Kisalföld logö

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 3°C | 12°C Még több cikk.

Van módszer a horkolás csökkentésére

Sok magyar család éjszakáit teszi tönkre a horkolás, aminek a vége, hogy a horkolót a kanapéra száműzik. Számukra igazán jó hír, hogy egy néhány perces gyakorlatsor enyhíthet a panaszokon.

Felmérések szerint hazánkban a lakosság több mint harmadának van valamilyen alvási rendellenessége. A leggyakoribb kísérő jelenség a horkolás, ami amellett, hogy a velünk élők életét is megnehezíti, komoly problémákat is jelezhet. Jó hír azonban, hogy egy kis garat- és nyelvtornával jóval kisebb lehet az éjszakai zaj mértéke.

Brazil kutatók felmérése szerint azok, akik naponta tornáztatják ezeket a régiókat, nagyjából 60 százalékkal csökkenthetik a horkolás mértékét. A fül-orr-gégész szerint a kutatás nem alaptalan, de eredményessége attól függ, hogy mi az a kiváltó ok, ami miatt zajosak az éjszakáink.

– A horkolás lehet ártatlan, úgynevezett aszociális, valamint kóros alvási apnoéból eredő is. Utóbbi komoly veszélyt jelent, hiszen csökkenti a vér oxigénszintjét, az ebben szenvedő betegnek éjszakánként csökkenhet az agy oxigénellátása a kimaradó lézgzés miatt. A garat- és nyelvtorna csupán az előbbire lehet hatással – mondja dr. Mohácsy Katalin,  fül-orr-gégész. A szakorvos hozzáteszi: a tornáztatással ártani nem ártunk, de ha a horkolás túl intenzív, mindenképpen keressünk fel egy szakembert, aki segít a megfelelő terápia kiválasztásában.

 

A horkolás komoly panaszokat is okozhat.

 

– Ha a probléma orrsövényferdülésből, orrpolipból vagy allergiából ered, akkor ezeket kell kezelni, illetve műtéti beavatkozás szükséges, a torna nem fog segíteni. Ha azonban a lágyszájpad lazasága miatt hangosak az éjszakák, akár hasznosak is lehetnek a kidolgozott gyakorlatok, ha pedig elég intenzíven csinálja a páciens, a szájpad akár magától is feszesebbé válhat, így kevesebbszer lehet szükség az emiatt felírt spray-re – hangsúlyozza dr. Mohácsy Katalin.

Tipp a horkolás megelőzésére

A kutatók különböző technikákat javasolnak, íme néhány, amit akár munka közben is elvégezhetünk: evés közben váltogassuk, melyik oldalon rágunk. A nyelvünk hegyét nyomjuk a szájpadláshoz, majd húzzuk hátra. Emeljük a szájpadlás hátát, miközben „a" magánhangzót formázunk. Próbáljuk az egész nyelvünket a szájpadláshoz nyomni. Ezek segítik a laza lágyszájpadot feszesebbé, a hátraeső nyelvet izmosabbá tenni.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csökkentheti a gyerekkori leukémia kockázatát a szoptatás

A fehérvérűség a leggyakoribb gyerekkori rosszindulatú rákos megbetegedés. Tovább olvasom