Kisalföld logö

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 4°C

Vasutassztrájkok Magyarországon - Kronológia

Az MTI-Sajtóadatbank összeállítása az 1999 óta tartott vasúti munkabeszüntetésekről.

Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke vasárnap bejelentette, hogy hétfőn üzemkezdettől folytatódik az úgynevezett gördülő sztrájk. A határozatlan ideig tartó munkabeszüntetéssel a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen tiltakoznak - mondta a szakszervezeti vezető. Az MTI-Sajtóadatbank összeállítása az 1999 óta tartott vasúti munkabeszüntetésekről:

1999. január 4-8. - Részleges sztrájkot tartott a VDSZSZ, mert 21 százalékos bérkövetelésével szemben a MÁV csupán 16 százalékot ajánlott. Január 8-án a Fővárosi Munkaügyi Bíróság első fokon jogellenesnek nyilvánította a sztrájkot, ezért a szakszervezet még aznap beszüntette a megmozdulást. A Legfelsőbb Bíróság viszont azt júniusban jogszerűnek ítélte.

1999. december 20. - Hajnali három órától a reprezentatív vasutas-szakszervezetek kilencórás országos sztrájkot tartottak, mivel a MÁV csak 8,5 százalékos béremelést ígért, szemben a szakszervezetek által kért 14 százalékkal. A sztrájk ideje alatt 241 személyszállító vonat közlekedett a szakszervezet és a munkaadó megállapodása alapján.

2000. január 10-12. - A vasutas szakszervezetek 60 órás országos általános sztrájkot tartottak 3,5 százalékos reálkereset-emelkedést eredményező bérfejlesztést követelve. A sztrájk ideje alatt naponta két pár személyvonat indult vonalanként, de nem közlekedtek a nemzetközi, az Inter City és a tehervonatok. A tárgyalásokon a MÁV-nak és a szakszervezeteknek nem sikerült megállapodniuk a bérfejlesztésről és a kollektív szerződésről.

2000. február 1-14. - A béremelésért és a kollektív szerződés megkötéséért folytatott sztrájkot három vasutas- szakszervezet (a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete). A 329 órás sztrájk végén megállapodás született, amely szerint 2000-ben a MÁV Rt. az infláció mértékének és a GDP emelkedésének megfelelően emeli a béreket, a dolgozók étkezési hozzájárulását pedig nettó 800 forinttal növeli. A sztrájk ideje alatt összességében 1,9 milliárd forint veszteség keletkezett a MÁV Rt.-nél. Február 22-én a MÁV Rt. és a szakszervezetek aláírtak egy megállapodást, amelyben a vállalat 3 évre garantálta, hogy a vasutasok átlagos reálkeresete évenként emelkedik, a kollektív szerződés 3 évre szól és érvényes lesz a MÁV Rt. jogutód társaságaiban is. A szakszervezetek vállalták, hogy a következő 3 évben nem sztrájkolnak.

2007. október 25. - A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) reggel kétórás figyelmeztető sztrájkot tartott a vasúti személyszállításban, azt követelve, hogy a kormány vonja vissza a 21 mellék- és szárnyvonal megszüntetésének tervét, illetve teljesítse a 2007. július 22-én kötött megállapodásban vállalt kötelezettségét.

2007. november 7. - A VDSZSZ és a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) kétórás országos figyelmeztető sztrájkot tartott reggel 38 mellékvonal tervezett bezárása elleni tiltakozásul. A munkabeszüntetés ideje alatt több helyen is közlekedtek a vonatok, mert a vasutasok egy része felvette a munkát.

2007. november 21. - A VDSZSZ és a VSZ hatórás országos vasutassztrájkot tartott a mellékvonalak bezárása, a menetrend szűkítése, és az ezzel járó munkahely-megszűnések miatt. A VDSZSZ a Liga követeléseihez kapcsolódva az egészségügy magánosítása, illetve a 2008. január 1-jétől életbe lépő nyugdíjmegállapítás szabálya ellen is tiltakozott. A MÁV vonalain 6 és 12 óra, a GYSEV-nél 6 és 8 óra között sztrájkoltak a vasutasok.

2007. december 17. - A VDSZSZ csatlakozott a Liga és a Munkástanácsok nyomásgyakorló akciójához, s 6 órától 22 óráig sztrájkolt az egészségbiztosítási törvényjavaslat és a nyugdíjszámítási szabályok megváltoztatása, valamint a vasúti mellékvonalak bezárása ellen.

2008. február 1. - A VDSZSZ meghatározatlan idejű sztrájkot kezdett a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-START Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.nél, követelve a munkáltatóktól, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételeiből, illetve 10 százalékos többletbérfejlesztést kért a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozóinak. Az akciót még aznap befagyasztották, de bejelentették, hogy amíg nem születik számukra elfogadható egyezség, addig alkalmazzák a "gördülő sztrájkot". Így az év folyamán munkabeszüntetés volt február 4-7-én, április 7-én, július 14-én és december 14-22. között is. Ez utóbbi alkalommal követeléseik azonosak voltak a korábbiakkal, kiegészítve azzal, hogy nem tartották megfelelőnek az aznap életbe lépett új menetrendet sem.

2009. május 8. - A VDSZSZ csatlakozott a Liga Szakszervezetek által szervezett általános, országos, ágazatokra kiterjedő, a Bajnai-kormány programja ellen hirdetett sztrájkhoz, ami csak a vasúti forgalomban okozott fennakadást. A VDSZSZ a 0 órától este hat óráig tervezett sztrájkot délben felfüggesztette.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fidesz, MSZP, Jobbik jutna a Parlamentbe

Hárompárti parlament alakulna, ha most vasárnap lennének a választások a Progresszív Intézet… Tovább olvasom