Kisalföld logö

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 8°C | 19°C Még több cikk.

Egyben marad a MÁV

Lekerült a napirendről a MÁV csoport szétbontása személyszállító és pályavasút cégre.

vasúttársaság a tervezetthez képest 29 milliárd forinttal mérsékelte 2009. évi veszteségét - olvasható Andrási Miklósnak, a MÁV elnök-vezérizgatójának kedden a Világgazdaságban megjelent interjújában.

A tervezett 64 milliárd helyett 35 milliárd forint volt tavaly a MÁV Zrt. vesztesége, de a javulás ellenére vészesen csökken a társaság saját tőkéje, így az év végén állami szerepvállalásra lesz szükség. A megoldásról a pénzügyi és a közlekedési tárca szakemberei tárgyalnak.
Az elnök-vezérigazgató megjegyezte, hogy a takarékosság mellett egy egyszeri tétel, 19 milliárd forint áfa-visszatérítés is mérsékelte a veszteséget.

Az idén 17 milliárd forint megtakarítást tervez a MÁV. Ebből hatmilliárd forintot a vontatási költségek csökkentése tesz ki. Az áramot a tavalyinál 26,6 százalékkal olcsóbban vásárolja idén a társaság. Az utasforgalom évek óta csökkenő tendenciája - az elnök-vezérigazgató reményei szerint - ebben az évben megáll. A csökkenő áruszállítás miatt mérséklődött a pályahasználati díjbevétel. Andrási Miklós szerint a fontos az, hogy a nemzetközi forgalom ne kerülje el Magyarországot.

A társaság számára 2010-ben elégnek ígérkezik 40-45 milliárd forint pluszforrás hitelből és kötvényekből. A csoport további átalakításának megkezdéséhez viszont 30-50 milliárd forintra lenne szükség. A személyszállítás és pályavasút szétválasztását előkészítette a menedzsment, de a megvalósítására nincs pénz.

Az elnök-vezérigazgató a lapnak elmondta, hogy megfontolandó a későbbiekben az árufuvarozás újbóli felépítése, de nem feltétlenül a MÁV-on belül. Az áruszállításban különösen nagy előrelépés az lenne, ha Magyarországot szemelnék ki uniós tranzitállamnak a széles nyomtávú vasút európai uniós kibővítésében gondolkozó kazah, orosz és kínai vasúttársaságok.

A MÁV-START térségbeli versenyképességéről az elnök-vezérigazgató a Világgazdaságnak azt mondta: a személyszállítási piac megnyitásával a MÁV-START a Budapest-Bécs-München vonalra összpontosít. A magyar adottságok jók, sűrű a vasúthálózat, de jelentős fejlesztésekre van szükség.

A regisztrációs jegy bevezetése segít a jegyárkedvezmények rendszerének újragondolásában, de ez már az új kormányra marad. Andrási Miklós szerint a szociális alapú helyett minél előbb az üzletpolitikai célú, például családi kedvezményt kellene bevezetni.

Olvasóink írták

  • 3. maradando 2010. március 17. 00:57
    „2.Primax
    Nem a MÁV-nak kell tönkre mennie ! Hanem akik szétlopták a vagyont !Az egész rokonsággal egyűtt teljes vagyon elkobzás. És akkor még nem követelem a kinai példát :24 órán belűli tárgyalás ,utána halálos itélet!”
  • 2. Primax 2010. március 16. 22:27
    „Hagyni kellene - végre - tönkremenni.
    Privatizálni, aztán lenne rendes vasúti közlekedés.
    A (magán)tőke odafigyelne a profitra, szinte biztos, hogy nyereségesen működne a cég.
    Amíg (többtíz)milliárdnyi közpénzekkel tömik évente, addig nem lesz semmi változás.
    A vezetőik is csak pár hónapra/évre szerződnek, aztán (több)tízmilliónyi végkielégítéssel vígan távoznak.
    Semmi presszió sincs arra, hogy valóban dolgozzanak, alkossanak is valamit...
    Nevetséges az egész.
    És szomorú...”
  • 1. Edem85 2010. március 16. 20:00
    „Jah jó sürü csak akkor minek zárták be a vonalakat igy már nem annyira sürü!
    Ésszerü menetrend több utas! Mert bizonyos kedvezmények csak a vasúton vannak!!!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Magyarul elérhető a legnépszerűbb online kereskedési rendszer

A magánbefektetők eddiginél szélesebb rétegei számára válhatnak elérhetővé a globális áru- és… Tovább olvasom