Kisalföld logö

2016. 09. 25. vasárnap - Eufrozina, Kende 11°C | 22°C

Jövőre is folyamatosan nőhetnek az üzemanyag-árak

Egy év múlva 390-410 forint is lehet a 95-ös benzin átlagára, s ehhez hasonlóan fog emelkedni jövőre a gázolaj ára is.

Az MTI által megkérdezett szakértők között megoszlott a vélemény az emelkedés üteméről, van aki csak 375-380 forintos benzin és 365-370 forintos gázolaj árat jósol, de abban egyetértettek, hogy tovább nő az üzemanyagok ára.

Az üzemanyagok drágulása nem érheti meglepetésként a fogyasztókat, mivel az elmúlt évben is jelentősen emelkedett az áruk: az idén januárban a 95-ös átlagára még csak 317 forint volt, a gázolajé pedig 297 forint. December közepén benzin literenkénti átlagára már 357-358 forint volt, míg a gázolajé 345 forint.

Jövőre a szakértők szerint az ideihez hasonlóan, folyamatosan araszolnak majd felfelé, 2-4-6 forintos lépésekkel az árak. Természetesen lesznek olyan hetek is, amikor árcsökkentést jelent be a Mol Nyrt., ám mivel nem vonhatja ki magát a nemzetközi folyamatok alól, tartania kell a lépést az emelkedéssel.

Tarjányi Dániel, a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank Magyarországi Fióktelepe vezető kereskedője kifejtette: jövőre tovább emelkedik a nyersolaj ára, bár szerinte a Brent-típus hordónkénti ára még nem éri el a 100 dollárt. Hozzátette, év végére 85-95 dolláros árat vár, mivel az OPEC országok mérsékelt árpolitikája nem engedi 100 dollárig emelkedni az árakat.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, míg korábban a nemzetközi prognózisok az idénre átlagosan 85 dolláros olajárat jósoltak, napjainkban már inkább 90 dollár körülit. Úgy vélte, az árszint tovább emelkedik, s jövőre átlagban 98-100 dollár körüli lesz, azaz 8-10 dollárral magasabb, mint korábban gondolták. Ugyanez a 7-8 százalékos áremelés érvényes a finomított termékekre is, hiszen jövőre további kereslet növekedés várható.

A trend pedig mindenképpen erőteljes növekedést mutat mind a nyersanyagok, mind a késztermékek esetében. Decemberben egy tonna, azaz ezer liter benzin ára 800 dollár körüli volt, míg a gázolajé 760 dollár.

Az olaj és a finomított termékek árát befolyásolja, hogy elsőként a feltörekvő országok, Brazília, Oroszország, India és Kína kerülnek majd ki a válságból, ami felfelé hajtja a keresletet.

Kína például minden települést el akar érni a gázhálózattal, s mindenütt ki akarja építeni az áramszolgáltatást. Ott, ahol ez vezetékkel egyelőre nem oldható meg, kis olajtüzelésű generátorokat telepít, ami az általános motorizációs fejlődés mellett jelentősen növeli a keresletet a világpiacon az olaj és a késztermékek iránt.

Tarjányi Dániel úgy vélte, míg az idén a magasan finomított termékek iránt volt nagy a kereslet, jövőre ez változik, s megnő az igény a közép kategóriásokra. Ennek következtében több, technikailag korszerűtlen finomítót újra indíthatnak, ám mivel ez mintegy hat hónapot vesz igénybe, üzemelésükig kapacitáshiány lesz a világpiacon. A másik következmény az lehet, hogy a magasan finomított termékek ára csökken, miközben a közepeseké nő.

Tarjányi Dániel szerint érdekes kérdés, hogy a magyar autós mekkora ár mellett dönt úgy, hogy nem tankol többet a kocsijába. Úgy vélte, mint ahogyan az idén, úgy jövőre is több dolog befolyásolja ezt, s nem feltétlenül a literenkénti ár lesz a döntő tényező. A személyi jövedelemadó csökkentése például jelentős összeget hagy az embereknél, s a nyugdíjpénztári reálhozamok kifizetésével is több elkölthető pénze lesz a lakosságnak.

Hegedűs Miklós elmondta, a magyar kilátásokat a tényleges áremelkedést illetően döntően az befolyásolja, hogyan alakul a forint és dollár árfolyama. Úgy vélte, a forint éves átlagban nemigen erősödik a dollárhoz képest, mivel az első félévben a várható strukturális reformok hatása még nemigen mutatkozik meg. Hozzátette, a benzin és gázolaj közötti 20-25 forintos különbség megmarad jövőre is.

S annak is nagyon nagy a valószínűsége, hogy az üzemanyag árak legalább 2-3 százalékponttal jobban emelkednek, a jövőre várt 3,5-4 százalékos inflációnál. Az mindenestre tény, hogy az idén az első kilenc hónapban 9,8 százalékkal, 2,212 milliárd literre esett vissza az üzemanyag fogyasztás a tavalyi év hasonló időszakához képest a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint.

A 95-ös benzinből 11,8 százalékkal fogyott kevesebb, míg a 98-asból 36,4 százalékkal vásároltak kisebb mennyiséget. Az előbbiből kilenc hónap alatt 1,004 milliárd litert adtak el, míg az utóbbiból 27,7 millió liternyit. Gázolajból 7,2 százalékkal, 1,18 milliárd literre csökkent az eladás az első kilenc hónapban.

A visszaesés üteme a harmadik negyedévben némileg lassult, mert az első félévben még 12,6 százalékkal csökkent a magyar piacon az üzemanyagok eladása, s így az első hat hónapban a tavalyi 1,601 milliárd literről 1,4 milliárd literre esett vissza.

A piaci változásokat megérezte a Mol Nyrt. is, a teljes magyarországi értékesítése 11 százalékkal csökkent az első háromnegyed évben az előző év azonos időszakához képest, a kedvezőtlen kereslet és elsősorban az év első felében a szomszédos országok felé irányuló üzemanyag turizmus következtében.

Olvasóink írták

58 hozzászólás
  • 58. load 2010. december 30. 13:19
    „52. Túrabakancs
    Te hazudsz.
    Egy hír részlete a fidesz.hu-ról:
    2009. március 13., 16:44
    "A két javaslatról, és annak pénzügyi hatásairól szólva (Szíjjártó Péter) kifejtette: a benzin esetében a jövedéki adó mértéke jelenleg literenként 103,5 forint. A kormány javaslata ezt 109 forintra akarja emelni, a Fidesz javaslata viszont 87 forint literenként. Ez azt jelenti, hogyha a Fidesz javaslata teljesül, akkor egy átlagos tankolás esetében 1350 forintot tudna spórolni az autós - mondta el."
    A nemzetközi pénzügyi válság pont ekkor tetőzött.
    Forrás:
    http://www.fidesz.hu/index.php?Cikk=130437”
  • 57. quaestor 2010. december 29. 14:51
    „49. hozzászólás Túrabakancs 2010.12.28. 15:16

    "A devizások meg gondolkodtak volna akkor amikor
    a sokadik hitelüket felvették, hogy a szomszédoknak megmutasság, ők nem is csórók!
    Pedig azok, most igazán azok..."

    Elárulom neked, hogy nem kell a sokadik hitelt felvenni devizában, hogy padlóra kerüljön egy család kedves Túrabakancs. Ehhez pont elég egyetlen egy lakáshitel devizában, és most itt nem kell sok-sok millióban gondolkodni, elég pl. csak 5-6 millában.”
  • 56. 49. 2010. december 29. 08:10
    „,,Jövőre is folyamatosan nőhetnek az üzemanyag-árak" szerintem ezzel már minden magyar állampolgár tisztában van, aki gépjárművet üzemeltet.
    Ezért inkább így kellett volna fogalmazni: ,,Jövőre folyamatosan nőnek az üzemanyag-árak."”
  • 55. Fürgeszarvas 2010. december 28. 18:26
    „49. Túrabakancs 2010.12.28. 15:16
    Öszödiböszme+Fürgeszarvas!
    A benzin árát a MOL határozza meg nem a Fidesz. "

    Kedves Barátom ! Szelektív az emlékezeted ! Két éve még gyurcsányoztál Varga Misivel meg a Szijjártóval együtt,hogy a kormány a hibás , hogy meg van a lehetősége a csökkentésre stb. !
    Megvilágosodtál azóta ? Vagy csak egyszerűen pitiáner vagy te is - a kontárokkal együtt !”
  • 54. kisokoska 2010. december 28. 16:16
    „Nem értem, hogy múlt héten mitől ment le 2 azaz kettő forint-al a benzin ára? Biztos azért, hogy most 5-el felmenjen. Sebaj jövő héten 1 forintal kevesebb lesz. Különben is visszaesett a fogyasztás, és azt be kell hozni, nem?
    Most miért nem lép a FIDESZ? Tavaly nagyon jól tudta mit kell csinálni- a benzint terhelő adót kell csökkenteni. Már elfelejtették. Igaz most az elmúlt évekkel vannak elfoglalva, nem a ma és a jövő foglalkoztatja Őket.”
  • 53. annobon 2010. december 28. 15:57
    „52-höz: "csak akkor éppen nyoma sem volt a világgazdasági válságnak, pláne nem
    az országunkra értve"

    "A 2008-2009-es gazdasági világválság a nagy gazdasági világválság óta a legjelentősebbnek tartott gazdasági válság, mely az őt megelőző globális pénzügyi válság?ból alakult ki. [...] Elemzők szerint 2009-ben hazánkban 1%-kal esik vissza a gazdaság." Miről beszélsz? Akkor ki volt kormányon? És ki ellenzékben?”
  • 52. Túrabakancs 2010. december 28. 15:53
    „annobon! /51/
    Ez igaz, csak akkor éppen nyoma sem volt a világgazdasági válságnak, pláne nem
    az országunkra értve. Állítólag a Pannon-puma itt ütötte fel a fészkét anno... Azt senki
    se várja, hogy ebben a gyalázatos gazdasági helyzetben a Fidesz drasztikus árcsökkentést
    hajthat végre, hiszen abban az esetben a külföld megint a büdzsé lazításával vádolna minket,
    ez pedig újabb leminősítéshez vezetne. Olyankor meg ugye megint jönnének a Fidesz fóbiások,
    aztán szapunlák Orbánt, hogy a devizásokkal újra kicseszett. Szóval ami most van az a 22-es
    csapdája, nehéz olyan gazdasági menővereket alkalmazni, amibe most ne pofázna bele senki.
    Neked egyébként van ötleted mit kellene tenni úgy, hogy a külföld ne szúrjon ki velünk? Szerintem
    nincs, de ezzel sajnos mindenki így van. Illetve van egy megoldás: ez pedig nem más, mint a gazdasági
    függetlenség minél nagyob arányú realizáslása. Amúgy pontosan ez van most folyamatban, emiatt lázong
    a pénzügyi szektor, és támadnak minket minden szinten. Persze ez az öszödiböszme+ Fürgeszarvas
    "kollégának" egy kicsit magasröptű feladat, mármint hogy megértsék és lássák ezt a tényt. Na nem baj,
    majd szívesen súgok nekik, talán nem késő észhez térniük. :)”
  • 51. annobon 2010. december 28. 15:20
    „49-hez: "A kormány a benzin árának az esetleges csökkentésében tudna segíteni," Igen ezt is szokta az elmúlt 8 évben szajkózni a Szijjártó úr, minden egyes drasztikus emelésnél... (Aki nem emlékszik, javaslom a Cavinton szedését...)”
  • 50. Vanderer 2010. december 28. 15:20
    „Két éve a Kisalföld karácsony előtt azzal riogatta az olvasóit,karácsonyra 50Ft is lehet a tojás.Mi a .... kell huhogni <moderálva..>?”
  • 49. Túrabakancs 2010. december 28. 15:16
    „Öszödiböszme+Fürgeszarvas!
    A benzin árát a MOL határozza meg nem a Fidesz. A kormány a benzin árának az
    esetleges csökkentésében tudna segíteni, a benne lévő adók egy részének az elen-
    gedésével. Tehát ne kábítsátok a jó népet ezzel a Fidesz fóbiátokkal.
    A jegybanki alapkamatot pedig a komcsi féle Simor és bandája emelte meg, nem is
    tetszett ez a lépés a kormányunknak. Tehát ennél a témánál is mellélőttetek, de én
    ezen nem is csodálkozom, annyi a gazdaságpolitikához való hozzáértésetek, mint
    az ovodásoknak a fizika példákhoz. A devizások meg gondolkodtak volna akkor amikor
    a sokadik hitelüket felvették, hogy a szomszédoknak megmutasság, ők nem is csórók!
    Pedig azok, most igazán azok...”
  • 48. annobon 2010. december 28. 14:13
    „Köszönjük Emese... :)”
  • 47. öröksoproni 2010. december 28. 13:12
    „Ahogy azt egy másik hasonló cikkhez írtam: kezd megvalósulni az arányos közteherviselés: mi fizetjüka MOL különadóját. Köszönjük a lehetőséget.”
  • 46. egyharmad 2010. december 28. 11:35
    „41 nasi12

    Teljesen 1etertek a hozzaszolasod utolso (de csak az utolso !)mondataval.

    "szerencsere nagyon sokan atlatnak a szitan"

    Annyit szeretnek meg hozzatenni,hogy hala Istennek egyre többen atlatnak a szitan!”
  • 45. annobon 2010. december 28. 10:45
    „Magamat idézem: "A mai technikai színvonalon akkor már semmi akadálya nem lesz egy alternatív energiahordozóra alapuló társadalmi átrendeződésnek." Egyes előrelátó országok már most felkészülnek az "olaj utáni" világra. Ilyenek például Abu-Dhabi és Bahrein. Nem véletlen, hogy az ottani szállodai és üdülőövezeti nagyberuházások mind arra kellenek, hogy ha majd elapadnak az ottani olajkutak, az arab sejkek nemes egyszerűséggel áttérjenek majd a szórakoztatóiparra!”
  • 44. annobon 2010. december 28. 09:48
    „21-hez: az olajlobbi irányítja avilágot. Ez nem összeesküvés-elmélet, hanem tény. "amíg az elektromos autók előállítása és fenntartása horribilis összegekbe kerül " - írod például és ez így is van, mert amíg a fosszilis energiahordozók kitermelésén és kereskedelmén alapszik a világ, addig persze, hogy horribilis összegekbe kerül az alternatívák kifejlesztése. Mert - mint mondtam - az olajhatalmaknak nem érdekük pl. a mindennapi használatba állítható (és olcsó) elektromos autó kifejlesztése. Más lesz persze a helyzet, ha a kőolaj tényleg fogytán lesz. A mai technikai színvonalon akkor már semmi akadálya nem lesz egy alternatív energiahordozóra alapuló társadalmi átrendeződésnek. De hát ez jelenleg még a sci-fi kategóriába tartozik...”
  • 43. Hyppolit 2010. december 28. 08:04
    „Nem szeretem a mellébeszélést!!! Nem az üzemanyag ára a magas, hanem a beépített adó mértéke, amiből úthálózat-fenntartásra, üzemeltetésre, új utak építésére, korszerű forgalom-technikai megoldásokra, kerékpárutakra, stb. kellene fordítani. Országszerte kátyú a kátyú hátán, még talán arra sincs pénz, hogy kellő mértékben sózzanak.A beépített adó hova tűnik? Talán az egészségügyre fordítják? És akkor a TB-t talán oktatásra? A sort lehetne folytatni. Egyszer kellene "tabula rasa"-t kezdeményezni, hogy mindenki tisztán láthasson. De ez valószínűleg nem minedenkinek érdeke. Na, ezért olyan drága a benzin (Azt már csak zárójelben jegyzem meg, hogy Európában szinte szégyenletesen és levadászó módon nálunk a legdrágább. Nem véletlen, hogy hátul kullogunk!)”
  • 42. Cloeon_dipterum 2010. december 28. 03:04
    „Mivel nem vagyunk kőolaj nagyhatalom, így mi kormányunk (mindegy milyen színű) nem tud lényegesen beleavatkozni a benzinárba. Ha eltörli az összes adót, ami a benzint terheli (miért tenné?) átmenetileg csökkenne az ára, ami előnyt jelentene a hazai vállalkozásoknak, de idővel akkor is eléri az 1000 forintos szintet a hiány miatt.
    Először gondolkodni kell, aztán szidni a rendszert... :)”
  • 41. nasi12 2010. december 27. 22:32
    „Amíg a stratégiai helyeken az előző kormány ejtőernyősei szabadon garázdálkodhatnak, (jegybank, MOL) addíg ne várjunk semmi lojalitásra a kormánnyal és az országgal szemben!
    Az ellenzéki jelszó: minden rosz, az ellenzéket erősíti, tehát tegyünk meg mindent, a kormyány munkájának ellehetetlenítése érdekében, és az ország talpra álítása ellen!
    Szerencsére nagyon sokan átlátnak a szitán!”
  • 40. gondolat1234 2010. december 27. 21:28
    „Minden kéthétben olvashatunk egy ilyen szép cikket, hogy emelkedik a benzinára és jaj, mi lesz. És mi lenne ? A nagy semmi. Ugyanúgy autózik mindenki. Ha 500 ft, ha 600 ft lenne a benzin ára akkor is. Annyi az autó a városban, az utakon, hogy idegesítő. A városban araszolva lehet menni, nincs parkolóhely (ha fizetős, ha nem), országúton meg állandóan kocsisorba ragad az ember és kerülgetheti a 80-al cammogókat...
    Nincs normális tömegközlekedés és ami erre nem szoktatják rá az embereket megfelelő számú járattal, rendes árakkal, kultúrált körülményekkel, addig nem is fogja letenni senki a kocsit.
    Kocsi fenntartási költségei ? Új autóm van (most lesz 2 éves), ki van fizetve, részletek nincsenek. Fizetek évente egy garanciális szervízt, kötelezőt (egy összegben letudom) + súlyadót. Nekem ez cirka 90 ezer évente (kinek több, kinek kevesebb). Azonkívül tankolom a kocsit, kisebb baja eddig egyszer volt, szervíz ingyen rendberakta. Ezek olyan óriási költségek lennének ? Aki ennyit nem tud kifizetni, ne is tartson fenn autót. Tömegközlekedésből nem kérek. És emelhetik a benzin árát a csillagos egekig, mivel a tömegközlekedés is igazodik idővel az árakhoz, adott körülmények között sose fogja jobban megérni buszozni. Ja, majd a 4 személyes család az előbb említett 2100 ft-os jeggyel fejenként utazik vidékre, mint a kocsi. Ne röhögtessetek már...”
  • 39. Primax 2010. december 27. 21:10
    „" Ez a kormány azt vállalta, hogy megújítja Magyarországot, és rendbe teszi azokat a válságterületeket, amelyeknek némelyikét a rendszerváltozás óta nem sikerült kezelni." ( Orbán Viktor - Magyar Nemzet - 2010. december 24.)
    Látjuk...”
58 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tőzsde - Folytatódhat a karácsonyi rali a Wall Streeten

A jövő héten tovább emelkedhetnek a New York-i tőzsdék vezető mutatói, de az év végi nagy rali után,… Tovább olvasom