Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 3°C

Minimálisra csökkenthetők a késve fizetések

Az elmúlt két évben a legtöbb vállalatnak szigorítania kellett a hitelezési, kockázatkezelési politikáján, derült ki a Dun & Bradstreet (D&B) nemzetközi cégminősítő október 28-ai konferenciáján.

A rendezvényen a gazdasági élet aktuális problémáit ismerhették meg a résztvevők kockázatkezelési és hitelezési szempontból. A konferencia előadói beszámoltak a válság hatására megváltozott kockázatkezelési folyamataikról és eredményeikről. Az elmúlt két évben nagyobb szerepet kapott a fizetési tapasztalatok feldolgozása és az üzleti döntéshozatalba való bevonása. Fizetési tapasztalatok felhasználásával a kintlévőségeket egy év alatt akár 35 százalékról 7 százalékra lehet csökkenteni.

Gazdasági változások – minimum 3 százalékos növekedés szükséges
Az elmúlt két év számos változást hozott a magyar gazdaságban, 2006-tól csökkent a gazdasági aktivitás, recesszió alakult ki, ami magával vonta a munkanélküliség jelentős növekedését. – összegezte az elmúlt két évet Samu János, a Concorde Értékpapír Zrt. makrogazdasági elemzője. Legalább 3 százalékos gazdasági növekedésre lenne szükség, hogy a munkanélküliség csökkenjen, a hitelképesség nőjön. A világgazdaságban több jelentős ország már megközelíti ezt a szintet, de az igazi stabilitáshoz és gazdasági növekedéshez vezető út a nemzetközi összefogás lenne, a főbb gazdaságok belső gazdaságpolitikájának összehangolása. Egy globális kooperáció esélye jelenleg csekély, ami számos negatív következményt eredményezhet. Samu szerint az együttműködés hiánya munkanélküliséghez, a rossz fiskális helyzetben lévő országok államcsődjéhez is vezethet, ami egy második recesszió lehetőségét hordozza magában. Ez hazánkat is súlyosan érintené, a külső kereslet újra beszakadhat és a külső egyensúly korlátja miatt a belső kereslet is csökkenhet, a munkanélküliség tovább növekedhet.

Objektív és gyors információ a kulcs a hatékony kockázatkezeléshez
Arvid Brackrogge, a Bisnode Scoring Group igazgatója a kockázatmenedzsment nemzetközi trendjeit ismertette a résztvevőknek. A Bisnode Európa vezető digitális információ szolgáltatója, 17 országban van jelen és több mint 3100 munkatársat foglalkoztat. Előadásában hangsúlyozta, hogy a trendek arra mutatnak, hogy az információnak egyre gyorsabban kell rendelkezésre állnia a hatékony kockázatkezeléshez. A vállalatok olyan információkat keresnek döntéseikhez, melyek objektívek, miközben a döntések egyre inkább automatizáltabbá válnak. Nemcsak nemzetközi szinten, hanem hazánkban is egyre nagyobb igény van a gyors és minőségi üzleti információra. Több előadó is kifejtette, hogy új ügyfélkapcsolat esetén a részletes, minőségi céginformáció és cégminősítés alapján 20 percen belül el kell bírálni a halasztott fizetés iránti igényeket.

Az értékesítés és a kockázatkezelés szoros együttműködése szükséges
Saját fejlesztésű informatikai rendszerrel, cégminősítéssel, céginformációval és fizetési tapasztalatok felhasználásával alakította ki a Waberer’s kockázatkezelési rendszerét, mely már a teljes vevőszerzési és vevőgondozási folyamatba beépült, mondta Csikós Gergely, a Waberer’s Cégcsoport hitelezési és beszedési vezetője. A folyamatok aprólékos definiálásának következtében, és a rendelkezésre álló minőségi információk miatt, már sok esetben maga a kereskedő el tudja dönteni, hogy egy adott cég kockázatos-e, ami a Waberer’s 6000 vevője esetén nagy eredmény. A logisztikai szolgáltató pontosan definálta ez egyes esteket, például szigorú vevőmonitoringot alkalmaz, fekete listára helyezi a rosszul fizető ügyfeleket, napi kétszeri frissítést alkalmaz a vevőteljesítéseiről. Mivel naponta 750 megbízást kap a vállalat, a vevői nemfizetések hatalmas veszteségeket okozhatnak a vállalatnak, ezt oldotta meg a Waberer’s jól szabályozott folyamataival, a kereskedők bevonásával, és a minőségi információk felhasználásával.

Lejárt tarozások csökkentése

Szilágyi Jenő a Papyrus Hungária Zrt. regionális pénzügyi igazgatója, a fizetési késedelmek drasztikus csökkentését célozta meg, hogy a vállalat likviditási helyzete javuljon, a leírási veszteségek csökkenjenek. Egy év alatt sikerült a lejárt tartozások arányát 35 százalékos szintről 7 százalékra csökkenteni. Magyarországon és Közép-Kelet Európában a Nyugat-európai országokkal szemben „hagyománya" van a késve fizetéseknek. Míg régiónkban 30-40 százalékot is eléri a késve fizetések aránya, addig ez Nyugat-Európában, például Német és Franciaországban csupán 5-10 százalék. A papíripar különösen nehéz helyzetben van, mivel az iparágban a fizetések átlagosan 72 nap alatt történtek meg 2009 év végén, ami jóval az országos átlag fölött van. Ennek csökkenetése érdekében, a gazdasági válság nyomására vezetett be a Papyrus olyan intézkedéseket, mellyel a késve fizetéseket és saját likviditását jelentősen javította. A vállalat nemcsak külső információkat és fizetési tapasztalatokat, hanem saját gyűjtött fizetési tapasztalatokat is felhasznál kockázatkezelésében. Az iparág főbb szereplőivel való összefogás és a fizetési tapasztalatok megosztása által sikerült ilyen hatalmas javulást elérni a cégnek. A kezdeményezésnek a vállalati cash flow problémák csökkenetésén túl, piacnevelő hatása is van, mivel a rosszul fizető vevők hosszú távon rávehetők, hogy változtassanak fizetési szokásaikon.
Már a szerződéses feltételekre is figyelni kell

Dr. Balász Katalin ügyvéd tippeket adott a résztvevőknek, hogy milyen módon biztosíthatják magukat a nemfizetésekkel szemben és egy esetleges jogi útra terelés esetén mire kell figyelni. Már a szerződési feltételekben érdemes arra figyelni, hogy nem fizetés esetén a tartozás akár több módon biztosítva legyen. Egyik legfontosabb, hogy minden írásban dokumentálva legyen, és amennyiben a nem fizetés megtörténik, a vevő valamilyen rögzített módon elismerje tartozását. Nyár elején úgy tűnt, hogy a fizetési meghagyásos rendszer közjegyzői kézbe kerülése megoldást jelent és jelentősen gyorsítja a behajtási folyamatot. Mára azonban már nyilvánvaló, hogy ez a rendszer sem tudja maximálisan védeni a hitelezők érdekeit, sok esetben még mindig hosszú idő telik el az adós felszólításáig. Balázs Katalin arra is felhívta a figyelmet, hogy a felszámolás kezdeményezése előtt minden erőfeszítést meg kell tenni a tarozások behajtására, mivel felszámolási eljárás esetén már csak nagyon hosszú idő után és kis eséllyel jutnak a hitelezők pénzükhöz.

Kockázatkezelés 3 lépésben

A nagykereskedelemben tevékenykedő Szatmári Kft. számára 15 ezres vevőállományának kezelése és a válság hatása szigorodó kockázatkezelési politikát hozott. Szatmári Melinda elmondta, hogy kockázatkezelésüket az elmúlt időszakban jelentősen szigorították, valamint a telephelyeken dolgozó értékesítési csapat bevonása is kulcsfontosságú volt a rendszer kialakításában. Kockázatkezelésüket három fő irányvonalra építették fel. Az első a belső kockázatkezelés, azaz az értékesítéssel együttműködve, olyan szerződéses feltételek kialakítása, mely nem vagy késve fizetés esetén is biztosítékot ad a vállalat számára. A második lépcső a minőségi céginformációra, vevőmonitoringra, csődfigyelésre és fizetési információkra való támaszkodás. Szatmári kifejtette, hogy a cégek hitellimitének meghatározásakor teljes mértékben a D&B által javasolt hitelkeretre támaszkodnak. Harmadik lépcső pedig nagy összegű követelések hitelbiztosítóval történő biztosítása. A válság hatására a kereskedelem is jelentősen átalakult. Nagyobb hangsúlyt kell helyezni a vevőminősítésre, és már vége annak az időszaknak amikor egy-egy vállalat hatalmas hitelkereteket kaphat.

Növekvő adatmennyiség és professzionális eszközök segítik a kockázatkezelést

Várdai László a Dun & Bradstreet (D&B) értékesítési vezetője tartotta a konferencia záró előadását, rávilágítva arra, hogy az igény megnőtt a minőségi és gyorsan rendelkezésre álló információk iránt. A hatalmas információmennyiség miatt egyre nehezebb manuális eszközökkel döntést hozni. Mivel hetente 300-400 felszámolási eljárás indul hazánkban és mintegy 550 ezer cég tevékenykedik, megbízható információkra van szükség az üzleti döntések meghozatalakor. A D&B portfolió menedzsment terméke egy olyan új professzionális eszköz mellyel a kockázatok szegmentálhatók, és azokra a tartozásokra koncentrálhat a vállalat, ami ténylegesen veszélyt jelent a számára, ezáltal csökkentve a nem fizetésekből adódó veszteségeit.

Olvasóink írták

  • 1. szocdem 2010. november 05. 11:16
    „Aúúúúúú......

    ez fájt. Mint ha elméleti fizikai vagy matematikai konferencia lett volna. Pedig nem. Csak egy csomó ügyeletes okos (tudásuk értékelhetetlen a tudomány alapjain) reklámozta magát, és a főnökét..
    Ez nem baj,hiszen nekik is meg kell élni valamiből, ha már semmihez sem értenek, de nem kéne ekkora jelentőséget tulajdonítani nekik..”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aktuális állásajánlatok Rábaközben

Kapuvári és csornai kirendeltségek állásajánlatai. Tovább olvasom