Kisalföld logö

2018. 05. 26. szombat - Fülöp, Evelin 13°C | 25°C Még több cikk.

Az Erste 400 ezer értesítőt küld - Elindult a banki elszámolás

Több százezer elszámolási értesítőt küldenek ki a bankok a következő hetekben.
Az Erste Bank az elszámolás és a forintosítás keretében több mint 400 ezer érintett kölcsön- és lízingszerződéshez kapcsolódóan mintegy 50 féle értesítőlevelet küld ki ügyfeleinek - közölte a pénzintézet hétfőn az MTI érdeklődésére.

A pénzügyi intézményeknek március elsejétől kell megkezdeniük az elszámolást devizahiteles ügyfeleikkel. Az Erste Bank az egyik leginkább érintett bank a devizahiteles elszámolásban. A bank MTI-hez eljuttatott válaszában kifejti: a felkészülés az elszámolásra és a forintosításra, illetve az ezzel kapcsolatos tájékoztatásra már 2014 őszén megkezdődött, annak érdekében, hogy az ügyfelek számára a folyamat hatékony és zökkenőmentes legyen. A bank lehetőségként is tekint a most zajló folyamatra: az ügyfélkapcsolatok erősödén túl, növekedési stratégiájának részeként aktívan kíván részt venni a lakossági hitelpiac újrarendezésében is - hangsúlyozzák.

Az Erste Bank - a piacon egyedülálló módon - létrehozta a forintositas.hu oldalt, amelynek rendszeresen frissülő tartalmán keresztül folyamatos tájékoztatást nyújt a folyamatról, emellett a későbbiekben a bank ügyfelei egyedi kóddal belépve megtekinthetik a saját adataikat, illetve a nekik kínált megoldásokat. Emellett a bank valamennyi online csatornáját - weboldalát, netbankját, illetve telefonos ügyfélszolgálatát - az elszámolással és a forintosítással kapcsolatos információátadás "szolgálatába állította".

A forintositas.hu a látogatottsági adatok alapján nemcsak Erste ügyfeleknek, hanem más bankok ügyfeleinek is hasznos információkkal, ajánlatokkal szolgál. A bank nem titkolt célja, hogy az elszámolási és forintosítási időszak alatti hitelkiváltási hullám egyik nyertese legyen, ennek érdekében dolgozta ki ajánlatát, mely pár héten belül elérhető lesz az ügyfelek számára.

Korábban az OTP Bank azt közölte az MTI érdeklődésére, hogy a bank és az érintett leánybankok ügyfelei a törvény által meghatározott időpontban, tehát 2015. március-április hónapban fogják kézhez kapni azt az elszámoló levelet, amely pontosan tartalmazza a hiteltörténetet, az elszámolás részleteit, ingatlanhitelek esetén a forintosítás részleteit és az ehhez kapcsolódó információkat.

A K&H, tervei szerint 2015. márciusának második felében számol el devizaalapú jelzáloghiteles ügyfeleikkel, nagyságrendileg 200.000 küldeményt fognak kipostázni.

Az UniCredit az elszámolási törvény által érintett devizalapú hitellel rendelkező vagy korábbi ügyfelei számára április második felében postázza az elszámolás és a forintra váltás részleteiről szóló közel 50 ezer levelet - derült ki a bank válaszából.

A Raiffeisen 2015. március 1. és április 30. között több körben, ütemezetten számol el érintett ügyfeleivel.


Elindult a banki elszámolás

Minden devizahiteles ügyfél számára kézzelfoghatóvá válik, hogy a bankoknak vissza kell adniuk a tisztességtelen, egyoldalú szerződésmódosításból és az árfolyamrésből származó bevételüket - hangsúlyozta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter pénteken; a pénzügyi intézményeknek március elsejétől kell megkezdeniük az elszámolást devizahiteles ügyfeleikkel.

A pénzügyi intézmények 2015. február 1-jei fordulónappal kötelesek elszámolni a tisztességtelenül felszámított árfolyamréssel és kamatokkal, költségekkel a deviza- és a devizaalapú hitelesek felé, s szintén e fordulónappal forintra átváltani a fennmaradó tartozást.

Az elszámolás során a februári fordulónaptól az elszámolási értesítésig tartó esetleges túlfizetést is jóváírják. A forinthitelesek esetében az elszámolás 2015. június 30-i fordulónappal történik.

A fogyasztók az elszámolás során visszakapják a futamidő alatt tőlük tisztességtelenül elvont kamatokat, költségeket, illetve a devizaalapú hitelesek a tisztességtelen árfolyamrés összegét. A pénzügyi intézmények levélben közlik ügyfeleikkel a levonás nyomán fennmaradó kölcsöntartozás és a jövőben fizetendő törlesztőrészletek összegét is.
A megszűnt kölcsönszerződések esetében a fogyasztó bankszámlán vagy pénztári kifizetéssel kézhez kapja az elszámolás alapján neki járó összeget, ha a szerződés megszűnésekor nem volt fennálló, lejárt tartozása. Ha azonban volt, először a tartozást egyenlítik ki, s a megmaradó összeget kapja meg az ügyfél.

Az elszámolás alapján visszajáró összegeket az elszámolás megküldésétől számított 15 munkanapon belül kell a pénzügyi intézménynek jóváírnia vagy - a már megszűnt fogyasztói szerződéseknél - átutalnia, kifizetnie. Az új, kedvezőbb törlesztőrészletek fizetése első alkalommal az elszámolás megküldésére nyitva álló határidő utolsó napját követő hónapban történik.

A devizaalapú szerződések esetében március 1. és április 30. között kapják meg a hitelesek az elszámolást, kivéve, ha bankjuk peres eljárása 2015. március 1. után fejeződik be, mert akkor a per befejezését követő 60. napig. A jelzálogalapú devizahitelesek az elszámolás és a forintosítás részleteiről, míg a nem jelzálogalapú hitelek felvevői az elszámolásról kapnak tájékoztatást.

A forintalapú, továbbá devizaalapúnak nem minősülő devizahitelek esetében 2015. augusztus 1. és szeptember 30. között kell megküldeni az elszámolásokat, vagy legkésőbb a polgári peres eljárás befejezésétől számított 60. napig.

Azok az ügyfelek, akik korábban éltek a kedvezményes végtörlesztés lehetőségével, márciusban kérhetik, hogy részükre a hitelező elszámolást készítsen. A végtörlesztett fogyasztóknak 2015. november 30-ig kell megküldeni az igényelt elszámolást.

A követeléskezelőnek átadott lejárt tartozások esetében az ügyfeleknek maguknak kell kezdeményezniük az elszámolást a követeléskezelőnél.
Ha valaki vitatja az elszámolást, a kézbesítéstől számított 30 napon belül panaszt tehet a pénzügyi intézménynél, amely a panasz beérkezését követő 60 napon belül köteles válaszolni. A panasz elutasítása esetén az ügyfél 30 napon belül a Pénzügyi Békéltető Testület eljárását kezdeményezheti.

Heti csomagokban küldi ki az elszámoló leveleket ügyfeleinek a Raiffeisen Bank, így biztosítva a fiókhálózat, a panaszkezelés és a telefonos ügyfélszolgálat egyenletes terhelését, az UniCredit pedig április második felében postázza az elszámolás és a forintra váltás részleteiről szóló közel 50 ezer levelet - közölték a bankok az MTI érdeklődésére.

A Raiffeisen Bank válaszában hangsúlyozza: kiemelt feladataként tekint az elszámolással kapcsolatos teendőkre, amelyeken több mint 100 munkatársuk dolgozik hónapok óta. A bank emlékeztet arra, hogy az elszámolás alapját képező számítási módszert benyújtották a Magyar Nemzeti Banknak (MNB).

Ügyfeleinek a Raiffeisen azt javasolja, hogy először a bank honlapján tájékozódjanak, mert ott minden tudnivaló, teendő és letölthető dokumentum (nyilatkozat, kérelem, igazolás) bármikor és gyorsan hozzáférhető.

Az elszámolás miatti visszatérítés a jelenleg, illetve korábban devizalapú hitellel rendelkező ügyfélkörnek 2015. március 1-április 30. között több körben, ütemezetten történik. Az aktív bankszámlával rendelkező ügyfeleket speciális SMS és DirektNet (internetbanki) üzenetben is értesíti a bank.

Az UniCredit Bank az elszámolási törvény által érintett devizalapú hitellel rendelkező vagy rendelkezett ügyfelei számára április második felében postázza az elszámolás és a forintra váltás részleteiről szóló közel 50 ezer levelet - derül ki a bank válaszából.

A törvényből fakadó feladatok teljesítése jelentős erőforrásokat vesz igénybe mind a szervezet, mind az infrastruktúra szempontjából. A megvalósításon minden eddiginél nagyobb projekt keretében igen komoly humánerőforrás-bevonással dolgozik az UniCredit.

Ugyanakkor a projekt számára szükséges létszámot elsősorban belső átcsoportosítással biztosítják, hiszen a „helyismeret", vagyis a termékek, a piac, a szabályozás, az ügyfelek igényeinek ismerete, a belső szervezet és a felelősségi körökben való tájékozottság kiemelten fontos hatékonysági tényező. A várható ügyfélérdeklődések és az esetleges panaszok kezelésére kifejezetten az elszámolás és a forintosítás sajátosságaihoz igazított kiszolgálási folyamattal készülnek - hangsúlyozzák.

Korábban az OTP Bank és a K&H Bank MTI-nek eljuttatott válaszaiból az derült ki, hogy a két bank március-április folyamán küldi ki érintett ügyfeleinek az elszámoló leveleket, és folyamatosan készülnek a várhatóan megnövekedő igények kiszolgálására.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kivonul Szlovákiából a Tesco?

A Tesco, amely csaknem húsz éve van jelen a szlovák piacon ahol a három legtöbb alkalmazottat… Tovább olvasom