Kisalföld logö

2016. 09. 30. péntek - Jeromos 14°C | 24°C

Vezetéstechnika

Bevallom, eddig azt gondoltam, elég tűrhetően tudok vezetni, szóval pontosan úgy vagyok a dologgal, mint a legtöbb magyar, és bár ritkán nézek futballmeccset, természetesen ahhoz is értek, mint bárki más.

Önértékelésem alapja tényekkel is alátámasztható: nem okozok balesetet és a bírságolási-gyorshajtási csekkek is kerülnek jó pár éve. A módszerem viszonylag egyszerű: igyekszem rá nem okot adni, a heves fiatalságom is odébb van már, akárcsak az olcsó benzin kora.

Igaz, évtizedekkel ezelőtt is azt gondoltam, tudok már vezetni, aztán volt szerencsém beülni egy autóba a Hungaroringen Rubens Barrichello mögé, és a második kör végén némileg átértékelni a helyzetet. De ez egy másik történet, sok éve már, azóta nem gondoltam, hogy újabb átgondolásra kerülhet sor. Most viszont ez a józan ésszel nehezen követhető ˝sárga lámpás˝ szabály erre késztet.

A módszerem eddig az volt, mint bárki másé, aki a KRESZ-vizsgát annak idején sikerrel teljesítette. Haladok a forgalomirányító jelzőlámpa felé a megengedett sebességgel, és ha a zöld jelzés sárgára vált, az adott körülmények alapján eldöntöm, melyik pedálra lépjek. Ha közel vagyok már a lámpához, és nincs előttem senki, akkor csikorgó megállás helyett a gázra (különösen ha valaki közelről követ), de ha messze még a kereszteződés, vagy van előttem másik autó, automatikusan a fékre.

Eddig bevált. Most viszont kiderült, hogy az első megoldás kerülendő. Okos ember tanuljon a más kárán, tartja a mondás, csakhogy ez esetben a „kár" erősen vitatható.

Igaz, egyszer már elért a törvény keze hasonló esetben: nem volt előttem senki, közel jártam a lámpához, a gázra léptem – és néhány száz méterrel később, az ETO-stadion mellett egy készséges rendőr elárulta, hogy ott állt egy traffipaxos autó. S mivel semmiképp sem akartam a tilosba hajtani, helyette bizony átléptem az ötvenes sebességhatárt. De ez is egy másik történet, messzire vezetne – csak azért írtam le, hogy tanuljanak belőle. Mindenesetre ha nem közel tíz éve, hanem ma történik, az eleve öt számjegyű bírságot még megfejelhették volna egy ötvenezres csekkel a ˝sárgán áthajtásért˝. Amit egyébként ügyvédek szerint nem kell okvetlenül és azonnal befizetni.

Remélem, sokan átgondolták a ˝még átférek alatta˝, illetve ˝narancssárgán mentem át˝ érveket, amelyek miatt a törvényalkotó talán úgy gondolta, rendjén való a szigorú szabályozás bevezetése. Csakhogy a fürdővízzel együtt kiöntötték a gyereket, a KRESZ előírásait maradéktalanul betartó autósok éppúgy kapják a büntetést, mint a notórius tilosba hajtók, akik valóban a saját életükkel és másokéval játszanak.

Ami a szabályt illeti, egyben biztos vagyok: valakinek át kéne gondolnia. Még mielőtt pánikszerűen vészfékező, összekoccanó autósokkal telnek meg a kereszteződések.

Olvasóink írták

  • 1. bősárkányi 2010. október 26. 12:36
    „Jó cikk!
    A szomszédos Ausztriában a zöld villog mielőtt sárgára vált a lámpa, fel lehet készülni a megállásra.
    Ez a hirtelen sárágára váltás és sárgánál bűntetés valóban mintha a bűntetésekre játszana rá, a rosszkor rossz helyen ám szabályosan és megfontoltan haladókat (is) bűnteti.
    Mert sárgánál áthajtani nem balesetveszélyes, ráfékezni annál inkább.
    Jó cikk!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Itt az első hó: havazik a Kékestetőn

Megérkezett a tél hazánkba: az ország legmagasabb pontján 0 fokot mérnek, és havazik. Nézze meg… Tovább olvasom