Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

Érettségi: Uniós ismeretektől a zenei angolig

Soha nem látott tantárgykínálat várja az idén érettségizőket, s egyre extrémebb stúdiumokból vizsgázhatnak. A Vasárnapi megyei iskolák megkérdezésével járta körbe a különlegesnek látszó, de legalábbis sokak számára ismeretlen tantárgyakat.

Sajtó és nyilvánosság tantárgyból is lehet majd érettségizni, ha az Oktatási Hivatal zöld utat ad az egyik gimnázium akkreditációs kérelmének. Annak, hogy egy tantárgyból érettségizni lehessen, előfeltétele az akkreditáció.

Utóbbinak pedig az, hogy a vizsga előtt legalább 138 órában tanítsák, mégpedig úgy, hogy abból legalább két év végi osztályzatot szerezhessen a maturálni szándékozó diák.
De ne siessünk ennyire előre: valóságos akkreditációs dömping zajlott az elmúlt években Magyarországon.

Ennek eredményeként jelenleg 131 tantárgyból lehet érettségizni. Hogy pontosan mennyi volt ez a szám tíz éve, azt az oktatási tárcánál sem tudják pontosan; de egy 1997-es hivatalos érettségilista még csak harminc olyan tárgyat sorolt fel, amiből az akkor maturálók választottak.

Biztos viszont, hogy 2005, vagyis a kétszintű érettségi bevezetése óta majd két tucat új, jellemzően egy-egy iskola, fenntartó egyedi kérelmére akkreditált tantárggyal gyarapodott a lista, amiből az őszi, a téli vagy a tavaszi vizsgaszezonban egyaránt választani lehet.

Jézustól Buddháig

A mostanában felbukkant érettségi tárgyak jó része a kommunikáció és média világából származik. Öt éve született döntés a mozgóképkultúra és médiaismeret előléptetéséről, de olyan technikai tárgyakból is lehet már érettségizni, mint a hangtani és akusztikai ismeretek vagy maga a hangkultúra.

A tradicionális magyar nyelv és irodalom mellett megjelent annak "modernebb" válfaja, az anyanyelvi kommunikáció is. Ez a leírás szerint olyan kulcskompetenciákat foglal magában, mint a "fogalmak, gondolatok, érzések, tények és vélemények kifejezése, illetve értelmezése" – mindezt persze szóban és írásban egyaránt.

Jelentősen kibővült a vallási tematikájú érettségi tárgyak köre.

A Hit Gyülekezete néhány éve például akkreditáltatta a saját bibliaismereti tantárgyát, de 2007-től érettségit lehet szerezni buddhista vallásból is. Igaz, csak középszinten – szemben például a katolikus, a református vagy az evangélikus hittannal, amiből az emelt szintű vizsga is választható.

"Gimnáziumunk egyik sajátossága a felekezet szerinti hitoktatás. Örömmel tapasztaljuk, hogy évről évre nő azoknak a tanulóknak a száma, akik érettségi tárgyként is választják a hittant" – kezdte a Vasárnapinak Hallgatóné Hajnal Judit, a győri Péterfy Sándor Evangélikus Oktatási Központ igazgatója.

"Természetesen közülük nem mindenki akar teológiára menni, egyszerűen fontosnak tartják a tantárgyat. Azt is jól érzékelik a diákok, hogy az a tudás, amire itt tesznek szert, szinte minden más tantárgyban is hasznosítható.

Történelemben való jártasságuk, irodalmi műveltségük, a zene és képzőművészetek iránti fogékonyságuk, a társadalmi és természeti környezethez való viszonyuk egészen más dimenzióba kerül, mint a megszokott, hiszen a diákok a hittan tárgy keretei között nem csak bibliaismeretet és dogmatikát tanulnak, hanem alapos tudásra tesznek szert egyháztörténetből is.

Ismerkednek a világvallásokkal, az iszlámmal, a hinduizmussal, a brahmanizmussal vagy a buddhizmussal is" – folytatta Hallgatóné Hajnal Judit, aki hozzátette: 2002-ben tett először érettségi vizsgát náluk két diák hittanból, ők most már az Evangélikus Hittudományi Egyetem államvizsga előtt álló hallgatói.

"Jelenleg nyolc végzősünk, azaz minden negyedik diákunk készül hittan érettségire" – zárta szavait az igazgató.

"Látható nyelv, mimika nélkül"

Folytatódott a kötelező orosz 1989-es eltörlése óta megfigyelhető idegen nyelvi specializáció is. Igaz, hogy a választható nyelvek száma nem több húsznál, beleértve a különböző cigány nyelveket, de a különböző alváltozatokkal együtt ez a szám már a félszázhoz közelít. A maturálók ma már választhatják vizsgára például az angol nyelv olyan szeletkéjét is, mint például a "zenei angol".

A bővülés másik kiapadhatatlannak tűnő forrása az alternatív iskolák világa. A táncterápiában és az oktatásban is használatos euritmia például a Waldorf-iskolák révén került be a nagy közös érettségi kincsestárba.

Ez eredendően egy speciális mozgásművészeti tárgyat takar, ami az akkreditációs szakleírás szerint "egy látható nyelv, mimika nélkül". Kicsit olyan, mint a torna, de más is, mivel "lelkesült mozgásokkal ragadja meg a testet és köti össze a lelki-szellemivel".

E tárgy keretében egyebek mellett a lélek és a test összhangjának megteremtéséhez szükséges technikákat sajátítják el a diákok, kezdetben meglehetősen idilli környezetben, hiszen „a tanítást mesehangulat hatja át".

"A Forrás Waldorf iskolában drámából, euritmiából, vizuális kommunikációból van lehetőségük a diákoknak érettségit szerezniük. Az idei tanévben van először érettségiző osztályunk, de a tanulók közül egyelőre senki sem választott különleges tantárgyat" – mondta Porkoláb Péter, a győri Waldorf Iskola tanára.

Arra a kérdésünkre, hogy a szóban forgó tantárgyaknak milyen hasznát vehetik a diákok, Porkoláb Péter úgy felelt: "dráma tantárgyból tett sikeres vizsga valószínűleg a Színművészeti Főiskolán jelenthet előnyt a felvételinél, míg a jó eredménnyel zárult euritmia vizsga előnyeit a Waldorf-tanárképzésen tudják hasznosítani a diákok.

A vizuális kommunikáción tanuló diákok pedig elsősorban filmezéssel, fotózással és animációval kapcsolatos felsőoktatási képzéseken vehetik hasznát az elsajátított tudásnak".

Folklórismeretet és a mentálhigiéné

A közgazdasági profilú iskolák lobbizásának is köszönhető ugyanakkor például az egyik legfiatalabb tárgy, az európai uniós ismeretek meghonosítása az érettségin, de több tantárgyat akkreditáltattak a turisztikával, vendéglátási szakismeretek oktatásával foglalkozó iskolák is (például vendégfogadás, utazás). A 2001-ben a dráma stúdium elismertetését kiharcoló humán lobbi újabb sikereket ért el, egy sor új ember- és társadalomismereti tárgy bevezetésével. Két éve akkreditálták az érettségire például a szociális ismereteket, a folklórismeretet és a mentálhigiénét.

Nehéz szakokra nagyon nincs alternatíva

"A Kazinczy Gimnáziumban idén 8-10 diák fog érettségizni mozgóképkultúrából és médiaismeretből, míg a jelenlegi tanulók közül körülbelül ötvenen tesznek előrehozott érettségit informatikából. Véleményem szerint ha valaki orvosi vagy műszaki pályára készül, a jövőben is kénytelen lesz a hagyományos tantárgyak közül választani, míg az idegen nyelvek jelentőségét hangsúlyoznom sem kell. Az alternatív tantárgyak inkább a bölcsészszakokra készülő gimnazistáknak kínál választási lehetőséget" – vélekedett az új érettségi tantárgyak dömpingjéről Németh Tibor, a Kazinczy Ferenc Gimnázium igazgatója.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tovább olvasom