Kisalföld logö

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia 0°C | 6°C

Új KRESZ: valóban védi a gyalogosokat és a bicikliseket?

Biciklivel jobbról előzhetünk álló autókat. A quad, mint járműkategória bekerül a KRESZ-be. Új szabályok: lesz mire figyelni.

Új KRESZ január 1-től - cél a gyalogosok, biciklisek védelme

 "A módosítás szemléletváltást alapoz meg a hazai közlekedésben, így egyre többek számára jelenthet valódi alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy autózással szemben" - áll a közlekedési minisztérium honlapján.

A változások célja a szabálykövető magatartás erősítése. Több korszerű forgalomtechnikai megoldást is bevezetnek, egyes szabályok egyszerűsödnek, egységesednek, lesznek új jelzőtáblák. A sebességkorlátozásra vonatkozó új tilalmi jelzőtáblák alatt lehetnek hóesésre, vagy esőzésre vonatkozó kiegészítő jelzések, melyek azt jelzi, hogy a sebességkorlátozás csak a megjelölt időjárási körülmények vagy nedves útburkolat esetében érvényes. Kiegészítő tábla jelezheti azt is, hogy a sebességkorlátozás meghatározott időszakra vagy bizonyos járműkategóriákra vonatkozik.

Új a "Környezetvédelmi övezet (zóna)" tábla, mely azt jelzi, hogy a "Környezetvédelmi övezet (zóna) vége" jelzőtábláig az úton, övezetben gépkocsik nem közlekedhetnek.

Újdonság lesz a torlódást jelző tábla, mely arra figyelmeztet, hogy az úton forgalmi akadályt képezhetnek a feltorlódott járművek. Az Európában számos helyen alkalmazott táblával a ráfutásos balesetek előzhetők meg a nagy forgalmú utakon és ezek városi bevezető szakaszain. Változtatható jelzésképű táblán megjelenítve a valós forgalmi helyzetnek megfelelően késztetheti lassításra, az útvonal megváltoztatására, letérésre az autósokat.

Az útirány előjelző tábla autópályán és autóúton azt jelzi, hogy a megjelölt helységek vagy a megjelölt országok a következő útkereszteződésnél melyik irányban érhetők el; Az útvonal megerősítő tábla autópályán és autóúton az út számát, a táblán megjelölt települések távolságát, továbbá az útcsatlakozások távolságát jelezheti. Ez a közlekedési tábla az éppen elért kilométerszelvény és a következő csomópontig hátralévő távolság mellett a csomópontban választható leágazásokat is felsorolja. Így az autós időben fel tud készülni a megfelelő sáv kiválasztására, lekanyarodásra, ezzel a csomópontok biztonsága növekszik.

Újdonság lesz az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom, amely jelzi a kerékpárosok számára az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársávot - amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv - az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel jelzi.

Az új KRESZ kimondja: "a gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti." A kerékpáros forgalom segítése érdekében a rendelkezés a közös gyalog- és kerékpárutak esetében figyelmezteti a gyalogosokat a körültekintő és elővigyázatos közlekedésre.

Szintén új elem, hogy "ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, - előre sorolás céljából - motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák."

A vasúti átjárók előtt kötelezően betartandó, rögzített mértékű legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel. Ahol a választható legnagyobb sebesség meghatározása változatlanul szükséges, ott ez tábla kihelyezésével megvalósítható.

Új járműkategóriai a quad
: "a külön jogszabályban L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, vagy L7e járműkategóriába sorolt négykerekű motorkerékpár, amely nyitott utasterű, kormányműve nem áttételes és a motorkerékpárok esetében szokásos kezelőszervekkel van felszerelve.

Továbbá a mopedautó: "a külön jogszabályban L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, amely zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel van felszerelve."

Olvasóink írták

63 hozzászólás
  • 63. Mankapunka 2009. december 25. 01:55
    „Érdekes,az enyémnek semmi baja.
    Vigyázni kell rá,ennyi az egész pancser.
    De legalább a ha vizet kap belülről a csomagtartó a 2001-es G Astrám,az nem kezd el rozsdásodni,nem úgy mint a 2004-től kiadott új Swiftek,amiket sorba kell visszahívni,Astrát legalább nem kellett.
    Ja,meg be kell állítani az ülést,a jobb lábamat kényelmesen be tudom támsztani a műszerfalhoz,meg a jó kis muzsikát beteszem,oszt csókolom.
    Éjszaka ....án be lehet állítani a műszerfalvilágítás,amit a hasonló évjáratú suzukiban nem lehet,ba...a az ember szemét hosszú távon.
    Figyú,egy autót azért veszek,hogy jól tudjak közlekedni vele,rohadtul leszarom,hogy hány él van az autón,és a műszerfalon.
    Gyere le a mélygarázsba,aztán megnézhetjük, 2 típus közül,melyik alatt van több olajfolt.Váltó magától nem esik szét,ne felejtsük el.”
  • 62. pancser 2009. december 24. 13:44
    „Távol áll tőlem, hogy valakit is megbántsak így gyertygyújtás előtt. Kinek mi felel meg majd eldönti. Mi lenne belőlünk ha csak a kékszemű hölgyeket szeretnénk? Így van ez az autótípusok esetében is. Minden fórumozónak, gyalogosnak, kerékpárosnak, autósnak, márkafüggőknek, nem függőknek boldog Karácsonyt kívánok!”
  • 61. pancser 2009. december 24. 08:42
    „Az Opel egy szürke, fantáziátlan kocsi! Még olyat is hallottam, hogy folyt belőle az olaj, teljesen összemocskítva a motort. Az Opel a német kocsik végén kullog. Abban is mélyen ülsz majdnem a padlón. A sebváltó gyakran meghibásodik, a formavilága kívül-belül szegényes. Üzembiztonsága az alacsonyabb kategóriájú Suzukinál sokkal rosszabb. Nem kell más mint a szerelőket megkérdezni. A Suzukit utálja a konkurrencia, hát még a szerelők! Semmi nem véletlen. Astrát akkor veszek ha a fejemre esik! Kisembernek jó autó=Suzuki! A Suzuki fenntartási költsége fele-kétharmada az Astráénak. Mégis mit gondoltok miért áll maga a német márka hihetetlen rosszul? Mindennek megvannak az okai. Én még kényelmes Astrában nem ültem, de a derekam fájt hosszú úton az biztos, Suzukiban nem!”
  • 60. Mankapunka 2009. december 22. 17:30
    „Opel százszor kényelmesebb,és max.csak 100 000 Ft-al drágább a hasonló évjáratú verda.
    Az én 2 méteres magasságommal a rakat szar a Swift.Nem kell a mese,keresztapámnak az van.
    Teljesen hátra tolom az ülést és akkor is kényelmetlen a vezetés.
    A G-s Astrámmal meg simán végig ülöm a 6 órát Győr-Gyula között,és nem rossz kiszállni belőle és a régi úton megyek,Ignis is tele van GM-es cuccokkal,amióta egy alvázú a Wagon R+ az Agilával.
    Az Ignis az mekkora ratyi,nincs egyáltalán összehangolva a váltó a motorra,vagy a kuplungja szarnem tudom.

    Én inkább az Opelt ajánlom,megfizethető áron,ugyanannyiért lehet kapni hozzá mindent.
    Csak néhány cucc még drágább a japán autókhoz.”
  • 59. zotya975 2009. december 22. 16:44
    „Na jó, de a Lada, és a Suzuki gyártása között eltelt jópár év, nem lehet összehasonlítani őket. Amúgy a Ladát nem valami olasz kocsiról koppintoták? Talán a Fiatról? Mint a Daciát a Renaultról.”
  • 58. pancser 2009. december 22. 10:32
    „56-nak! Suzuki, megbízhatóságól 5-ös, a Lacetti 2-es, tessék csak utánanézni! Minden kisembert Suzuki vásárlásra biztatok, ne törődjenek a lesajnáló mosolyokkal. Nem sok idő kell és egészen "nagy" márkákat mosolyoghat meg a Suzuki tulajdonosa! Ha kevés benzinnel akarsz autózni és nem akarsz szerelőket gazdagítani akkor ezt kell venni. Mindenhova elvisz, kényelmes hosszú távon is, illetve hosszú uton még a Merciben is elgémeredsz. A konkurrencia retteg a kis japántól, nem véletlen mindent össze vissz hordani róla, Te a tulajdonos meg ezzel ne törődj!”
  • 57. pancser 2009. december 22. 10:22
    „Nem célom a Ladákat szidni, mögöttünk van, viszont a Suzuki szebb mint valaha, ez egy szeretni való autó, soha egyetlen pillanatra sem hagyott cserben 12 év alatt, sőt szerelő is csak szervízkor látta őket. A szerelők biztosan szidják, mert a Ladákből jól megéltek. Hiába ezek a zsivány japcsik, meg a multik tönkre akarják tenni a kisvállakozókat.
    A kerékpárosok, gyalogosok szempontjából a jó fék, a könnyű reagálhatóság nagyon fontos. Bármit mond a Kresz, nekünk kell a biciklisekre meg a gyalogosokra vigyázni. Elmormogok ezt azt amikor idétlenkednek, de ha szidjuk őket akkor sem lesznek mások. Ezért inkább szeressük, óvjuk őket ha lehet!”
  • 56. georgbob 2009. december 22. 09:38
    „Mankapunka...Sajnos ez nem csak a suzukira érvényes...Nekem most lacetti van. Átesett már 16 szelepcserén (gyártási hibás, a szelepszár lekormozódik és felakad), üléslap cserén, kinyomócsapágy cserén,stb..Ami pedig a legrosszabb (nálam még nem volt, de sokaknál igen!), a hátsó ablakmosó tömlője eltörik, a lé lefolyik a hátsó lámpába és olyan zárlatot hoz létre, hogy a slusszkulcs kivételekor is jár a motor!!!”
  • 55. Mankapunka 2009. december 22. 05:26
    „Suzuki=szégyen

    Halotta,hogy az új Swifteket,hívják vissza a gyárakba,mert,ha vizet kap belül a csomagtartó,el kezd rozsdásodni,és zárlatos lesz a tér világítása.

    Nem tudom miről beszél.Ha nem hiszi,kérdezzen meg egy suzuki márkaszervizest.
    Suzuki,akkor is egy szemétdomb marad.”
  • 54. humer 2009. december 21. 22:39
    „Goldmund 2009.12.21. 10:55 :
    Aki megtervezte meg engedélyezte ezeket az életveszélyes gyalog-kerékpárút kialakításokat, pár napra kivezényleném egy ilyen csomópontba. Talán rájönne...
    De lehet, hogy mégsem és kontraproduktív lenne, rájönne, hogy a 60 éves mamák is életveszélyesen száguldoznak és egyszerűen kitiltja a következő intézkedéssel a városból az összes kerékpárost.
    Persze ennek itt a fórumozók nagy része örülne.”
  • 53. pancser 2009. december 21. 20:41
    „A Lada valamikor státuszszimbólum volt a sz.rsága ellenére. Miilyen autó az amibe 1 mázsa homokot kell bepakolni, hogy fel tudjak menni a dombon. Milyen autó az, amely ugyan vastag lemezból készült, és mégis a rozsda ette. Milyen autó volt az amelyik felesleges súlyokat cipelt és zabálta a benzint. A dizájnja ronda volt, persze a keleties ízlésnek megfelelt, minden relatív, hiszen szebbet nem árultak a Merkusrnál. Milyen autó az amelynek menet közben eltörik a kipufogója, a karburátort nem lehetett beállítani, stb. Sz.ar autó. A Suzuki lehet hogy vékonyabb lemezből készült mégsem lyukadt ki az oldala, nem beszélve mennyivel fürgébb volt és mennyivel kevesebbet fogyasztott. A Suzuki mintha egy egészen más világ lett volna. A Ladát még egy percig sem tűrtem az udvaron ahogy lett másik. Elvitték mert még híre volt, végül is a kétütemű Wartburgnál jobb volt, bár télen ez sem volt igaz. Egyesek visszasírják a Ladát, nekik hiányzik a szagos barna ülés, a kisiparosok által gyártott box a váltónál, meg az idióta földelő laffantyú stb. Lelkük rajta. Ezen mélázni sokat értelmetlen. Sok egykori ladás most rosszul él nem telik új kocsira, de azért a röhögés jön rám amikor egekbe akarják emelni! Kinek mire telik, ez van.”
  • 52. zotya975 2009. december 21. 14:21
    „Aha de fel is törték neki a sorozatban, meg egyszer asszem a kerekeit is ellopták. :-) Viszont ha lenne pénzem egy második kocsira tuti Trabantot vennék.”
  • 51. Mankapunka 2009. december 21. 13:01
    „zotya

    100 km/h-s ütközésnél megsúgom,nagyon egyik "népautóból" sem szállsz ki élve,csak nézd meg a lánglovagok honlapján,hogy lassan nincs is köztük 93-as évjárat alatti kocsi,gondolok arra,hogy bevezették az EURO-2 motort,nagy változások lettek kasztni téren is.

    pancser

    Ladanak egy fajta "érzése" van,akkor nem ültél még WFTS Ladában,csak ilyen "vizibicikli" Suzukiban.
    Lada nem ba...ta ki a seggét,ha volt télen egy kis súly a csomagtartóban.
    Poén nem kell ugrálni,de Taki bácsi a Gazdagréti dombokra is simán feljárt télen a 1300-as Ladájával......”
  • 50. Goldmund 2009. december 21. 10:55
    „A cikkben írtakhoz a következőket tenném hozzá:

    1. Torlódást jelző tábla eddig is volt, pl. a Széchenyi hídon magam is láttam.

    2. Autópályán nincs útkereszteződés (autóúton se nagyon), csak letérés. Útirány előjelző és útvonal megerősítő tábla meg mindig is volt, legfeljebb a minisztériumban nem tudtak róla.

    3. Az útirény előjelző táblán a települések távolsága így szokott megjelenni: pl. "Rábapatona 3". Esetleg oda kéne írni, hogy méterben, kilométerben, mérföldben vagy mi a búbánatban mérve 3.

    4. Környezetvédelmi zóna: szép, szép csak aztán ellenőrizzék is, hogy ne hajtsanak be oda autók. Egyébként sokkal egyszerűbb lenne korlátokat kirakni, amik között autó nem fér át. Nincs vita, nincs szabályszegés.

    5. "Gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti." Ez roppant poénosan hangzik, ahol a járda és a kerékpárút csak egy sárga csíkkal van elválasztva, a kettő együttvéve alig 1 méter, számottevő gyalogos forgalom van a járdán, netán még keresztezik is egymás irányát. Példák: a legtöbb körforgalom (Petz Lajos u. - Bartók Béla u., Tihanyi u. - Magyar u., Szent Imre út - Magyar út stb.), a Budai úton a Famulus Hotel előtti buszmegállónál, Árpád út a Teleki utca után stb. Sok-sok agyatlan, balesetveszélyes kialakítás. Erre nincs szabály?

    Nem tudom, kik dolgozták ki ezt az új KRESZ-t, de én jogosítványt se adnék nekik, annyira nem ismerik a közlekedést.”
  • 49. georgbob 2009. december 21. 09:53
    „Megmondom őszintén, én is tévedek, de akkor elnézést kérek, vagy inkább elengedem a másikat, ha hirtelen nem tudom mi van...De a Metro-nál ott van az a bizonyos elsőbbségadás kötelező tábla, keresztben meg szaggatott felfestés...10-ből 9, mint a birka, csak kijön, aztán amikor ráhúzom az autót, abban a pillanatban megtalálja a dudát és nyomja mint a Tompika, csak nyomja...és hiába mutatom a táblát, nem érdekli...Na ezért jött a töréstesztes ötlet...”
  • 48. Patriot 2009. december 21. 09:25
    „georgbob,értettem.
    Na meg riogatni a szegény Metro vásárlókat. .....”
  • 47. georgbob 2009. december 21. 09:13
    „Félreértetek...Mi direkt törni vesszük...”
  • 46. AHA 2009. december 21. 08:40
    „Nekem is volt egy 1.3 suzukim amolyan limitált szériás :)) a kilencvenes években,fogyasztásán kívül nem sok szép emlékem van róla.
    Azóta a soproni utakat rója idős gazdáinál.”
  • 45. pancser 2009. december 21. 08:20
    „A "zsiga" egy sz.r autó volt, semmilyen nosztalgiám nicsen iránta. Ami utána jött egy Suzuki messze jobb volt, bár lehet, hogy a nosztalgiázók a 70-es évek elejére gondolnak. A töréstesztek tudomásom szerint ott a jobbak, ahol a kaszni gyűrősik. A Lada erősen rohadós volt a rozsdára fújták a festéket. A barna műbőr ülésektől hányingert lehetett kapni. Volt olyan, hogy a fronthajtás miatt nem tudtam felkaptatni az emelkedőn, mert inkább félrenyomta a farát a csúszós uton. Télen egy Trabant messze jobban bírta a viszonyokat!”
  • 44. zotya975 2009. december 21. 07:20
    „De azért ennél jobb volt ugye? http://www.mommo.hu/media/Kinai_autok_-_tores_teszt_2”
63 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szécsényben volt a leghidegebb: -19,4

Ezzel nem dőlt meg a napi rekord, mivel 1963-ban Lentiben mínusz 24 fokot mértek. Tovább olvasom