Kisalföld logö

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda 0°C | 7°C Még több cikk.

350? 400? - Hol áll meg a benzin ára?

A MOL hétfőn ismét árat emel. Előrejelzések szerint nyárra 350 forint is lehet a benzin ára.

A nemzetközi tőzsdei üzemanyagár-jegyzések alakulása alapján a Mol Nyrt. hétfőn várhatóan ismét emeli néhány forinttal a benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát, s ha a trend nem változik, nyáron a 95-ös átlagára elérheti, sőt meghaladhatja a 350 forintot.

A Mol két hete emelte az üzemanyagok árát, míg ezen a héten nem változtatott rajtuk. Ha azonban a jegyzésárakat nézzük, az elmúlt héten a szakértők szerint nem 6 forintos, hanem legalább kétszer ekkor emelést kellett volna végrehajtania, s e héten is emelnie kellett volna pár forinttal.
A benzin és a gázolaj a mostani 324, illetve 300 forintos átlagára tehát alacsonyabb annál, mint amit a piac diktálna. S ez még akkor is így van, ha a magyar fogyasztóknak ezek az árak már sok esetben megfizethetetlenül magasak.

A történelmi csúcson lévő benzinár kialakulásában azonban nemcsak a kőolaj és a késztermékek jegyzésárai játszanak szerepet, hanem az is, hogy a forint az elmúlt hetekben gyengült a dollárhoz viszonyítva, s nem utolsósorban az, hogy Magyarországon emelték az üzemanyagok jövedéki adóját. Az év elején a jövedéki adó a gázolaj esetében literenként 97,35 forintra nőtt, míg a benziné 120 forintra. A magyar áfa a régióban a legmagasabbak közé tartozik, s uniós szinten is élvonalbeli.

S bár a benzin átlagára 2008 nyarán volt már majdnem ilyen magas, akkor 317 forint volt literenként, most mégis jobban megérzik a vásárlók a növekedést. Egyrészt válságos időkben emelkedik az ár, másrészt csökken a háztartások reáljövedelme, s magas az adótartalom is.

A kialakult helyzet vélhetően nem jó a Mol-nak és a többi olajcégnek sem, hiszen januárban a bázishoz képest mintegy 15 százalékkal, tavaly decemberhez képest pedig körülbelül 30 százalékkal visszaesett a üzemanyag-kereslet a magyar kiskereskedelmi piacon. Igaz, a januári kereslet normál időszakban is mintegy 20 százalékkal alacsonyabb mint a decemberi azért, mert az emberek előre vásárolnak az év utolsó hónapjában üzemanyagot.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: várakozásai szerint inkább a mostani árszint körül ingadozik majd éves szinten a magyar üzemanyagár. Ebbe azonban belefér az is, hogy például a nyáron néhány hétre 350 forint körüli átlagár alakul ki a nagyobb kereslet, a turizmus fellendülése miatt.

Hozzátette: nagyon nehéz megítélni, mi történik a piacon, hiszen a kőolaj és a késztermékek ára kiszámíthatatlanul változik. Elég például egy francia finomítói sztrájk vagy egy természeti csapás, illetve két olajtermelő ország közötti helyi konfliktus kialakulása, s az árak máris emelkednek.

További bizonytalansági tényező a dollár árfolyamának alakulása, miközben a fejlett világ lassú kilábalása a válságból, illetve az itteni háztartások reáljövedelmének visszaesése a csökkenő vagy stagnáló kereslet révén inkább csillapítja az áremelkedést.

Az üzemanyagok európai árszínvonalát tekintve Magyarország továbbra is a középmezőnybe tartozik. A környező országok közül Szlovákiában és Ausztriában kis eltéréssel hasonlóak az árak, míg Romániában és Horvátországban alacsonyabbak. A legnagyobb árelőnnyel Ukrajna rendelkezik, ott egy tankolás 5-6 ezer forinttal is kevesebbe kerül, ám az árak alakulásában nagy része vannak annak is, hogy melyik ország milyen költségvetési és adópolitikát folytat. A legfrissebb adatok alapján Magyarországon például a gázolaj adók nélküli ára az unió 27 tagállamát figyelembe véve a 11. legmagasabb.

Az árban az adótartalom jelenik meg a legmagasabb arányban, ez jelenleg a benzin árának közel 60 százalékát, míg a dízelnél az 55 százalékát teszi ki. A jövedéki adó január 1-jei emelése áfá-val együtt 14 forinttal növelte a benzin fogyasztói árát és 9 forinttal a dízelét. A világpiaci termékjegyzés-ár, ami a globális kereslet és kínálat alakulását tükrözi és aminek alakulását a Mol az áraiban követi, jelenleg 30-35 százalékot képvisel az üzemanyagok fogyasztói árában. Mivel az árakat dollárban jegyzik, változatlan forint/dollár árfolyam mellett a mai termékár 10 százalékos emelkedése 4-4,5 százalékos emelkedést okoz a fogyasztói árban.

Mindebből következően az árfolyam ingadozása is jelentős hatással van az árra. Az elmúlt időszak piaci folyamatai bebizonyították, hogy a világpiaci árak, valamint a forint árfolyama rövid távon is nagymértékű változásokat okoznak. Emiatt pedig nagyon nehéz megjósolni, hogy hol lehet a maximum az üzemanyagok fogyasztói árában.

Hegedűs Miklós szerint az igazi problémát azonban az jelenti, hogy a magyar fogyasztók teljes költésének 5-6 százalékát már az üzemanyag vásárlás teszi ki, ami nagyon magas arány.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. astra1 2010. március 30. 00:32
    „Táncolj Feri !”
  • 45. janika 2010. március 09. 06:03
    „Mi más lehetne várni egy banánköztársaságban? A határ itt a csillagos még!Hisz nincs, aki gátat épitene!”
  • 44. gyula2570 2010. március 08. 21:31
    „Babybogyo86-nak: Nagyapáink a harmincas években a fiatalabbaké az ötvenes években éltek. valószínű, hogy abban az időben csupa túlsúlyos, magas koleszterinszintű ember járt az országban. Nagyapám cipész volt és csereárura csinálta a parasztok cipőjét, mert a pénz teljesen elértéktelenedett. Azért nem kell annyira felmagasztalni azt a múltat.”
  • 43. Sceptic 2010. március 08. 00:07
    „38. mauz: a tömegközlekedésről inkább ne szóljunk, tekintve, hogy halottról jót, vagy semmit. Kocsival járok dolgozni, mert a 15 km-re lévő munkahelyemre tömegközlekedni másfél óra volna, és kicsit többe jönne, mint a benzinár másfélszerese ugyanazon az úton. Plusz reggelente viszem a családomat meg egy kollégámat. Ez kocsival ugyanannyi, tömegközlekedve négyszer annyi. Miről beszélünk?”
  • 42. Mankapunka 2010. március 07. 21:03
    „fortuna
    Csak nem látunk belőle semmit sem,mert lehúzzák,szóval mi mint kis polgár ugyanott vagyunk.”
  • 41. Primax 2010. március 07. 15:56
    „Az előzőhöz :
    Illetve #39.
    Sorry.”
  • 40. Primax 2010. március 07. 15:55
    „" Hazánkat idegen érdekeknek kisajátították,.." ( #12 )
    Rossz nyilas duma.”
  • 39. széchenyi12 2010. március 07. 08:50
    „Na elg sok itt a fe
    rdítés. Rakjuk helyre a dolgokat.
    1: Hazánkat idegen érdekeknek kisajátították, eközben szétverték a gazdaságot, felvették a nagytőke hitelét, ergo: emelik a sarcot, így emelkedett az üzemanyagok ára is, jelenleg 120 ft lenne a benzin adó nélkül.....
    2.: mi az hogy a jövedelem 5% ÁT KÖLTJÜK BENZINRE? Sokan 20-30%-át!!!! Hiszen dolgozni kell, tescoba járni kell, gyógyszerért járni kell, stb, ha ezt tömeg közlekedéssel oldanám meg 3 szor annyiba és 10 szer annyi időbe telne: ergo: bele se férne a napba....kivitelezhetetlen, akinek 2-3 munka helye van.....
    3: Most hogy a autó gáz beszerelő műhelyek teljes kapacitással dolgoznak: bevetette a benzin lobby, hogy mely autók vannak tiltólistán, amit nem szabad átépíteni....jól ki van ez találva!
    Íme a lista:
    http://automenedzser.hu/tanacsok/20100302_autogaz_gazauto_lpg/2.aspx”
  • 38. mauz 2010. március 06. 20:25
    „Roly, meg a többiek:

    Én azt írtam, autóba ülni "ha szükséges". Nem írtam, hogy adjátok el az autót...

    Van gyerekem. Három. És ha a gyerek rosszul van éjjel, akkor beülök az autóba és elviszem a kórházba. Nincs ebben semmi különleges. 800 Ft-os meg 2000 Ft-os benzinnél is kocsiba ülnék, ha a gyerek rosszul van.

    De ha elmegyek a plázába 1,5 km-re, akkor 250 Ft-os benzinnél autózom, 450 Ft-os benzinnél meg gyalogolok. Ennyi, mindenkinél máshol van a tűréshatár. Majd szép lassan kiderül, hogy kinél mennyi. Az autót nem feltétlenül kell eladni, de ugye van egy mondás arról, hogy tökmindegy, melyik autónak mennyi a fogyasztása, mert amelyik megy, az fogyaszt, amelyik nem megy, az nem fogyaszt.

    Aki meg autóval jár dolgozni, annak gondolom megéri, mert gondolom senki sem fog ráfizetni azért benzinben, hogy utána még dolgozhasson is. Egyébként meg nagyon ritka az olyan szituáció, amikor nincs tömegközlekedés (tudom, mert folyamatosan üzemelő munkahelyen dolgozom). Szinte mindenhova el lehet jutni egyéb módon, a kényelmet meg meg kell fizetni.

    Azt azonban továbbra is fenntartom, hogy az autók 70%-a különösebb szívfájdalom nélkül eltakarítható lenne útjainkról. De hogy nem így van, azt majd az unokáink fogják megszívni a Kiskunság-sivatag kellős közepén.”
  • 37. fortuna54 2010. március 06. 17:29
    „17-es Mankapunka.Kintröl nem csak fütyülnek,hanem küldik a milliárdokat is,amiböl épitk az országot.”
  • 36. Babybogyo86 2010. március 06. 14:07
    „Ez egy nagy habla. Már nem tudnak mit kamuzni ezek. Aztán az összes képviselő meg politikus az állam, és az adófizetők pénzén tankol számlára...nekik mindegy hogy mi nem bírjuk...undorító ami itt folyik..tönkre tették teljesen azt az országot amit nagyapáink felépítettek nekünk..KÖSZÖNJÜK MEG NEKIK HOGY FÉL ORSZÁG ÉHEZIK....”
  • 35. Roly 2010. március 06. 09:01
    „"mauz" "Van sétálás, bicikli, meg busz meg vonat is a világon.

    Ha meg vásárolni kell, akkor ott az ingyenes Tesco és Dunacenter busz. Kicsit ratyi, meg zöld is (Tesco), de ingyen van. "

    Van neked gyereked??? Ha igen akkor tedd fel magadnak a kérdést: Vajon ha éjszaka gond lenne a gyerekeddel, akkor is megvárnád a tesco-s buszt??? Vagy gyalog vinnéd az ügyeletre a gyereket vagy bringával???
    Ja! Közbe meg szirénáznál is mi...”
  • 34. Dörgés 2010. március 06. 00:38
    „Na ja, kell a pénz a kalapba.”
  • 33. Agent 2010. március 05. 22:01
    „"Előbb-utóbb csak megérjük, hogy akkor üljünk autóba, amikor az tényleg szükséges. "

    én akkor ülök autóba, amikor tényleg szükséges, azaz amikor el szeretnék jutni A-ból B-be, pl. reggelente dolgozni:)”
  • 32. mauz 2010. március 05. 21:37
    „Ezt már szeretem.

    Előbb-utóbb csak megérjük, hogy akkor üljünk autóba, amikor az tényleg szükséges. Jelenleg ez az arány szerintem úgy 30%-on állhat.

    Van sétálás, bicikli, meg busz meg vonat is a világon.

    Ha meg vásárolni kell, akkor ott az ingyenes Tesco és Dunacenter busz. Kicsit ratyi, meg zöld is (Tesco), de ingyen van.”
  • 31. ladiszlo 2010. március 05. 17:01
    „Mit háborogtok!!!!!!!!!!!”
  • 30. boy1970 2010. március 05. 16:39
    „http://www.oeamtc.at/sprit/?fuelType=4&state=&daysLimit=1&spritaction=doSimpleSearch&search=1&resultPageSize=10
    Aktuális üzemanyagárak az osztrák autóklub oldalán.”
  • 29. boy1970 2010. március 05. 16:37
    „Ausztriában itt Sopron környékén,1 euroért lehet tankolni gázolajt,superbenzint meg pl.Mattersburgban 1,09-ért!”
  • 28. sünci 2010. március 05. 16:34
    „Mindent megtudnak magyarázni!”
  • 27. kismisu666 2010. március 05. 14:48
    „ezt meddig lehet még csinálni?emeljék az égig....előbb utóbb eljön az az idő mikor tényleg nem lesz pénz tankolni:(..........na mindegy...engem most a buli éltet..megint idősebb lettem egy évvel:D:D:D”
46 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új tulajdonosa lesz a Stylnek?

A Napi Gazdaság információi szerint a Styl ruhagyár új tulajdonosa az angol Berwin & Berwin lehet,… Tovább olvasom