Kisalföld logö

2018. 06. 20. szerda - Rafael 18°C | 29°C Még több cikk.

Új KRESZ január 1-től: a gyalogosokat és bicikliseket akarják védeni

A január 1-jén életbe lépő mintegy hatvan KRESZ-módosítás célja a gyalogosok, kerékpárosok védelme - állítja a minisztérium. Ön szerint jobb lesz az új KRESZ? Szavazzon!

"A módosítás szemléletváltást alapoz meg a hazai közlekedésben, így egyre többek számára jelenthet valódi alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy autózással szemben" - közölte honlapján a közlekedési minisztérium.



Szavazzon!


"Környezetvédelmi övezet (zóna)" tábla

Több korszerű forgalomtechnikai megoldást is bevezetnek, egyes szabályok egyszerűsödnek, egységesednek, lesznek új jelzőtáblák. A sebességkorlátozásra vonatkozó új tilalmi jelzőtáblák alatt lehetnek hóesésre, vagy esőzésre vonatkozó kiegészítő jelzések, melyek azt jelzi, hogy a sebességkorlátozás csak a megjelölt időjárási körülmények vagy nedves útburkolat esetében érvényes. Kiegészítő tábla jelezheti azt is, hogy a sebességkorlátozás meghatározott időszakra vagy bizonyos járműkategóriákra vonatkozik.

Új a "Környezetvédelmi övezet (zóna)" tábla, amely azt jelzi, hogy a "Környezetvédelmi övezet (zóna) vége" jelzőtábláig az úton, övezetben gépkocsik nem közlekedhetnek.

A ráfutásos balesetek megelőzése 

Újdonság lesz a torlódást jelző tábla, amely arra figyelmeztet, hogy az úton forgalmi akadályt képezhetnek a feltorlódott járművek. Az Európában számos helyen alkalmazott táblával a ráfutásos balesetek előzhetők meg a nagy forgalmú utakon és ezek városi bevezető szakaszain.

Az útirány előjelző tábla autópályán és autóúton azt jelzi, hogy a megjelölt helységek vagy a megjelölt országok a következő útkereszteződésnél melyik irányban érhetők el.

Újdonság lesz az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom

Az útvonal megerősítő tábla autópályán és autóúton az út számát, a táblán megjelölt települések távolságát, továbbá az útcsatlakozások távolságát jelezheti.

Ez a közlekedési tábla az éppen elért kilométerszelvény és a következő csomópontig hátralévő távolság mellett a csomópontban választható leágazásokat is felsorolja.

Így az autós időben fel tud készülni a megfelelő sáv kiválasztására, lekanyarodásra, ezzel a csomópontok biztonsága növekszik. Újdonság lesz az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom, amely jelzi a kerékpárosok számára az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.

A nyitott kerékpársávot - amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv - az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel jelzi.

"Figyelmezteti a gyalogosokat a körültekintő és elővigyázatos közlekedésre"

Az új KRESZ kimondja: "a gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti."

A kerékpáros forgalom segítése érdekében a rendelkezés a közös gyalog- és kerékpárutak esetében figyelmezteti a gyalogosokat a körültekintő és elővigyázatos közlekedésre.

Szintén új elem, hogy "ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, - előre sorolás céljából - motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák."

Új járműkategória a quad

A vasúti átjárók előtt kötelezően betartandó, rögzített mértékű legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel. Ahol a választható legnagyobb sebesség meghatározása változatlanul szükséges, ott ez tábla kihelyezésével megvalósítható.

Új járműkategória a quad: "a külön jogszabályban L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, vagy L7e járműkategóriába sorolt négykerekű motorkerékpár, amely nyitott utasterű, kormányműve nem áttételes és a motorkerékpárok esetében szokásos kezelőszervekkel van felszerelve.

Továbbá a mopedautó: "a külön jogszabályban L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, amely zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel van felszerelve."

Olvasóink írták

78 hozzászólás
  • 78. Mankapunka 2009. december 29. 15:35
    „Sokkal szebb az Gyula,mint Zalaegerszeg és környéke.

    Látom te is összehasonlítod a buszt az autóval.Profi vagy.
    Csak megsúgom,hogy a mostani Ikaruszokban már a könyéken nincs a régi motor,már mindegyikben EURO 2-es vagy Euro 3-as motor van.”
  • 77. pancser 2009. december 29. 09:36
    „Marha szép vidék az Gyula környéke, csak puszta, eldugott tanyák, ipar alig. Pestre mennek egyesek, mert sokakban él a tévhit még, csakhogy valamiért BP lakossága csökken. Ugyanabban az évkönyvben, meg érdekes mód Győr, Mosonmagyaróvár lakossága növekszik. Miért pusztítanám a környezetet egy modern autóvan? Mennyivel jobb egy füstölgő Ikarusz? Harmadszor mondom: a bicaj sporteszköz egy jóléti társadalomban. Alapvető közlekedési eszköz Indiában, Kína nagy részén, Vietnamban stb. Hollandiában hobby!”
  • 76. Mankapunka 2009. december 29. 02:33
    „pancser Pusztítsuk csak a környezetünket.Igazad van.

    Azt hiszem te vagy az a típus,aki miatt nem fér be a háztartási szemét a kukába,mert őfelsége levitte az 5 literes flkonjait kukába.
    Megsúgom,hogy Pestre menekülnek az ALföldiek,nem "nyugatra" mostanság.
    Mennyivel szebb a környezet odalent Gyulán,mint idefent Győrben.
    Én akkor inkább maradok szegény,de mégis segítőkész az utakon.
    Hány autósnak segítettem,mikor úton voltam,oda szóltam,betoljuk a verdát?
    Volt mikor csak én segítettem betolni az Újlak utcai vasúti átjárónál az autót 23:00-kor,senki sem segített,ott kerültek ki 4-en. Hajrá bicikilisek,én letolom őket az Árpád utcán,mint a szart.”
  • 75. pancser 2009. december 28. 21:23
    „Biciklivel jár a magyar ahol szegények, ja meg az őrültek járnak drótszamáron. Gyula környékéről nem véletlenül költöznek az emberek ide a megyébe. Azt hiszitek nincs tapasztalatom a biciklivel? Meleg kabátban jól meg lehet izzadni rajta, közben meg szívod a mínusz 10 fokot. Járj autóval ha nem akarsz idő előtt meghalni. Ismétlem a bicaj csak sporteszköz, meg a szegények járműve. Persze egy nagyvároson belül van némi létjogosultsága a szűk utcák és a parkolók hiánya miatt. Mellesleg Rómában páldául robogókkal közlekednek inkább mint biciklivel. Aki meg apáinkra nagyapáinkra hivatkozik azt emlékeztetem nagyapám meséjére, ha megjelent a 20-as években a faluban egy bicikli, az egész falu gyereke futott utána mint csoda után. Az apostolok lova még korábban volt, miért nem ezt az ősi módot választják amegszállottak, hiszen abba nem kell vas, gumi, festék meg más környezetszennyező anyag. Vajon tudják-e néhányan mi az apostolok lova?”
  • 74. zotya975 2009. december 28. 11:55
    „Ja csak az fázik a biciklin aki még nem próbálta csak a kocsiablakból nézte azt aki teker. Ha mozogsz nem fázol.”
  • 73. Mankapunka 2009. december 28. 11:03
    „pancser Egyszer elmehetnél Gyulára,nézz meg egyszer egy reggelt.

    Mindenki biciklivel megy iskolába, dolgozni.Nincs is akkora szarakodás akkora helyen a városban.
    Ahol nincs annyi pénz,ott nagyaon ...a járgány.
    Ebből látszik itt "nyugaton" mindenki mennyire elkényelmesedett. 2 km-t nem képes tekerni,autóba ülök,mert jaj,megfázok. Én már 1,5 km után,ha sietek biciklivel ilyen meleg télen,már néha izzadok is.
    Elmúltak már azok a -20 fokos telek,nyugodtan lehet biciklizni.
    Tudod milyen jó mikor az Árpád úton 5 perc se kell átérni 1-93-ig,kocsival meg több mint 10 perc.
    Sok embernek van kint a Suzukiban,hogy inkább ezzel,mint gyalog.Hát én így vagyok a biciklivel.
    Régen lenézték a jó kis kemping biciklimet,most meg újra divat lett.
    Ajánlom mindenkinek a biciklit.Nincs már olyan hideg kint,mint régen.4 éve nem hordok kabátot,ha nem kinti munkát végzek.”
  • 72. zotya975 2009. december 28. 10:04
    „Nem szeretem én sem a "régen hogyan volt" dumát, de most mégiscsak azt mondom, hogy apáink, nagyapáink nőttek fel a drótszamáron, falun az egyedüli közlekedési eszköz volt, és városban is tömegek jártak reggelente a gyárakba drótszamárral. 20 év alatt még egyszersem hagyott ot sehol, ezért nálam bevált.”
  • 71. pancser 2009. december 28. 09:45
    „Mindenki maga tudja, de ahogy a szerencsétlen kisgyerekeket elnézem a biciklin ülve kitéve az időjárárs viszontagságainak, no nem! a bicikli az egy sz.r jármű, tekerje aki akarja. Nekem csak sporteszköz, kocsmába meg nem járok, ahol mindig drótszamár bemutató van.”
  • 70. zotya975 2009. december 28. 09:39
    „Majdnem 20 évig biciklivel jártam csabnakról Győrbe télen-nyáron, csak a mikor nagyon esett az eső akkor ültem buszra. olyan orkán erejű szembeszél, amikor már gyorsabban mész ha tolod nagyon ritkán fordult elő. Egyszer-kétszer bőrig áztam, de aki a buszt várta szintúgy. Hörghurutom-tüdőgyuszim sose volt,a körzeti orvosom nem is ismertem. Amióta kocsival járok többször voltam taknyos mint akkor. Amíg az autósok péntekenként a dugóban ültek pölö a tecsónál, addíg én eltekertem mellettük a kerékpáruton. Egyszerre indultam haza egy munkatársammal, ő a Pápai útnál szokott kocsival lekerülni, de volt hogy csak csanak határában. Most nem kel mennem dolgozni, mert vagy a ház előtt vesznek fel, vagy én megyek az emebrekért. Itt porosodik a Csepel cangám a pincében, és nagyon hiányzik a tekerés. Akik kerékpároznak tudják miről beszélek, akik nem, azoknak csak ajánlom kipróbálni. Városban gyorsabb a busznál, a kocsinál, és persze ingyen van. Amíg a kollégák a buszra vártak, én már Marcalvárosnál jártam, és persze nem vagy időhöz, helyhez kötve. Ha az utcán kellett hagyni, arra van egy ezeréves szintén Csepelem, le lehet zárni bárhol, nem lopják el, de ha mégis nem kár érte. További szép napot.”
  • 69. Mankapunka 2009. december 27. 23:59
    „Akik mindig írják a butaságukat a Baross utcával kapcsolatban,az ennyire figyeli táblát az utca elején.
    Azért tart itt az ország ahol tart,mert még gyalog sem vesz észre a táblákat.

    Kíváncsi lennék,miért hívják a Baross úton lévő felüljárót a sínek felett a térképen hídnak???
    Aki nem hiszi,kérdezzen meg egy vezetésoktatót,vagy az értelmező kéziszótárat.
    Ott van az Ipar úti felüljáró,senki soha sem hívta azt Ipar hídnak,pedig 2 km-rel odébb van.

    Fogalom zavar van az egész országban.Nem csoda,hogy itt tartunk.

    pancser Biciklivel,ha nem esik az eső,hamarabb bent vagyok a városban biciklivel Marcal 2-ről,mint busszal
    Meg az Árpád úton is hamarabb végig megyek nappal biciklivel.CSAk ennyi a biciklizés”
  • 68. ombi 2009. december 27. 22:57
    „Az új KRESZ-ből két idézet:
    21.§ (13) A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.

    54. § (10) A gyalog- és kerékpárúton a kerékpáros a gyalogos forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.

    Csak én látok itt ellentmondást? Sok ilyen lehet benne?”
  • 67. ombi 2009. december 27. 22:37
    „Hopp, megtaláltam a leendő KRESZ-t. Majd´ kibökte a szememet:
    http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM×hift=1”
  • 66. pancser 2009. december 27. 22:31
    „Azt mondják szálljunk kerékpárral. Csak halkan kérdezem meddig jutunk el ezzel a járgánnyal. Mikor nem volt kocsink átkoztam, amikor szembe a széllel havasesőben kellet tekernem a munkahelyemre. Mi ebben az egészséges, talán az állandó hörghurut, meg egy-egy tüdőgyulladás? Az autó mozgékonyság világlátás hosszabb élet, szabadság,kényelem. A bicikli izzadás, gyötrelem. Persze verőfényes tavaszi napon öröm kerekezni. Minden biciklisnek van egy vagy két autója otthon, ráadásul, ahogy a német vakációzó kerekezőket elnézem némely bicajért kisebb autót lehet kapni. Nálunk aki inni akar otthon hagyja az autót és biciklivel megy a kocsmába. Az meg nem igez, hogy a biciklisek olyan arányban tartják be a KRESZ-t mint az autósok. Biztos van aki betartja, de akiket nap mint nap látok az egy sem.”
  • 65. ombi 2009. december 27. 21:51
    „Kedves Radír! Azt kell hinnem, valamelyik sajtótermék alapos csúsztatással fogalmazott féligazságának estél áldozatul.
    A 12. paragrafus 2. bekezdése ha igaz, így fog kezdődni: "(2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni."
    A kulcs: a "lehetséges mértékben" kifejezés. Aki átélte, milyen az, amikor a nálánál alig gyorsabban közlekedő autó valósággal rátolja a parkoló autók sorára, mindezt pár másodpercnyi előny érdekében, megérti a módosítás szükségességét. A szoros jobbratartás kötelezettségének szabályokkal ellentétes, felelősségteljes (!) mellőzését a motorosok számára már a hetvenes években javasolták az Autó Motor újságban. Ennyi időnek kellett eltelnie, hogy a kerékpárosokra felfigyeljen a jogalkotó.

    Az egyirányú utca fogalmát azt hiszem, újra kell gondolnunk. Érthetjük úgy is, hogy mostantól MINDEN utca kétirányú, bár tudomásul kell vennünk, ha kocsival (motorral, fogattal, busszal, traktorral stb.) közlekedünk, némelyiknek csak az egyik végén hajthatunk be.
    Én úgy értelmezem hogy csak azokba az egyirányú utcákba hajthat be biciklis, amelyiknél ezt kiegészítő tábla jelzi. ("Ha az ,,Egyirányú forgalmú út" jelzőtáblák ... alatt elhelyezett kiegészítő táblán ... autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra jelenik meg:
    a) az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva a kerékpáros..."
    Így viszont mi a gond?

    Sajnos a neten csak kivonatokat, sajtóközleményeket találok e témában, a 2010-től érvényes teljes, hivatalos szöveget sehol.
    Valaki esetleg tudna ebben segíteni?
    Viryg: minden közlekedőt legjobban az önnön okos viselkedése védhet meg a hülyéktől.”
  • 64. kivagyokén 2009. december 27. 21:18
    „Ez a KRESZ ha jól tudom, 1975-ös. Azóta csak "finomították". A köllekedő járművek száma legalább 20X-os, az úthálózat pocsék. Az EGÉSZET LE KELLENE CSERÉLNI. Igaz így egy vagyon lenyúzhatnak a meglévő közlekedőkről is.”
  • 63. viryg 2009. december 27. 20:14
    „az autósokat mikor védi meg már valaki a hülyéktől?”
  • 62. Esther 2009. december 27. 19:35
    „Szerintem jok az uj kresz szabalyok, dent be is jelöltem, es lattam hogy ez csak 7%ot tesz ki. nem tudom mi a problema:) viszont en javasolnek egy olyat, hogy lakasokba bedobott szorolapon keresztül mindenkit kellene erröl ertesiteni. mert sokan nem olvasnak ujsagot, netet. valamint azt vette, eszre akinek nincs jogsija foggalma sincs a Kresz altalanos szabalyairol. erre lehetne valami megoldast keresni.:)”
  • 61. körte 2009. december 27. 19:08
    „Mennyi morgó, negatív emberfaj!!!! pffffffff Semmi nem jó nekik! Én örülök és alig várom, hogy újra kerékpározzak! Köszönöm!”
  • 60. radír 2009. december 27. 18:55
    „Magyarázza el már valaki, hogy a következő módosítás hogyan szolgálja a kerékpárosok védelmét? "A kerékpárosok behajthatnak az egyirányú utcába, a forgalommal szemben és az utak közepén is mehetnek majd"”
  • 59. szasa007 2009. december 27. 15:27
    „A legcélravezetőbb az lenne, ha a szemléletünk változna. Nem idegesen és agresszíven tudnánk autóba ülni, hanem türelmesen. Jó lenne a szabályokat is jobban ismerni. Az általános iskolai oktatás tényleg megoldhatná a dolgot. A mindennapjaink része a közlekedés. Igazán oktathatnánk rá a jövő nemzedékét.
    28 éves vagyok. Nálunk annak idején (Ménfőcsanakon a Petőfiben) KRESZ vizsgát kellett tenni azoknak, akik bringával akartak iskolába járni. Volt felkészítő foglalkozásunk. KRESZ járőrnek kinevezett diákok ellenőrizték reggelente a kerékpárral érkezőket. Továbbá ők irányították az iskola előtti zebrán az átkelést. Csoportosan engedték át a diákokat, és megállították az autósokat. Szerintem ez a rendszer nagyon jól működött. Nem tudom ma is így megy-e még. Tartok tőle, hogy nem.
    A szabálymódosításokkal nem kell egymásnak ugrasztani a közlekedőket. Nem egyik, másik csoport érdekében kell változtatni, hanem mindenki javára. Autósként sem szeretnék senkit elütni, és gyalogosan vagy épp bringával sem szívesen lennék áldozat. Mindenki igyekezzen a rá vonatkozó szabályokat betartani és még azon felül egy kis türelemmel és körültekintéssel lenni egymásért.
    (Apropó. A 83-as 4 sávos bevezető szakaszának legalább 2/3-án sebesség korlátozás van érvényben. Ez a belső sávra is vonatkozik nem csak a külsőre. Egyébként a lámpák is ehhez vannak hangolva. Felesleges a belsőben "tépni".)”
78 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két ember meghalt egy nagyszénási lakástűzben

Kigyulladt egy lakóépület szombat hajnalban a Békés megyei Nagyszénáson, feltehetően két ember… Tovább olvasom