Kisalföld logö

2017. 07. 27. csütörtök - Olga, Liliána 16°C | 21°C Még több cikk.

Blamázs? - Alkotmányellenes a 98 százalékos különadó

Alkotmányellenesnek nyilvánította és visszamenőleges hatállyal megsemmisítette a 98 százalékos különadót az Alkotmánybíróság.

A júliusban elfogadott, október 1-jén hatályba lépett törvény szerint október 31-ig kellett volna befizetni a különadót minden, ez év január 1-jétől állami forrásból származó, munkavégzésre irányuló jogviszony megszűnésével összefüggésben szerzett jövedelem 2 millió forint feletti része után.

A testület szerint a különadóról szóló törvény visszaható hatálya nemcsak a jó erkölcsbe ütköző módon juttatott jövedelmekre vonatkozik, hanem olyanokra is, amelyek törvényi előírás alapján, alanyi jogon járnak.

Az MSZOSZ állásfoglalása

Egy félórás egyeztetéssel elkerülhette volna a kormány ezt a "blamázst" -  reagált az OÉT munkavállalói oldalának soros elnöke arra, hogy az  Alkotmánybíróság eltörölte a 98 százalékos különadót.   

Pataky Péter, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke az MTI-nek hangsúlyozta, hogy a  szakszervezetek mindig is bírálták a jó erkölcsbe ütköző  kifizetéseket, ezért szívesen egyeztettek volna a kormánnyal ennek  megakadályozásáról. A szabályozás azonban nem vonatkozhat a jogosan,  tisztességesen megszerzett juttatások megsarcolására is.   
 
"A különadó céljában nem lett volna vita" - mondta, hozzátéve,  hogy a párbeszéd során kialakíthatták volna azt a megoldást, amely  megfelel a célnak és nem alkotmányellenes. Erre való az OÉT, az  ágazati párbeszéd bizottságok, illetve az egyeztetés az állami  tulajdonú cégek szakszervezeteivel - hangsúlyozta.   

Pataky Péter hangsúlyozta: ha a kormány úgy dönt, hogy újabb  szabályozással próbálja elejét venni a "jó erkölcsbe ütköző  kifizetéseknek" a szakszervezetek készek egyeztetni.
Ugyanakkor az Ab hangsúlyozta azt is, hogy a jó erkölcsbe ütköző, államtól származó jövedelmek külön mértékű adóztatása az adott adóévben az Alkotmányból eredő lehetőség, amellyel - a most vizsgált különadótól eltérő módon - élhet a törvényhozó.

A testület egyhangúlag hozta meg döntését, amelyhez négy alkotmánybíró - Bihari Mihály, Kiss László, Lenkovics Barnabás és Stumpf István - párhuzamos indokolást csatolt, azaz a határozat rendelkező részével egyetértett, ám a többségi véleménytől eltérő érvrendszerrel támasztotta alá.

A magánszemélyek egyes jövedelmeinek különadójával kapcsolatban több mint 90 indítvány érkezett az Ab-hez.

Az indítványozók - köztük szakszervezetek is - kifogásolták a jogszabálynak azt a rendelkezését, amely szerint 98 százalékos különadó sújtja a közszférában - költségvetési szervnél, állami, önkormányzati, közalapítványi forrásból alapított, fenntartott vagy működtetett más jogi személynél - foglalkoztatott magánszemélyek végkielégítését és egyes jövedelmeit, és azt, hogy a szabályozás visszamenőleges. Ilyen jövedelem például a felmentési időnek a munkavégzési kötelezettséggel nem járó részére kifizetett munkabér, illetmény és az előző évi szabadság megváltása.

A jogszabály szerint annak, aki már megkapta a különadó alá vont pénzt a 2010-es adóévben, október 31-ig be kellett volna fizetnie a 98 százalékos különadót.

Az Országgyűlés július 22-én fogadta el a gazdasági és pénzügyi törvénycsomagot, amely a 98 százalékos különadóról is rendelkezik. A parlament a különadó kapcsán, a "jó erkölcsbe ütköző módon juttatott jövedelmek tekintetében" módosította az alkotmányt is; az MSZP- és az LMP-frakció nemmel szavazott.

Az MSZP szerint az Alkotmánybíróságnak (Ab) a 98 százalékos különadót megsemmisítő döntésével a "fülkeforradalom" elszenvedte első vereségét.

Tóbiás József, az MSZP frakcióigazgatója az Ab keddi döntését kommentálva azt mondta: a testület határozatának azok a pedagógusok, köztisztviselők, közalkalmazottak, átlagkeresettel rendelkezők a nyertesei, akik 30-35 év munkája után jogosan hihették, hogy a törvényben rögzített járandóságukat megkapják. Ők most hozzájuthatnak a jogos járandóságukhoz - hívta fel a figyelmet.

Közölte: az MSZP külön köszöni az Ab-nek, hogy a döntését egyhangúlag hozta meg, és a döntéssel visszaadta az alkotmányosságba vetett hitet.

Emlékeztetett, az MSZP-nek két törvényjavaslata van a Ház előtt. Mint mondta, ezek azt a problémát orvosolnák, amelyet az Ab kifogásolt, miszerint az alkotmányellenesnek nyilvánított jogszabály túl általánosan fogalmazta meg a különadó hatálya alá vont alanyi kört.

Az egyik törvényjavaslat - fűzte hozzá - biztosítja, hogy akik már befizették a különadót, azoknak azt a APEH visszafizethesse; a másik pedig arról szól, hogy az állami és önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságokra érvényes legyen a különadó bevezetése.

A döntés arra is bíztatást ad az állampolgároknak, a civil szervezeteknek, a pártoknak, hogy számos más kérdésben is nyugodtan forduljanak az Alkotmánybírósághoz - tette hozzá. Annak a reményének is hangot adott, hogy a magánnyugdíjpénztárokról szóló törvénnyel is érdemben fog majd foglalkozni a testület.



A kormány lépései sem a tulajdonvédelem alkotmányos kritériumainak sem a jogbiztonság követelményeinek nem feleltek meg - kommentálta az LMP frakcióvezetője az MTI-nek az Alkotmánybíróság azon keddi döntését, amellyel alkotmányellenesnek nyilvánította és visszamenőleges hatállyal megsemmisítette a 98 százalékos különadót.

Schiffer András emlékeztetett arra, már a törvényjavaslat beterjesztésekor felhívták a kormány figyelmét, hogy tartózkodjon a jogbiztonságot és az állampolgári bizalmat kikezdő döntésektől, mert ezek nem teszik tervezhetővé az állampolgárok számára a gyarapodást.

Hozzátette, hogy a törvényjavaslathoz benyújtottak egy alternatív módosító javaslatot, mert megértették azt a kormányzati szándékot, hogy a tisztességtelenül húzott, például a BKV-nál kiosztott közpénzek nyomába akartak eredni. A frakcióvezető azt mondta, hogy ezt a szándékot méltányolták, de véleménye szerint ennek végrehajtására lett volna más megoldás.

Úgy fogalmazott, hogy az LMP javaslata kiállta volna az alkotmányosság próbáját, mert az arra tett kísérletet, hogy a különböző munkajogi megállapodások esetében is a hatályos Polgári törvénykönyvnek a jó erkölcsbe ütköző esetekre vonatkozó formuláját lehessen alkalmazni.

Véleménye szerint ha akkor a kormány elfogadja javaslatukat, akkor a kívánt célt, vagyis a közpénzek tisztességtelen kiáramoltatásának a megakadályozását úgy lehetett volna elérni, hogy nem sérül az állampolgári bizalom és a jogbiztonság.

Kijelentette, azért örül az Alkotmánybíróság döntésének, mert "most már számtalan olyan húzása van a narancsuralmi rendszernek, ami alapvetően ássa alá az állampolgári bizalmat".

Hangsúlyozta, hogy véleménye szerint már régen nem arról van szó, hogy a gazdasági élet szereplői nem érezhetik magukat biztonságban, hanem arról, hogy az egyszerű állampolgárok sem.
Példaként említette, hogy amikor egy közalkalmazott hosszú szolgálati évek után nyugdíjba megy, akkor nem tudhatja, hogy a megérdemelt jövedelme a zsebében marad-e.

Mondanivalóját úgy foglalta össze: ebben az esetben is azt látják, "lehet, hogy a kívánt cél helyeselhető, de olyan eszközöket választ a kormány, amelyek még közép-ázsiai országokban sem megengedettek".



Jobbik sajnálja, hogy a formális jog az emberek igazságérzetével és a gazdasági szükségszerűséggel is szembekerült - reagált Volner János az MTI-nek az Alkotmánybíróság keddi döntésére, amellyel a testület alkotmányellenesnek nyilvánította és visszamenőleges hatállyal megsemmisítette a 98 százalékos különadót.

A jobbikos képviselő hozzátette, meglátásuk szerint számos módja van annak, hogy meg lehessen oldani ezt a kérdést.
Az MTI kérdésére azt mondta, hogy ha a kormányoldal egy hasonló javaslatot terjeszt be, akkor annak vizsgálnák a tartalmát, de alapvetően egyetértenek ezzel az iránnyal.

Kitért arra is, hogy egyúttal szeretnék, ha a külföldi tulajdonú vállalkozások profittranszferére is kiterjedne a kormány figyelme; azt mondta, Magyarországról évente körülbelül 2.000 milliárd forintnyi profitot vonnak ki a külföldi tulajdonú vállaltok, általában márkahasználati vagy működési költség címén.


Olvasóink írták

90 hozzászólás
  • 90. Sagittarius 2010. november 04. 09:00
    „89. Boli 2010.10.31. 06:44

    Szerinted ami rossz azt nem kellene megváltoztatni?? Éppen erre a feladatra kértem fel Fideszéket, a voksommal! El is várom tőlük, hogy mindent, és mindenkit söpörjenek ki, ami visszafele húz! ...akkor is, ha páran, és a kollaboránsok ezt nagyon nem szeretnék!”
  • 89. Boli 2010. október 31. 06:44
    „Navracsics Tibor. Néhány hónappal ezelőtt még... "Itt az idő, hogy helyreállítsuk a demokratikus normákat! Mindennek kiindulópontja, hogy maga az állam is törvénytisztelő legyen. A normakövetés nemcsak az állampolgároktól elvárt kötelesség, hanem a hatalomgyakorlókkal szemben is alapvető követelmény. A jogállami keretek között elfogadhatatlan, hogy parlamenti többsége birtokában a kormány alkotmánysértő törvények sorával bizonytalanítsa el állampolgárait, sodorja veszélybe a jogbiztonság alapelvét." Bakker. Nem mondod...”
  • 88. BsBe 2010. október 28. 18:01
    „Sagittarius 2010.10.28. 08:18
    ahogy már coment is írta, "Itt nem a pénzen, hanem a módszeren van a hangsúly" nem arról van szó, hogy jogosnak találom a több millás végkielégítéseket, hanem arról, hogy ennek nem ez a módja. Nem az alkotmányt, a lehetőséget kell megváltoztatni.
    Ha minden nem tetsző határozat után - saját szájízre - alkotmányt módosítanak, akkor tényleg gáz van (lesz)
    Nem vagyok mszp párti, de félek ma már félek a fidesztől, mert a 2/3-dal azt hiszik mindenre feljogosítja őket.
    Vigyázz, mert holnap hozhatnak olyan törvényt is, ami neked nem tetszik.
    Igen, rendbe kell tenni az országot, amelynek a helyzetéhez ők is nagy részben hozzájárultak. Mert azért azt is mindenki tudja, hogy a választásokat megelőző elmúlt négy évben munka nélkül vették fel a jövedelmüket. Négy évig semmit sem tettek, csak kivonultak. hol ezért, hol azért. (egyik párt sem vethet a másik szemére semmit)
    Az ember azt várná, hogy végre közös összefogással másszunk ki a sz@rból de csak a folyamatos acsarkodás megy.
    Biztos vagy abban, hogy négy év múlva is azt fogod mondani, jobb lenne, ha nem lennének választások, és a fidesz maradjon örök időkre (természetesen ezt csak akkor kérdezem, ha nem vagy közvetlenül érintett)”
  • 87. load 2010. október 28. 16:13
    „82. Sagittarius
    "Na ez az! Akkor meg miért vagytok annyira bexarva a különadó miatt??? "
    Ezért:
    Például azok a pedagógusok, akiket 30 évnyi munka után elbocsátanak - az oktatási intézmény fokától függően - 2,5-3,2 millió forintot végkielégítésre jogosultak, de az új törvény miatt csak mintegy 1 milliót vihetnek haza.

    A pedagógusok azt szerették volna elérni, hogy a 2 milliós limitet emeljék meg 3,5 millióra, amit látszólag elfogadott például az Országgyűlés gazdasági bizottsága, de végül mégsem került be a törvénybe, mert a frakció és a parlament leszavazta - mondta Mendrey László.

    Forrás:
    http://gazdasagiradio.hu/cikk/55497/

    30 évnyi munka után elbocsájtják annyival, amennyi egy országgyűlési képviselő havi illetménye.”
  • 86. gjozsi88 2010. október 28. 14:45
    „Sagittarius
    85-re!
    Ennek egy szépség hibája van!
    Ugyanis miközben az ország adósságállománya nő, a költségvetés hiánya csökken...!
    Hogy lehet ez?
    Úgy, hogy az adósság nem csak a kormány kompetenciája, ugyanis a 3/4 része magánszektor adósság...!
    Persze azért is a szocik a felelősek, hogy az emberek 100 000 ft-os nettóból ülnek be 3-5 milliós autóba, 20-30 milliós lakásokba, LCD tv hegyek, több mobil előfizető van, mint az ország lakossága...stb!
    !”
  • 85. Sagittarius 2010. október 28. 08:29
    „83. coment 2010.10.27. 22:46

    Nézhetjük a helyzetet a következő olvasatban is! Anno a komcsi vezetés iszonyatos adósságba verte az országot (magunkat) hogy a pedagógusoknak 50% béremelést tudjon adni, ezzel megfoghassa őket. Akkor a pedagógusok földhöz verték a seggüket örömükben, dicsőítve a szoclibeket. DE .- OK-OKOZAT! Annyi eszük még sem volt a diplomáik ellenére, hogy ezt egyszer majd valakinek meg kell fizetni!!! Fizessem meg én, vagy Te?? Éppen azért kapnának akkora végkielégítést, mert sokat kerestek abból a pénzből, amit kölcsönből finanszíroztak szoclibék! Tehát, most senki ne a FIDESZT mocskolja, mert vissza szeretné fizetni azt a kölcsönt amit anno a pedagógusok, és a szocitűzhöz közeli cinkosok megkaptak!! Ne hogy már ezt is én fizessem!! Fizessék azok akik kapták!! Tudod: OK-OKOZAT!
    Hajrá Fidesz! Így tovább!! Kiherélni az alkotmánybírókat!! Ezt akarom, ezt akarja a néptöbbség!”
  • 84. Sagittarius 2010. október 28. 08:18
    „83. coment 2010.10.27. 22:46

    Természetesen egyet értek veled, ennek ideális esetben úgy illene működni ahogy írtad.
    DE! - a jelen magyar valóság sajnos borzalmasan távol áll az ideálistól. No, nem azért, mert a FIDESZ ....
    Ez már csak az okozat!! Az okot azok szolgáltatták, akik most, és még mindig vért izzadnak hogy megakadályozzák az ország rendbetételét, normális emberi vágányra terelését.
    Tehát, OK - OKOZATI összefüggésben kell vizsgálni a helyzetet! Így pedig minden olyan intézkedést jogosnak, és jónak tartok ami az emberek és így az ország felemelkedését szolgálja. A régi elit, valamint szekértolóik pedig kapják meg méltő büntetésüket! -akár úgy, hogy elveszik a végkielégítését...stb. Örüljön, hogy nem az életét veszik el, mint anno a komcsik tették sok igaz Magyarral!!! Aki ma Magyarországon többmilliós lelépési pénzt tud kapni, az valami módon mindenképpen szolgálta, kiszolgálta a régi rendet! A mondást pedig tudod: "Vétkesek közt cinkos aki hallgat!" ---és ne feledd, OK-OKOZAT!”
  • 83. coment 2010. október 27. 22:46
    „Sagittarius, te nagyon nem értessz semmit.
    Itt nem a pénzen, hanem a módszeren van a hangsúly.
    Gyakorlatilag teljesen mindegy milyen ügyben hoz az AB a FIDESZ érdekeivel ellentétes véleményt, ha nem tetszik a véleménye, alkotmánymódosítással el kell lehetetleníteni, vagy meg kell szüntetni...
    Minek egy erős jogállamban Alkotmánybíróság?
    Tényleg felesleges, ha valamit kifogásol, két nap múlva alkotmányt módosítunk...
    És ...végülis..minek Alkotmány? Ha nem lenne, nem kéne módosítgatni...”
  • 82. Sagittarius 2010. október 27. 22:39
    „80. coment 2010.10.27. 22:03
    ... október 25-ig 3,1 millió forintot fizettek be az adóalanyok." Ennyi pénzen rugóztok:))"

    Na ez az! Akkor meg miért vagytok annyira bexarva a különadó miatt??? Úgy sem fizeti be senki, akkor én is kérdezhetem tőled ugyan ezt: Ennyi pénzen rugóztok?”
  • 81. Sagittarius 2010. október 27. 22:35
    „79. miracle 2010.10.27. 21:36
    "A 77-es hsz kiváló példája annak, hogy kik szavaztak <moderálva> Viktorékra."

    Na, és most akkor mi lesz?? Ezek szerint Te éppen olyan kiváló példa vagy arra, hogy kik szavaztak a népnyúzó szoclibekre! Valamiben esetleg felsőbbrendűnek tartod magad, mint mi vagyunk?? Vagy valami más okosság miatt állítod be magad mint egy Isten?
    Ideje lenne beletörődnötök, hogy a megvezetett hülék, és a gátlástalan aljadékok korszaka véget ért! Ha ide tartoztál, megérdemled amit kapsz jutalmul! -de azt kikérem magunknak, hogy még mindig úgy próbáljátok keverni a xart, mint ha mi többség lennénk a hülék, az aljasak, és mint ha mi követtük volna el a nemzetellenes aljasságokat anno, és most!”
  • 80. coment 2010. október 27. 22:03
    „"A magánszemélyeket terhelő különadó bevételi számlára az adóhatóság adatai szerint október 25-ig 3,1 millió forintot fizettek be az adóalanyok."

    Ennyi pénzen rugóztok:))
    Ebből aztán lehet Nemzeti Egységkormányt működtetni:)
    Valóban csak azok 98%-a érkezhetett be, akik 100 000 ft-tal túllépték a 2 millát.
    A nagy halak nem fizetnek, perre mennek érvényes szerződéseket lobogtatva. Ez nem azt jelenti, hogy erkölcsös a 100 000 milla végkielégítés, de a 20 milla hallgatási pénzek sem voltak azok, amiket korábban a FIDESZ fizetett egyes csókosoknak...”
  • 79. miracle 2010. október 27. 21:36
    „moderálva”
  • 78. Boli 2010. október 27. 21:21
    „moderálva”
  • 77. Sagittarius 2010. október 27. 20:38
    „75. BsBe 2010.10.27. 14:59
    "Lehet, hogy 4 év múlva már választások sem lesznek???"

    Remélem is, hogy nem! Nem fogom sajnálni! Többé soha ne térhessenek vissza zion-szocijai!!!

    Éljen Viktor királysága!”
  • 76. miracle 2010. október 27. 19:50
    „Állítólag a sok javaslatból hosszú szellemi erőfeszítés után sikerült összegyúrni végre a tökéletes Alkotmányt. Elég rövid. Aszongya:

    A Magyar Köztársaság Alkotmánya

    1.§ A Fidesznek mindig igaza van.

    2.§ Amennyiben mégsem, akkor az 1.§ lép életbe.”
  • 75. BsBe 2010. október 27. 14:59
    „50. load 2010.10.26. 19:56 és 53. Abrafax 2010.10.26. 20:06 de még megtörténhet, hogy ezekhez a paragrafusokhoz is "hozzányúlnak" és nem csak ezekhez.
    Hisz, mint olvassátok Abrafax 2010.10.26. 17:57 : A kétharmad nem lehetőség, hanem kötelesség, ezek szerint 2/3-dal fel kell rúgni az ország alkotmányát és saját szájíz szerint módosítani azt...
    Lehet, hogy 4 év múlva már választások sem lesznek???”
  • 74. LAZA 2010. október 27. 14:06
    „72-
    A demagógok - akik soha nem kereshetnek egy millát havonta mert buták voltak az érettségiehz is -
    Hát ez fájt.
    Tőled ez nem volt szép.
    Nagyon sok értelmes tartalmas dolgot olvastam Tőled ezidáig.
    Ez a megjegyzés nem tartozik közéjük.
    Nem is részletezem,hogy miért.”
  • 73. pancser 2010. október 27. 12:34
    „72! Szóval éljenek az erkölcstelen módon kiurtalt 10 milliókból jól az arra méltatlanok? Jellemző bizonyos pártra ez a mentlítás. Szóval kedves "szocdem" nem éppen a jó ízlés oldakólán állsz. tTalán meg kéne kérdezni azokat, akik nettó 100 ezerből élnek!”
  • 72. szocdem 2010. október 27. 11:28
    „62. Boli 2010.10.26. 21:33
    "Cinikus demokráciaértelmezés... Bár gerinctelen, politikusnak nevezett nulláktól mit várunk? Fideszdroidok gratula... Azt hittük, a cocik után nincsen lejjebb. De van, pártunk és kormányunk megmutatja! ........ De nembaj, köpjétek csak szembe magatokat! Főnökötök megtette."

    A helyzet az, hogy ebben a történetben nem értékek és jogok, hanem számok játszanak, olyaanok amik azt a pénzösszeget jelölik, amikkel a kormány ki akarja bélelni magát, hogy legalább egy évig kihúzza. (Adósságtörlesztésre kell a lé, a szocrendszerrel viszont nem foglalkozik, onnan is elvon!)

    Márpedig egy oylan országban ahol a pénzt csak számok szerint, vagy - mások - morálisan értelmezik, és nem a maga valóságában - ott nncs és nem is lehet se gazdaságpolitika, se alkotmányos gazdasági törvénykezés.

    A demagógok - akik soha nem kereshetnek egy millát havonta mert buták voltak az érettségiehz is - nyílván sajnálkoznak most, hogy az utálatuk tárgyait még sem lehet "megfingatni" csak úgy - bolsisan..

    Az Ab ennek ellenére nehéz helyzetbe hozta magát, mert lehet hogy lecserélik őket Schmit féle gulyásdiplomás, vagy sportdoktoris fideszkáderekre - oszt akkor nem lesz majd akadálya semminek! Kérdés mibe kerül majd még ez nekünk?”
  • 71. Robusto 2010. október 27. 11:02
    „Orbán Viktor, 2007:

    "Van még egy tanulsága az Alkotmánybíróság döntésének. Mégpedig az, hogy egy demokráciában általában a demokratáknak van igazuk. Egy demokráciában nem képzelhető el, hogy a kormány a saját programját egyetlen lehetséges útnak minősítse."”
90 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Változatlanul 5,25% a jegybanki alapkamat

A Monetáris Tanács október 25-i ülésén sem változtatott a jegybanki alapkamaton, amely így már fél… Tovább olvasom