Kisalföld logö

2016. 10. 02. vasárnap - Petra 13°C | 22°C

Buszozás: Nem lesz több állva utazás?

Egy képviselő szeretné elérni, hogy az 50 kilométernél nagyobb távolságú járatokon senkinek ne kelljen állva utaznia.

A Volán társaságok utazási szabályzatának módosítását kezdeményezi egy nagykanizsai önkormányzati képviselő, aki az MTI-vel közölte: szeretné elérni, hogy az 50 kilométernél nagyobb távolságú járatokon senkinek ne kelljen állva utaznia, kötelező legyen minden utas számára ülőhelyet biztosítani. Halász Gyula (SZDSZ) szerint Zalában, azon belül is Nagykanizsán számos panasz van a Volán járatokra, mert 100-200 kilométeres távolságokat sokaknak állva kell végigutazniuk, ugyanis hiába vásároltak akár teljes árú jegyet, nincs elég ülőhely a buszokon. Ez közlekedésbiztonsági szempontból is veszélyes, főleg autópályán - mutatott rá.

A képviselő szerint elsősorban hétvégenként a mentesítő járatokkal is kevés buszt indítanak a Volánok, az elővételben vásárolt jeggyel rendelkezőket pedig a tolongó utasok nem engedik előre a felszálláskor. Így hiába gyorsabb a vonatnál a busz, méltatlan, hogy a hosszabb távolságokon jó páran csak állva tudnak utazni. Halász Gyula közölte: a buszos társaságoknak akár szerződéses partnerek bevonásával is biztosítaniuk kellene, hogy mindenki biztonságosan és komfortosan utazhasson. Ezért parlamenti képviselőkön keresztül kezdeményezi, hogy módosítsák a Volán társaságok utazási szabályzatát, rögzítve benne, hogy 50 kilométernél nagyobb távolságra utazóknak a Volán társaságok kötelesek ülőhelyet biztosítani.

Illusztráció
Illusztráció


A Zala Volán személyközlekedési üzletágának igazgatója úgy látja: valószínűleg nehézkes lenne szabályozni ezt a problémát. Busa Csaba szerint ugyanis tisztázni kellene, hogy mi számít 50 kilométeres utazásnak, az egyes utas által megtett útvonal hossza vagy a busz által megtett távolság. A jelenlegi rendszerben bizonytalan, hogy egy-egy járatnál hányan várnak felszállásra, ezért kötelező elővételt kellene előírni, hogy pontosan tudható legyen, hány buszra van szükség egy adott távolságon és időben. A jogszabály most azt írja elő, hogy a jármű befogadóképességéig terjed a cégek szállítási kötelezettsége, vagyis, ha valaki már nem fér fel, azt nem kötelesek felvenni - fejtette ki Busa Csaba. Elmondta még: azokon az autóbuszokon, amelyek nemzetközi vizsgával rendelkeznek, autópályán nem vihetnek álló utasokat, de azok a buszok sem, amelyek emelt sebességgel, 80 helyett 100 kilométeres tempóban közlekedhetnek a sztrádán. Bizonyos típusokon lehetőség van arra, hogy az autópályán is álló utasokat vigyenek, de ezekben a közlekedésbiztonsági szempontoknak megfelelő kapaszkodók vannak - tette hozzá.

A beszállítási panaszok kapcsán közölte: a sorrendet csak akkor tudja biztosítani a sofőr, ha a beszálláskor, vagyis jellemzően 15 perccel indulás előtt ott vannak azok az utasok, akik elővételben vásárolták meg a jegyüket. Busa Csaba hozzátette, hogy az évente 1,9 millió utazást lebonyolító Zala Volánnál is ismertek a panaszok a zsúfoltság miatt, de ezek nem tömegesek. Jelenleg rásegítő járatokkal, hosszabb, több férőhelyes buszok beszerzésével és menetrendi bővítésekkel tudnak enyhíteni a zsúfoltságon. A diákok nagy száma miatt például Budapestről pénteken esténként egy időben egyszerre öt buszt indítanak Zalaegerszegre és hármat Nagykanizsára. Terveik között szerepel, hogy kísérleti jelleggel a főváros és a zalai megyeszékhely között napokon belül előfoglalást is biztosítanak, és ezeken a járatokon internetezni is tudnak majd utasaik.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. AranyKözépút 2009. szeptember 23. 07:48
    „A tervezet jószándékú, de az is benne van, hogy eddig az utas dönthetett, hogy vagy állva utazik, vagy nem száll fel, most ez a döntési joga elveszik.”
  • 24. csigaZ 2009. szeptember 22. 21:50
    „Nem kellene a távolságot meghatározni.
    Aki ingázik az tudja milyen az utazás.

    Mindennek nevezhető de kulturált utazásnak nem a jelenlegi állapot.”
  • 23. kivagyokén 2009. szeptember 22. 21:47
    „22. Freehill
    Azt tudom hogy a végállomás nem "mai gyerek". Viszont nem kevés pénzt fordítottak rá, sajnos úgy néz ki feleslegesen. Rendszeres késésről pedig nem tudok beszámolni, mert inkább autóval, vagy biciklivel járok az új menetrend óta. És valószínüleg ez így is fog maradni.”
  • 22. Freehill 2009. szeptember 22. 21:30
    „#16: azért megnézném én azt, de mindegy... Ha a buszok késnek, az elsősorban nem az új menetrend miatt van, hanem a folyamatosan növekvő autóforgalom miatt. Ha maradt volna a régi menetrend, akkor is késnének a járatok, sőt, az új menetrend bevezetése előtt is masszív késések voltak, volt ahol nagyobb, mint most. Nyilván, amelyik vonal hosszabb lett, annál most a késés is valamivel több lehet, viszont az átszállásmentes utazással általában a késésnél több időt lehet megtakarítani! Különben hol, mikor tapasztalsz *rendszeresen* 5-6 perc csúszást? Mert az biztos, hogy nem általános, én is busszal járok, tudom. Az adyvárosi végállomást kb. 39 éve, 1970-ben alakították ki, 2 éve csupán hozzáigazították az új Szauter utcai szakaszhoz és csomóponthoz, de komolyabb felújítás nem történt. A jövőben biztosan megtalálják majd az értelmes felhasználását (végállomásként az utóbbi időben inkább csak felesleges átszállásokat generált), bérletet pedig remélhetőleg hamarosan automatából lehet majd venni, a mostaninál több helyen, 0-24 óráig.”
  • 21. miracle 2009. szeptember 22. 21:25
    „kivagyokén
    Én meg buszRÓL, mert 5 perccel előbb elzúzott.
    Ettől függetlenül nem hiszem, hogy ez volt az összehasonlítás alapja, feltételezem, hogy a menetrendi idő.
    Akinek van ülőhelye abban sincs köszönet, fél négyzetméter, csomagnak nincs rendes helye, WC se nagyon van. Van persze 1-2 előny is, légkondi és nagyobb tisztaság. Összességében én nem szeretek buszozni, legfőképpen pont a menetidő illetve az ácsorgás miatt.”
  • 20. kivagyokén 2009. szeptember 22. 21:18
    „miracle !
    Menetidő szerint nem gyorsabb. Viszont a vonattal nem egyszer késtem már el, a busszal még nem.”
  • 19. Goldmund 2009. szeptember 22. 21:10
    „Szerencsére ritkán kell Budapestre utaznom, de egyszer valami egynapos fejtágítóra küldtek. Mivel a gyárvárosi buszmegálló közelében lakom, a fél 6-os busszal mentem (péntek reggel volt). Persze végig álltak már a busz hosszában. Örültem, hogy van hová letennem a két lábamat.
    Ha a buszsofőr nem vett volna föl, hogy nincs ülőhely, igencsak kellemetlen helyzetbe hozott volna.
    Viszont látok esélyt a megoldásra: néha hallani, hogy egy másik busztársaság is indítani akar járatokat a nagyvárosok között. Magyarán lesz konkurencia. Nyilván ott és akkor indít járatokat, ahol jelenleg zsúfoltság van, tehát van bőven utas. Talán akkor enyhül ez a probléma.”
  • 18. miracle 2009. szeptember 22. 20:47
    „A busz mióta gyorsabb, mint a vonat?
    Hogyan kell felszállni 15 perccel indulás előtt arra a buszra, amelynek ajtaja még 5 perccel előtte is zárva van?
    Miért kell előbb indulni a közbülső megállóhelyekről, miért nem lehet megvárni a menetrend szerinti indulási időt?
    Miért kell olyanokat visszakérdezni, hogy tisztázni kell, hogy az utas vagy a busz megy-e 50 km fölött, mikor ott van magyarul, hogy a buszról van szó?
    Fenti kérdések közül melyik pénz kérdés?”
  • 17. humer 2009. szeptember 22. 20:44
    „Nem is tudtam, hogy lehet kerékpárt szállítani a buszokon...”
  • 16. kivagyokén 2009. szeptember 22. 20:21
    „14. Nem tudok kapásból összeállítani, mert nem ezzel foglalkozok, és nem ezt tanultam. Ha kéne, valószínüleg megoldanám, legalábbis ilyen szinten. Viszont, mióta ez az új menetrend van, ha busszal mentem, több időbe telt ugyanoda eljutni, mint addig. Ezt a saját bőrömön tapasztaltam. A kiírt menetrendhez képest, 5-6 perc csúszás is volt. Ezenkívül, ha jól tudom, kb 2 éve alakították ki Adyvárosban azúj végállomást. Most mire használják? Hol lehet kapni Adyvárosban bérletet? Ezért írtam amit írtam. És a véleményem eddig nem is változott meg. Győzz meg...”
  • 15. BsBe 2009. szeptember 22. 19:18
    „A beszállítási panaszok kapcsán közölte: a sorrendet csak akkor tudja biztosítani a sofőr, ha a beszálláskor, vagyis jellemzően 15 perccel indulás előtt ott vannak azok az utasok, akik elővételben vásárolták meg a jegyüket.
    Hiába vannak az utasok 15 perccel az indulás előtt a pályaudvaron, ha pl. Sopronban a sofőr a kiírt indulás előtt 2-3 perccel kerül elő, és ekkor sem foglalkoztatja, hogy van-e valakinek előre váltott jegye.”
  • 14. Freehill 2009. szeptember 22. 18:50
    „#13: Városi menetrend: "kedves" kivagyokén, javaslom, állíts össze olyan menetrendet, ami ugyanekkora teljesítménykeretből, ugyanannyi autóbusszal kivitelezhető, és mindenkinek jó! De ha nem tudsz ilyet, akkor légy szíves, ne kritizáld azokat, akik a legjobbat próbálják kihozni az adott lehetőségekből. Baromságokat meg légy szíves ne írj olyanokról, akiket nem is ismersz.”
  • 13. kivagyokén 2009. szeptember 22. 16:34
    „Igen tényleg lehet büntetni, bár a sofőrök szerencséjére nem teszik. Ennek a szabályozása meg maradt a 80´ évek szintjén. Akkor kb fele-fele arányban használták az emberek a vonatot és a buszt. Akiknek a dolguk lenne ezzel foglalkozni, nem igazán értenek hozzás. Lsd: Városi menetrend. Meg nem is érdekli őket. Ők autóval járnak. Te meg mérgelődj”
  • 12. PrettyWoman 2009. szeptember 22. 16:26
    „Igen, így van. Ha mégis előbb beáll a busz, akkor se nyitja ki a sofőr az ajtót egyetlen perccel sem az indulás előtt. Így mire mindenki felszáll, fizet, stb, addigra már eleve késéssel indul a busz. Igen, a vonat sokkal jobb, kulturáltabb megoldás. Ismerős mecsoka esete is. Én sem vagyok egy Toldi-alkat, meg tolakodni se szoktam. Így hiába vagyok kint időben, tuti, hogy utoljára fogok feljutni. Se kedvem se tehetségem félrekönyökölni a többieket. Egyébként én is csak akkor megyek busszal/vonattal, ha egyedül megyek. Ha ketten megyünk, akkor már jobban megéri kocsival, még akkor is, ha nem túl jó a fogyasztása. Arról nem is beszélve, hogy vannak olyan programok, ahonnan haza sem lehet jönni tömegközlekedéssel. Mert mondjuk éjfél körül nem jön már se busz se vonat Pestről. Marad az autó.”
  • 11. LordByron 2009. szeptember 22. 15:40
    „Én ugyan még nem álltam olyan hosszú távon buszon, viszont azt tudom, hogy hülyeség amit a cikkben írnak. A busz sokkalta lassabb mint a vonat. Sopron-Pest busszal 4 és fél óráig tartott. Ugyan ez vonattal kb 2 és fél óráig tartott. És a buszba nagyon ritkán lehet beszállni 15 perccel előbb, mint ahogy a cikk írja, mivel, általában az indulás időpontja UTÁN érkezik be a Sopron-Pest járat. Nem tudom, hogy ez máshol is így van-e.”
  • 10. MTT 2009. szeptember 22. 15:28
    „PrettyWomen, én saját édesapámból indultam ki, aki súlyos cukorbeteg, havonta jár ellenőrzésre a Petzbe,bár van autója, saját maga és mások testi épségének védelmében nem vezeti. Ilyenkor buszra száll. 68 éves, és bár Csanakon lakik, tudom, hogy milyen megerőltető neki, mikor buszoznia kell. Hozzám, aki Győrtől 23 km-re lakom, már meg sem próbálnak a szüleim buszozni. ( Ilyenkor az anyukám vezet, csak az a baj, hogy ez nem mindig kivitelezhető.) Az utazás költségét pl. egy idősebb, beteg, de még nem nyugdíjasra értettem.”
  • 9. mecsoka 2009. szeptember 22. 15:26
    „Előre megváltott jeggyel több mint fél órával előbb ott voltam a buszmegállóban (a busz nem), csak még tuszkoljam be a csomagtartóba az utazótáskám, meg verekedjem fel magam a buszra. Sajnos nem vagyok egy tank alkat, örültem hogy nem gyúrtak a busz alá a kedves utastársaim. Többet se jöttem busszal Pestről...”
  • 8. PrettyWoman 2009. szeptember 22. 14:46
    „MTT! Ne haragudj, de nem jó példát mondtál. Én ritkán utazom, akkor is távolsági járaton (pl. Győr-Pest). Na mármost nem kell átadni a helyet senkinek, mert pont azok ülnek, akik INGYEN utaznak. Én meg a több mint 2000 forintomért (csak teljes árú jegyre vagyok jogosult) állhattam Pestig. Isteni volt. Közben a mama még rám szólt, hogy ne úgy dőljek el, mert az őt zavarja a kötésben. Szegény nem érti, hogy nekem sem olyan nagy öröm 120 km-t állni, közben meg még vigyázzak, hogy a kötőjűje ki ne bökje a szememet, közben minden oldalról löknek, nyomnak. Igazad van, Powerarc, elesni nem tudtam volna, mert ahhoz hely is kéne.
    Ez tényleg komoly, hogy büntetni lehet az álló utasok miatt? Gyerekek, vicceltek, komolyan mondom. Többször tettem meg már állva a Pest-Győr útvonalat, nem büntették meg a sofőrt. Inkább azt kéne bevezetni, hogy ha már semmi más megoldás nincs, mert nem lehet több buszt indítani, akkor az állójegyet adnák olcsóbban. Akkor is kényelmetlen, de valahogy az ember nem érzi annyira, hogy átvágják. Ugyanis a szolgáltatás sem ugyanolyan, mintha ülnél az ablaknál. Régen a meccsre is - emlékszem - lehetett váltani állójegyet. Volt mikor nászútról jöttünk haza. Elcsíptük az utolsó buszt Pesten, álltunk hazáig, de az még csak hagyják. Állni is alig volt hely, mert végig ott voltak a pakkok. A busz hasába nem lehetett berakni, mert a sofőr nem találta a csomagtartó kulcsát. qrva jó volt.”
  • 7. Putyilov 2009. szeptember 22. 13:20
    „Én annak idején a teljes árú bérletemmel nagyon sokszor álltam a buszon. 12 órás műszak után nagyon kellemes volt.
    Manapság pedig,ha már 2 ember utazik,olcsóbb az autó. Ennyit a tömegközlekedésről.”
  • 6. MTT 2009. szeptember 22. 10:43
    „Nem beszélve azokról, akik esetleg már idősek, azoknak szerintem 15 km állás is megerőltető lehet! Az álló utas is ugyan annyiért utazik, mint az ülő utas, vagy nem jól tudom? Ezt nem lehet kategorizálni kilométer-hosszokra. Az a hozzáállás, mint amikor én voltam15 év körüli és átadtam a helyem, - ma már nincs. Nyugodtan meg lehet nézni a helyközi, tömött "munkásjáratokat", igenis vannak rajta álló utasok. Mint hajnalban, mint délután csúcsidőben. Tesznek arra, hogy milyen szabályokat kellene betartani. Szerintem nem volt még arra példa, hogy a KPM bármelyik sofőrt is kirúgatta volna...Tudjátok, hogy van ez: " egyik holló a másiknak..."”
25 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ausztriába mennek a magyar betétesek

Egyre vonzóbb Ausztria a magyarországi betétesek számára - írta a Világgazdaság. Tovább olvasom