Kisalföld logö

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Az internetes ajándékvásárlás buktatói

Pontokba szedtük, hogy mire érdemes figyelni, ha a karácsonyi ajándékokat interneten keresztül vásároljuk meg.

Interneten vásárol karácsonyra? Erre feltétlenül figyelnie kell!

Az online vásárlás népszerűsége lassan, de biztosan növekszik Magyarországon is. A karácsonyi bevásárlások idején – az ilyenkor felértékelődő időspórolás és kényelem miatt – zajlik a legtöbb ilyen tranzakció. Az ünnepek előtti időszakban azonban megnövekszik az adathalászattal és egyéb internetes bűnözéssel foglalkozó csoportok aktivitása is. A BDO Magyarország alábbiakban foglalja össze, hogyan tudják a vásárlók minimalizálni az online vásárlás kockázatát.

Felmérések szerint a hazai internethasználók több mint 30%-a adatbiztonsági félelmek miatt tartózkodik az online vásárlástól. Ez a félelem nem alaptalan, világszerte növekszik a fizetési adatokkal történő visszaélés. A Dueo Security felmérése szerint 2013-ban 62 százalékkal nőtt az adatvisszaélések száma, és csak az USA piacán 18 milliárd dollár veszteséget okoztak a bankkártyához kapcsolódó csalások.

Európában, így Magyarországon is masszívan jelen van ez a fajta bűnözés, amire az Európai Központi Bank (EKB) bankkártyacsalásokról szóló idei jelentése is rávilágít: miközben a fizikai kártyahasználatot igénylő műveletek esetében a technológiai fejlődés hatására visszaszorult, addig a kártya jelenléte nélkül zajló (zömmel internetes) tranzakciók (CNP-tranzakciók) esetében nőtt a csalások összértéke.

A jelentés szerint Magyarországon a CNP-tranzakciók során elkövetett csalások értéke 2012-re egy év alatt 30 százalékkal nőtt, és az összes kártyacsalás felét immár ily módon követték el. A bankjegyautomaták (ATM) révén elkövetett csalások aránya 27, míg a kártyás fizetést lehetővé tévő POS berendezések révén okozott károk aránya 23 százalékra csökkent. Az arányok évről évre közelítik az EU- és EFTA-országokat tömörítő Egységes Euró Fizetési Övezet (SEPA) országainak átlagát.

A biztonságos online vásárlás alapvető szabályai a következők:

  1. Megbízható link – Az ünnepekhez közeledve megnő az online boltok ellenállhatatlan ajánlatait tartalmazó levelek száma is. Ezek között gyakran előfordulnak adathalász, hamis levelek, idén pedig különösen megnőtt a hamis nyereménykártyák és kuponok mennyisége is. Innen a linkek nem a levélben jelzett cég oldalára visznek, hanem egy adathalász oldalra, amelynek célja hitelkártya vagy egyéb fizetési adataink megszerzése. Kiemelten figyeljünk arra, hogy ilyen esetben milyen weboldalra irányít át a link, és amennyiben gyanúsan néz ki a weboldal címe (például a bolt neve nem egyértelmű az URL-ből) a legjobb ha mi nyitunk egy böngésző oldalt, és kézzel írjuk be az online shop weboldalának címét, ahol megkereshetjük a kívánt terméket.
  2. Megbízható üzlet - Új vagy kevésbé ismert online bolt esetében mielőtt regisztrálunk és megadjuk személyes adatainkat. mindig járjunk kicsit utána, mit lehet a boltról tudni - mit írnak róla az interneten, ki üzemelteti, stb. A fizetési opciók közül is mindig a legbiztonságosabbat válasszuk (például PayPal, ami egy védelmi réteget (layer) jelent az eladó és a bankkártyánk között).
  3. Megbízható hálózat - Ne vásároljunk, illetve ne kezdeményezzünk online fizetési folyamatot publikus WiFi hálózaton. Kávézók, illetve egyéb publikus helyek nyitott WiFi-hálozatai kedvenc vadászterületei az internetes bűnözőknek Bármennyire trendinek tűnik egy kávé mellett online vásárolgatni, nagyon nagy a kockázata annak, hogy hitelkártyaadataink a mellettünk ülő adathalász számítógépén landolnak. Online boltba regisztrálni is csak védett hálózaton szabad.
  4. Megbízható adatvédelem – a HTTPS az alkalmi online vásárló legjobb barátja. Mindig ellenőrizzük, hogy az online bolt címe ahol vásárolunk HTTPS-sel kezdődik-e. A HTTPS által biztosított titkosítás az internetes adatvédelem legelemibb szintje, ezért olyan bolt esetében, ahol ez nem áll rendelkezésre, legyünk kifejezetten gyanakvóak és óvatosak.
  5. Megbízható eszköz – A mobileszközök jelenleg sokkal sérülékenyebbek, és nagyobb eséllyel tartalmazhatnak rosszindulatú malware-t (az android készülékek esetében kifejezetten nagy erre az esély). Megkezdett internetes vásárlásokat – legalábbis azok fizetési folyamatát - biztonságosabb az asztali gépen befejezni. Otthoni saját WiFi-router használatakor mindig állítsuk be a kapcsolat titkosítását (WPA2)
  6. Megbízható vírusvédelem - Mobil és asztali gépek esetében egyaránt elengedhetetlen komplex antivírus és malware elleni védelmet nyújtó alkalmazások használata. A választék nagy, az ingyenestől kezdve a prémium termékekig mindenki választhat pénztárcájának megfelelően. Az ünnepek előtti időszak jó alkalom lehet arra, hogy meggyőződjünk arról, hogy a számítógépünk operációs rendszere tartalmazza-e a legújabb frissítéseket, és vírus és malware védelmi programunk, valamint az internet böngészőnk szintén naprakészen frissített-e.

A Budapesti Békéltető Testület tanácsai

„Nem azt kaptam, amit rendeltem, mit tehetek?", „Megbízhatok a kuponos oldalakban?" – egyre több ilyen és ehhez hasonló megkeresés érkezik a Budapesti Békéltető Testülethez az Ünnepek közeledtével. A fogyasztói kérelmek pedig jól mutatják azokat a leggyakoribb kifogásokat is, amelyek felmerülnek az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások igénybe vételekor.

Előfordul, hogy a kérelmező azzal sincsen tisztában, kivel szerződött pontosan vagy épp nem tudja elérni a Seychelle-szigeteken bejegyzett céget és jogait hatékonyan érvényesíteni.

A testület ezért összeállította jó tanácsait, amelyeket érdemes megfontolni, ha a fogyasztók el szeretnék kerülni a későbbi kellemetlen meglepetéseket:

  1. Internetes vásárlás során mindig tudatosan, körültekintően hozzák meg döntéseiket! Ne hagyják magukat befolyásolni azzal, hogy az ajánlat csak egy bizonyos, rövid ideig érvényes, és azután már csak jelentősen kedvezőtlenebb feltételekkel, vagy egyáltalán nem juthatnak hozzá az adott termékhez vagy szolgáltatáshoz! Minden esetben hasonlítsák össze az azonos vagy hasonló kategóriájú termékek vételárát és az egyéb szerződéses feltételeket is más forgalmazók ajánlataival, és csak ezt követően, valamennyi lényeges információ birtokában kössenek szerződést! Gondosan olvassák el a szerződési feltételeket - amelyeknek részét képezik az Általános Szerződési Feltételek és/vagy Felhasználási Feltételek is - és valamennyi kiegészítő tájékoztatást (például: GYIK, azaz Gyakran Ismételt Kérdések). Ne ikszeljenek automatikusan!
  2. A vállalkozás köteles tájékoztatni a fogyasztót többek között a vállalkozás elnevezéséről, postacíméről, székhelyéről, elérhetőségéről és fogyasztói szerződés esetén a termék lényeges tulajdonságairól is: ezeket mindig ajánlott elolvasni. Azzal a vállalkozással ne kössenek szerződést, amely nem tette közzé internetes honlapján legalább az alapadatokat! A fizetés és a kiszállítás pontos feltételeiről tájékozódni szükséges a fogyasztóknak a szerződéskötést megelőzően! Internetes vásárlás esetén ugyanis rendszerint kapcsolódik a szerződéshez szállítás, és esetenként többféle fizetési mód is lehetséges, amelyeknek különböző díjai lehetnek. Ne feledjék, hogy a vállalkozás az adott fizetési móddal összefüggésben az általa viselt költséget meghaladó díjat nem számíthat fel. Amennyiben az eredeti vételáron felül a további költségek felmerülésének lehetőségéről nem kaptak a fogyasztók tájékoztatást, úgy ne fizessék ki a vállalkozás felhívására ezeket a járulékos díjakat! A teljes fizetendő vételárnak ugyanis minden megrendelt termék vagy szolgáltatás és a kapcsolódó szolgáltatások (fuvardíj vagy postaköltség, csomagolás, stb.) bruttó értékét is tartalmaznia kell. Ha ez előzetesen nem számítható ki, úgy a kereskedőnek kell a további költségek tényét és számítási módját előre jeleznie.
  3. A fogyasztók minden esetben, még a szerződéskötés megkezdése előtt tisztázzák azt, hogy mi a szerződéskötés pontos menete, melyek a lépései, és meddig léphetnek vissza a szerződéstől jogkövetkezmények nélkül! Vegyék figyelembe, hogy a szerződés főszabály szerint már az ajánlat elfogadásával, azaz a megrendeléssel létrejön. Ne feledjék, hogy a szerződő felek a fenti szabálytól eltérhetnek és a szerződés létrejöttének időpontja a megrendeléstől későbbi időpontban is meghatározható, sőt akár feltételhez is köthető. Ilyen feltétel lehet például a vállalkozás általi visszaigazolás megtörténte, vagy egy azt követő plusz „aktiválás", például egy adott linkre történő kattintás. Mindezekről, azaz a szerződéskötés technikai lépéseiről a szolgáltató köteles tájékoztatást adni. A vállalkozás továbbá köteles jól láthatóan és egyértelműen feltüntetni a fizetési kötelezettséget keletkeztető nyilatkozat ebbéli minőségét, a teljes fizetendő vételár megjelölésével, a fogyasztók mindezen információk ismeretében kössék meg csak a szerződést.
  4. Mindig győződjenek meg arról a fogyasztók a kuponos oldalakon rendelkezésre álló információk alapján, hogy ki az, akitől ténylegesen az adott terméket vagy szolgáltatást várhatják! Fontos, hogy tisztában legyenek vele, melyik vállalkozásnak mit kell teljesítenie, és mire vállal kötelezettséget. Lényeges tudni, hogy amennyiben egy adott weboldal üzemeltetője és az a vállalkozás, amelynek termékét, szolgáltatását az előbbi oldal az ajánlat közzétételével kínálja, eltér egymástól (ahogyan az például a „kuponos oldalak" esetében történik), úgy adott esetben a két különálló vállalkozás felelőssége is elválik. Annak tudatában kössenek csak szerződést, hogy a weboldal üzemeltetője nem feltétlenül felel a főszolgáltatás, vagyis a megrendelt termék vagy szolgáltatás hibájáért. Az ugyanis elsősorban a szerződésnek az ajánlatban foglalt tartalommal történő létrejöttére vállal kötelezettséget. Azt követően, hogy a szerződés létrejött, az eset összes körülményei alapján dönthető el, hogy egy esetleges hibás teljesítésért a weboldalt üzemeltető vállalkozás, vagy a terméket, illetve szolgáltatást ténylegesen nyújtó vállalkozás felel-e. Ilyen lényeges körülmény különösen az, hogy a kupon kiállítását követően a fogyasztó melyik vállalkozással állt kapcsolatban, melyik vállalkozásnak fizetett, a fizetésről melyik vállalkozás állította ki a számlát, ténylegesen ki adta át a fogyasztó részére az adott terméket, a használati-kezelési útmutatót, vagy a jótállási jegyet.
  5. A fogyasztók a későbbi viták elkerülése érdekében mindig írásban, igazolható módon gyakorolják az őket megillető 14 napos indokolás nélküli elállási jogot. Ne fogadják el továbbá a vállalkozások azon hivatkozását sem, ha azok a sértetlen, eredeti csomagolás meglétéhez vagy például kötbér megfizetéséhez kötik az elállást! Ne feledjék azt a fogyasztók, hogy az internetes kereskedelem keretében kötött szerződések esetében is megilleti őket a kellékszavatosság, jótállás és a termékszavatosság joga. Ezekről és a vonatkozó feltételekről a vállalkozás köteles tájékoztatást adni. Fontos tudni, hogy a fogyasztó 14 naptári napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, amely határidőt, a termék átvételétől kell számítani. Amennyiben a szerződésből fakadóan jogvitájuk keletkezik a vállalkozással, azt a fogyasztók mindig írásban, a vállalkozás hivatalos elérhetőségén keresztül kíséreljék meg rendezni, ha pedig kifogásukat a vállalkozás elutasítja, vagy arra egyáltalán nem reagál, úgy forduljanak békéltető testülethez vitás ügyük ingyenes és gyors rendezése érdekében.

Ne csak az interneten legyenek elővigyázatosak!

A Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársai is mindent megtesznek az ünnepek nyugalmáért.

Advent időszakában az ünnepek közeledtével nagyobb tömegre lehet
számítani a különböző bevásárló- és üzletközpontok, piacok,
kirakodóvásárok, valamint a pályaudvarok környékén.

Sajnálatos módon azonban az ünnepi forgatag kiváló lehetőséget kínál a
bűnözőknek is. Tapasztalataink szerint a leggyakoribb bűnelkövetési módszerek ebben az időszakban a zseblopás, alkalmi lopások és a gépjárműfeltörés.

A rendőrség kéri az állampolgárokat, hogy fokozottan vigyázzanak értékeikre.
  • Pénztárcájukat a kabát zárt belső zsebében tartsák.
  • Figyeljen arra, hogy kézitáskája mindig zárva legyen, és főleg
    tömegben szorítsa a karja alá! Érintetlenségét többször ellenőrizze!
  • Soha ne tegyen pénztárcát, vagy kézitáskát, autóstáskát a bevásárló
    kocsiba, vagy nadrágja hátsó zsebébe!
  • Csak annyi pénzt vigyen magával, amire előreláthatólag aznap
    szüksége lesz!
  • A PIN kódot semmiképpen ne tartsuk bankkártyánk mellett!
  • A parkolókban hagyott gépjárműveikben látható helyen ne hagyjanak
    értéktárgyat (telefont, táskát, kabátot, egyéb értékeket).
  • Autóikkal lehetőség szerint kivilágított, jól látható helyen
    parkoljanak.

Az ünnepek nyugalmáért megyénk rendőrsége is igyekszik mindent
megtenni. Fokozott közterületi jelenléttel, a nagyobb tömegeket vonzó
helyszínek folyamatos és visszatérő ellenőrzésével, szükség szerint
tájékoztatással igyekszik biztosítani, hogy az ünnepek valóban a
meghittségről szóljanak és semmilyen jogsértés ne árnyékolja be azokat.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két bank szűnik meg

A Széchenyi Bank és a Tisza Takarékszövetkezet tevékenységi engedélyét is visszavonta a Magyar… Tovább olvasom