Kisalföld logö

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 8°C | 19°C Még több cikk.

Zsugorodás vagy tartós növekedés?

A motorgyár eladásának híre indulatokat gerjesztett a győri Rába rt.-nél és ismét felvetette a kérdést, zsugorodik vagy növekszik a győri gyár? A Rába jelene mellett a jövő is szóba került azon a kerekasztal-beszélgetésen, amelyen lapunk kezdeményezésére Jancsó Péter, a Rába elnöke, Steiner László, a cég vezérigazgatója és Balogh József polgármester vett részt.

Ingatlanban az üzlet?

– A Budai úti telephelyen beszélgetünk, feltehetőleg utoljára, hiszen a hírek szerint költözik a gyár, külföldi kézbe kerül a terület, ahol lakópark épül majd. Nagyobb üzlet manapság ingatlant forgalmazni egy izraeli befektetőtársasággal, mint gyártani?
Steiner László: – Remélem, hogy az elkövetkező három-négy évben is meglátogat bennünket a Kisalföld, a lakópark ugyanis később épül fel. A másik, amit ezzel kapcsolatban mondani szeretnék: a város fejlődése már ötven évvel ezelőtt is igényelte volna, hogy a gyár területe városi célokra hasznosuljon. Erre volt is törekvés, de egy politikai döntés másképpen határozott. Az ingatlan is, meg az ipari tevékenység is lehet jó üzlet, ha azt profi módon csinálják. Mi a termelést a repülőtéri gyárunkban képzeljük el, ahol jelentős ingatlanvagyona van a Rábának, kiváló infrastruktúrával.
Balogh József: – A helyzetet úgy tudnám jellemezni, hogy egy hosszú távú városfejlesztési ügyet a választási kampány időszakában próbáltak aprópénzre váltani, nem kis részben politikai zavarkeltés céljából. A dolog nem annyira aktuális, nem ég a körmünkre, így a várost sem kellett volna teleplakátolni a tavaszi választások két fordulója között, mint ahogy azt néhányan tették. A rendkívüli közgyűlésnek sem volt semmilyen rendkívüli indoka. A város rendezési terveivel kapcsolatos előmunkálatok 1992 óta számolnak azzal, hogy a Rába központi telephelye előbb vagy utóbb más funkciót kap.
Jancsó Péter: – Ha megnézzük az Audit, hogy a Rábánál nagyobb forgalmat mekkora ingatlanon produkál, pontos számok ismerete nélkül is kijelenthetem, hogy a töredékén. Ugyanez a helyzet a Philipsnél, ahol a még a töredéknél is töredékebb területre korlátozódik a termelés a Rábához képest. Még egy adat: a Rába Győr városának több mint félmilliárd forint adót fizet évente. A cég hatékonysága szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy mennyit fizetünk, s ki fizeti majd az ingatlanadót. Nem tudom, hogy az ingatlanüzlet jó üzlet-e, azt azonban tudom, haszontalan ingatlan után adót fizetni nagyon rossz üzlet.

Nem csökkentik, ésszerűsítik

– Általános az a vélekedés a megyében, hogy zsugorodik a Rába. Eladták a stadiont, árulják a Hotel Konferenciát és hasonló sorsra jut a motorgyártás is.
Jancsó Péter: – Tulajdonosként és elnökként azt kell mondanom, a Rába növekedni fog. A cég zászlóshajóját jelentő futóműgyártás nagy növekedési potenciál előtt áll. Ennek jó alapot ad az a kultúra- és struktúraváltás, amely napjainkban zajlik a cégnél. Balogh József: – A tulajdonosok nem a tulajdont csökkentik, hanem ésszerűsítik. Nyilván nem feladata a Rábának, hogy szállodát vagy stadiont működtessen. Ha mi ezt rossz döntésnek tekintettük volna, akkor nem hárítottuk volna el a
stadion vagy a konferenciaközpont átvételét. Köszönjük, de ezek a mi elképzeléseinkbe sem férnek bele, ezek működtetésére szakcégek hivatottak.

Eladósorban

– A motorgyártás tervezett eladása a minap indulatokat gerjesztett, az egyik szakszervezet még a demonstrációt sem zárta ki.
Steiner László: – Az igazgatóság határozata két évvel ezelőtt született, karakteresen pedig egy éve jelentettük be. Az eladás fő célja az, hogy a termék olyan piacokon tudjon tovább érvényesülni, ahol még ennek a terméknek az 5–6–8 éves jövőjét látjuk. Valóban, egy eladósorban levő termék a motorgyártás, nem stratégiai üzletág. Már csak azért sem, mivel Európában az önálló motorgyártók nem maradtak életben. Minden
motorgyártó egy járműgyártó belső motorgyára. Másrészt pedig a negyedik generációs motoroknál továbbmenő fejlesztések olyan hatalmas összegeket igényelnek, amelyre nemcsak a Rábának, de a sokkal erősebb cégeknek sincs kerete.
– Van-e már vevő és mi lesz a sorsa az itt dolgozó embereknek?
Steiner László: – A Rába a motorgyárat akarja eladni mint működő vállalatot. Nem gépet vagy eszközöket, hanem működő vállalatot. Ennek ellenére a Rába felajánlotta minden fizikai dolgozójának a pályafolytatási terv kidolgozását. Ezen túlmenően szükségünk van olyan megmunkálóközpont-kezelőkre, akikből a Rábánál hiány van. Annak érdekében, hogy ennek a motorgyártásban foglalkoztatott rábások meg tudjanak felelni, az oktatási programot elindítottuk.

Érdekek és demonstrációk kapun belül és kívül

– A szakszervezet szükség esetén demonstrációt helyezett kilátásba. Érzékelnek-e ilyen hangulatot?
Steiner László: – A kerítésen kívüli demonstrációhoz semmi hozzászólnivalóm nincs, annak megvannak a törvényes keretei. Etikailag a kapun kívül akkor lehet demonstrálni, ha a kapun belül a kérdés megoldhatatlanná válik. Tekintettel arra, hogy az érdekképviseletekkel rendszeresen konzultációkat folytatunk, s eddig minden problémát megoldottunk, így nem lehet erkölcsi alapja egy ilyen demonstrációnak.
Balogh József: – Én meg tudom érteni a szakszervezet és azon emberek aggodalmát, akik bizonytalannak érzik a munkahelyüket. Azt azonban nem tartanám sem bölcs, sem pedig szerencsés megoldásnak, ha az önkormányzati választás finisében sor kerülne valamiféle demonstrációra, mert ezzel a szakszervezet a helyi politikai pártok játékszerévé degradálódhatna.
Jancsó Péter: – Naivitás lenne azt hinni, hogy a Rába-motorok majd a nyugat-európai járművekbe kerülnek be, mivel azok a cégek saját motort is gyártanak. Maradna az Ikarus buszok felújítása, amire céget hosszú távon építeni nem lehet. Amikor a vagongyártás háttérbe szorult a Rábánál, volt helyette új termék. Mint ahogy most is van. A Rábának egyszer s mindenkorra át kellene állnia olyan termékek gyártására – elsősorban a futómű, de bizonyos alkatrészek is ilyenek lehetnek –, amelyek a növekedést hosszú távon megalapozzák. Ezt én a menedzsment-kultúraváltással és hozzáállásváltással kötném össze. A motor ügye ebből a szempontból az utolsó lépések egyike, hiszen az autóbuszgyártás már korábban leállt a cégnél. Ennek szakmai-tulajdonosi indokoltságát nehéz lenne megkérdőjelezni. Ha mégis, azt mindennek
tekinteném, de szakmainak nem.

Szakmai kockázatok

– Jelenleg a Rába jórészt futóműgyártásból áll. Szakmailag nem kockázatos egyetlen termékre fókuszálni?
Steiner László: – Nem csak a futóműgyártásra koncentrálunk, ez ötven százalékot tesz ki, negyvenöt százalék az alkatrészgyártás, öt százalék pedig a speciális járművek gyártása. Az valóban kockázatos lenne, ha csak az amerikai piacra koncentrálnánk. Komoly erőfeszítéseket
teszünk a nyugat-európai piacok meghódítására és szeretnénk visszatérni a volt Szovjetunió piacaira is. Ázsiában a jelenlétünk ma sem rossz.
– A Rába számára nagy lehetőséget jelenthet a hadsereg korszerűsítésére kiírt tender, eddig azonban egyetlen kormány sem lépte meg a költséges fejlesztést. Vajon most a Medgyessy-kormány eltökélt vagy idejekorán kiköltekezte magát, hogy teljesíteni tudja ígéreteit, s megint a végére marad a hadsereg korszerűsítése?
Jancsó Péter: – Erre most nehéz válaszolni, nem tudjuk ugyanis azt, hogy a gazdasági növekedés hogyan fog alakulni. Azt tudjuk, hogy a magyar gazdasági növekedés még mindig kétszerese a nyugat-európainak, tehát elvileg a magyar gazdaságnak sok mindent el kell bírni. Kérdés persze az is, hogy a NATO meddig lesz türelmes a fejlesztések halogatásával. Ebben az értelemben előbb vagy utóbb ennek a beruházásnak záros határidőn belül meg kell történnie.
Steiner László: – A Rába a DaimlerChryslerrel van szövetségben, s a magyar piac csak egy a sok közül. Az persze nem közömbös, ki lesz az első vásárlója a speciálisan kifejlesztett járműnek. Fontos lenne, hogy az első vásárló a magyar hadsereg legyen. Arról nem beszélve, hogy ezek a járművek félkatonai járművek, tehát katasztrófák esetén is kiválóan használhatók.
– Balogh úr képviselőként tud-e lobbizni a Rábáért?
Balogh József: – Természetes, hogy képviselőként és polgármesterként is, a törvények betartásával mindent el kell követni, hogy a Rába állami megrendelésekhez jusson.

A városnak készpénzre van szüksége

– Időről időre felvetődik, hogy a győri önkormányzat a Rába rt.-ben levő tizenegy százalékos tulajdonrészét eladja. Van-e ilyen terv és mit ér ez a tizenegy százalék?
Balogh József: – Ezt a tizenegy százalékot örököltük törvényi rendelkezés alapján. A tulajdoni rész értékesítése felmerült és fel is fog merülni, mivel a városnak nem részvényre, hanem készpénzre van szüksége. De nem az az elsődleges szempont, hogy készpénzhez jussunk, hanem az, hogy a Rába hosszú távon, stabilan működhessen. Ennek rendeljük alá az értékesítést. Ha megbízható szakmai befektető megfelelő árat ajánl,
hosszú távon nem kívánunk tulajdonosok lenni, mivel a gépgyártáshoz nem értünk.
Jancsó Péter: – A Rába értékét jelentősen befolyásolja az, hogy tőzsdén van a cég, s a tőzsdei árak abszolút irreálisak. A Rába alulértékelt, s nemcsak a Rába, hanem a tőzsdén levő magyar cégek szinte mindegyike. Ez a tény a tulajdonosi cseréket nem könnyíti meg.
– Öt év múlva milyen Rábát képzelnek el, hogyan alakulhat a cég jövője?
Jancsó Péter: – A Rába forgalmilag legalább kétszer akkora lesz, mint ma, arányában nagyobb lesz a futóműgyártás, s jelentős, korszerű járműipari tevékenységgel is foglalkozik. Sikeres vállalatként fogják számon tartani.
Steiner László: – Terveinket úgy készítjük, hogy a jelenlegi tulajdonosi viszonyok között éri meg a Rába 2007-et. De tételezzük fel, hogy a Rábára vagy bizonyos részeire stratégiai befektető jelentkezik, akkor a Rábának egyben is és külön-külön is a legszebb almának kell lenni a
kosárban. Vagyis egyenként is világszínvonalon kell lenni, hogy ha megveszik őket, a tulajdonosok a legjobb árat kapják, s ne azért vegye meg őket valaki, hogy bezárják és ezáltal piachoz jussanak. Vagyis az az érdekünk, hogy az ipari tevékenység hosszú távon a régióhoz kötődjön.
Balogh József: – A város hosszú távú foglalkoztatáspolitikájában a Rábának eddig is és a jövőben is nagy szerepe lesz. A fő cél az, hogy ez a kiemelt szerep megmaradjon. Minden ehhez vezető megoldást támogatunk, de mi nem vagyunk gépgyártók, így nem tudjuk sem a
piac, sem pedig a menedzsment helyett a törekvéseket minősíteni. Bizalommal viseltetünk a menedzsment iránt addig, amíg az eredmények őket igazolják.


 

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Húsevő növények

Hihetetlen, de a rovarevő növények, amelyeket eddig legfeljebb üvegházakban, arborétumokban és… Tovább olvasom