Kisalföld logö

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 18°C | 25°C Még több cikk.

Egységes mobilfizetési rendszer: parkolójegy, villamosjegy ugyanabból a rendszerből

A fogyasztók egységes mobilfizetési rendszerből vásárolhatnák meg a jövőben jegyeiket mobiltelefonos fizetés esetén, legyen szó parkolójegyről, villamosjegyről vagy autópálya matricáról.
Az erről szóló egyéni képviselői indítvány formájában benyújtott törvényjavaslat elfogadása esetén kizárólagosan a nemzeti mobil fizetési rendszer lenne jogosult a jegyek értékesítésére, a fogyasztóknak pedig a szolgáltatás díján felül még úgynevezett kényelmi díjat kellene fizetniük.

Jelenleg, ha autópálya-matricát vagy parkolójegyet, buszjegyet szeretnénk mobiltelefonon vásárolni, úgy minden esetben más szolgáltató értékesíti azt számunkra, telefonszámok tömkelegét kell megjegyeznünk. Autópálya matrica vásárlásakor például a szolgáltatónak küldött alapdíjas sms-sel teljesíthetjük fizetésünket, egyenlegünkből levonásra kerül a matrica díja és a szolgáltatásért felszámolt plusz tranzakciós díj is.

A törvényjavaslat ezen változtatna és egy, a Kormány által erre kijelölt szervezet útján történne a jegyek értékesítése a közlekedési közszolgáltatások jelentős hányadában. E szolgáltatások körébe tartozna a parkolási közszolgáltatás, a közutak közlekedési célú rendelkezésre bocsátása használati díj ellenében (pl. autópálya használati díj), valamint a közszolgáltatásként nyújtott helyi és helyközi közúti, vízi, valamint a vasúti személyszállítási szolgáltatások is. A személyszállítási szolgáltatást nyújtó vállalkozásoknak 2013. január elsejétől kellene a rendszerhez csatlakozniuk, míg a parkolási társaságok és az autópálya-kezelő esetében már 2012. július elsejétől egységes rendszerben történhetne az értékesítés.

A javaslat szerint a rendszer szolgáltatásait igénybe vevő fogyasztóktól a szolgáltatás díján felül úgynevezett kényelmi díj fizetése is kérhető. Egyesületünk szerint pozitív, hogy a szolgáltatások értékesítésére egységes platformot hoznának létre, amely a szolgáltatás könnyebb igénybe vételét szolgálja, azonban pusztán a rendszer használatának ténye miatt nem indokolt semmilyen költséget áthárítani a fogyasztókra, illessék azt bármilyen névvel is.

Ha pedig mégis bevezetik ezt a díjat, úgy annak összege meghatározása során fokozottan szükséges arra ügyelni, hogy az a felhasználónak a megrendelt szolgáltatás ellenértékéhez képest ne jelentsen szükségtelen többletterhet. Maradéktalanul érvényre kell juttatni tehát az arányosság követelményét.

A közlekedési közszolgáltatásokat igénybe vevők számára a rendszer egységes, ezért átlátható és kényelmes működést kínál. Ezzel együtt pedig megoldást jelenthetne például azokban a fővárosban megfigyelhető problémás ügyekben, amikor is a fogyasztó más parkolási övezetbe tartozó automatából vált parkolójegyet és megbüntetik azért, mert az adott automata másik parkolás-üzemeltető társasághoz tartozik. Természetesen egyéb jogszabályi módosítások is szükségesek, az egységes értékesítési rendszer azonban az első lépés lenne annak jogi háttere megteremtése felé, hogy a parkolási társaságok egymással számoljanak el a tévesen befolyt összeg kapcsán és ne a fogyasztótól követeljék azt.

A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület üdvözli a törvényjavaslatot, mivel a rendszer felgyorsítaná a személyszállítás területén a mobilfizetés bevezetését, mindezzel pedig bővülne a fogyasztók rendelkezésére álló fizetési lehetőségek köre. A tapasztalatok szerint erre szükség is van, hiszen hazánkban jelenleg csupán elenyésző számban biztosítják a személyszállítási szolgáltatók a mobiltelefonos fizetést, ellentétben a nyugat-európai országokkal.

Egyesületünk azonban egyúttal arra is szeretne rávilágítani, hogy a törvényjavaslat egyéni képviselői indítvány formájában került benyújtásra, amelyre nem vonatkozik a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvény. E törvénynek ugyanis pont az lenne a célja, hogy az egyes állampolgárok, és a társadalmi szervezetek – így a fogyasztóvédelmi szervezetek is – véleményt formálhassanak az összes fontosabb, fogyasztóvédelmet érintő törvényjavaslattal kapcsolatban, a törvény hatálya azonban az egyéni képviselői indítvány útján benyújtott javaslatokra nem vonatkozik, így az társadalmi egyeztetés nélkül került az Országgyűlés elé. A jövőben ezért Egyesületünk szerint módosítani kell az említett törvényt és hatályát ki kell terjeszteni az egyéni képviselői indítvány útján benyújtott törvényjavaslatokra is.

Olvasóink írták

  • 2. macizoli 2011. december 05. 19:25
    „Csökkentett agy kapacitású amnéziában szenvedő honatyáknak üzenem,hogy a rendszer már működik. Több bank is felsorakozott már mögé így a telefonhívás vagy sms a bankszámláról kerül lehívásra. Sokkal jobb mint a telefonos egyenleg lehívás!
    Megtalálható: fizessmobillal.hu, Erste bank oldalán is.”
  • 1. miracle 2011. december 05. 17:16
    „"nemzeti mobil fizetési rendszer" Nemzeti...
    Nem inkább Nagy-Magyarország népnemzeti keresztény fizetési nemzetiszalagos rendszer?
    "Jelenleg, ha autópálya-matricát vagy parkolójegyet, buszjegyet szeretnénk mobiltelefonon vásárolni, úgy minden esetben más szolgáltató értékesíti azt számunkra, telefonszámok tömkelegét kell megjegyeznünk."
    Ez csak kamu ok, jelenleg is megoldható lenne, hogy egy számon kellene igényelni, de - a szolgáltatástól függően - más-más cégnél landolna illetve kerülne elszámolásra az igény. Jó ok lesz viszont arra, hogy valami ÁLLAMI mammutvállalt lenyúlja az egész bizniszt. (lásd még: cafeteria utalványok a jövő évtől: állami monopólium)
    Megjegyezni meg így is meg kell majd 5 millió kódot, mert minden szolgáltatáshoz nyilván más sablon-sms fog tartozni.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Erősödik a forint: 300 alatt az euró

Hétfőn kora délután 300 forint alá esett az euró árfolyama: röviddel fél kettő előtt 299,51… Tovább olvasom