Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

A kreatív ipar esélyei megyénkben

Megalapozta a kreatív ágazathoz tartozó mikrovállalkozások határmenti hálózatának kiépítését a Kisalföldi Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (KVA) projektje. Az összefogás következő lépése egy szolgáltatóház létrehozása lehet.

A projekt a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával valósult meg.

Sikeres lezárásáról sajtótájékoztatón számoltak be a KVA szakemberei. Többek közt arról, hogy felmérésük alapján a kreatív cégek fő fejlesztési célterületei a következők: a kommunikáció, a koordináció, az infrastruktúra és a tudásbázis.

A Kreatív ipar című projekt megvalósításához a Kisalföldi Vállalkozásfejlesztési Alapítvány együtt nyert pályázati támogatást a Komáromi és a Szenc-Bazini Régiófejlesztési Ügynökséggel.

A tavaly decemberben kezdődött és idén novemberben záruló projekt keretében létrehozták a kreatív cégek határmenti adatbázisát és felmérést végeztek mintegy kétszáz magyar és ugyanennyi szlovák cég bevonásával.

Dr. Iváncsics János igazgató és Bányai Péter projektmenedzser arról beszélt, hogy a projekt keretében végzett vizsgálatukra alapozva kidolgozták annak koncepcióját, hogyan lehet fejleszteni a kreatív vállalkozásokat, összegyűjtötték, milyen szolgáltatásokra lenne leginkább szükségük.

Nagyobb összefogással ugyanis több sikert érhetnének el. Például a méretgazdaságosságból eredő hátrányokat leküzdhetik, ha közösen szereznek be alapanyagokat.

Ha a kis cégek nem a konkurenciát látják egymásban, akkor felfedezhetik a hálózati szerveződés bevételt hozó lehetőségeit.

Például már tartottak közös marketingakciót: szeptemberben Komáromban a projekt keretében megtartott vásáron háromszáznál többen mutatkoztak be.

Igyekeztek minél több lehetséges partnerükben tudatosítani, milyen megrendelések teljesítésére képesek.

Borbély Sándor, a KVA munkatársa elmondta, hogy az ötletbörze jellegű szakmai  találkozóikon már az is eldőlt, újabb pályázatot adnak be közösen szolgáltatóház kialakítása érdekében.

Így tovább bővülhetne adatbázisuk, piackutatásokat készíttethetnének, tájékoztatókat szervezhetnének a jogszabályok változásainak értelmezéséről, például a szabadalmakkal, a védjegyekkel kapcsolatosan. A vállalkozások csak profitálhatnak a KVA most zárult pályázatának ingyenes lehetőségeiből és a tervezett projektből is, amelyek elősegítik kapcsolatfelvételüket.

(Ezekről érdeklődni a 96/512-530-as telefonszámon lehet.)

Kik azok a kreatívok?

A kreatív ipar kifejezés jelentése még mindig nem egyértelmű, pedig a szellemi tulajdon védelme alatt álló tárgy létrehozásának minden fázisa beletartozik.

A gazdasági sikerhez pedig ma már nem elég valamit jól és egyre hatékonyabban csinálni, hanem együttműködés kell, csoportokat kell kialakítani, csak így sikerülhet versenyben maradni.

Az előző évtized során az európai uniós GDP-ben a kreatív ipar részesedése meghaladta a 2,3%-ot.

A növekedés mértéke 12,3%-al nagyobb, mint a gazdaságé. A kreatív ipar 350 milliárd euróval nagyobb forgalmat mutatott ki, mint az autóipar.

A foglalkoztatás a kreatív ágazatokban növekszik (+1.85%), míg az EU-ban összességében csökkent az elmúlt 10 év alatt.

2010 áprilisában jelent meg a Kulturális és kreatív ipar zöld könyve, amelynek célja a társadalmi és szakmai diskurzusok elindítása azzal kapcsolatosan, milyen ösztönző környezet szükséges a kulturális és kreatív ipar fejlődéséhez.

Kreatív iparág: ágazat, amely a kultúrát használja alapanyagként (input), és kulturális dimenzióval bír, jóllehet az általa előállított eredmény (output) gyakran funkcionális.

Ide tartozik az építészet és a dizájn, amely szélesebb folyamatokba integrálja a kreatív elemeket, valamint az olyan alágazatok is, mint a tervezőgrafika, a divattervezés vagy a reklámszakma.

(Zöld könyv) Kapcsolódhat a kreatív ipar a médiatartalmakhoz, a zeneművészethez, a vizuális művészethez, a képzőművészethez, a reklámiparhoz, az építészethez, a szoftverekhez, a webhez, a számítástechnikához, az előadóművészet, a designhoz is.

A KVA projektje a kis kreatív cégek határon átnyúló üzleti együttműködését, üzleti tanácsadási, információs és marketing szolgáltatásaik bővítését támogatta.

Az együttműködés túlnőhet a szállító-vevő kapcsolaton és a képzés, a kutatás-fejlesztés területeire is kiterjedhet.

A belső verseny helyett az együttműködés és az összhang fejlesztése hozhat sikert.

A horizontális együttműködés mellett az értéklánc alapú együttműködés fejlesztése lehet sikeres alternatíva a kreatív vállalkozások tevékenységének összefogására.

Például: tervezés, tanácsadás, beszállítók-kivitelezés, szolgáltatás, gyártás-kiadás, terjesztés, kereskedelem, érdekképviselet.

Részletek: www.creativeindustry.eu.

Olvasóink írták

  • 1. háté 2011. december 01. 22:36
    „Mai projekt,-elmegyünk a kreatív találkozóra, meghallgatjuk a lehetséges projekteket, majd a kreatív cégek vezetőivel egy közös projekten ebéd/ veszünk részt, majd a következő projekten úgy 1/2-2 körül beszélgetünk kreatív cégek menedzser-igazgatóival, a kreatív-bizniszben való részvételről!
    Ez az amikor mindenről lehet fölöslegesen dumálni, csak semmi értelme, hatalmas pénzt hoz egyeseknek, de a biznisz már leosztva!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Munkaerő-felmérést készített a KSH

A munkaképes korú inaktívak sokasága nem feltétlenül szeretne be- vagy visszakerülni a munkaerőpiacra - ez derül ki a KSH kiadványából. Tovább olvasom