Kisalföld logö

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 19°C | 30°C Még több cikk.

Egyre több autós vált gázüzemre

A magyar személyautó állomány 1,5-2 százaléka - 50-60 ezer autó - működik vegyes üzemben.

Nyugat-Európában az autógáz felhasználása dinamikusan emelkedik, 2015-re 10 százalékos lesz a gázzal is hajtott személyautók aránya, a felhasználás Magyarországon a jelenlegi 1,5-2 százalékról a várakozások szerint két év alatt 5 százalékra nő - közölte elemzésében a Prímagáz Zrt. az MTI-vel.

Jelenleg a hazai személyautó állomány 1,5-2 százaléka működik vegyes üzemben, 50-60 ezer autó. Ugyanez Európában 3 százalék, mintegy 7 millió jármű, de a prognózisok szerint 2015-re eléri a 10 százalékot.

Ennek hátterében részben az áll, hogy az államok egy része garanciát vállalt az autógáz adóterheinek jelenlegi alacsony szinten tartására (Németországban 2018-ig). Magyarországon ilyen írásos garanciák nincsenek, az autógáz ára évek óta stagnál. Mindezen okok miatt a taxisok tömegesen választják az autógázt (LPG) üzemanyagként, de ez az alternatíva a lakosság körében is mind népszerűbb. Szakértői várakozások szerint a gázüzemű autók aránya két éven belül itthon is eléri az 5 százalékot. A világszerte és Magyarországon is a legnagyobb forgalmazónak számító Prímagáz adatai szerint egy liter autógáz átlagosan 135 forinttal olcsóbb, mint a benzin, és erre az árkülönbözetre hosszú távon is számítani lehet.

Az üzemanyagköltségeken 30-40 százalékos a megtakarítás, ami tízezer kilométerenként 100-110 ezer forint megtakarítást eredményez. Ez - futásteljesítménytől függően - magánszemélyeknél egy, legfeljebb két év alatt visszahozza a beépítés 230-290 ezres költségét, míg a többet közlekedő vállalati autóknál a megtérülés hónapokban mérhető. Annak, hogy Magyarországon az autógáz jelenleg kevésbé elterjedt, legfontosabb oka az elégtelen információ - áll a Prímagáz elemzésében. Sokan nem tudják, hogy hol lehet ilyet tankolni, miközben LPG országszerte közel 300 kúton kapható. Mások aggódnak a technológia biztonsága miatt, pedig messze túlbiztosított, és a szabályosan átalakított autók semmilyen tekintetben nem veszélyesebbek, mint az átalakítás előtt. Az egyetlen, egyébként a műszaki fejlődés miatt túlhaladott, Európában egyre kevesebb helyen alkalmazott korlátozás, hogy mélygarázsokban, parkolóházakban nem engedélyezik az LPG-vel működő autók behajtását.
A Prímagáz rámutat: az LPG-vel kombinált meghajtású autók szén-dioxid-kibocsátása 20 százalékkal, szén-monoxid-kibocsátása 50, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemhez képest, míg a szilárdrészecske-kibocsátás teljesen megszűnik. Gázzal hajtva például egy régebbi autó is gond nélkül felülteljesíti a még be sem vezetett euro5-ös környezetvédelmi normákat. A gázüzemű gépkocsik értékesítésének növekedésére számít Dalnoki Balázs, a Skodákat importáló Porsche Hungaria márkaigazgatója is. Az importőr támogatásával Magyarországon 2007 áprilisa óta több mint 50 márkaszerviz végez gázüzemű átalakításokat új és használt modelleken úgy, hogy a garancia-feltételek megmaradnak. Dalnoki Balázs az MTI-nek elmondta: az indulás óta összesen mintegy 900 átalakított, úgynevezett dual modellt értékesítettek.

A 2008. évi mintegy 500 darab után tavaly a válság hatására ez a szegmens is jelentősen visszaesett mintegy 100 darabra. Az idei első hónap eddigi adatai még nem mérvadóak ugyan, de már érkezett egy jelentősebb, 40 darabos Fabia dual megrendelés - jelezte. Úgy vélekedett, a benzin-gáz vegyes üzemű modellek értékesítése az összeladáson belül 3-5 százalékot tehet ki az idén. Tavaly a cég 5.361 új Skodát adott el, ez 7,25 százalékos piaci részesedéshez volt elég a tavaly mintegy 50 százalékkal 60 ezer darabosra zsugorodó újautó-piacon.

Olvasóink írták

  • 7. pisti83 2010. január 23. 16:18
    „Primax. teljesen igazad van. Ez ugyanis itt Magyarország. Szerintem a legdurvább a biodízeles dolog. Ha ugyanis engednék ezt az üzemanyagot elterjedni, egy csomó új munkahely jöhetne létre, de nálunk csak a rövid távú haszon érdekli a fennülőket.”
  • 6. gáborgábor 2010. január 22. 10:42
    „sajnos arrol nem irnak,hogy milyen plussz koltsegekkel jar a gázuzem, gondolok pl: tomitesek gyakoribb cserejere, kipufogo hamarabbi csereje,mert elrohad,stb-stb igy a megterulés már hosszabb ideig tart”
  • 5. elemér 2010. január 22. 02:02
    „Jelenleg alacsony a benzin ára, mert lassu a gazdaság. Vagyis mihelyt jobb lessz ugranak az árak.”
  • 4. Primax 2010. január 21. 20:46
    „Akinek nem telik benzinre, az ne autózzon ! Ilyen egyszerű ez.
    Amúgy : egy pengébb bringa is van cca. 100 ropi.”
  • 3. fióka 2010. január 21. 16:12
    „Meg egyre több autós vált biciklire”
  • 2. Mankapunka 2010. január 21. 14:20
    „Csak az hiányzik a cikkből,hogy a tartályt,pontosan nem tudom,azt is hány évente kell felülvizsgáltatni,alapból a 100 000 Ft-s spórolás már nem annyi.
    Jó kis Ladák nagyrésze volt anno átalakítva gázüzeműre.Lehet ezeket kellene előszedni,aki annyira akar spórolni.”
  • 1. Primax 2010. január 21. 11:35
    „Majd ha százezrével közlekednek ilyen autók, szépen felemelik a gáz árát. A benzinnel és dízellel - közel - egy szintre.
    Eszükbe fog jutni...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nincs többé Margitszigeti Kristályvíz

Eltűnik a boltok polcairól a Margitszigeti Kristályvíz, mivel a Pepsi Co. nem a Margitszigetről,… Tovább olvasom