Kisalföld logö

2018. 08. 16. csütörtök - Ábrahám 17°C | 28°C Még több cikk.

Veszélyben a buszon állva utazók

A gyerekeket szállító buszok változatlan feltételekkel közlekedhetnek tovább.

Az utasok folyamatosan panaszolják, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint pedig komoly kockázatokkal fenyeget, hogy egyes Volán járatokra a csúcsforgalom idején az ülőhelyek számát meghaladó mennyiségű menetjegyet adnak el.

Ezzel sérülhet a távolsági helyközi buszjáratok állva szállított utasainak testi épséghez, jogbiztonsághoz, és tisztességes eljáráshoz való alapvető joga - figyelmeztetett az ombudsman. Akinek nem jut ülőhely, akár több száz kilométeres távolságot is utazhat állva, az utasbiztonság alapvető feltételeinek hiányában komoly baleset- és életveszélynek kitéve. Szabó Máté ombudsman megállapította, a Volán társaságok menetrend szerinti, belföldi távolsági (helyközi) autóbuszjáratainak "Utazási feltételei" nem szabályozzák megfelelően az álló utasok biztonságos szállításának körülményeit, a biztonsági övek használatát, a háttér jogszabályok pedig nem kellően részletesek.

Az ombudsman, aki 2009-ben kiemelt projektben vizsgálta a közösségi közlekedés feltételeit, a helyzet áttekintése után felhívta a közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztert, hogy az utasbiztonság szempontjából kirívó szabályozási hiányosság orvoslására kezdeményezze a jogszabályi rendelkezések felülvizsgálatát.

Szabó Máté ombudsman szerint sérülhet a gyerekek élethez és a testi épséghez való joga azzal, hogy változatlan feltételekkel közlekedhetnek tovább az őket szállító buszok, s az is kifogásolható, hogy egyes Volán társaságok több jegyet adnak el a távolsági buszokra, mint ahány ülőhely van.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatala az MTI-hez szombaton eljuttatott közleményében felhívta a figyelmet arra: átnevezés és szerződésmódosítások után változatlan feltételekkel közlekedhetnek a gyermekeket szállító buszok annak ellenére, hogy 2009. szeptember 1-jétől érvényesek a KRESZ gyermekeket védő előírásai. E szerint az iskolabuszokon a gyerekeket bekapcsolt biztonsági övvel, 135 centiméteres magasság alatt külön gyermekbiztonsági rendszerben kell szállítani.

Ezeknek a feltételeknek azonban számos társaság nem tudott időre megfelelni, ezért a közlekedési minisztériummal egyeztetve megváltoztatták a szolgáltatás elnevezését. Így a szállítás feltételei változatlanok maradtak, tehát az iskolabuszokra előírt biztonsági felszerelések nélkül szállíthatnak gyerekeket. Mint a közleményben olvasható, a jogszabályi rendelkezéseket 2007-ben fogadták el, alkalmazásuk előkészítésére két év állt rendelkezésre. Szabó Máté, aki egyúttal gyermekjogi biztos is, úgy látja, hogy az új előírások bevezetésére szabott határidő ésszerűbb megválasztásával, a megfelelő járművek és biztonsági eszközök beszerzésének támogatásával elkerülhető lett volna ez a visszás helyzet. Az ombudsman szerint az élethez és a testi épséghez való jog, valamint a gyermekek kiemelt védelemhez való joga is veszélybe került. Hangsúlyozta: a közlekedési kormányzat a jogbiztonság alapvető alkotmányos követelményével ellentétesen olyan alternatív jogértelmezési lehetőséget kínált az érintett közszolgáltatóknak, amelynek alkalmazásával kibújhatnak törvényes kötelezettségük alól.

Az országgyűlési biztos észrevételeit írásban eljuttatta a közlekedési miniszternek. Szabó Máté állást foglalt egyes Volán társaságok azon gyakorlata ellen is, hogy a távolsági járatokra csúcsforgalom idején több jegyet adnak el, mint amennyi ülőhely van a buszon.

Olvasóink írták

36 hozzászólás
12
  • 36. fortuna54 2009. december 21. 14:21
    „Minden két hónapra egy jegy,és a hetediket egy éven belöl vehessük ki.Szerintem is a munkába menök megérdemlik,a kulturált utazást a munkába,és vissza.A nyugdijasok pedig ráérnek.”
  • 35. fortuna54 2009. december 21. 14:10
    „34-es. Ez ár okos beszéd.Ha hollandiában nyugdijas 7 napos kedvezményes vonatjegyet veszünk,nem ingyenes,akkor is ki van szabva,mikor utazhatunk.Hétfön,és pénteken nem,más napokon is csak 9óra után.Még igy is kb 100 euro fejenként,és csak minden két hónaponként használhatjuk.A hetedik kártyát valamivel szabadabban használhatjuk,de azt is 9ora után.”
  • 34. Slowflash 2009. december 21. 13:16
    „Mi lenne, ha a városi buszokon reggel 9-ig, azután mondjuk 14-16 óráig (vagy valami ilyesmi) nem lenne ingyenes nyugdíjasoknak sem? Akkor a diákok és munkába járók kevésbé ütköznének időben a vásárlásba, gyógyszertárba "siető" nyugdíjjasokkal.
    Ugyanígy távolsági buszokon Vasárnap déltől Hétfő 0 óráig és pénteken déltől szombat 0 óráig. Itt meg az egyetemekre/főiskolákra utazókat kerülnék el a nyugisok.”
  • 33. elemér 2009. december 21. 08:42
    „Az élet veszélyes, BMW is veszélyes.”
  • 32. lebeke 2009. december 21. 08:00
    „Wily 13 ! Sajnos én sem választhatok ! 30 km-re lakom a munkahelyemtől . Igaz, ide költözhetnénk Győrbe, de ehhez nincsenek meg az anyagi feltételek, másrészt szeretek falun élni. Úgyhogy azt "eszem, amit kapok" , nincs választási lehetőségem. És még örüljek, hogy van "buszom" .”
  • 31. Mankapunka 2009. december 21. 02:00
    „Délelőtt anyi nyugdíjas uatzik a buszokon,az valami hihetetlen.

    Mondták a fiatalok,az volt a komoly,mikor az iskolabuszra is felszálltak.No Comment”
  • 30. fortuna54 2009. december 20. 13:10
    „Bocs.minden tiszteletem,a rendessen adózó embereknek.”
  • 29. fortuna54 2009. december 20. 13:04
    „24-es mauz.Hááát ez furcsa kérdés,de mi köze ennek a buszok zsufoltságához?A magyar országiak számát,kb.30-35 re becsülöm,de lehet többis. Gondolom annyit adóznak,mind az a sok magyar,ugyanis semmit.De azért kiváncsi lennék,mi a kérdésed értelme?”
  • 28. kiscsaj089 2009. december 20. 10:25
    „Délelőtti Szombathely-Sopron járat se semmit, nem túlzok 90 %-a a busznak öreg emberkék, kórházig tömegnyomor,azután meg szinte üres a busz XD”
  • 27. kiscsaj089 2009. december 20. 10:19
    „Egyszer én is voltam így, egész úton álltam, Sopronban hátrébb tudtam menni ezért hátrébb mentem hogy könnyebben leszálljanak az utasok a buszmegállóban, már PONT hogy megakartam fogni az ülés támláját úgy belefékezett a busz hogy szó szerint repültem előre szerencse hogy valaki állt a középső ajtóban különben a buszsofőrnek is köszönhettem volna :S”
  • 26. Oscar 2009. december 20. 09:18
    „Azt hogy üljön az utas ahhoz csak az autóbusz állomáson kell hogy utasokat vegyen fel a járatszemélyzet.Ugyanis csak ott kezelhető a több utas azonos igénye.Mert míg a Sopron-Pécs járat helyköziként közlekedikaddig mindig zsúfolt lesz.”
  • 25. omarhulm 2009. december 19. 23:21
    „Egyesek igencsak félreértik ezt a cikket. Segítségképpen: Távolsági járatnak NEM a Győr-Bőny, Győr-Nyúl, stb járatokat értjük (azok helyköziek), hanem az 50-60km feletti járatokat, mint pl. Győr-Pest, Győr-Keszthely, stb.

    T. Ákos62 és fortuna54!
    Lehet hogy félreértettük egymást csupán a távolsági járatokon nem hagynám a 65 év feletti embert ingyen utazni.
    Miért?
    Mert azzal nem boltba, gyógyszertárba, orvoshoz, meg ki tudja még hova megy, hanem kirándulni, lófrálni, stb..., egyszóval hobbiból. Ennyi erővel elmegy Pestre ingyen, ott hagyjuk elmenni színházba ingyen, ebédelhessen a Gundelban térítésmentesen és így tovább. Könyörgöm válság vagy mi van, számoljuk meg az EU hány országába lehet így ingyen utazni.
    Ja, és a cikkhez vissza kanyarodva, mindjárt lenne ülőhely...”
  • 24. mauz 2009. december 19. 20:06
    „fortuna54!

    Neked hány gyereked van?

    És ebből hány adózik Magyarországon?

    Nekem 3/3... Neked?”
  • 23. AranyKözépút 2009. december 19. 20:02
    „Egyszer rosszul lettem a buszon ilyen tömegben, sajnos senki nem adta át a helyét, megértem, hisz nagy kincs ilyen helyzetben egy ülőhely. Azóta kétszer is meggondolom, hogy felszállok-e, ha látom, hogy csak állóhely jut, szóval valóban mérlegelhetek. Maradjon inkább így, minthogy elvegyék a mérlegelés lehetőségét és nem szállhatok többet fel, hanem várhatom a következő buszt.”
  • 22. anuvuk 2009. december 19. 19:05
    „Bezzeg a vonaton még fekhely is van!!!!!”
  • 21. Kami45 2009. december 19. 18:48
    „19. hozzászólás fortuna54 2009.12.19. 17:36
    Sajnos, igazad van.

    Félő, hogy megtalálják a megoldást. Megszüntetik a buszjáratot és mindjárt nem lesz panasz, hogy nincs elég ülőhely.”
  • 20. mikoka 2009. december 19. 18:26
    „Mégis csökkenteni akarják a járatokat?Akkor még több álloemberke lessz ,én is álltam Bp-töl Gyöngyösig az pedig egy és negyed óra kb.hát nem volt kellemes.Bp-ig kégyelmes volt, de a Györ Sopron-i járatok tényleg veszélyesek.”
  • 19. fortuna54 2009. december 19. 17:36
    „3-mas.Te megtaláltad a megoldást,kevés az ülöhely,le az öregekkel.Sok az éhezö gyermek,kevesebb nyugdijjat.Ez a legnagyobb baj m.országon,mindig egymásra irigykedtek,az valódi bünös meg csinál amit akar.”
  • 18. Freehill 2009. december 19. 17:27
    „Szóval Szabó Máté úr kezdeményezése jó szándékú, de többet árthat vele, mint amennyit segít. Ahogyan oslako hozzászólása is bemutatta... Én személy szerint biztosan fel lennék háborodva, ha EGYÁLTALÁN nem jutnék haza, akkor már inkább áll az ember...”
  • 17. Freehill 2009. december 19. 17:23
    „Nem kellene összemosni a helyközi és a távolsági közlekedést. A helyközi (elővárosi, rövid távú) utazások esetén a világon mindenhol természetes dolog, hogy nem mindenkinek jut ülőhely. Ez nem kellemes, de egyetlen cégnek sincs akkora járműparkja, hogy mindenkit le tudjon ültetni, amikor szinte mindenki egyszerre akar utazni. Távolsági közlekedés esetén viszont valóban jogos elvárás, hogy ne kelljen akár több, mint száz kilométert állni. DE: ha csak 2-3 utasnak nem jutna ülőhely, miattuk valószínűleg egyetlen üzleti vállalkozás sem indítana még egy buszt, inkább udvariasan elnézést kérne, és otthagyná őket. Akkor nem jobb, ha az utas választhat, hogy áll - de célba ér! -, vagy megvárja a következőt (ami ki tudja, mikor jön)?”
36 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Halálos baleset a 43-ason

A helyszínen meghalt annak a személyautónak a sofőrje, amely a 43-as úton, Deszk közelében… Tovább olvasom