Kisalföld logö

2017. 11. 25. szombat - Katalin 4°C | 14°C Még több cikk.

Banki elszámolás - Most minden kérdésre választ kap!

Kiket érint az elszámolási törvény, mikor kapnak a bankoktól értesítést?
Aki válaszol: dr. Kispál Edit a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője, a téma egyik szakértője.

Kezdjük a legegyszerűbb kérdéssel. Kiket és milyen szerződéseket NEM érint az elszámolási törvény?

Az elszámolási törvény nem érinti azokat akik, a hitelszerződést nem magánszemélyként, hanem önálló foglalkozás és gazdasági tevékenység érdekében kötötték. Továbbá a hitelkártya, folyószámlahitel, állami kamattámogatással nyújtott lakáscélú forint alapú kölcsönszerződéseket sem. Illetve, amennyiben a Nemzeti Eszközkezelő Zrt. az ingatlant már megvásárolta, a banknak nincs elszámolási kötelezettsége a hitelt felvevő személlyel.

Tehát az ilyen szerződéssel rendelkező ügyfelek nem kapnak a bankjuktól értesítést.

- Kiket és milyen szerződéseket érint az elszámolási törvény?

A bankok elszámolása - előbb felsoroltakon kívül - alapvetően minden szerződésre vonatkozik. A legfontosabb kitétel egyrészt, hogy magánszemély vette fel a hitelt, másrészt, hogy 2004. május 1. és 2014. július 19. között kötötték meg a szerződést.

- Milyen konkrét szerződések lehetnek ezek?

Az elszámolás hatálya alá esik valamennyi deviza alapú hitel, forint hitel, és a deviza hitel is.

Ezen három nagyobb kategórián belül a hitelszerződések lehetnek pénzügyi lízing, jelzálog, személyi kölcsön, vagy akár gépjárműhitelek is.
Devizaalapú szerződés - ahogy a neve is mutatja - devizában nyilvántartott, ugyanakkor forintban felvett és forintban törlesztett szerződést jelent.

A forint hitelszerződés, forintban felvett, forintban nyilvántartott és forintban visszafizetendő szerződés, míg a deviza hitelszerződés viszont devizában felvett, devizában nyilvántartott és devizában történő visszafizetést jelent.

Mikor és hogyan kapnak az emberek tájékoztatást az elszámolással kapcsolatban?

Első körben, vagyis 2015. március 1. és április 30. között a devizaalapú (devizában nyilvántartott, de forintban felvett és forintban törlesztett) hitelesek kapnak a bankjuktól írásban, postai úton, tértivevényes tájékoztatást.

A forint,- és a deviza (devizában felvett, nyilvántartott és törlesztett) hitelesek 2015. augusztus 1. és szeptember 30. között kapják meg ugyanilyen módon a tájékoztatást.

Az érintetteknek van-e tennivalójuk, hogy a bankjuktól megkapják az elszámolást?

Alapvetően semmi, hiszen a törvény szerint ez a bankok kötelessége. A még élő, vagyis még nem lejárt, vagy felmondott szerződések esetében a bankok a nyilvántartásukban lévő ügyfeleknek, az adatbázisban meglévő címre fogják postázni az értesítőket.

Viszont abban az esetben, ha az ügyfélnek már nincs élő szerződése, ajánlatos a személyes adatait, különösen a név, és a lakcímváltozást a bankkal közölni, hiszen ezen adatok hiányában a postai küldemény nem jut el a címzetthez.

Hogyan lehet a megváltozott személyes adatokat egyeztetni?

A személyes adatok egyeztetése megtörténhet személyesen a bankban, de lehet írásban is. Ez utóbbi esetben célszerű a változást igazoló iratok (lakcímkártya, személyi igazolvány) másolatát csatolni a két tanúval aláíratott kérvényhez.

Hol kaphatnak az olvasók részletesebb tájékoztatást?

A témával kapcsolatban bővebb információk az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján (www.felugyelet.mnb.hu) is olvashatók. Amennyiben kérdéseik vannak, azokat az ugyfelszolgalat@mnb.hu e-mail címre küldhetik.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Még márciusban kiírhatják az új trafikpályázatot

A majd csak a kiírásból derül ki, hogy mely településeken pályázhatnak azok, akik dohányboltot szeretnének működtetni. Tovább olvasom