Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

Vészhelyzetben csődöt mondana az autósok fele

A magyar autósok 79 százaléka nem tudja, hogyan kell vészfékezni váratlan akadály felbukkanásakor.

A magyar autósok 79 százaléka nem tudja, hogyan kell vészfékezni váratlan akadály felbukkanásakor, 52 és 54 százalékuk a defekt és a kisodródás esetén alkalmazandó szabállyal sincs tisztában – derült ki a Generali Biztosító friss kutatásából. A

Vezetéstechnikai tippek – A biztonság tanulható!

• Vészfékezés: a kuplungpedál lenyomása mellett rúgó mozdulattal lépjen a fékpedálra!
• Ha jeges úton megcsúszik autója, azonnal vegye le a lábát a gázról, és helyes ellenkormányzással próbálja meg stabilizálni a járművet!
• Ha nagy sebességnél, például az autópályán defektet kap, a kuplungpedál lenyomása mellett a kormányt két kézzel fogva várja meg, míg az autó lelassul, majd húzódjon leállósávba.
• Ha egy éles kanyarban hirtelen kisodródik, a kormánykereket abba az irányba tekerje, amerre az autó hátulja kisodródott.
• Mindig vezessen óvatosan és körültekintően: elegendő csak egy másodpercre oda nem figyelni, ez 50 km/óra sebességnél 14 vakon megtett métert jelent, amely alatt egy súlyos baleset is bekövetkezhet.
A vezetési hibák miatt különösen sok baleset történik a jeges utakon, a tavalyi évben például több mint 11 ezer baleseti kárt regisztrált a biztosító a téli szezonban.

Autóvezetési szokásokról és alapismeretekről kérdezte a jogosítvánnyal rendelkező felnőtt lakosságot a Generali Biztosító reprezentatív, 1200 fős felmérésében.

A kutatásból kiderült, a 18-59 évesek több mint felének (63%) családja rendelkezik személygépkocsival: a megkérdezettek felének egy, míg 13%-ának háztartásában több autó is található. A kutatás során vezetéstechnikai kérdéseket is feltettek, ám ezek nagyobb részére csak kevesen tudtak helyesen válaszolni. Érdekesség, hogy míg átlagosan a férfiak 61%-a válaszolt helyesen, addig a nők esetében ez az arányszám csak 31% volt.

A rendszeresen autót vezető felnőttek leginkább azzal voltak tisztában, mit kell tenniük jeges úton való megcsúszáskor, 85% adott helyes választ a kapcsolódó kérdésre.

Alig akadt azonban olyan válaszadó, aki ismerte volna a vészfékezés szabályát, és az autópályán bekövetkező defekt esetében is a megkérdezettek kevesebb, mint fele (48%) tudná, mit kell tennie. Majdnem ugyanennyien (46%) voltak csak tisztában azzal, hogyan kell helyesen ellenkormányozni kisodródáskor, és csupán a válaszadók 36%-a tudná helyesen felmérni a szükséges féktávolságot egy veszélyhelyzetben.

„A kutatás eredménye is azt bizonyítja, hogy sajnos a balesetek elkerüléséhez szükséges vezetéstechnikai ismereteink sok esetben hiányosak. Pedig egy veszélyesebb szituációban mindez akár életeket is menthet, ezért minden autósnak érdemes legalább elméleti szinten tisztában lennie a helyes megoldásokkal. Az természetesen már csak gyakorlással és a megfelelő rutinnal érhető el, hogy egy valódi vészhelyzetben is egyből helyesen tudjunk dönteni" – mondta Albert Péter, a drivingcamp Hungary vezető vezetéstechnikai trénere.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. DON 2013. november 21. 11:52
    „Egy nénitől hallottam a buszon, hogy a csillagállások szerint ebben az évben szokatlanul sok az összeesküvés-elméleteket gyártók száma. Lehet, hogy ezért jutott eszembe az a lehetőség, hogy összeesküdött a biztosító, az állam, meg az autóipar, hogy mazsolákat nevelnek, akik törik a kocsikat, és így mindenki jól jár? Olyan ez, mint az oktatási politikánk csődbe vitele? :)”
  • 26. zotya975 2013. november 21. 05:40
    „Amúgy tök jó, hogy a lassan horrorisztikus árú gépjármű vezetési oktatáson lókukit sem tanítanak meg , kilöknek az utcára úgy hogy el tudsz vinni szerencsés esetben A-pontból B-be egy autót, deeeee plussz pénzért mehetsz tréningre...az állam bácsi a sok hülyeség helyett inkább finanszírozhatna az alapoktatás mellé egy kis pluszt hogy állampolgárai ne gyilkolják egymást halomra az utakon.”
  • 25. Mankapunka 2013. november 21. 00:23
    „gralac

    Ahhoz képest még mindig életben vagyunk, így valószínű tudhatunk valamit.”
  • 24. DON 2013. november 20. 19:36
    „15. Goldmund 2013.11.20. 10:48
    Igen, a kormányrángatás a másik akut probléma, de hidd el, közben taposság a féket is :)

    19. gralaci 2013.11.20. 14:50
    Nincs kézimeccs? A fullhiteles szuzuki is csúnyán törik ám, ha hobbisofőr vezeti!”
  • 23. zotya975 2013. november 20. 18:51
    „Hát nem tudom amikor elkezd mászni a kocsi orra havas úton akkor én nem elvenni hanem rálépni szoktam a gázra ellenkormány közben és az első kerekek szépen húzzák maguk utána bódét.”
  • 22. Kukac40 2013. november 20. 17:44
    „20. ekkenekepen ÁÁÁ így már értem. Na eddig erre nem is gondoltam. :) Ekkor százalékban nem, de egy 25%-ba igen, és nem csak Győrben, sőt megkockáztatom minél kisebb város annál jobban nő ez a százalék. :) Én az oktatókat nagyon sok esetben hibásnak tartom amiért a mennyiség és nem a minőség számít. Annak idején nekem szerencsém volt, mert közlekedni tanítottak nem két vonal közti eltalálásra. Nagyon sokan félnek az autójukba, nagyon sokan azt hiszik, hogy ha 30-al mennek akkor üzemanyagot spórolnak. Aki lassabban közlekedik a megengedettnél az baleseti veszély forrás, amit büntetni kellene minimum annyira mint a gyorshajtást.”
  • 21. ekkenekepen 2013. november 20. 15:56
    „7. oPTiKa 2013.11.19. 19:47
    nem megy tönkre semmi a kocsin ha belerongyolsz a fékbe kuplung nélkül, eleve leszálltál a gázról, tehát visszaesik alapjáratra, utána hajtott kerekeket blokkolóra fékezed ami megfogja abban a pillanatban a motort, onnantól egy terheletlen rendszer az egész míg eszetlenül fel nem engeded a féket és a kerék kezdené el rángatni a hajtásláncot visszafelé, na most ez a legmagasabb fokozatban eléggé megcincálná a rendszert az biztos, de vészfékezni állóra szoktunk.”
  • 20. ekkenekepen 2013. november 20. 15:49
    „6. Kukac40 2013.11.19. 17:13
    tudod a eszetlen dudálástól majd biztos megtanul repülni ilyedtében a többi és hirtelen elhárul a veszély :DD
    Te lazán ki merném jelenteni hogy a győri balekok 70%-nak köze nincs az autójához, csak ül benne...”
  • 19. gralaci 2013. november 20. 14:50
    „Hi-hi! A tegnapi régészek, a tegnapelőtti hídfelújítók most reflexista profi vészhelyzetmegoldók lettek. Ennyi polihisztort.
    Egy dolog biztost mindent jobban tudnak.”
  • 18. Tündenéne 2013. november 20. 13:56
    „Persze, mert vészhelyezetben aztán van idő azon gondolkodni, hogy hmmm hmmm, akkor most "rúgó mozdulattal" fékezni, aztán izé... Istenem...”
  • 17. Csetneky 2013. november 20. 13:01
    „Teljesen felesleges megtanulni vezetni, majd jönnek a traffipaxok és megoldják.”
  • 16. ATXadmin 2013. november 20. 10:55
    „A magyar autósok 79 százaléka NEM TUD VEZETNI illetve Közlekedni!”
  • 15. Goldmund 2013. november 20. 10:48
    „10. DON 2013.11.19. 20:14
    "Reflexből rááll a fékre és imádkozik, hogy ne legyen nagy a csattanás."

    Ezzel nem értek egyet.
    Számtalan Kisalföld-cikk van olyan balesetről, amikor Okos Tóbiás elrántja a kormányt, ahelyett, hogy fékezne, és ebből lesz baleset, vagy ettől lesz a baleset súlyosabb kimenetelű.
    A győri kosarasok buszsofőrje is elrántotta kormányt a szembejövő autós elől, ezzel valószínűleg sokat súlyosbított a baleset következményein. Sopron közeli erdőben pár éve egy eléje ugró őz miatt rántotta el egy autós a kormányt, neki egy fának - meg is halt. Pár hónapja a Győrből Szfehérvárra menő úton, amikor a biciklis szabálytalanul kikanyarodott eléje, egy autós a szembejövőnek rántotta a kormányt.”
  • 14. pozdorja 2013. november 20. 08:31
    „13. Mankapunka: Ez bizony a gumigyártók hibája. Azt hogy "ROTATION" sok ember nem érti. Kötelezni kell őket, hogy magyarul is nyomják rá a gumira, vagy legalább egy matricát ragasszanak rá. Hehe....

    Nem kell komolyan venni, csak vicceltem.
    Nekem egyszer a gumiszerelő rakta volna fel fordítva, de a "KHM..." hanggal jeleztem neki a hibát. Persze tudom, a gumiváltás idején látástól mikulásig dolgoznak és fáradnak.”
  • 13. Mankapunka 2013. november 20. 00:35
    „TV-ben tetszett a 20 éve vezető hapi, aki azt sem vette észre, hogy fordított forgásiránnyal rakta fel a kerekeket a kocsira. :)”
  • 12. orion1 2013. november 20. 00:00
    „A váratlan helyzetek begyakorolhatók, de nálunk ilyenre nincs lehetőség. Teherautóval megcsúszni havas úton jobb mint személyautóval, mert a teherautónál minden lassabban történik, ott még lehet ellenkormányozni, de személyautónál egy pillanat az egész, ott valóban "elszáll" az autó.”
  • 11. traffic 2013. november 19. 22:41
    „Azt hiszem DON leírta a lényeget!”
  • 10. DON 2013. november 19. 20:14
    „Nincsenek általános érvényű megoldások. Javaslatok vannak, melyek adott körülmények között működhetnek, azonban minden baleseti szituáció más. Nem elméletben kellene ezt oktatni, hanem a gyakorlatban. A megemelt kötelező óraszám mellé a szimulációs oktatást is kötelezővé tenném. Ezzel egyrész ki lehetne lőni a gombamód szaporodó villanyszerelőből átképzett autósoktatók nagy részét, másrészt pedig az emberek megtapasztalnák, milyen egy balaeseti szituáció.
    Tapasztalataim szerint az autósok nagy része az alapvető kuplung-fék-gáz, előremenetel, kanyarodás, fokozatkapcsolás műveletekkel sincsenek tisztában. A balesetek nagy része pedig abból adódik, hogy egyrészt fingja nincs a vezetésről, másrészt épp az orrát túrja, vagy éppen soha nem volt még ilyen szituációban, és ijjedtében azt sem tudja, hova kapjon. Reflexből rááll a fékre és imádkozik, hogy ne legyen nagy a csattanás.
    A vezetés az azzal töltött idő nagy részében "eseménytelen", de adott helyzetben végzetes lehet. Nem csak a gázt kell tudni nyomni, ismerni kell a táblákat, figyelni folyamatosan a forgalmat, nem csak az előttem haladó autó valagát bámulni, és meglepődni, ha túl közel kerül. Méterekkel előre kell látni, figyelni, hogy mi történik az előttem haladó előtt, oldalra tekinteni a kamikaze motorosok és biciklisek miatt, éjjel az út melletti sávot figyelni, mert nem csak vaddisznó jöhet, hanem vadmarha módjára közlekedő kivilágítatlan biciklis. Az autó műszaki állapotának ellenőrzése nem abból áll, hogy van-e benne tutti-frutti illatú szélvédő mosó, hanem azt, hogy miként vannak beállítva a fényszórók, működnek-e egyáltalán, a kerekek állapota stb. Az emberek többsége nem tördőik az autóval. A vezetés nem csak a volán mögötti ücsörgés. Összetett dolog.”
  • 9. strela 2013. november 19. 19:56
    „7. Ez így igaz. Lehet választani, a kuplungot védjük, vagy az útra bokor mögül kiugró kisgyereket. Te melyiket választanád?”
  • 8. strela 2013. november 19. 19:54
    „Látom itt még egypáran nem vészfékeztek csúszós úton. ABS nélküli autóban főleg kisebb tempónál simán lehet akkorát nyomni a fékbe, hogy leblokkoljon a kerék, és lefulladjon a motor menet közben.

    "Vészfékezéskor nem feltétlen a féket kell tövig nyomni " -> Akkor az definíció szerint nem vészfékezés. Vészfékezésnél optimális esetben a maximális fékerőt érjük el. Vagy ha nem vagyunk szerencsések, blokkol a kerék.”
27 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Navracsics: a Kúriára vár a kormány a devizahitelesek ügyében

A miniszterelnök-helyettes azután nyilatkozott a sajtónak, hogy a minisztérium épületében… Tovább olvasom