Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 6°C Még több cikk.

Wagner dédunokájának polgárpukkasztó premierje

Dédapja, Richard Wagner A bolygó hollandi című operájának egyéni felfogást tükröző, cseppet sem konvencionális színpadra állításával debütált rendezőként vasárnap este Würzburgban Katharina Wagner, Wolfgang Wagner leánya.
A 24 éves Katharina értelmezésében az opera a brutális férfivilág diadalát jeleníti meg, amelyben semmi esélye nincs a szerelemnek és a toleranciának.

Feszült érdeklődéssel várta a szakma a Wagner dédunoka bemutatkozását, akiben általában Bayreuth trónörökösét látják.

A konvencióknak fittyet hányó rendezés úgy vitte színre az operát, hogy egyetlen "valamirevaló" hajót sem láthatott a közönség, ehelyett verekedő kedvű norvégok füstös lebujban isszák korsó söreiket, élvezkednek szexlapokon és papírosból játékhajókat készítenek. A hollandi (Ralf Lukas) kezdettől fogva jelen van a színen. A kocsma falán plakát jelzi, hogy nyomoznak utána, mintha napjaink hontalan üldözöttje lenne. Daland (Kristof Borisewitz) azonnal meglátja, hogy a férfi bajban van, hamis útlevelet ad el neki és felkínálja a lányát, hiszen az idegennek pénze van. A szőke parókás tini lányok – rikító sárga pólójukon "Ribanc" vagy "Bestia" felirattal – várják a férfiakat. Köztük van Senta (Joneva Kaylen) is, akinek semmi esélye arra, hogy ellenálljon az erőszakos Eriknek (Gilbert Mata), de főleg nem az apjának, aki akarata ellenére ráerőszakolja a szőke parókát és olyannak sminkeli lányát, amilyennek látni akarja.

Senta és a melankolikus hollandi csak rövid időre kerül közelebbi kapcsolatba egymással, mielőtt a katasztrófa bekövetkeznék. Daland verőlegényei hátborzongató jelenetben vetik rá magukat az idegenekre (miközben felcsendül a holland-kórus). Fenyegetetten és megrettenve fordít hátat a hollandi Sentának, mire Erik gúnyosan kikacagja őt. A hollandi nem menekülhet azonban – agyonverik őt is, Sentától viszont a rendező megtagadja, hogy életét feláldozhassa. Apja kicsavarja kezéből a kést és a lány, aki képtelen környezetéből menekülni, traumás állapotban marad a színpadon.

Katharina Wagner debütálásával nyomatékosan megmutatta, hogy egyéni meglátása van dédapja alkotásáról és hogy képes következetesen megvalósítani elképzeléseit. A verekedésben jeleskedő énekes együttestől színészi teljesítményt is elvár. Figyelemre méltó teljesítményt nyújtott végül a würzburgi filharmonikusok zenekara, Daniel Klajner vezényletével – emelte ki a dpa a kedvező kritikákból.

"Másfajta felfogást akartam érvényre juttatni" – mondta Katharina, amikor az előadás után vörös estélyi ruhában megjelent a színpadon, hogy fogadja a gratulációkat. Mint mondta, "meglepte őt, de örömet is okozott neki" a publikum erőteljes reagálása. Hozzáfűzte, megérti azokat is, akik elutasítják interpretálását. Szülei azonban semmi esetre sem tartoznak ezek közé.

Anyja, Gudrun ugyanis "csodálatosan átgondoltnak és konzekvensnek" találta az előadást, apja, Wolfgang pedig lelkesen tapsolt ugyan, de diplomatikusan csak ennyit mondott: "Soha nem árulom el egy előadás után, hogy tetszett-e nekem".

Állítása szerint egészen a premierig nem tudta, hogyan interpretálja lánya "a hollandit". "Hagyom, hogy a fiatalság szabadon válasszon" – idézte őt a dpa jelentése.

(MTI-Panoráma)

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Járai: magasabb lehet a fizetési mérleg hiánya

Nincs szükség változtatásra a monetáris politikában, ha a kormány képes lesz a tervezett és az… Tovább olvasom