Kisalföld logö

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 4°C Még több cikk.

Átszállás - A MÁV-Volán Holding

A holdingba belekerül a MÁV, a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) magyar tulajdoni hányada, valamint az előzetesen összevont 24 Volán társaság - írta a Figyelő.

A holdingba szervezésnél sokkal több kell ahhoz, hogy a közösségi közlekedés a jelenleginél kevésbé pazarlóan, ugyanakkor az igényekhez közelítve működjön – írta a Figyelő.

Orbán Viktor miniszterelnök a második akcióterv részeként jelentette be a MÁV és a Volán holdingba tömörítését, ennek részeként vizsgálják majd felül a vonat- és a buszközlekedés párhuzamosságait is. A 2011 végére felálló, a médiában nemzeti közlekedési holdingnak elkeresztelt konglomerátummal kapcsolatban még sok a bizonytalanság.

Belekerül a MÁV, a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) magyar tulajdoni hányada, valamint az előzetesen összevont 24 Volán társaság, de közben megőrzik a függetlenségüket is. Az állami szándék szerint a holdingba szervezés, a párhuzamosságok megszüntetése növeli majd a hatékonyságot. Az összevonás elsősorban az irányítási funkciókat, az adminisztrációt és a kiszolgáló tevékenységeket (például készletgazdálkodás, beszerzés) érinti, az ebből származó megtakarítást pedig a kormány visszaforgatja a közösségi közlekedés fejlesztésébe. Kérdés az is, hogy a holdingban a MÁV mozdul-e majd el a Volánok viszonylag szigorú költséggazdálkodása felé, vagy az utóbbiaké puhul fel. Vezető legyen a talpán, aki el tudja majd érni a kitűzött célokat.

A párhuzamosságok felszámolásáról Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter azt mondta, hogy ugyanoda, ugyanakkor nem jár majd vonat és busz is. Mivel a vasút előnyben részesítése már kormányzati közhellyé vált, ez a Volánokat érinti majd kedvezőtlenül. Az elővárosi közlekedésben szintén megkérdőjelezhető a párhuzamosságok felszámolása. Monorról például rengetegen járnak a fővárosba vonattal, de a részben eltérő útvonal és a jóval több megálló miatt a buszokat is sokan veszik igénybe. A budapesti agglomerációban eddig nem is volt téma a busz-vonat párhuzamosság, mert minden közösségi járművel utazóra úgy vigyáztak az illetékesek, mint a hímes tojásra, nehogy még többen válasszák az autót.

Az erőltetett átszállítás azzal a veszéllyel jár, hogy a buszjárat megszüntetéséből eredő megtakarításnál több bevétel vész el, mert az emberek nem ülnek vonatra, máshogy oldják meg a munkába, iskolába járást, kisbuszos cégekkel például. Ráadásul a megtakarítás akkor sem éri el a milliárdos nagyságrendet, ha sok konfliktust vállalva, nagyon keményen megvágják a buszos menetrendet a párhuzamosságok megszüntetése jegyében.

A MÁV-hoz hasonlóan a BKV anyagi helyzete is kritikus. A társaság külső tartozása közel 80 milliárd forint, míg a járművek amortizációjából származó belső adósságot 720 milliárdban határozta meg az új fővárosi vezetés számára készített, kiszivárgott BKV-dokumentum.

Olvasóink írták

  • 10. load 2010. november 02. 15:35
    „2. KoPi
    "Egyébként meg értelmes dolognak tűnik, mert a jelenlegi rivalizálásból az utas semmit nem profitál, ..."
    Érdekes vélemény, csak logika nincs benne.
    A Volán mindig is figyelte a MÁV jegyárait, és ahhoz igazította a sajátját. Ha túl drága lett volna a vasúthoz képest, inkább nem emelt, mert utasokat veszített volna.
    Most, hogy egy cég lett, vígan emelhetnek mindketten, még kartellezésért sem marasztalják el őket.”
  • 9. sogorferenc 2010. október 30. 23:10
    „IGEN! Kinek az érdeke? Mi, akik nem a lefüggönyzött autókból ismertük meg hazánkat tudjuk, mert tapasztaltuk, hogy mi a különbség a MÁV és a GYSEV között! Gazdaságilag, munkastilusban,hozzáállásban, még a dolgozók munkához való viszonyában is különbség tapasztalható a GYSEV javára! Tizenöt évig beutaz-tam az országot( gyerekekkel vándortábor keretében!) tehát tudom miről beszélek! Most pedig azt tapasz- talom, hogy nem a MÁV-ot akarják felhozni a GYSEV szintjére hanem fordítva! Természetesen nem a dolgozók tehetnek arról, hogy a MÁV-nál magyar munkamorál a GYSEV-nél pedig inkább osztrák munkamorál alakult ki! Akinek más a tapasztalata utazzon végig Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonalon vagy hazánk MÁV
    útvonalain, de az IC-k kivételével! Lehet, hogy rosszul látom?”
  • 8. sweta 2010. október 30. 19:07
    „A MÁV személyszállítása többe kerül mint az összes Volán társaságé együttvéve. Arról nem is beszélve, hogy a Volán társaságok jóval több utast szállítanak mint a MÁV. A Volánoknak meg már évek óta szigorú költségtakarékosságot írt elő törvényben az állam. A mosonmagyaróvári autóbusz pályaudvar szerinten ott van jó helyen ahol van. A Volán már !!! 13 éve!!! kérte a vasútállomásnál lévő terület eladását ( Nem a városé, hanem a MÁV tulajdona),hogy oda építhesse fel a végállomást. Sajnos ezt nem engedték. Mosonban bodegák voltak régen, akkor az volt a baj, most fullos pályaudvar van Óváron, most meg ez a baj. Az új város menetrend meg egy vicc! A volánosok már a tervezet elolvasásakor fogták a fejünket és a hasunkat, mert tudták mi lesz ebből...Köszönetet mondhat mindenki Muráncs... Murinak.”
  • 7. Cloeon_dipterum 2010. október 29. 00:54
    „Ez jó tervnek ígérkezik.”
  • 6. fióka 2010. október 28. 07:12
    „és folytatódik a pusztítás a darabolás az osztogatás a orbán mutyi viktor azonnal mondjon le aés az összes fidesz tag örökre takarodjon ki ebből az országból mehetnek izraelbe a főnökükhöz.”
  • 5. RickCartman 2010. október 27. 22:06
    „jogászok kérdik mindig: cui prodest? Vagyis kinek áll ez az érdekében? Vajon kinek hasznos ez (de nagyon)? Tartok tőle, sosem fogjuk megtudni.”
  • 4. Primax 2010. október 27. 19:51
    „Nagy cég, nagy szervezet, nagy lóvék, nagy káosz, nagy lenyúlások...
    És : nagy kinevezések...”
  • 3. miracle 2010. október 27. 17:22
    „Érdekes, mert pl itt sem említik a GYSEV-et:
    http://www.hirado.hu/Hirek/2010/10/19/12/Jovo_ev_vegere_alakulhat_meg_a_nemzeti_kozlekedesi.aspx
    http://www.168ora.hu/buxa/elet-a-mavvolan-holding-utan-63408.html
    de maga a Figyelőnet sem írja:
    http://www.fn.hu/cegek/20101020/mav_volan_frigy_vasut/”
  • 2. KoPi 2010. október 27. 16:02
    „Visszaköszön a történelem. Régen ezt úgy hívták, hogy MÁVAUT. Egyébként meg értelmes dolognak tűnik, mert a jelenlegi rivalizálásból az utas semmit nem profitál, különösen azok az utasok nem, akik vegyesen közlekednek, vagyis busszal a vasútállomásra és onnan tovább vonattal. Remélhetőleg ezek után képesek lesznek összehangolni a menetrendet, illetve Mosonmagyaróváron visszavinni a busz végállomást a vasútállomáshoz!”
  • 1. miro132 2010. október 27. 13:09
    „Hmm érdekes a GYSEV magáncég bár a magyar állam is tulajdonos nem értem hogy hogyan kerül egybe tisztán állami cégekkel .. szerintem ez elírás”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

PC-piac: 30 százalékos esés

Drámaian rossz negyedévet zárhattak Magyarországon a személyiszámítógép-márkák, az egy évvel… Tovább olvasom