Kisalföld logö

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 20°C | 33°C Még több cikk.

Útdíj Budapesten: Tarlós súlyos ötletnek, az MSZP útonállásnak nevezi

A főpolgármester a BKV finanszírozásának megoldására nyolc lehetőséget tárt a kormány elé, amelyből a gazdasági tárca csak egyet támogat: a havi tízezer forintos úthasználati díjat.
"Súlyos ötletnek" nevezte Tarlós István főpolgármester a budapesti matricás úthasználati díj bevezetéséről szóló javaslatot hétfőn, újságíróknak.

Az Index hétfőn számolt be arról, hogy a főpolgármester a BKV finanszírozásának megoldására nyolc lehetőséget tárt a kormány elé, amelyből a gazdasági tárca csak egyet támogat: a havi tízezer forintos úthasználati díjat. Ezt a portál szerint a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kellene váltani, papíralapú matrica formájában.

Tarlós István kijelentette: "a mai hírek nem a főváros vezetésének az álláspontját tükrözik". A matricás útdíj bevezetésére vonatkozó elképzelés nincs a javaslatok között - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a főváros által javasolt behajtási díj teljesen más, nem lehet egyenlőségjelet tenni a kettő közé. A főpolgármester véleménye szerint "ha egy kerületi polgármesternek ilyen javaslata van, azt a maga nevében adja elő".

Elmondta: a főváros kormánynak küldött javaslatai között szerepel az úgynevezett dugódíj, ami egy behajtási díj, de nem hasonlít a matricás javaslatra. Ennek a technikai feltételeit is biztosítani kell, ami csak uniós támogatással képzelhető el - tette hozzá.

A városvezető a fővárosi javaslatok között említette továbbá a zárolt normatív támogatás mielőbbi felszabadítását. Mint ismertette, ez a 32 milliárd forint havi bontásban érkezik a fővároshoz, ebből nem lehet az adósságállományt kezelni. Hozzátette: lehetővé kellene tenni valamilyen helyi adófajta bevezetését, jelenleg ugyanis a fővárosnak nincs ilyen lehetősége, ami eddig volt, "azt is elvitték a kerületekhez". Erre példaként a parkolási díjakat és az idegenforgalmi adót említette.

Tarlós István arról is beszámolt, hogy Európában mindenütt 5 százalékos áfatartományban vannak a közösségi közlekedési díjak, Budapesten viszont 27 százalékosban, ami szerinte tarthatatlan.

Rogán: a differenciált dugódíj igazságosabb megoldás lenne

Rogán Antal az általános útdíj helyett egy differenciált dugódíj bevezetését tartja racionálisabb és igazságosabb megoldásnak. Az Országgyűlés és a Fővárosi Közgyűlés gazdasági bizottságának fideszes elnöke, V. kerületi polgármester ezt hétfőn közölte az MTI-vel.

A fideszes politikus visszautasította, hogy javaslatot tett volna az általános útdíj bevezetésére. Mint közölte: ez a főpolgármester által a kormánynak megküldött nyolcpontos javaslatban szerepel, "melynek minden elemét a Budapesti Közlekedési Központ dolgozta ki és foglalta írásba".
Rogán Antal szavai szerint a javaslatot aláírták az érintettek, beleértve a főpolgármestert is.

A gazdaságpolitikus tájékoztatása szerint különvéleményt csatolt a dokumentumhoz, jelezve, hogy két pontját nem támogatja, amit továbbra is fenntart. (Ez a parkolási bevételek fővároshoz rendelésére, valamint a főváros és a kerületek között forrásmegosztásra vonatkozott).
Megjegyezte: támogatja, ha a főpolgármester az említett részt visszavonja, "mert az általános útdíj helyett egy differenciált dugódíj bevezetése sokkal racionálisabb és igazságosabb megoldás lenne".

Az Index hétfőn számolt be arról, hogy a főpolgármester a BKV finanszírozásának megoldására nyolc lehetőséget tárt a kormány elé, amelyből a gazdasági tárca csak egyet támogat: a havi tízezer forintos úthasználati díjat. Ezt a portál szerint a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kellene váltani, papíralapú matrica formájában.
Ezt Tarlós István "súlyos ötletnek" nevezte, jelezve, hogy ez nem a főváros álláspontját tükrözi. A főpolgármester véleménye szerint "ha egy kerületi polgármesternek ilyen javaslata van, azt a maga nevében adja elő", nevet azonban nem említett.


Demokratikus Koalíció: igazságtalan megszorítás

A Demokratikus Koalíció (DK) igazságtalan megszorításnak tartaná egy fővárosi útdíj bevezetését, ezért a párt a BKV jegyeit és bérleteit terhelő 27 százalékos áfa 5 százalékra csökkentését javasolja a budapesti közlekedési vállalatnál hiányzó 21 milliárd forint előteremtéséhez.

Az Index hétfőn számolt be arról, hogy a főpolgármester a BKV finanszírozásának megoldására nyolc lehetőséget tárt a kormány elé, amelyből a gazdasági tárca csak egyet támogat: a havi tízezer forintos úthasználati díjat. Ezt a portál szerint a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kellene váltani, papíralapú matrica formájában.
Élő Norbert, a DK budapesti szervezője hétfőn, a fővárosban tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: a BKV bevételeiből hiányzó 21 milliárd forintot önmagában elő lehetne teremteni azzal, hogy a jegyek és bérletek áfáját 5 százalékra csökkentenék. Mint mondta, a BKV-nak csak látszólagos bevételt jelent a jelenlegi 27 százalékos áfa, azt ugyanis az államnak később támogatás formájában kell visszaadnia. A DK politikusa emellett elfogadhatónak tartaná a budapesti forrásmegosztás megváltoztatását is, szerinte ugyanis a kerületekhez érkező idegenforgalmi adót, vagy a parkolási bevételekből származó 8 milliárd forintot is megkaphatná a BKV.
Kiemelte: egy budapesti útdíj bevezetése a lakosság sanyargatása mellett a nemzetgazdaságnak is ártana, ami végső soron elbocsátásokat eredményezne.

Élő Norbert szólt arról is, "átlátszó fideszes kommunikációs fogásnak" tartják, hogy Tarlós István nem támogatja a fővárosi útdíj ötletet, hiszen - mint fogalmazott - Tarlós István korábban a Zöld Pardon bezárása mellett sem állt ki, a szórakozóhelyet mégis megszüntették.

MSZP: útonállás

A fővárosi MSZP-frakció vezetője "sima útonállásnak" nevezte a budapesti úthasználati díj tervezett bevezetését, amelyről hétfőn jelentek meg sajtóhírek.

Az Index hétfőn számolt be arról, hogy a főpolgármester a BKV finanszírozásának megoldására nyolc lehetőséget tárt a kormány elé, amelyből a gazdasági tárca csak egyet támogat: a havi tízezer forintos úthasználati díjat. Ezt a portál szerint a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kellene váltani, papíralapú matrica formájában.
A főpolgármester hétfőn "súlyos ötletnek" nevezte a budapesti matricás úthasználati díj bevezetéséről szóló javaslatot. Tarlós István újságírók előtt kijelentette: "a mai hírek nem a főváros vezetésének az álláspontját tükrözik". A matricás útdíj bevezetésére vonatkozó elképzelés nincs a javaslatok között - hangsúlyozta.

Horváth Csaba, a Fővárosi Közgyűlés MSZP-frakciójának vezetője hétfői, budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta: káosz, kapkodás és csőd jellemzi Budapest elmúlt hónapjait. A főpolgármester hétfői nyilatkozatásra reagálva azt mondta, hogy ebben az ügyben "valaki hazudik".

A szocialista politikus hozzátette: a magas benzinárak miatt az autók már leálltak, hamarosan a BKV is csődbe megy, sőt a taxik sem fognak közlekedni. Elmondta: a kormányváltás óta tart a BKV vesszőfutása, hiszen megszűnt a közlekedési vállalat rendszerszintű finanszírozása.

Horváth Csaba szerint a főpolgármester csak statisztaszerepet játszik a BKV körüli ügyekben, ám ez nem menti fel a felelősség alól. Az ellenzéki politikus hozzátette: Tarlós Istvánnak nincs befolyása az eseményekre, saját pártja sem veszi komolyan.

A szocialista politikus szerint az útdíj-javaslat nehezen megvalósítható, hiszen hátrányos megkülönböztetést, kettős mércét jelentene a budapesti autósoknak, így jogi szempontból is aggályos. Horváth Csaba "okos döntést" vár a kormánytól az ügyben, egyben felszólította a kabinetet, hogy határolódjon el Matolcsy György nemzetgazdasági minisztertől, aki "nem érti a BKV körüli helyzetet".

A szocialista politikus megfogalmazása szerint "vitán felül Matolcsy György minden idők legrosszabb gazdasági és pénzügyminisztere".
Horváth Csaba hangsúlyozta: a fővárosi közösségi közlekedés fenntartása nem "jótétemény". Mint elmondta: ha Budapestet mint "fejőstehenet" levágják, megszűnik az adók befizetése is.

Hozzátette: az útdíjjal nem értenek egyet, ám a dugódíjat (behajtási díjat), amely egy zónahatárok átlépéséről szóló környezetvédelmi intézkedés korábban a szocialisták is kezdeményeztek. Ez utóbbi, hasonlóan a parkolási díjhoz, nem pénzbehajtásról, hanem a forgalom szabályozásáról szól – tette hozzá.

Olvasóink írták

  • 5. rommel 2012. január 31. 17:50
    „LOAD
    EZ TETSZETT !!!
    LÁTOD HUMORRAL SOKKAL KÖNNYEBB !!!”
  • 4. load 2012. január 31. 00:16
    „Ideje lenne már bevezetni a gyalogos és kerékpáros havi bérleteket is!”
  • 3. rommel 2012. január 30. 20:26
    „A DEMSZKY BKV CSŐDBE KERÜLT , MERT A SZOCIK ÉS AZ SZDSZ-ESEK NEM
    RAKTÁK VISSZA A KITALICSKÁZOTT PÉNZEKET !!!
    BIZTOS NINCS TALICSKÁJUK !!!
    AZT IS ELLOPTÁK ???”
  • 2. gjozsi88 2012. január 30. 17:32
    „A legszebb a történetbe, hogy a tervet senki nem vallja sajátjának......sem Tarlós, Sem Rogán....sőt Vitézy Dávidka sem!!!!
    Az lesz a legszebb, ha "kénytelenek lesznek megszavazni egy ilyen MSZP-s beterjesztést"......ettől a fideszes kommunikációtól még ez kitelik!
    Ettől a fanatikusok tényleg lesznek 1 millióan a kormány mellett......!”
  • 1. pozdorja 2012. január 30. 15:24
    „Tarlós súlyos ötletnek tartja, ezért gyorsan alá is írta az előterjesztést rogántónival együtt.
    Isten hozott a megszorítások nélküli gazdaságpolitika világában!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bombát találtak Tatabányán: kiürítették a környéket

Két órával annak megtalálása után elszállították a Tatabánya családi házas övezetében hétfőn talált,… Tovább olvasom