Kisalföld logö

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 4°C Még több cikk.

Daimler-botrány, vesztegetés - Volán a magyar szál

Több mint 300 ezer euró összeget is kifizethettek kenőpénzként magyar kormánytisztviselőknek 2005-ben a Volánbusz buszvásárlási ügylete kapcsán.


A Volánbusznak nincs információja

Az EvoBus magyarországi ügyletéről a Daimler-Benz április elsején esedékes amerikai bírósági meghallgatásáig nem adnak információt - válaszolta az MTI kérdésére Sztipichné Kozári Edina, az EvoBus Hungaria Kft. szóvivője.

A Volánbusz az EvoBus ügyletével kapcsolatban nem rendelkezik információval - közölte a társaság az MTI-vel szerdán, arra a hírre, hogy az EvoBus a Volánbusszal kötött ügyletben több mint 300 ezer euró kenőpénzt fizetett ki magyar kormánytisztviselőknek. Az EvoBus magyarországi ügyletéről a Daimler-Benz április elsején esedékes amerikai bírósági meghallgatásáig nem adnak információt - válaszolta az MTI kérdésére Sztipichné Kozári Edina, az EvoBus Hungaria Kft. szóvivője. Annyit fűzött hozzá: "utána részletesen tájékoztatjuk a közvéleményt". Az amerikai igazságügy-minisztérium a Daimler német autógyár körüli megvesztegetési botrány ügyében benyújtott keresetében szerepel, hogy több mint 300 ezer euró összeget is kifizethettek kenőpénzként magyar kormánytisztviselőknek 2005-ben a Volánbusz egy buszvásárlási ügylete kapcsán.

A dokumentum együtt kezeli az ügyben az osztrák és a magyar szálat. A kereset szerint a Mercedes-Benz autóbuszokat forgalmazó EvoBus Hungária Kft. 2005. május 23-án vagy környékén megegyezett arról, hogy 32 buszt ad el az állami tulajdonú Volánbusz vállalatnak. Az EvoBus Hungária 17 buszt vásárolt az EvoBus Austria vállalattól 1.678.170 euróért és azokat továbbadta a Volánbusznak körülbelül 1 745 000 euró értékben. A tranzakcióval kapcsolatban az EvoBus Austria vállalat jóváhagyta 333.370 euró "jutalék" kifizetését az amerikai USCON cégnek azzal a megállapodással, hogy az összeg egészét vagy egy részét magyar kormánytisztviselőknek továbbítják - tartalmazza a washingtoni szövetségi kerületi bíróságon iktatott kereset. A Volánbusz közleményéből kiderül, hogy összesen 31 darab autóbuszt vásárolt 2005 májusában összesen 2,935 millió euró értékben.

A magyar cég közleménye emlékeztet arra, hogy a Volánbusz Zrt. 2005. május 17-én döntött közbeszerzési eljárás megindításáról azt követően, hogy az EvoBus Hungaria Kft. hirdetményt jelentett meg használt autóbuszok eladásáról. A Volánbusz az idő rövidsége miatt a jogszabály által lehetővé tett hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárásban az EvoBus Hungaria mellett két másik cégtől is kért ajánlatot. Az EvoBus Hungaria Kft. a hirdetmény szerint 8 darab 1999-es évjáratú MB O530 Citaro 109.000 EUR/darab, 9 darab 1998-as évjáratú 97.000 EUR/darab, 15 darab 1996-os évjáratú MB O405GN2 csuklós autóbuszt 85.000 EUR/darab áron, egy csomagban kívánt eladni és 30 százalék előleget kért. A közbeszerzési eljárás eredményhirdetésére 2005. május 23-án volt.

A szerződést, 15 százalék előleg megfizetésével a meghirdetett értékesítési áron kötötték meg. A Volánbusz közlése szerint a közbeszerzés eredményeként 14 darab MB O405GN2 autóbuszra kötöttek szerződést 1,19 millió euró és 17 darab MB O530 Citaro autóbuszra 1,745 millió euró értékben. A Volánbusz összesen 2,935 millió eurót fizetett akkor a 31 darab autóbuszért, amit 2005 június és november között vett át a szállítótól. Az EvoBus Hungaria szóvivője közölte: a cég 2005 eleje óta összesen 372 darab új, és használt autóbuszt adott el Magyarországon.

Magyar szál

Több mint 300 ezer euró összeget is kifizethettek kenőpénzként magyar kormánytisztviselőknek 2005-ben a Volánbusz egy buszvásárlási ügylete kapcsán - szerepel abban a keresetben, amelyet a Daimler német autógyár körüli megvesztegetési botrány ügyében nyújtott be az amerikai igazságügy-minisztérium.

Brit szál

Korrupció gyanújával őrizetbe vették szerdán az Alstom ipari csoport nagy-britanniai részlegének három vezetőjét.

A súlyos csalások feltárására szakosodott brit hivatal (Serious Fraud Office, SFO) szerdai londoni közleménye szerint a járműipari és infrastrukturális termékeket gyártó cégcsoport érintett vezetői ellen megvesztegetés, megvesztegetésre irányuló összeesküvés, pénzmosás és hamis számlázás gyanúja merült fel.

A hatósági gyanú szerint az Alstom-csoport nagy-britanniai részlegének vállalatai külföldi megbízatások elnyerése érdekében kenőpénzeket fizettek, és ehhez - más bűncselekmények mellett - pénzmosás is járult.
A dokumentum együtt kezeli az ügyben az osztrák és a magyar szálat.
A Mercedes-Benz autóbuszokat forgalmazó EvoBus Hungária Kft. 2005. május 23-án vagy környékén megegyezett arról, hogy 32 buszt ad el az állami tulajdonú Volánbusz vállalatnak. Az EvoBus Hungária 17 buszt vásárolt az EvoBus Austria vállalattól 1 678 170 euróért és azokat továbbadta a Volánbusznak körülbelül 1 745 000 euró értékben.

A tranzakcióval kapcsolatban az EvoBus Austria vállalat jóváhagyta 333 370 euró "jutalék" kifizetését az amerikai USCON cégnek azzal a megállapodással, hogy az összeg egészét vagy egy részét magyar kormánytisztviselőknek továbbítják - tartalmazza a washingtoni szövetségi kerületi bíróságon iktatott kereset.

Az amerikai igazságügy-minisztérium információi szerint 2006 októberében - mialatt az amerikai tőzsdefelügyelet és az igazságügyi szervek vizsgálták a Daimler ügyleteit - az EvoBus Austria akkori vezérigazgatója megpróbálta eltitkolni az USCON-kifizetés valódi természetét. A cég vezetője hamis tanácsadói szerződést kreált, amelyet 2005 áprilisára dátumozott vissza, egy azt megelőző időpontra, hogy az EvoBus Austria leszállította a buszokat az EvoBus Hungáriának.

Az amerikai igazságügy-minisztérium keresete szerint a Daimler legalább 22 országban fizetett le kormánytisztviselőket, hogy az autógyár termékeit vásárolják meg. A német autógyár egy évtizeden keresztül több tízmillió dollár kenőpénzt juttatott külföldi tisztviselőknek. Az 1998 és 2008 közötti megvesztegetésekkel a Daimler állítólag több százmillió dollár értékű szerződéshez jutott.

Amerikai lapjelentés szerint a New York-i tőzsdefelügyelet, a SEC azután kezdett vizsgálódni, hogy David Bazzetta, a DaimlerChrysler egyik könyvvizsgálója "kitálalt". Elmondta: a cég egy könyvvizsgáló bizottsági vezetőségi ülésén 2001 júliusában Stuttgartban szerzett tudomást arról, hogy a vállalat egységei titkos bankszámlákat tartanak fenn külföldi kormánytisztviselők megvesztegetésére.

A Daimler 2007-ben adta el az 1990-es évek végén szerzett amerikai Chryslert a Cerberus Capital Management befektetői csoportnak.

A Daimler fizet, de nem kommentál

A Daimler külföldi kormánytisztviselőket fizetett le azért, hogy az autógyár termékeit vásárolják meg.


A Daimler egyelőre nem kommentálta az amerikai igazságügyi minisztérium Washingtonban nyilvánosságra hozott keresetét, amely szerint a németországi autógyár termékeinek eladása érdekében külföldi kormánytisztviselőket fizetett le.

A szerda reggeli berlini híradások ugyanakkor megerősítették azt az értesülést, amely szerint a megvesztegetett országok listáján Magyarország is szerepel. A Deutschlandfunk és több más rádió-, illetve televíziós állomás ugyanakkor arról számolt be, hogy a megvesztegetés által érintett, legkevesebb 22 ország közül Oroszország, Kína, Egyiptom, továbbá Görögország és Törökország szerepel a szóban forgó korrupciós lista élén.

Egyben megerősítették azt is, hogy a peren kívüli megegyezés érdekében a stuttgarti székhelyű konszern kész 185 millió dollár büntetést fizetni az amerikai hatóságoknak.

A Handelsblatt című üzleti és egyben politikai napilap szerdán ugyancsak beszámolt a korrupciós ügyletről, kiemelve, hogy a Daimler megegyezésre törekszik. Az újság információja szerint az amerikai igazságügyi hatóságok, illetve a német konszern képviselői az április 1-re kitűzött bírósági tárgyaláson egyeztetnek minderről, a Handelsblatt azonban - a többi hírközlő szervvel együtt - a megegyezést és ennek kapcsán a büntetés kifizetését készpénznek vette.

A washingtoni kereset szerint a Daimler 1998 és 2008 között - azaz tíz éven keresztül - az amerikai törvényeket megszegve az üzletkötések fejében megvesztegetési pénzeket fizetett legkevesebb 22 ország kormányzati képviselőinek. Az érvényben lévő amerikai jogszabályok szerint az Egyesült Államok hatóságai megalapozott gyanú alapján törvénybe ütközőnek minősíthetik bármelyik olyan külföldi cég korrupciós tevékenységét, amelyik a New York-i tőzsdén részvényekkel rendelkezik. A Daimler ezek közé tartozik, és a külföldi kormányzati tisztviselők megvesztegetése bűncselekménynek számít.

A megvesztegetésekre a hírek szerint a német konszern egyik korábbi alkalmazottja még 2004-ben hívta fel az amerikai felügyeleti hatóságok figyelmét, és - mint a Deutschlandfunk rádió fogalmazott - "mindent kipakolt". A Washingtonban nyilvánosságra hozott keresetből ugyanakkor azt tűnt ki: az amerikai igazságügyi minisztérium szilárd meggyőződése, hogy a Daimler 2004 után is folytatta törvénybe ütköző tevékenységét. A gyanú szerint az egyes országokban megvesztegetett személyek között kormányzati, illetve más közigazgatási tisztviselők vannak, akik meghatározó módon befolyásolhatták a Daimler üzletkötéseit.

A 185 millió dolláros büntetést állítólag fele-fele arányban az amerikai tőzsdei felügyelet, illetve az igazságügyi minisztérium kapja. Hivatalosan azonban mindezt sem az amerikai minisztérium, sem a Daimler nem erősítette meg.

Szerdai berlini értesülések szerint a stuttgarti autógyár jogi képviselői a megegyezést keresve egy másik német konszern, a Siemens példájából indultak ki. Európa és a világ egyik legtekintélyesebb elektronikai konszernje évekkel ezelőtt az amerikai felügyeleti hatóságoknál hasonló korrupciós gyanúba keveredett. Az ugyancsak az amerikai tőzsdén jegyzett, müncheni székhelyű konszern ezek után viszonylag gyorsan belátta, hogy jobb a megegyezés, és az amerikai hatóságoknak önkéntesen mintegy 400 millió dollárt fizetett.

Előzmények

Magyarország is érintett a Daimler vesztegetési botrányában - derült ki az amerikai igazságügy-minisztérium keddi keresetéből, amely szerint a Daimler külföldi kormánytisztviselőket fizetett le azért, hogy az autógyár termékeit vásárolják meg.

Az amerikai kormány egy washingtoni szövetségi bíróság előtt azzal vádolta meg a Daimlert, hogy megsértette az Egyesült Államok korrupcióellenes törvényeit: egy évtizeden keresztül több tízmillió dollár kenőpénzt juttatott külföldi tisztviselőknek, hogy elnyerjen autóvásárlási szerződéseket. Megvesztegetést állítólag legalább 22 országban - egyebek mellett Kínában, Oroszországban, Horvátországban és Magyarországon - követtek el.

A listában szerepel még például Szerbia és Lettország, továbbá Irak, Törökország, Türkmenisztán, Üzbegisztán és Vietnam is. Az 1998 és 2008 közötti állítólagos lefizetésekkel a német Daimler a kereset szerint több százmillió dollár értékű szerződéshez jutott. A Daimler AG az 1990-es évek végén egyesült az amerikai Chrysler vállalattal. Az új DaimlerChrysler néhány évvel később a Chryslert eladta a Cerberus Capital Management befektetőcsoportnak.

A Daimlernél állítólag bevett gyakorlat volt, hogy a kenőpénzeket offshore bankszámlákról utalták át, hamis árakat jelöltek meg a szerződésekben, és külső közvetítőket vettek igénybe. A vállalaton belül a kenőpénzeket gyakran jutalékoknak, különleges engedményeknek vagy "szükséges kifizetéseknek" tüntették fel. A Daimler a vesztegetéshez amerikai bankszámlákra vagy amerikai álcégek külföldi bankszámláira utalta a kenőpénzeket. Egy esetben a Daimler hamis tanácsadói szerződést kötött egy amerikai álcéggel, hogy azon keresztül bonyolítsa le a törvényellenes kifizetéseket külföldi tisztviselőknek - állítják a 76 oldalas keresetben, amely szerint a Daimler több száz esetben vesztegetett meg tisztségviselőket kormányzati megrendelés megszerzése érdekében.

A vád szerint a Daimler több vezetője és több leányvállalatának vezérigazgatója érintett a botrányban. Az amerikai igazságügy-minisztérium nem kommentálta az ügyet. Az Egyesült Államokban törvény tiltja, hogy vállalatok kenőpénzeket fizessenek külföldi tisztviselőknek üzletkötés érdekében. Amerikai lapjelentés szerint a Daimler - az anyacég és egy-egy német, orosz és kínai leányvállalata ellen indítottak eljárást - kiegyezett az amerikai hatóságokkal. Az anyavállalat 185 millió dollárt fog fizetni, és a három érintett leányvállalat közül kettő, a német és az orosz bűnösnek fogja magát vallani az április 1-jei tárgyaláson.

A kiegyezés értelmében a Daimler 93,6 millió dollárt fizet az amerikai igazságügy-minisztériumnak, és 91,4 millió dollárt kap a tőzsdefelügyelet. A Daimler egy ízben születésnapi ajándék gyanánt egy több mint 300 ezer dollárt érő páncélozott, S-osztályú Mercedes Benz személyautót küldött egy türkmén tisztviselőnek. Egy vezető indonéz tisztviselő gyerekei nászajándékokat kaptak a Daimlertől.

Olvasóink írták

  • 14. revenger 2010. március 25. 06:25
    „Valaki utána nézhetne végre annak is hogy a győri Komszol milyen szerződést kötött a mercivel...”
  • 13. Mankapunka 2010. március 24. 23:13
    „Igen,az Ikarus busz volt,igazi magyar.

    Simán tovább lehetett volna fejleszteni a nyugati piacra.”
  • 12. megmindiggyöri 2010. március 24. 21:02
    „Mankapunka, lehet, h. igazad van.Nyáron Oroszországban voltam, 240 km-tutaztam 37 éves Ikarusszal, és ment.:)))”
  • 11. Mankapunka 2010. március 24. 18:10
    „csiga_biga

    Kérdezz meg egy szerelőt,hogy mennyire jók műszakilag a motoron kívül.

    Ikarus marad világéletében "fény az éjszakában.

    A legelső csuklós Credot,ami itt van nálunk,a csuklószakadást már csak egy csavar tartotta.Pár éves busz volt.”
  • 10. csiga_biga 2010. március 24. 15:58
    „Mankapunka: a Credo busz az első olyan busz, amire azt tudom/merem mondani, hogy műszakilag is és kinézetre is jó, ill. szép - a 280-as Ikarus után! Tehát a Credo nagyon jó találmány volt - meg onnan rendelni is!
    A Daimler ügy meg megint egy fekete pont az MSZP-SZDSZ koalíciónak - de ezen miért nem lepődöm meg?”
  • 9. Mankapunka 2010. március 24. 14:31
    „Bárcsak Győrben is Merci buszok lennének.......................

    Nem a Csurnyán-féle Credo...............”
  • 8. makacs 2010. március 24. 12:44
    „5. hozzászólás megmindiggyöri
    Az attól függ, hogy 1998 áprilisig vagy utána. Egyébként mint tudjuk az egyik tacskó ,a másik puli. Tudod a puli az magyarabb:)”
  • 7. Mankapunka 2010. március 24. 11:57
    „De ebből legalább láttunk valamit. A buszokat legalább látjuk.”
  • 6. Csetneky 2010. március 24. 11:08
    „Nem is értem, miért nem csodálkozom. Hiába, ezeknek a magyar "szocialistáknak" ez a lételemük, a csalás, lopás, korrupció, hazudozás. Enélkül nem tudnak létezni. A sok oktondi meg még mindig hisz nekik, mert ők a "baloldaliak".”
  • 5. megmindiggyöri 2010. március 24. 10:45
    „Ha már nem megint félinformációk lennének a magyar sajtóban, akkor azt is lehetne olvasni, h. a botrány szálai 1998-ig nyúlnak vissza. Ki kormányzott akkor Magyarországon???”
  • 4. sefbacsika 2010. március 24. 10:27
    „Mit vártunk? egy újbb botrány? ezen még valaki csodálkozik? nem kellene! ez szégyen! ezek az emberek nem érnek semmit!”
  • 3. csiga_biga 2010. március 24. 09:57
    „Kormánytisztviselőt fizetett le? Miért nem lepődök meg?
    Ez a most leköszönő kormány az elmúlt 8 évben nem csinált mást csak seftelt! Legalább valami hasznot is hajtottak volna, de az oktatást is csak szétverték...”
  • 2. makacs 2010. március 24. 09:31
    „Magyarországon valakit megvesztegettek? Nem létezik!!!!!!!!
    Meghogy offshore? Mibe nem akarják belerángatni a magyar politikusokat? :))
    Az lenne a csoda ,ha valami disznóságból kimaradnánk.”
  • 1. megmindiggyöri 2010. március 24. 08:02
    „Igen, ma itt Németo-ban erre a hírre ébredtem. Hogy azért csinálták, mert ezekben az országokban ez a szokás. Nem vitatkoznék ezzel, de szomorú.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Leminősítette Portugáliát a Fitch

Leminősítette szerdán az euróövezeti tag Portugália egyénként magasan elsőrendű hosszú futamú… Tovább olvasom