Kisalföld logö

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 10°C | 17°C Még több cikk.

Elbocsátásokhoz vezethet a vasárnapi munkavégzés korlátozása

A munkanélküliség növekedésével, növekvő állami kiadásokkal, csökkenő bevételekkel járhat a vasárnapi munka tilalmának bevezetése, mely egyben gazdaságunk versenyképességét is visszavetheti az unió többi tagállamával szemben az MGYOSZ állásfoglalása szerint.

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége levélben fordult Dr. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterhez a december 13-án az Országgyűlés elé terjesztett, a Munka Törvénykönyvének módosítását, a vasárnapi munkavégzés korlátozását célzó törvényjavaslat ügyében – tájékoztatott Dr. Rolek Ferenc, az MGYOSZ alelnöke.

A munkaadók állásfoglalása szerint a törvénymódosítási javaslat nem segíti elő Magyarország versenyképességének javulását. Az MGYOSZ a törvényjavaslattal kapcsolatos állásfoglalásában az alábbiakra hívja fel a figyelmet.

A vasárnapi munkavégzés tilalma jelentős létszámleépítéseket eredményezhet. A munkanélküliség növekedése, illetve a foglalkoztatási szint csökkenése együtt járna növekvő állami kiadásokkal és csökkenő bevételekkel.

A javaslat megszüntetné a munkaidőkereten belül a pihenőnapok összevonásának lehetőségét. Ezzel értelmét vesztené maga a munkaidőkeret intézménye, amely jelen pillanatban a munkaadók számára az egyetlen valóban rugalmas eszköz a munkaszervezésben Magyarországon.

A pihenőnapok munkaidőkereten belüli összevonása az európai munkaidő-irányelv alapján lehetséges, így a hazai mozgástér korlátozása további versenyhátrányba hozná a magyar gazdasági szereplőket az unió többi tagállamának vállalataival szemben.

Az utóbbi években a külföldre dolgozó szolgáltató központok betelepülése volt az egyik legfontosabb új, magasan képzett munkaerőt igénylő munkahelyteremtési lehetőség Magyarországon.

A vitatott jogszabályváltozás különösen hátrányos rájuk, illetve azokra a vállalkozásokra nézve, amelyek külföldi piacra termelnek/szolgáltatnak, illetve külföldi partnercégekkel, vagy külföldi tulajdonossal szorosan együttműködve tevékenykednek.

A jövőben az ilyen szolgáltatóközpontok betelepülése megállhat, illetve más országba vándorolhatnak.

A tervezet szerint, amennyiben mégis dolgozna vasárnap a munkavállaló, rendes munkabérén felül 50 százalékos bérpótlék illetné meg minden esetben. Ez újabb foglalkoztatásra rakódó pénzügyi terhet jelentene a vállalkozásoknak, mely a munkaadók számára elfogadhatatlan.

"A javasolt jogszabályváltozás csökkentheti a foglalkoztatottsági szintet és veszélyezteti a vállalkozások versenyképességét, így sem a vállalkozások, sem a magyar gazdaság szempontjából nem tartjuk indokoltnak a vasárnapi munkavégzés korlátozását" – hangsúlyozta a tervezett intézkedés kapcsán Dr. Rolek Ferenc.

A munkaadók a megfelelő, felelős döntés meghozása érdekében ahogy eddig is, a jövőben is készen állnak a szakértői közreműködésre, konzultációra.



A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége 1902-ben alakult. A versenyszféra több mint 60%-át képviseli mind a befektetett tőke, mind a forgalom és a munkavállalók számát tekintve.

15 megyei-regionális és 51 szakmai szövetséget tömörít. Az MGYOSZ 2005 óta tagja az 1958-ban alakult BUSINESSEUROPE-nak, amely Európa legbefolyásosabb munkaadói érdekképviseleti szervezeteként 34 ország 40 munkaadói szövetségeit tömöríti, és 25 multinacionális vállalat is közvetlen tagja.

Olvasóink írták

56 hozzászólás
  • 56. annobon 2010. december 22. 09:20
    „52-höz: "Szemenszedett hazugság, hogy a vasárnapi munkát több létszámmal látja el az üzlet." Tegnap (igaz nem vasárnap) voltam az egyik Aldiban. Az egész esti műszakot kábé 2 ember látta el. Ebből igaz csak egyet (a pénztárost) láttuk, aki próbált úrrá lenni a viszonylag hosszú vevői soron. Mikor kicsit kitisztult a pénztár, akkor fogott egy felmosót és takarítani kezdett a szomszéd (üres) pénztáraknál. Aztán jött egy újabb fizetővendég és uzsgyi vissza a kasszába. Nos - igazság szerint - csak azért írtam 2 alkalmazottról, mert azt azért nem merem feltételezni, hogy egy Aldi méretű üzletben egyedül legyen valaki!”
  • 55. miracle 2010. december 21. 20:07
    „kolombela
    Te csak ne mond meg helyettem, hogy miért járok vasárnap vásárolni. (Egyébként keveset járok). Amikor járok, akkor azért, mert akkor van időm és kész. Mint ahogy elég sokaknak. Az emberek nem passzióból járnak vásárolni, nem vagyunk olyan gazdagok. Te például minek égeted a villanyt hétvégén, gyertya nincs? Ne bámuld a monitort akkor is, beszélgess a családdal, sötétben azt is lehet.
    Imcsi
    "Ha ügyet akar intézni, akkor legyen nyitva az okmányiroda, polgármesteri és önkormányzati intézmények, szolgáltatók (víz, gáz, áram, hulladékszállítás stb.) ügyfélirodái, bölcsődék-óvodák"
    Így van. Fenti intézmények - beleértve az óvodákat is - élenjárnak abban a hülyeségben, hogy mások munkaideje alatt tartanak nyitva. Csakhogy nem mindenki teheti meg, hogy napközben kilóg a munkahelyéről, mint te és ezért nem zavarja. Ahol emberekkel foglalkoznak kötelezővé kéne tenni az este 7-ig tartó nyitvatartást.”
  • 54. kolombela 2010. december 21. 16:39
    „17. hozzászólás Primax 2010.12.20. 17:40
    Neked is az 53. hsz.at javaslom elolvasásra.”
  • 53. kolombela 2010. december 21. 16:35
    „5. hozzászólás miracle 2010.12.20. 15:27
    Azt hiszem, hogy egy kicsit el vagy tájolódva.
    Nem azért vannak nyitva a multik vasárnap is, mert igény volt rá, hanem azért, mert ezáltal nagyobb forgalmat tudnak képezni, mivel az emberek több a szabadidejük. Az "igényt" csak ezért mondják, mert valahogy meg kell magyarázni a dolgokat. Te sem azért mész el vásárolni vasárnap, mert szükségét érzed, hanem azért mert tudod, hogy nyitva van az üzlet. Csak úgy spontán senkiben sem merül fel az igény, hogy vasárnap ha vasárnap van, akkor gyerünk a multiba.”
  • 52. kolombela 2010. december 21. 16:29
    „Ez már megint a mocsok multik fenyegetőzése, semmi más. Szemenszedett hazugság, hogy a vasárnapi munkát több létszámmal látja el az üzlet. A vasárnapi nyitvatartási megszüntetésével csak a dolgozók terheik csökkennének.
    A gyalázatos az, hogy a több száz milliárdos haszonnal működő kereskedelmi hálózatok rabszolgasorsban tartják a munkavállalóikat, éhbérért dolgoztatják őket.”
  • 51. gondolat1234 2010. december 21. 12:57
    „Valaki felvetette, hogy ha nem vasárnap adják a szabadnapot hanem hétközben, akkor ugyanúgy megvan, csak most fix vasárnap lenne.
    Annyit fűznék ehhez hozzá, hogy korábban folyamatosban dolgoztam, délelőtt-délután-éjszaka és a fene se kívánta sokszor a hétvégére a szabadnapot, mert mit tudsz csinálni hétvégén ? Templomba járni, mi ?
    Egy szerelő neked kijön reggel 9-től 5-ig, hétvégén egy se mozdul. Pl mikor gázórát kellett cserélni, a pali bemondta szó szerint, hogy ők délelőtt jönnek hétköznap és slussz. Vehettem ki szabit.
    Hétközben tud az ember ügyeket intézni, főleg mondjuk egy okmányirodában. Hétvégén mit tudsz ? Minden zárva. Meg akkor még zárjuk be a boltokat is, hogy oda se lehessen menni vasárnap.
    Igény van vasárnap a boltokra, nehéz ezt felfogni ?
    Ha nem lenne, nem nyitna ki senki. Én igazából csak az éjszakai nyitvatartással nem értek egyet. Pl Tesco szombat-vasárnap éjszaka. Kong az egész placc, egy ember szenved a pénztárban, vásárló sehol. Igaz mivel akkor megy az árufeltöltés, akkor már miért ne lehetnének nyitva is.”
  • 50. Muaddib 2010. december 21. 12:54
    „Bár én sem rajongok a vasárnapi nyitva tartásért, mert a páromat is érintette és hát vasárnap nem igen tudtunk tervezni semmit, mert mindig közbeszólt a munkahelye.
    A hét többi napján meg én dolgoztam.

    Ennek ellenére azt mondom, nem lenne bölcs dolog most bezárni vasárnap.

    Inkább betonba kellene önteni, azt hogy a vasárnapi és egyéb műszak pótlékokat a munkaszerződésben megállapított béren felül kapják.
    Akkor majd el tudják dönteni a multik és más boltok, hogy megéri nekik vagy sem nyitva tartani vasárnap.
    Azt már nem szabad tovább engedni, hogy szinte ingyen dolgoztassanak, ezt kell szabályozni!
    Nem akarom a multikat védeni de, ez a pofátlan nem fizetünk a többletmunkáért és vasárnapért sem ez jó néhány kisebb nagyobb cégre is igaz.
    Ha reklamál a dolgozó a jogaiért, akkor ellehet menni a szöveg.”
  • 49. annobon 2010. december 21. 12:14
    „Javaslom ´vasárnapinyitvatartásmentes´ napokon a család részéről a "Gazdálkodj okosan" társasjáték elővételét! :)”
  • 48. Túrabakancs 2010. december 21. 10:59
    „Jövőre több ünnepnap is hétvégére esik, /5-db/ most akkor
    azokon a napokon mit fognak táplálkozni a szegény állandóan
    dolgozó embertársaink? Mi lesz velük? Indítsunk gyűjtést nekik?”
  • 47. turelem 2010. december 21. 10:48
    „Szerintem sokan azért ágállnak, hogy nehogy bezárják a plázákat vasárnaponként, mert képtelenek mit kezdeni a családban egymással. Ugyanis akkor lehet, hogy olyan programot kéne kitalálni, ami az egymásra odafigyelést erősítené és nem pedig szabadon engedem a kölyköt a plázában, aztán nézegesse a kirakatokat meg a zárt térbe futkosson, addig se kell vele foglalkozni.
    A vasárnapi munkavégzés felér a modernkori rabszolgatartással. A profit a lényeg, semmi más. Én sajnálom azokat az embereket, akik arra kényszerülnek, hogy vasárnap is dolgozzanak. Persze itt nem a klasszikus állandó készenlétben álló munkával járó foglalkozásokra gondolok. Az egy teljesen más lapra tartozik, hiszen az életmentés vagy rendvédelem stb. mindig is 24 órás szolgálatot igényelt.”
  • 46. Imcsi 2010. december 21. 09:53
    „5. miracle: " Ha az emberek vasárnap utazni akarnak, menjen a vasút.
    Ha világítani, akkor legyen áram.
    Ha pedig vásárolni, akkor nyitva kell tartani a boltokat."

    Ha ügyet akar intézni, akkor legyen nyitva az okmányiroda, polgármesteri és önkormányzati intézmények, szolgáltatók (víz, gáz, áram, hulladékszállítás stb.) ügyfélirodái, bölcsődék-óvodák, hogy ne kelljen mindenhová magával cipelni a gyereket!

    Akik csak vasárnap tudják elintézni a bevásárlást, azoktól tulajdonképpen a boltok hétfőtől-szombatig zárva is lehetnének?”
  • 45. annobon 2010. december 21. 09:02
    „Még egy dolog, amiről nem divat beszélni manapság. Nevezetesen, hogy egy-egy pártnak hány tagja van! Nem a támogatókról meg szimpatizánsokról beszélek, hanem a konkrét párttagokról! Érdekes, hogy erről a neten sem igen olvasni. Szóval a témához kapcsolódva, csak arra lennék kíváncsi, hogy a KDNP-nek hány tagsági könyvvel rendelkező tagja van. 500? 2000 vagy 7000? Nem hinném, hogy eléri tízezret. Lényeg, hogy párezer ember fogja eldönteni, hogy mi a jó a népnek? Akarom mondani a Zembereknek?”
  • 44. Túrabakancs 2010. december 21. 08:44
    „Páran említik, hogy nem tudják vasárnap megvenni az élelmiszereket,
    mert sajnos ők is szinte állandóan dolgoznak. Akkor hétköznap mit esznek
    ha akkor is melóznak? Miért pont a vasárnapot emelik ki? Meg egyébként is:
    vannak olyan ételek, melyek alapanyaga több napig is eláll, emiatt azt mondani
    hogy a hét utolsó napján esetleg nem tudnak egy jót enni6főzni, az egyszerűen
    nem igaz.”
  • 43. Madarász 2010. december 20. 23:50
    „39.

    Nem kell, hogy annak nézzelek... Szerinted egy közepes méretű cégnél csak egy ember veszi fel a telefont... Van 9 alszámunk, ha egyik vonal foglalt, átdobja a központ egy másikra. ;-)

    42.
    Én nem multinál dolgozom, nálunk van kereskedelmi (inkább nagyker) rész és gyártás is, de legtöbbször egyszerű fizikai betanított munkát kínálunk és amikor hirdettük, iszonyú sok jelentkező volt.
    Úgy képzeld el, volt olyan ember, aki megkérdezte, hogy neki kell-e a munkaeszközt, wc papírt, stb-t hozni.

    Ma már nem úgy működnek az üzemek sem, mint régen, sok helyen folyamatos műszak van, ugyanúgy dolgoznak vasárnap is, ez csak egy olyan dolog, amit meglovagoltak a politikusok, nagyon sok olyan szakma van, ahol hétvégén is van munka.

    A lényeg továbbra is az, hogy kevesebb munkaórára kevesebb dolgozó kell, ezzel a törekvéssel a kereskedelmi dolgozók maguk alatt vágják a fát, mert egy részükre nem lesz szükség. Egyébként nem értem mit kell ezen annyit problémázni, sokan örülnének, ha hétközben lenne szabadnapjuk, mert nem kéne minden ügyintézésre szabadságot pocsékolni.

    Sok olyan embert ismerek, aki folyamatosban dolgozik, nem kereskedelemben, hanem valamelyik nagyobb üzemben, ők sosem problémáznak ezen, minden szolgáltatás az igényekhez alkalmazkodik, ha vasárnapi nyitvatartásra van igény, akkor arra van igény, ezt a piac törvényeinek kell megszabni és nem a politikusoknak.

    Néha én is be szoktam segíteni vasárnap délelőtt a piacon, szerintem nincs ezzel probléma és ha úgy alalkul, mert szombaton is munka volt, be is szoktunk vásárolni.”
  • 42. tosa2 2010. december 20. 23:16
    „Madarász ! Nem tudom hova felvételiztetsz sok embert !? Én is felvételiztetek a kereskedelembe, de
    baromira rossz a tapasztalatom: igen ,örülnek, hogy van munkahelyük, de csak ugródeszka a kereske-
    delem, főleg a fiataloknak. Menekülnek abban a pillanatban, ahogy lehet, ez lehet egy hét, vagy egy hó-
    napnyi munka. Vasárnapi munka? Kedves közgazdász én megszerveznék neked egy dolgozói elbeszélge-
    tést erről és meghallgathatnád mi a véleményük erről.
    Ne mondja nekem senki, hogy a hét 6 napján, reggel 6-tól este 1o-ig dolgozik és nem tud vásárolni csakis
    vasárnap. Akkor mikor is pihen ? Mese........”
  • 41. nagyfulesbagoly 2010. december 20. 21:57
    „Moderátor!!
    Nyugodtan kitörölhetsz.
    Ezek csak holnap válaszolnak,ha válaszolnak.
    Gondolkodni nem tudnak sajnos..
    Ha mégis akkor holnap csak sebeiket nyalogatják,és mélyen meglesznek sértődve:(((”
  • 40. nagyfulesbagoly 2010. december 20. 21:44
    „Egyébként meg küldjetek el moderálásra,ha nem tetszik!!!
    Veletek nem lehet beszélni értelmesen,mert nem figyelteka másikra,csak ha személyeskedik!!!
    Elég baj ez kedveseim!!
    Csak akkor támad gondolatotok ha seggbe rúgnak benneteket????
    Mit punnyadtok??Nincs önálló gondolatotok??”
  • 39. nagyfulesbagoly 2010. december 20. 21:38
    „MADARÁSZ!!

    Volt olyan, hogy egy nap alatt 200 ember telefonált már a hirdetés megjelenése napján. Ezért sokszor már meg sem hirdetjük, csak közvetítést kérünk a munkaügyi központtól, mert lehetetlen ennyi töménytelen jelentkezést feldolgozni.

    8 ÓRA AZ 480 perc!Kit nézel hülyének???480 osztva 200???
    Te Gjózsi88 vagy kis csibém!”
  • 38. nagyfulesbagoly 2010. december 20. 21:30
    „moderálva személyeskedő”
  • 37. nüs 2010. december 20. 21:14
    „na szénár dobtak az akolba :D”
56 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Londonban látnak esélyt az MNB-kamatemelésre

Jelentős eséllyel jósolják a múlt havi szigorítás nyomán kialakult 5,50 százalékos MNB-alapkamat hétfői újabb emelését londoni felzárkózó piaci elemzők. Tovább olvasom