Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

Fontosak az árak - Előtérbe az akciós vásárlások

Csökken a vásárlók lojalitása, egy-egy jó vétel reményében hajlandók más láncokat is felkeresni.

A magyar háztartások vásárlói viselkedésében is hosszú távú tendenciákat indított el az elmúlt időszak recessziós környezete. A nyugat-európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is kialakult a tudatos vásárló modellje. Felértékelődött az árak jelentősége, nőtt a napi fogyasztási cikkek esetében az akciós, promóciós vásárlások aránya – derül ki a GfK Hungária legfrissebb kutatásaiból. 2009-ben megnövekedett az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma, illetve többen olvassák az akciós leafleteket is.

A háztartások vásárlói viselkedésében hosszú távú tendenciákat indított el az elmúlt időszak recessziós környezete. A nyugati országokhoz hasonlóan Magyarországon is kialakult a tudatos vásárló modellje. Felértékelődött az árak jelentősége, megnövekedett a napi fogyasztási cikkek esetében az akciós, promóciós vásárlások aránya.

A háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásainak nominálértéke 1,6 százalékkal magasabb volt 2010 első negyedévében, mint 2009 hasonló időszakában, amely a 2010. márciusban prognosztizált 5 százalék feletti inflációval korrigálva reálértékben továbbra is zsugorodó piacot jelent.

„A márkás, gyakorta magasabb árszintet képviselő termékek esetében az akciós vásárlások növekvő aránya 2-3 éve megfigyelhető tendencia. Míg 2007-ben a gyártói márkák 25 százalékát vásárolták meg a háztartások promóciós áron, vagy valamilyen akció keretében, addig ez az arány 2009-ben már 31 százalék volt. Növekszik az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma is. Míg 2008-ban egy év alatt átlagosan 8 üzletláncban vásároltunk, addig 2009-ben már kilencben" – mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

A láncoknál jellemzően megfigyelhető a fenti jelenség, miszerint csökken a vásárlók lojalitása, a háztartások egy-egy jó vétel reményében a korábbi időszakokhoz képest nagyobb hajlandóságot mutatnak más láncokba is ellátogatni. Egyre fontosabbá válik a tájékozottság a vásárlók számára, amelyet alátámaszt az is, hogy 2009 során növekedett az akciós leafletek olvasottságának aránya. Egy, a GfK Hungária által 2009 novemberében készített felmérés során a 2 000 megkérdezett 82 százaléka válaszolta azt, hogy legalább olyan gyakran, vagy jóval gyakrabban tanulmányozza a kereskedelmi láncok akciós újságait, mint korábban.

A fentiek fényében nem meglepő, hogy 2010 első negyedévében a hipermarket és diszkont csatorna szerepelt sikeresen a piaci versenyben a 2009-es hasonló időszakban vizsgált pozíciójukhoz képest. Több hipermarket, illetve diszkont lánc esetében tapasztalható trend, hogy bár egy-egy vásárló költési intenzitása alacsonyabb, mint egy évvel korábban, de jelentős vásárlói közönséget, ezáltal többlet fogalmat szereznek más csatornák rovására, így összességében kiegyenlített teljesítményt mutatnak.

Olvasóink írták

  • 6. accelerator 2010. június 04. 17:21
    „5. hozzászólás tornacipő 2010.06.04. 08:37

    Olvasd vissza mit írtál... nincs igazad.”
  • 5. tornacipő 2010. június 04. 08:37
    „megmindiggyöri - talán lvass helyesírási szabálykönyvet, és néhány nyelvész publikálását is, ajánlom pl Nádasdyt, talán akkor a gyerekeidet se tanítod hülyeségre, amit itt kifogásolsz ugyanis tarka baromság”
  • 4. megmindiggyöri 2010. június 03. 14:54
    „Most már a címet sem tudják helyesen írni. Hiányzik az N betű. ElőtérbeN az akciós vásárlások. (Vagy előtérbe kerültek...) Én képtelen vagyok felfogni, ha én külföldön élve az iskolás gyerekeimnek képes vagyok megtanítani a magyar nyelvet, helyesírással-nyelvhelyességgel együtt, akkor egy újság hogy engedhet meg ilyet magának. (Tegnap ugye ez eljárás indult Ausztriába.)
    Ha segítség kell, szóljanak, már máskor is mondtam...”
  • 3. Muaddib 2010. június 03. 12:48
    „Nekem az Akcióról három dolog jut eszembe!”
  • 2. Muaddib 2010. június 03. 12:47
    „Nekem az Akcióról két dolog jut eszembe!
    1/Vagy manipulálnak az árral, hogy vevőt csalogassanak és valójában nincs engedmény!
    2/A megint az előállító vagy kereskedő nyakán maradt az eladatlan árú és kénytelen deficittel értékesíteni.
    3/A múlti gazdasági fölénnyel való visszaélést követ el!(az az felvásárol egy gyártótól nagy mennyiségű terméket és azt a beszerzési ár alatt, értékesíti )
    Utóbbi két eset abszolút a magyar gazdaságot, kiskereskedelmet öli meg!
    Az első meg sokáig nem működik, mert a vevők sem hülyék!”
  • 1. kivagyokén 2010. június 03. 09:48
    „Ez nem lojalitás. Egyszerű matematika. Azt vásárol és ott, amire és ahol elég a pénze. Rengeteg minimálbéres, ugrásra készen lesi az akciókat, és boldog, hogy valamivel több jut a kosárba. Ennyi a lényeg”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Drága lesz idén a gyümölcs

Német, osztrák és olasz kereskedők ostromolják a dunántúli ültetvények tulajdonosait, egyre magasabb… Tovább olvasom