Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

Precedens értékű ítélet: kártérítés a 86-os út forgalma miatt

A Legfelsőbb Bíróság is jóváhagyta azt az ítéletet, amely szerint a közút kezelője köteles jelentős összegű kártérítést fizetni egy házaspárnak az életüket elviselhetetlenné és az ingatlanukat eladhatatlanná tevő hatalmas kamionforgalom miatt.

A perhez a Levegő Munkacsoport nyújtott segítséget. A precedens értékű ítélet remélhetőleg ráébreszti az illetékeseket arra, hogy nem lehet tovább halogatni a hatékony forgalomcsillapító intézkedések megtételét sem a 86-os úton, sem a nagy kamionforgalommal sújtott egyéb utakon. Az ítélet egyúttal azt is mutatja, hogy immár elengedhetetlen a nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának mielőbbi bevezetése és a vasúti teherszállítás fejlesztése.

A hazánk nyugati szélét átszelő és számos kisebb-nagyobb településen áthaladó 86. számú főúton a nehéz tehergépjárművek szinte összefüggő sort alkotva haladnak éjjel-nappal. Ennek egyik oka, hogy az uniós csatlakozással látványosan megnőtt a térség kereskedelmi forgalma, amely egyre inkább a közutakat veszi igénybe. A fő ok azonban, hogy a párhuzamosan futó osztrák autópályák használóinak 2005 óta a megtett út arányában jelentős útdíjat kell fizetniük. A fuvarozók költségkímélési céllal inkább Magyarországon, a 86-os úton közlekednek, amely így az Európa déli és északi fele közötti kereskedelmi forgalom egy tekintélyes részét is kénytelen elvezetni.

Amit a közúti fuvarozók megtakarítanak, azt az út mentén élő lakosok sokszorosan megfizetik: szenvednek a portól, a kipufogógáztól, a zajtól, a rezgésektől, nehezen jutnak át a település egyik feléből a másikba. Elköltözni sem tudnak, mert az ingatlanjaik gyakorlatilag eladhatatlanná váltak, senki nem akar olyan házba költözni, ahol lehetetlen a pihenés, a kerti tevékenység, és ahol állandó a félelem attól, hogy egy figyelmetlen kamionos balesetet okoz. A kormánnyal, a környezetvédelmi hatóságokkal és a közútkezelővel folytatott eredménytelen levelezést, sokszori hiábavaló tiltakozásokat megelégelő két (a Kisalföld információi szerint bősárkányi) lakos 2007-ben bírósághoz fordult kárai megtérítése érdekében. A bíróság első- és másodfokon, majd a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálat során is a lakosoknak adott igazat.

Az alperes a közút kezelője volt, hiszen ez a szerv köteles a közút forgalmi rendjét úgy alakítani, hogy a lakott területeket ne érje kár. Ezt a kötelezettségét azonban a közútkezelő elmulasztotta teljesíteni, mivel sem fizikai forgalomcsillapítás, sem a nehéz tehergépkocsik (akár részbeni) kitiltása nem valósult meg az érintett útszakaszon.

A perben szakértő bizonyította, hogy a forgalom által okozott zajterhelés meghaladja a jogszabályokban előírt határértéket. A kár megállapítása érdekében ingatlanforgalmi szakértőre is szükség volt, aki szerint az érintett ingatlan „gyakorlatilag forgalomképtelenné" vált az elviselhetetlen kamionáradat miatt. Szakvéleményében végül 15 százalékos értékcsökkenést állapított meg, és a bíróság ennek megfelelően döntött a vagyoni kártérítésről. A bíróság a lakosok életminőségének tartós csökkenése miatt nem vagyoni kártérítést is megítélt.

Az érintett települések lakói és a forgalom csillapítását már régóta szorgalmazó civil szervezetek remélik, hogy a precedens értékű ítélet végre ráébreszti az illetékeseket arra, hogy nem lehet tovább halogatni a hatékony forgalomcsillapító intézkedések megtételét sem a 86-os úton, sem a nagy kamionforgalommal sújtott egyéb utakon. Az ítélet egyúttal azt is mutatja, hogy immár elengedhetetlen a nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának mielőbbi bevezetése és a vasúti teherszállítás fejlesztése.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. Jánosi 2011. május 28. 22:22
    „6. Goldman!
    Az egyik tábla az M1 óvári felhajtójánál van!”
  • 26. zoli78 2011. május 28. 10:59
    „Részvétem Bősárkánynak, van ahol 2 m-re van az úttestől a ház. Teljesen mindegy milyen sebességgel mennek el mellette.”
  • 25. gertner 2011. május 28. 10:27
    „21 háté
    Valóban az út volt előbb, de akkor nem volt ilyen nagy kamionforgalom, sőt még kamion se.
    Bősárkány és Csorna lakosságának őszinte részvétem az elviselhetetlen forgalom miatt”
  • 24. bősárkányi 2011. május 28. 10:19
    „háté mekkora egy pesszimista, ráadásul zagyvál össze-vissza.
    Kamiont a rigóval párosítani?! Nem józan gondolkodásra vall. Az ilyen emberektől óvjon a sors!”
  • 23. pancser 2011. május 28. 09:53
    „Az ítélet helyes! Aki pénzt szed az utakért, az beláthatja mások kárát. Az az érverés, hogy az út volt előbb nem állja meg a helyét. Minden ház út mellé épül, ezelőtt 30 évvel nem is volt gond, korábban még inkább nem.”
  • 22. janus 2011. május 28. 08:14
    „de azert nem mindegy hogy a kamion 50nel huz el vagy 78cal
    a korhaznal se szirenaznak ejjel nappal a rigo termeszeti problema a kamion az ut az mesterseges illetve a hulye magyar diplomas okos emberkek elore nem latasa ugyan ugy ahogy a mai idokben”
  • 21. háté 2011. május 28. 08:11
    „Szerintem az út volt előbb, mint a telek. Aki oda építkezik vállalja a következményeit.
    Kártérítés? - zagyva ítélet, másodfokon elvesztik, mert semmi értelme.
    Minden hol van forgalom, zaj.
    A lakótelepe élők beperelhetnék a rigókat, mert urbanizálódtak, és állandóan énekelnek.
    A kórház körül /úgy 1km-es körzetben/ a szirénázásért! - lehet a perlekedővel siet a mentő!
    Tudomásul kel venni, és olyan helyre költözni, ahol még fű sem nő, - irány a sivatag.”
  • 20. janus 2011. május 28. 08:06
    „megoldas oldalankent 3-3fix trafi illetve egy elkerulo nem artana azert oda meg csornara se amit igernek ma evtizedeke”
  • 19. ggg 2011. május 28. 07:37
    „egy büdös vasat nem fognak látni a pénzből...”
  • 18. SPAN 2011. május 28. 07:00
    „Sajnos addig jó míg jönnek !!.......mert ha már nem jönnek nem is fizetnek......tehát csak annyira fogják emelni hogy még mindig megérje nekik erre jönni .
    A pénz meg megy kelet Magyarországra autópálya építésre!!!!
    Ha drasztikus emelés lenne akkor kevesebb bevétel lenne és nem tudnák befejezni a már elkezdettek ....és akkor jönne valami külön adó stb.
    Sajnos ez nem ember kérdés sokkal inkább gazdasági.”
  • 17. sorok_közt 2011. május 27. 22:46
    „Az a kamion, amely átmegy Bősárkányon, az áthalad Csornán is, + ehhez jön még a szintén nem csekély forgalmú 85-ös forgalma...”
  • 16. urbaniastapista 2011. május 27. 22:37
    „#9.
    A megoldás ott van a cikk végén. Ha itt magasabb lenne az útdíj, akkor mennének Ausztrián át, ha ott is emelnének, mi is emeljünk még, majd csak átszoknak a tranzitszállítók a vasútra.
    Jelenleg a magyar útdíj EGYTIZEDE az osztráknak egy Pozsony-Ljubjana szakaszon. Amúgy meg az is köztudott, hogy egy kamion ezerszer akkora romlást okoz egy útnak, mint egy személyautó. Jelenleg ki is fizeti a révészt?
    Szerintem a kamionosokon és a multikon kívül senki nem ejtene egyetlen könnycseppet sem, ha nem érné meg mondjuk Marokkóból Lengyelországig utaztatni a paprikát, májusban.
    Kicsit félresiklott a dolgok menete, ideje lenne rendbe tenni.”
  • 15. tgkv 2011. május 27. 20:21
    „Tisztelt "14"Ha esetlrg ismételten átgondolná lehet ráébredne miért csak önnek jutott eszébe ez a csacsiság.”
  • 14. Stweart 2011. május 27. 19:20
    „A 86-ossal párhuzamosan féljó minőségű vasútvonal húzódik, nemis értem, hogy csak nekem jutott eszembe a kamionáradatot vasútra terelni, meg lehet nézni az útvonaltervezőben és az elvirán, hogy a menetidő közel azonos.
    kézenfekvő lenne.....”
  • 13. asvel 2011. május 27. 18:16
    „11. blaze 2011.05.27. 17:42

    Ebben igazad van, de jelenleg az az egy megoldás lehetséges, hogy áttereled egy másik településre őket!

    10. kekec 2011.05.27. 17:35

    Neked is igazad van, bár azt ne felejtsd el, ha azokat a trafikat mindenhová kihelyezik, több személyautó fog beleszaladni mint kamion, és ha jönnek a csekkek, akkor meg azért fog mindenki háborogni!”
  • 12. Putyilov 2011. május 27. 17:45
    „A lényeg,hogy a pesti emberek már autópályán mehetnek a horvátországi nyaralásukra évente egyszer-kétszer.
    Az itt lakók meg dögöljenek meg naponta egy lengyel kamion kereke alatt .
    A csodaautópálya árát a rettenetesen szükséges völgyhíddal együtt,költhették volna egy Rajka-Rédics autópályára.
    Annak legalább lenne értelme.
    A nyaralni vágyók nem halnának bele a másfél órás többletutazásba.”
  • 11. blaze 2011. május 27. 17:42
    „asvel

    Ha tisztában lennél a helyzettel, tudnád a magyar belföldi kamionforgalom szinte semmi a tranzithoz képest a 86oson! Majd ha itt laknál a te is a környéken, tudnád miről van szó! Aki itt él azt is tudja hogy az osztrák go-box bevezetés után fajult el a helyzet igazán! Meg is lehet nézni az A2 autópályát, szinte semmi tranzit nem közlekedik rajta!Idegenek könnyen okoskodnak! Ez Hyppolitnak is szól!”
  • 10. kekec 2011. május 27. 17:35
    „´S ha az 50 ellénére 80-al söpörnek végig, az már rendőrségi hatáskör. De ők sem lehetnek ott mindig és mindenhol.´
    Miért ne lehetnének ott?
    Meg kell csinálni az utat (hogy sima legyen, azaz ne hupogjon; ez a legtöbb helyen a felső réteg újrafektetésével megoldható), aztán kirakni minden faluba fix trafi-dobozokat, a határon meg lekérdezni, mielőtt kilép, és azonnal jól meg..<moderálva>, ha indokolt.
    ENNEK lenne értelme, nem az autópályán meg a városszéli üres úton vadászni a senkinek sem ártókra.”
  • 9. asvel 2011. május 27. 17:12
    „Ebben a kérdésben nagyon nehéz jó döntést hozni.
    A magasabb útdíj nem megoldás, hiszen attól még a zajszint nem változik.
    A tiltakozó települések útszakaszairól persze ki lehet tiltani a kamionokat, de hova is? Egy másik útvonalra, ahol szintén tiltakozó lakosok lesznek!
    Példaként, ha egy kamion Győrből Szombathelyre akar eljutni vajon merre menjen, ahol nem érint lakott területeket.
    A bírósági ítélettel is az a problémám, hogy hoztak egy döntést, de arrol hogy mi a megoldás mélyen hallgatnak!”
  • 8. turtle 2011. május 27. 16:07
    „És a számozásán kivül még miben európai? Semmiben sem. Egyébként régebben még az uniós csatlakozás előtt korántsem volt rajta olyan nagy forgalom. Kerékpárral is nyugodtan lehetett rajta közlekedni, amivel ma már nem próbálkoznék.”
27 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közgyűlés Szombathelyen: Egy iskolát zárnak be

Három iskolát összevonnak, egyet pedig bezárnak Szombathelyen. Erről döntött a város közgyűlése… Tovább olvasom