Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Feneketlen kút a MÁV, a Volán és a BKV

Legalábbis ezt állítja a Nemzetgazdasági Minisztérium a közösségi közlekedésről: elöregedett járműpark, elavult hálózat.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint a magyarországi közösségi közlekedés - a MÁV csoport, a Volán társaságok és a BKV - finanszírozása leginkább egy feneketlen kúthoz hasonlít, ráadásul meglehetősen rossz hatásfokkal jár együtt. Az NGM, az újjászervezésben érintett fő területekről szóló sorozatában a magyar közösségi közlekedést elemzi. Az MTI-hez eljuttatott dokumentum leszögezi: a közösségi közlekedés hatékony szervezése kulcsfontosságú eleme az életminőség alakulásának; Magyarország előnye, hogy európai viszonylatban sűrű közlekedési hálózattal rendelkezik, ami jelentős gazdasági előnyöket jelenthet.

Az ágazat finanszírozásáról szólva a tárca kitér arra, hogy a közösségi közlekedés a magyar GDP 7-9 százalékát adja. Magyarország a 2011-es költségvetésben szigorúan közösségi közlekedésre 240,2 milliárd forintot költ, ebből a vasút 181, 2 milliárd forinttal, a Volán 27 milliárd forinttal, a BKV 32 milliárd forinttal részesedik. Ezek az összegek nem tartalmazzák a Közlekedési Operatív Program önrészeit, az egyes társadalmi csoportok utazási kedvezményeit - a fogyasztói árkiegészítés 2011-ben 109 milliárd forint -, a 4-es metró építését, amely 27,68 milliárd forint és a közösségi közlekedés akadálymentesítésére fordítandó 1,13 milliárd forintot. Az elemzés megjegyzi, hogy bár a legtöbb OECD-tagországban hasonló jellegű gondok merülnek fel, és a közösségi közlekedés a klasszikus mikro-ökonómiai értelemben csak veszteséges lehet, ez nem jelenti azt, hogy bizonyos ágazatai nem lehetnek nyereségesek.

A vasútról szólva az NGM kiemeli: Magyarországé Európa egyik legsűrűbb, egyben egyik legelavultabb vasúti hálózata, a járműpark elavult; a vasúti jegyrendszer pedig nem teszi lehetővé a konkrét utazási információk gyűjtését: mekkora egyes vonalak, járatok kihasználtsága, milyen az utasok kedvezmények és korcsoportok szerinti összetétele. Probléma az is, hogy hiányoznak a P+R parkolók, közlekedési csomópontok, ahova a Volán és a vasút "átadná" egymásnak az utasokat.
A MÁV-csoport 2011-ben 173,4 milliárd forint - személyszállítási költségtérítésre és pályahálózat fenntartásra - közvetlen állami forráshoz jut; az elmúlt tíz évben több alkalommal részesült plusz juttatásban a költségvetési törvényben tervezetthez képest. A vállalatcsoport hitelállománya 2010. december 31-ére 291,16 milliárd forintra nőtt. A dokumentum aláhúzza: a MÁV-csoportot 24 cég alkotja, dolgozói száma valamivel több, mint 40 ezer fő.

A Volán társaságok járműparkja jelentősen elöregedett, motorparkjuk csak részben felel meg az EU követelményeknek - olvasható az elemzésben, amely szól arról is, hogy az 59 cég 2011-ben 27 milliárd forint költségvetési forráshoz jut; a menetrend szerinti helyközi és helyi tömegközlekedést ebből 36 társaság bonyolítja, naponta 77 ezer járattal több mint 3,9 millió utast szállítanak. A cégcsoportnak 12 árufuvarozást, szállítmányozást és logisztikai szolgáltatást végző társasága is van.

A BKV 2011-ben 32 milliárd forintos "normatív" támogatást kap a költségvetésből, Budapest ezen felül 2011-től további 19 milliárd forint "támogatást kér" - rögzíti az NGM. Megjegyzi: a bevételek 51 százaléka valamilyen állami támogatásból származik. A főváros 2010-ben 3,7 százalékban járult hozzá a BKV büdzséjéhez a jegyár bevételeihez viszonyítva; a működési költségek majdnem felét, 46,7 százalékát a bérek adják.

A BKV-nak a bankok felé közel 77 milliárd forintos a hitelállománya, a folyó fizetési probléma 25-30 milliárd forintra tehető. A cég 2010-ben a költségvetési törvényben előirányzott 32 milliárd forintos "normatív" támogatáson felül 17,5 milliárd forint plusz támogatást kapott - az utolsó 7,5 milliárdos részletet decemberben utalták át - a zavartalan működés érdekében.

Olvasóink írták

  • 15. fióka 2011. március 10. 12:17
    „de,hogy feneketlen kút meg van ott az utolsó milliárd is csak le kellene ásni egy-két vezetőig”
  • 14. hard 2011. február 28. 14:49
    „10.-es te milyen kedvezménnyel utazol? Adót gondolom nem fizetsz, vagy csak minimálbérre. Autód ezek szerint nincs, de nem a benzináremelés vágyával kéne kompenzálnod az e miatti elkeseredettségedet.

    Amúgy itt a MÁV a legnagyobb lyukas zseb. Nem azokat a rohadt vonalakat kellett volna megnyitni, hanem még több kihasználatlant bezárni. 9 főért vonatot indítani nagyon nagy luxus. Ráadásul abból a 9-ből jó ha 2-nek teljes árú jegye van.”
  • 13. ádám+éva 2011. február 27. 08:23
    „Még mindig rossz a gazdaságpolitika.hozzá nem értő emberek a vezetők akik csak a maguk hasznát nézik, nem törődve semmi mással.És ez igaz az állami vezetőinkre is.”
  • 12. urbaniastapista 2011. február 26. 23:24
    „Zárják be, dolgozókat utcára, járjon mindenki S8-al! :)

    A buszok aszfaltgyűrése benne van a Volánokra kiszámított támogatásban?”
  • 11. nane 2011. február 26. 21:40
    „hoppá”
  • 10. umberto 2011. február 26. 20:46
    „A jegyárakat nem növelni kell, hanem csökkenteni. A benzint meg drágítani. És mindjárt kevesebb autó lesz, és több utas a vonatokon, buszokon. És persze ebből fejleszteni a közösségi közlekedést.

    Aki a kedvezmények csökkentésében látja a kiutat, az nem nooormális...”
  • 9. Olajos 2011. február 26. 18:16
    „Én úgy tudom egy volános vezérigazgató kb havi 2milliót bruttó”
  • 8. Juhász Adrienn 2011. február 26. 14:45
    „Mennyit keres itt egy felsővezető,azt ki termeli ki?”
  • 7. elemér 2011. február 26. 14:38
    „Hogy adósodtak el a németek ? Az egyesittésel, kellet támogatni a keletnémeteket. Mo.-n ilyen nincs, ott csak állami támogatás van. Ott még nem tart a Fidesz hogy ezt jobban megnyirbálja, pedig ez a filozofiájukhoz tartozik.”
  • 6. bibics 2011. február 26. 14:27
    „Előszöris meg kellene szüntetni az "ingyen utazást"!!!! Ezt nem merik bevállalni, inkább majd áremelés lesz! De már nagyon elegem van abból, hogy a nettó 70 ezer ft-os fizetésemből támogassak ezt-azt!!!!!! (ingyen utazás, ingyen korházi ellátás, gázártámogatás, gyógyszertámogatás, jogosulatlan rokkantnyugdij, 40 évesek nyugdija, ilyen-olyan segíly egyeseknek, 16 %-os adó miatti kiesés pótlása, gazdagok gyermektámogatása stb....stb...
    Uniós árak (vagy még magasabbak)...mikor lesz uniós átlagu a fizetésem????!!!!!!

    Hát ez jutott eszembe ... :(”
  • 5. Olajos 2011. február 26. 14:12
    „khm... Máv : 181milliárd , az összes volántársaság (59!!! cég)27 milliárd , a bkv 32+19 milliárd. Lám-lám! Csak abba ölik a pénzt amit Budapestről működtetnek! MÁV, BVK . A sokat szidott Volánok a "vidéki" emberek munkája, de nem is kerül annyiba mint az előbbiek, pedig a volánok több utast szállítanak...”
  • 4. Oscar 2011. február 26. 13:17
    „Kedvezmény kedvezmény hátán.Ha magyar azért, ha nem magyar akkor azért jár számára kedvezmény. 100 jegyből kb 10-15 a teljes árú. na ha ezt megszüntetik,vagy csökkentik a nem fizetők ,illetve a kedvezményezettek körét ,több maradna vagy jutna a fejlesztésre ill. a túlélésre.”
  • 3. Bali01 2011. február 26. 12:27
    „jé,egy igaz mondat a szájukból....eddig is eljutottunk majd fél év alatt.”
  • 2. TBK 2011. február 26. 12:17
    „Erre most jöttek rá?
    Kb 15 éve mentünk kirándulni Bakonyba, vonaton vettünk volna jegyet, kaller a következőt mondja:
    Hagyják, ezt a feneketlen kutat kár támogatni :D”
  • 1. elemér 2011. február 26. 11:57
    „Nehogy ugy járjanak mint az USA-ban. Az auto ipar lobi felszedette a sineket és eltüntette a villamosokat. Buszok is csak támogatásokkal járnak. Igy jobban fogynak a kocsik.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ajánlatok álláskeresőknek a Rábaközben

A kapuvári és csornai kirendeltségek állásajánlatai. Tovább olvasom