben belehal a lakosság! Az imf midenhol csak nyomort gyárt. De te csak told a basta-szekerüket rendületlenül! :)))”
  • 91. hümm 2012. január 07. 22:02
    „Leminősítés :) Pár évvel ezelőtt az első válság kezdetén, itthoni hitelminősítő cégeknek adta ki egy nagy benzinkúttársaság az üzletfeleit hitelvizsgálat szempontjából. Voltak papíron jól menő cégek, jó minősítéssel, és volt aki nem kapta meg mindezt, mert nem manipulálta éveken keresztül adatait, saját tőkéből fejlesztett, 20 éves piaci jelenléttel rendelkezett, de valahogy nem felelt meg a hitelminősítőknek. Kitalálták, hogy fizessen aki nem felel meg biztosítékot előre a számlájukra. Mennyit is? A tankolás átlagának dupláját, mivel egy hónapos a fizetési határidő. Sokan mondták, hogy nem, és kutat váltanak, erre a biztosítékot az eredeti tizedére csökkentették. Évek múltak azóta, a leminősítettek nagyrésze még ma is talpon van, míg a jó adatokkal rendelkező manipulált mérlegű fiatal cégek bebuktak. :) A kúthálózat veszített egy rakat ügyfelet, mert nem tudta megbecsülni a régi jó ügyfeleit, egy másik meg nyert ugyanennyit, mert Magyar cég és ismeri a Magyar gazdaságot:) Leminősíthetnek, tehetnek bármit, velünk Magyarokkal szúrnak ki, pedíg nem velünk van bajuk, csupán azzal, hogy Kormányunk nem azt teszi amit ők akarnak.”
  • 90. load 2012. január 07. 22:00
    „86. Valaki
    Ne használj nagy szavakat (magyar gyalázás) mert méginkább nevetségessé teszed magad!
    Nem veszed észre, hogy a kutya sem áll szóba veled?
    Én is csak könyörületből, a régi ismerettségünk okán.”
  • 89. pancser 2012. január 07. 20:56
    „86! A gyulai kolbászt nem a multik csinálják, mégis az itteni mócsingos az export nem. A verseny az ami rendbe teszi a dolgokat. Ha felvágottat, kolbászt, szalonnát veszek válogatok, csak a javát veszem. Az egyik német láncban például igen finom a szafaládé, kóstoljátok meg, erre mások is rájöttek nem is tudtam ma délelőtt venni, a többit áruházláncét nem eszem meg. A gyulait is tudom hol kell venni, meg az általam kedvelt Camambert sajtot is és így tovább. Azonnal véget kell vetni a plázastopnak, igazi szocialista társadalomba illő véleményeknek mint a 86. valaki sem szeretem olvasni
    A múltkor kezembe került egy régi újság, ahol a Skála Áruházat méltatták, nyitáskor. Az utca embere, nem egy, azon a véleményen volt, minek kétféle áruház legyen egy a Centrum de az jó legyen. Ma újra itt tartunk! A plázastop ellenére sem megyek a semmirevaló magyar áruházláncba, ahol ehetetlenül sós szalonnát sóztak a nyakamba. Kis boltok, legfeljebb reggeli zsömléért megyek minden szökőévben. Ugyanabban a láncban veszik a portékát eladásra ahol én fogyasztásra.”
  • 88. Jandex 2012. január 07. 20:53
    „77. szabo1936 2012.01.07. 16:07
    Ez sajnos tökéletesen igaz!”
  • 87. Jandex 2012. január 07. 20:50
    „76. Valaki 2012.01.07. 15:44
    Nem az életszínvonalukról írtam hanem a gazdaságpolitikájukról- megítélésükről, persze akinek magas az ABC annak nehéz elmagyarázni mi a különbség az idd ki és a vidd ki közti különbséget!
    /különben nekem ízlett a sajtjuk, sonkájuk inni nem szoktam de haverok dicsérték a háziszőttesüket is!/”
  • 86. Valaki 2012. január 07. 19:19
    „78. load 2012.01.07. 16:27

    Amikor megkérdezték az egyik cukros sziruppgyártó multit, a kelet-nyugat minőségbeli különbségek miatt, aszonta:
    "kelet európában ez az igény.."
    Sajnos mi másodlagos kunsaftok vagyunk a multik számára, persze ez ne zavarjon téged két magyargyalázás között! :)))”
  • 85. öszödiböszme 2012. január 07. 18:52
    „Most legalább itt megszűnt a 2/3-d. Itt már 3-ból 3! Isten hozott mindenkit a Magyar Királyságban. ISTEN ÓVJA A BÓVLIKIRÁLYT!”
  • 84. gjozsi88 2012. január 07. 18:27
    „apokalipszis
    " Én azt szeretném,hogy amit mi is meg tudunk termelni azt hazai vállalkozás csinálja nála nagyobb az esély,hogy itt fektet be és a tulaj is itt költi a pénzt(Áfa "

    Sorold fel azt a magyar tőkét, aki képes erre!!!!!
    Tekintettel arra, hogy állampapirjainkat is külföldön értékesítjük.........!
    Nincs magyar tőke, fejlesztési forrás.........ha nem akarod a sivár kietlenséget, kénytelen leszel elfogadni, aki nem ajándékba adja, befekteti!
    Aki itt működik az itt fizet munkabért......tevékenysége után itt adózik!!!!!
    Az adózás utáni nyereséget viszi ki.......vinné ki, de mivel itt megéri számára befektetni, csak azért, hogy a már itt lévő befektetése ne avuljon el, azaz ne értéktelenedjen, igy azt itt kénytelen is befektetni!!!!
    Arról nem beszélve, hogy a nyugati tőke 100% ot adózik, a magyar KKV adóelkerülő!!!!!
    Arról nem beszélve, hogy a magyar KKV általában szolgáltat azoknak, akik a nemzetközi tőkétől közvetlenül, vagy beszállitói munkából részesülnek!!!!”
  • 83. szabo1936 2012. január 07. 18:17
    „78.load
    Ez a ragogumi megjegyzes igen jo volt,persze a rago gumitol nem lehet anyi kolesztoralt oszeszedni mint a mocsingtol.”
  • 82. astra1 2012. január 07. 17:10
    „Mi mást is tehetett volna. Nehogymá ő kimaradjon....”
  • 81. öszödiböszme 2012. január 07. 17:08
    „75. sx486 2012.01.07. 15:24
    Közhelyet én is tudok mondani. Magas lóról nagyot lehet esni.”
  • 80. mir 2012. január 07. 16:43
    „75

    Csak maguknak köszönhetik.”
  • 79. pancser 2012. január 07. 16:31
    „Tisztelt Szabó úr! Sajnálatos, de igaza van. Ez a termék nagyon kedvelt idehaza még a gyengébb formájában is. Ez egyfajta gyakorlat, amely a szocializmus évtizedeiben gyökeredzik és nem tudunk tőle megszabadulni.
    Szerintem a jobb minőséget a verseny kényszeríti ki, ennek most adminisztratív úton próbálják útját állni. Ez egyfajta önértékelési zavar, az önbizalom hiánya, a magyar termékek védelmére hozott intézkedések hatása mint tetszik látni visszafelé sül el belföldön. Nekem ez a gyakorlat nem tetszik, miért kellene félteni a gyulai kolbászt, vagy a Pick szalámit a versenytől belföldön? Viszont jól meglepjük a turistát, amikor szegény hazaviszi az itt vásárolt eredetinek hitt szalámit amely gyengébb mint amit a hazájában vásárolhat.”
98 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fitch: Magyarország csak készenléti IMF-megállapodásra számítson!

Még ha meg is születik az egyezség a valutaalappal, kétséges, hogy a magyar kormány alá tudná-e vetni magát a feltételeknek. Tovább olvasom