Kisalföld logö

2017. 05. 23. kedd - Dezső 14°C | 24°C Még több cikk.

Mi lesz a MÁV-al? -Szétdarabolják?

A nyár végére véglegesedő, majd ősszel a parlament elé kerülő új közösségi közlekedési stratégia a MÁV-csoport háromfelé "darabolását" célozza.

A helyzet azonban jelentős beavatkozást igényel, mivel vasutasok ezrei kerülhetnek utcára a kiegészítő szolgáltatások állami támogatásának megszűnése miatt; eközben a személycserék nem állnak le, várhatóan a MÁV érdekeltségű vállalatok vezetőinek jó része sem marad a helyén - számoltak be pénteki napilapok.

A Népszabadság úgy értesült, hogy akár több ezer vasutas is utcára kerülhet a kiegészítő szolgáltatások (tolatás, kocsirendezés, áttengelyezés) állami támogatásának megszűnése miatt.

A lap szerint az előző kormányzat a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft.-től egyes pályavasúti szolgáltatások árának csökkentéséért más szolgáltatások beáldozását kérte. "A VPE tette a dolgát, az áldozati bárány szerepe a vasút kiegészítő szolgáltatásaira jutott" - írta a Népszabadság. Így az iparvágányok kiszolgáltatásához szükséges tolatási, kocsirendezési feladatok jövőre nem kapnak költségvetési támogatást. Ez viszont olyan mértékű díjemelést eredményez, ami az iparvágány-kiszolgálás területén a megrendelési állomány teljes eltűnését okozhatja.

A MÁV-nál elkészített elemzésre hivatkozva a Népszabadság azt írta, hogy a megrendelések "eltűnése" 5,4 milliárd forintot meghaladó bevételkiesést okoz, ebből a pályahasználatidíj-bevétel elmaradása mintegy 4,1 milliárd forint lesz. A lap szerint azonban emellett 2000-4000 vasutas munkája feleslegessé válhat.



A vasúttársaság működését meghatározó közösségi közlekedési stratégia a Népszava szerint nem hoz újdonságot, mivel az új kormány alapvetően a Bajnai-kabinet által elhatározott reformokra épül. Eszerint a MÁV Zrt.-ből az eredeti tervek szerint kiválhat a vasúti infrastruktúrát, vagyis a pályahálózatot fenntartó önálló cég és a már most is különálló személyszállító társaság. Előbbi Nemzeti Vasúti Pályaüzemeltető Zrt., utóbbi Nemzeti Vasúti Személyszállító Zrt. néven működött volna tovább.

Utóbbiba integrálhatják a vontatási, illetve a gépészeti tevékenységért felelős MÁV-Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. mellett a jelenlegi személyszállító MÁV-Start Zrt.-t.

E lépésnek gátja korábban a forráshiány volt - írta a Népszava. A lap tudni véli azonban, hogy most az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) kész lenne a tőkeinjekcióra, amit a kormányváltás előtti hónapokban nem vállalt.

A Magyar Nemzet értesülése szerint várhatóan a MÁV érdekeltségű vállalatok vezetőinek jó része sem marad a helyén. A lap szerint egyre nagyobb az esély arra, hogy az újonnan kinevezett elnök-vezérigazgatónak szabad keze lesz munkatársai kiválasztásában, visszakapja az igazgatósági tagok kinevezésének jogosítványát.

A jelenlegi helyzetben azonban a legnagyobb feladat a szolgáltatási minőség szinten tartása a MÁV-nál - írta a Magyar Hírlap, amely szerint a mozdonybeszerzéseken kívül egyelőre minden fejlesztést leállítottak.

Olvasóink írták

  • 12. f.r.22 2010. július 16. 19:29
    „10.
    szerintem nem kellene hagyni tönkremenni!
    azt kellene megvizsgálni hogy a Máv milyen cégekkel s milyen munkára kötött szerződést.
    ha ezeket megsemmisítenék s a meglévő vasutas-állománnyal végeztetnék el,
    mindenki boldog lenne. nem utolsó sorban rengeteg pénz megmaradna!!!”
  • 11. Álmodozó 2010. július 16. 11:54
    „Már tönkre ment.Amióta a vasutat nem szakemberek vezetik, és irányítják hanem üzlet emberek a csőd már teljes. Minél több pénzt kivenni kilopni ez most a trendi.Lásd a száz milliós éves fizetéseket, miközben a tényleges dolgozók, csak alamizsnát kapnak.Nem is olyan nagyon régen még a tudást, a szakértelmet díjazták, most pedig ,a hozzá nem értők rablását.”
  • 10. Primax 2010. július 13. 15:25
    „Könyörgöm : hagyják már - végre - tönkremenni !
    Aztán tessenek magánkézbe adni, majd nem lesz veszteséges.
    Addig évente százmilliárd forintnyi közpénzek hullanak egy feneketlen kútba.
    Meddig még ?”
  • 9. gabika86 2010. július 12. 16:11
    „GYSEV csak maradjon a mi régiónkban, én nem fogok fizetni és le is sz***om a keleti el..<moderálva> oldalt.
    Itt kell dolgozni, nagyobb önállóságú Nyugat-Dunántúlon és saját régiós klasztervállalatokat létrehozni.”
  • 8. Jandex 2010. július 11. 05:40
    „7. hozzászólás Dodo57 2010.07.10. 14:21
    Ez minden cégre igaz!”
  • 7. Dodo57 2010. július 10. 14:21
    „Addig még nem igazi vasutas vezeti a MAV-ot, hanem pártkatonák, addig keresztet vethetünk a vasútra!!!”
  • 6. Mankapunka 2010. július 10. 13:19
    „Akkor már nem GYSEV lesz,mert akkor már be kell venni Nyíregyházát is!!!! :))”
  • 5. IkvaHírLACEE 2010. július 10. 12:57
    „GYSEV lesz Nyíregyházáig”
  • 4. accelerator 2010. július 09. 19:00
    „Pénzmosás, sikkasztás, lopás, és harácsolás... sírni fognak még emiatt... (sajnos az egyszerű emberek)”
  • 3. gondolat1234 2010. július 09. 14:11
    „A megoldás: Földig rombolni és sóval behinteni...”
  • 2. Jandex 2010. július 09. 13:34
    „gaskó "úr"!? gaskó "úr"! ÉBRESZTŐ !!! :)))”
  • 1. Mankapunka 2010. július 09. 12:12
    „Mi lesz,ha szétdarabolják?????

    3 régió lesz a vasúti közlekedésben????

    Megint megy a semmi.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Euromoney - Az OTP a legjobb bank

Az idén is az OTP Bankot választotta a legjobb magyar banknak a londoni Euromoney gazdasági magazin,… Tovább olvasom