Kisalföld logö

2016. 10. 01. szombat - Malvin 13°C | 23°C

Azt se tudják mi a lízing és a THM

Hiányosak a fiatalok gazdasági ismeretei: a diákok csupán 16 százaléka tudja pontosan, hogy mit jelent a biztosítás, a THM, a betéti kamat, a lízing.

A fiatalok több mint háromnegyede nincs tisztában a pénzügyi alapfogalmakkal, derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem Tanárképző Központjának középiskolások körében végzett kutatásából, mely a Családi Kasszasikerek Program megbízásából készült. A Családi Kassza Index – a fiatalok gazdasági ismeretei első felmérésének eredményei szerint a megkérdezett diákok csupán átlagosan 16 százaléka tudja pontosan, 7 százalékuk pedig nagyjából, hogy mit jelent a biztosítás, a THM, a betéti kamat, a lízing, vagy a részvény és portfolió fogalma. Az adómorál szempontjából viszont bizakodásra adhat okot, hogy a válaszadók fele szerint az adócsalók minden állampolgárt egyaránt megkárosítanak.

A Budapesti Corvinus Egyetem Tanárképző Központja – a Családi Kasszasikerek Program partnereként – százhatvan 14-19 év közötti középiskolás körében vizsgálta a fiatalok gazdasági ismereteit. A pilot-kutatás keretében a diákoknak tizennégy pénzügyi alapfogalmat kellett megmagyarázniuk, mint például a kamat, a hitelkártya, az Euró, a HUF, a THM, a részvény, a lízing, vagy a betétkártya. A felmérés kitért továbbá a fiatalok adózással és a gazdasággal kapcsolatos attitűdjeire, arra, hogy mit tudnak a bankok szerepéről, és mit tartanak előnyösnek vagy fontosnak az anyagi siker eléréséhez.



A Családi Kassza Index – a fiatalok gazdasági ismeretei kutatás első eredményei azt mutatják, hogy a fiatalok átlagosan 77 százaléka tájékozatlan (nem válaszolt, rossz választ adott) a pénzügyi alapfogalmakkal kapcsolatban, 16 százalékuk írta körül pontosan a gazdasági fogalmakat, 7 százalékuk pedig nagyjából van tisztában azok tartalmával. A legtöbben a „HUF" (87 fő) és az „infláció" (48 fő) jelentését ismerték, kevesen tudták viszont megmondani a THM (18 fő), a lízing (13 fő), a betéti kamat (5 fő) és a betétkártya (3 fő) jelentését, és mindössze egyetlen diák tudta értelmezni a „portfolió" kifejezést. A bankok feladatainak meghatározása ugyancsak nehézségekbe ütközött: mindössze 8-8 százalék tudott helyes választ adni arra a kérdésre, hogy mivel foglalkozik a Nemzeti Bank, és mi a szerepe a kereskedelmi bankoknak az ország gazdaságában.

Az adózással és pénzügyekkel kapcsolatos attitűd vizsgálatok során kiderült, hogy a diákoknak csak közel egyharmada szerint egyértelműen bölcs dolog a nyugdíj-előtakarékosság, és mindössze 2 százalékuk gondolja, hogy jó megoldás hitelt felvenni. A megkérdezettek 34 százaléka nagyon egyetért azzal, hogy az adófizetés közös érdek, a válaszadók fele szerint az adócsalók minden állampolgárt egyaránt megkárosítanak. A kutatás szerint az anyagi siker szempontjából a fiatalok leginkább a munkát és a szorgalmat érzik fontosnak, de a pénzzel való „ügyes bánásmódot" is elengedhetetlenek tartják az érvényesüléshez.

„Kutatásunk kis mintán végzett előkutatás, melyet évente szeretnénk reprezentatív mintán megismételni. A tervezett felméréshez hasonló kutatás nem készült az elmúlt években Magyarországon. A Családi Kassza Index felmérés kitért a fiatalok saját gazdálkodására és arra is, hogy milyen a családjuk anyagi helyzetéről alkotott képük - a kutatás ezen fázisának kiértékelése hamarosan szintén lezárul. A diákok gazdasági ismereteiről készített felmérés első eredményei sok esetben minket is megdöbbentettek, hiszen a középiskolások nagy része teljesen tájékozatlan volt a pénzügyi fogalmakat illetően annak ellenére, hogy a válaszadók döntő többsége 4-es, 5-ös tanulmányi átlagú tanuló.

Rendkívül fontos lenne, hogy a diákok már a középiskolában gyakorlati példákon keresztül megtanulják, hogy mi az olyan alapvető fogalmak, mint a hitel, a kamat, vagy a THM jelentése, hiszen az életben manapság ezek ismerete nélkül nem tudnak majd magabiztosan helytállni." – hangsúlyozza Dr. Czakó Ágnes egyetemi docens, a kutatás vezetője.

A gazdasági ismeretek hiánya elsősorban a lakosság számára hordoz veszélyeket, ám a pénzintézetek is csak úgy tudnak hosszú távon sikereket elérni, ha ügyfeleik racionális döntéseket hoznak a pénzügyi szolgáltatások igénybevételekor. Mindenki számára előnyösebb, ha a polgárok gondoskodni képesek magukról. A pénzügyi oktatás és szemléletformálás közügy, mindannyiunk közös felelőssége. Ezért veszünk részt mi is a Családi Kasszasikerek Programban 2008 óta, és keressük a szakmai együttműködést a hasonló célokért dolgozó műhelyekkel – nyilatkozta Tóth Andrea, a Provident Pénzügyi Zrt. kommunikációs főosztályvezetője.

Olvasóink írták

  • 16. Goldmund 2010. augusztus 27. 19:14
    „Nem hinném, hogy középiskolás korban ezeknek bármi jelentősége lenne. Amíg az ember nem dolgozik, addig nem vesz föl hitelt (max. diákhitelt, de az más), nem lízingel, nem foglalkozik részvényekkel stb.
    Én se tudtam ezeket 18 éves koromban (egy részük még nem is létezett).
    Aztán amikor szükségem lett rá, akkor megtanultam. Olyan ez, mint a buszmenetrend: amíg nem buszozol, minek tudni? Ha elkezdesz buszozni, akkor egy kicsit utána kell nézni és képben vagy.”
  • 15. máris 2010. augusztus 27. 18:08
    „A BANKOK IS TUDJÁK EZT , EZÉRT KÖTNEK VELÜK SZERZŐDÉT !!!!”
  • 14. tricse 2010. augusztus 25. 09:53
    „Csak azt tudják,hogy átvágják őket a bankok,mert az első diákmunka alkalmával bankszámlát kell nyitni és ott már szembesülnek a sunyiságokkal! Aztán a melóhelyen a sok levonással,elvonással!El is megy a kedvük és pont ezért,mert meg se akarják érteni(hisz ez a kormányzati erők legfőbb célja a sok átláthatatlan rendelettekl)és ezért ha felnőnek beállnak a birkasorba! Aki meg érti,mert ezzel dolgozik az meg röhög a markába! Ennyi!”
  • 13. okostojas007 2010. augusztus 25. 08:51
    „akik nem tudják azok a legboldogabbak mert ha megtudják ( felveszik )
    attól a pillanattól tudni fogják hogy jobb lett volna ha soha nem tudják meg ...”
  • 12. Primax 2010. augusztus 25. 08:06
    „" Hiányosak a fiatalok gazdasági ismeretei: a diákok csupán 16 százaléka tudja pontosan, hogy mit jelent a biztosítás, a THM, a betéti kamat, a lízing."
    Majd megtudják, ha - felelőtlenül - beleugranak valami "fantasztikus" üzletbe, kölcsönbe...
    Egyébként hasonló a helyzet a biztosításokkal is : az emberek döntő többségének halovány lila gőze sincs arról, hogy valójában milyen kockázatokra - és milyen feltételekkel, záradékokkal - kötött biztosítást.
    Legyen olcsó, ez az egyik fő szempont.
    Az olcsó dolgok azonban - jellemzően - silány minőségűek.”
  • 11. quaestor 2010. augusztus 24. 21:42
    „Szerintem nagy körvonalakban tanítani kellene a középfokú okt. intézményekben a közgázt és a jogot. Mert ez a kettő tutira végig kíséri az életünket valamilyen formában és vastagon hasznosítható.
    A történelem oktatása rendszerfüggő. Nekünk anno teljesen más megvilágításba helyezték pl. 1956-ot.
    Brezsnyev halálakor 1 perces néma vigyázzban állás...stb...”
  • 10. kiscic 2010. augusztus 24. 19:01
    „Anno, nagyon régen tanultam mi az a THM... Mikor a párommal lakáshitel után jártuk a bankokat, volt olyan bank, ahol rákérdeztünk, h mit is takar a THM, elkezdett "hááát"-ozni és a 3. szónál már nem is a THM-ről volt szó, hanem h mennyire jó lesz nekünk, ha felvesszük a hitelüket...
    Nem azt feltételezem, h a hölgy nem tudta miről is beszél, hanem egyszerűen azt nem akarta, h mi tudjuk...”
  • 9. Csetneky 2010. augusztus 24. 16:32
    „Az a baj, hogy ezen fogalmak egy részével nemcsak a középiskolások, hanem a felnőttek egy része - nem is olyan kis része - sincs tisztában. Ezért tudnak sok embert az orránál fogva vezetni - ahogy andor47 írta - a bankok és a multik, meg persze a pártok. Ez utóbbi a legkárosabb, mert ha valakit átvág a bank, csak a saját - na meg a család - életét teszi tönkre, míg ha sok embert átvág egy hazudós párt, akkor szív az ország azon része is, akik pedig nem olyan ostobák. (Lásd 2002-2010)”
  • 8. hogyisne 2010. augusztus 24. 16:13
    „Az elmélet és a gyakorlat között kellene megtalálni a hangsúlyt. Tényleg elhanyagolható az az adat, hogy " mi volt angliában 1812. jún.20-án."
    Én a földrajzot utáltam gimiben: pl. afrikai országok gazdasági földrajza. Ki a rákot érdekel? Arra viszont a fősulin, idegenforgalmi földrajz órán világítottak rá, hogy a főútvonalak számozásában milyen rendszer van. (Ez cask egy példa, kövezzetek meg, ez nekem akkor, 19 évesen új info volt.... csak a hasznos és haszontalan tananyagra akartam felhívni a figyelmet.)
    Az a rossz, hogy nem gondolkodni tanítanak, hanem lexikont próbálnak a fejünkbe nyomni - mindenféle adatokat összefüggés nélkül. Miért van az, hogy amit magyar órán, művészettörténet órán és történelem órán tanultunk, sosem volt összhangban? Az órák tananyaga között több száz év eltérés volt...”
  • 7. sicc 2010. augusztus 24. 15:46
    „Ezek mellett a KRESZ-t , az elsősegély nyújtást (főleg az újraélesztést !) is alapvető tananyaggá kellene tenni!
    De nem elméletben!”
  • 6. andor47 2010. augusztus 24. 15:44
    „"Kedves" Filtec ! A lejtő, és a súrlódás általános iskolai tananyag! Középiskolában, főleg gimnáziumokban a fizika csak valóságtól elrugaszokodott számításokból áll, tulajdonképpen tisztán matematika. A történelemoktatás nagyon rossz, ugyanis nem a lényaget; az összfüggéseket és a jelen számára a történelemből levonható konzekvenciákat tanítják, iletve ismertetik meg, hanem évszámokat és egyéb nem lényeges adatokat magoltatnak be. Az oktatásnak sokkal gyakorlatiasabbnak kellene lennie. A középiskolákból kikerülő fiatalok nagy része műveletlen és tudatlan marad. Nem csak a cikkben írt fontpos gazdasági fogalmakat, de a jogaikat, kötelezetségeiket és lehetőségeiket sem ismerik. Filtec fogalmad sincs a valóságról, de okoskodsz.”
  • 5. Mankapunka 2010. augusztus 24. 15:01
    „Filtec

    Tényleg baromság,amit te is leírtál,de az is baromság,mikor a töriből megtanítattják,hogy mi volt angliában 1812. jún.20-án.”
  • 4. Filtec 2010. augusztus 24. 14:40
    „ 
    Re: #2
     
    "A középiskolákban "tanított" anyag minimum 90 % - át semmire nem lehet használni."
     
    Akkor szerinted törölni kéne a történelem és állampolgári ismeretek tantárgyakat általános és a középiskolákban?

    Fizikából is tök hülyeség pl. a lejtő, a súrlódás stb... megtanítása, mert én még az életben nem számoltam ilyet a középiskolai tanulmányaimon kívül?

    Akkor mit oktassanak? Kéne jelentkezned az Oktatási Minisztériumba. Biztosan hallgatnának ott rád.”
  • 3. Mankapunka 2010. augusztus 24. 14:34
    „Sok számítógépes képesítéssel rendelkező ember nem ismeri a WORD-ben a felső indexet,és helyett m2 ír.

    Lehet szidni ám az idősebb korosztályt is.”
  • 2. Lobbo71 2010. augusztus 24. 14:33
    „Hát igen, nem azt kellene a fejükbe verni, hogy mikor uralkodott Mátyás király, hanem azt, hogy hogyan keressék meg ezt az információt, ha épp erre van szükségük.”
  • 1. andor47 2010. augusztus 24. 14:13
    „Honnan tudnák,ha senki nem tanította meg nekik. A középiskolákban "tanított" anyag minimum 90 % - át semmire nem lehet használni. Jogi és gazdasági alapfogalmakat csak a szakirányú felsőoktatási képzésekben tanítanak, de ott sem mindig megfelelően. Többek között ez az oka, hogy a társadalom többségével a bankok és a multik szinte bármit aláírathatnak. Sokan azért adósodtak el, mert fogalmuk sem volt arról, hogy a kölcsönfelvételkor aláírt papírok alapján mikor és pontosan mennyit kell fizetniük (jóval többet mint gondolták volna), és ha nem fizetnek határidőben, akkor mi fog történni.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kamatemelés jöhet a régióban

Az infláció gyorsulása miatt a régió egyre több országban vetődik fel a kamatemelés lehetősége. Tovább olvasom