Kisalföld logö

2017. 09. 23. szombat - Tekla 9°C | 18°C Még több cikk.

Megszűnhet az évi egyszeri kgfb-díjhirdetés

Az évközi évfordulós kötelező biztosítás 2010 eleji bevezetése óta a legnagyobb horderejű változásra kerülhet sor hamarosan a kgfb-piacon. Az országgyűlés ugyanis várhatóan még az őszi időszak első felében megtárgyalja és elfogadja a kormány által már beterjesztett T/8099. számú törvényjavaslatot. Az új szabályozás a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) által évek óta szorgalmazott többszöri díjhirdetési lehetőség bevezetésével egyidejűleg megoldhatja az előre hozott biztosításváltás anomáliáját is. Nem foglalkozik ugyanakkor a flottadíj-hirdetés kérdésével, amely ily módon a kgfb-piac utolsó túlszabályozott kérdésköre marad.
Díjhirdetés tetszőleges időpontban – kiegyensúlyozottabbá váló piac

Az eddigi szabályozás szerint a biztosítók a teljes következő naptári évre az előző év október 30-ig hirdették meg díjtarifáikat, ez egyben a mindenkori kgfb-kampány kezdetét is jelentette. A 2013 januárjától bevezetendő új rendszer lehetővé teszi, hogy a biztosítók év közben is tetszőleges gyakorisággal változtathassanak a mindenkori kgfb-díjaikon, amelyeket azonban – az ügyfelek megfelelő tájékozódásának elősegítése érdekében – legalább hatvan nappal az alkalmazás előtt meg kell hirdetniük. A meghirdetés előírt helyei is igazodnak a változó körülményekhez: a biztosítóknak a saját honlapjukon kívül immár nem két országos napilapban, hanem a PSZÁF és a MABISZ honlapján kell közzétenniük az új tarifáikat (eltérés esetén az előbbi helyen szereplő tarifát tekintve mérvadónak.).

„Biztosítók százmilliárdos, nem feltétlenül önként vállalt „szerencsejátékának" vet véget az új szabályozás – hangsúlyozta Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke. – A kgfb-piac a gyakorlatban ugyanis hihetetlenül árfüggő, így lehetetlen elvárás volt az összes szereplő felé, hogy egy teljes évre előre eltalálják azt a díjszintet, amely mellett minimális nyereséggel, némely esetben akár veszteség mellett képesek legyenek új ügyfeleket szerezni. Az egyre irreálisabb díjak pedig súlyosan sértették az ügyfelek érdekeit is, hiszen azok alkalmazása erőteljesen növelte a felelősségbiztosítást nyújtó biztosítók működési kockázatát. A többszöri díjhirdetéssel ugyanakkor végre teret nyerhet a kiegyensúlyozott verseny, és a hozzá kapcsolódó hosszú távú üzleti gondolkodás, amely a valós fogyasztói érdekeket szolgálja."

Bealkonyult a negyed- és félévekkel előre megkötött kötelező biztosításoknak
Tekintettel arra, hogy az új szabályozással egy adott kgfb-évfordulóra csak két hónappal korábban ismerhető meg biztosan az aktuális biztosítói kínálat, a törvénymódosítás jelenlegi tervezete is kizárja, hogy a biztosító a biztosítási időszak kezdetét 60 nappal megelőzően kgfb-szerződést kössön. Mivel az új rendszer 2013. január elsejével működik majd, a törvénycsomag korábban hatályba lépő paragrafusai külön rendelkeznek az idei kgfb-kampányról is. Eszerint, amennyiben az országgyűlés a javaslatot a jelenlegi formájában fogadja el, a 2012. október 30-áig meghirdetendő díjtarifát az eddigieknek megfelelően 2013. január elsejétől kell alkalmazni, az év utolsó két hónapjában zajló kampányban viszont már idén sem lehet 2013. március 1-jét követő időszakra kötelező biztosítást kötni.

A FBAMSZ az elmúlt két év novemberi kampányidőszakai során hangsúlyosan szót emelt szemfüles piaci szereplők azon gyakorlata ellen, amely során az év végi kampányban akár 8-10 hónappal előrehozva ajánlották fel a biztosításváltás lehetőségét azoknak is, akiknek az évfordulója csak később, a következő év folyamán érkezett el. Ez az eljárás ugyanis az ügyfeleknek – az egész évre fixen hirdetett díjak miatt – valódi előnyt nem biztosított, ugyanakkor jelentősen bővítette a tévedési lehetőségek körét. Nem szólva arról, hogy ha időközben megváltozott az autós valamelyik, a tarifát befolyásoló adata (bónuszfokozat vagy lakhely), a szerződéses díj máris érvényét vesztette, ami szintén sok jogi és adminisztrációs problémát vonhatott maga után.

A flottadíj kérdése még rendezésre vár
A zárószavazásra váró törvénymódosítás jelentős előrelépést jelent a kgfb-piac jelenlegi anomáliáinak rendezésében. Fentieken kívül fontos eleme a rendelkezéseknek az is, hogy azonosítószámot vezet be a kártörténeti nyilvántartási rendszerben, ami fontos feltétele annak, hogy az ügyfél folyamatosan beazonosítható legyen, visszaszorítva az előző kampány során tapasztalt tömeges adategyeztetési problémák előfordulási gyakoriságát.

A jelenlegi törvénymódosítás ugyanakkor nem foglalkozik a flottadíj-hirdetés témakörével, amelynek kapcsán szintén szükség volna a jelenleginél rugalmasabb szabályozás bevezetésére.

„A flottadíj-hirdetés jelenlegi gyakorlatában az esetek jelentős részében paradox módon egy gépjárműflotta kapcsán jobban megéri egyenként biztosítást kötni a flottához tartozó autókra, mint csomagban. Ez a piaci logikának ellentmondó helyzet ráadásul felesleges adminisztrációs terhet jelent az ügyfél, a közvetítő és a biztosító számára egyaránt. A továbbra is rendezésre váró jelenség is rávilágít arra, hogy a túlszabályozás nem hatékony, és a flottabiztosítások terén is érdemes volna elmozdulni a liberalizáció felé" – hangsúlyozta Papp Lajos.

Mi a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége?
A szövetség 1991-ben 13 alkuszcég elhatározásából jött létre, jelenleg mintegy 100 tagot számlál. Tagjai a teljes alkuszi piac teljesítményének több mint 60 százalékát biztosítják, az általuk közvetített és kezelt állomány alapján ma a szervezet az ország második legnagyobb biztosítótársasága lehetne. A FBAMSZ célja a szakmai érdekvédelem mellett az alkuszi tevékenység önszabályozása, szakmai és etikai hátterének kialakítása, az alkuszok oktatásáról, szakmai felelősségbiztosításáról történő gondoskodás, valamint a részvétel a biztosítási alkuszokra vonatkozó jogszabályok kialakításában. A szövetség 1993 óta tagja a biztosításközvetítők európai szervezetének (BIPAR), és kapcsolatban áll más országokban működő szövetségekkel is.

A FBAMSZ az egységes arculat kialakításával, a szakmai érdekvédelmi munka erősítésével, a képzés és tudásszint színvonalának emelésével arra törekszik, hogy a biztosítási piacon az alkuszok számára kivívja az őket megillető rangot és helyet.  

Olvasóink írták

  • 3. BJ.MÓVÁR 2012. augusztus 30. 23:36
    „Már többször változtattak a felelősségbiztosításon,de sose járt jól az autós!! Gyanítom,hogy ezek a tetvek már megint több pénzt akarnak kihúzni a zsebünkből!! A dolognak ez a része megy nekik, máshoz úgyse értenek!”
  • 2. Alpokalja 2012. augusztus 30. 18:23
    „Az igazán tisztességes rendszer a jogosítványhoz kötött biztosítás lenne. Az autó nem tehet semmiről és nem okozója semminek. Családon belül a nagy tapasztalattal és rutinnal rendelkező apuka nem képvisel ugyanolyan kockázatot, mint a friss jogosítványos hülye fia/lánya. Értem én, hogy általában egy családban több a jogosítvány, mint az autó, de mégis így lenne fair. Az meg hülyeség, hogy ha két autója van valakinek, az egyik A00 a másik B10 kategóriában van.”
  • 1. miracle 2012. augusztus 30. 14:29
    „Hiába variálják évközben, ha az autós mindeközben szívatva van azzal, hogy kötelezően le kell nyomnia határozott idejű szerződéssel, fordulónappal az egy évet. Ennek úgy lenne értelme, ha az autósók részére is lenne határozatlan idejű szerződés, melyet bármikor - 2 hónap felmondási idő mellett - felmondhatnak.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Inkubátorház épül Győrben

A 352 millió forintos beruházás kezdő kis- és középvállalkozásoknak biztosít megfelelő… Tovább olvasom