Kisalföld logö

2017. 08. 16. szerda - Ábrahám 17°C | 30°C Még több cikk.

Túl sok az iskolai agresszió

Magyarország - Az, hogy egyre durvábbak az iskolában egymással és tanáraikkal a diákok, eddig is érzékelhető volt. Ám hogy Magyarországon ez nemzetközi szinten is milyen erőteljes, csak egy friss kutatás fedte fel. Egy győri és egy soproni pedagógus véleményét is kikértük a témában.


Az OECD TALIS elnevezésű felmérése az első, kormányok által kezdeményezett nemzetközi vizsgálat, mely a tanárokat kérdezi meg munkájukról, a tanítás és a tanulás körülményeiről. Az eredményeket a közelmúltban tették közzé. A vizsgálatban 23 állam – köztük Ausztrália, Ausztria, Belgium, Dánia, Észtország, Írország, Izland, Korea, Lengyelország, Norvégia, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Szlovénia és Magyarország – nálunk 5–8. osztályoknak megfelelő évfolyamokon tanító tanárainak reprezentatív mintája vett részt, mintegy kilencvenezer(!) pedagógus.


A vizsgálat sok egyéb mellett rávilágít arra, hogy a magyar pedagógusok 22 százaléka dolgozik olyan iskolában, ahol a szaktanárok hiánya az oktatás minőségét gátló tényező – ez az arány valamivel kisebb, mint a TALIS-országokban átlagosan. A tanárok 46 százalékának iskolájában probléma az oktatást segítő személyzet hiánya, ez az arány a TALIS-országok körében közepesen magasnak tekinthető. A tanárok 40 százalékának iskoláiban panaszkodnak az iskolaigazgatók a taneszközök, tankönyvek hiányára,  nem megfelelő voltára.

A diákok agresszív viselkedésére a TALIS-országok átlagánál több magyar pedagógus iskolájában van panasz: a vulgáris beszéd, a rongálás, a lopás, más tanulók megfélemlítése, fizikai bántalmazása kiemelkedően súlyos probléma. A kutatásban részt vevő országok többségében minden negyedik tanár a tanítási idő 30 százalékát veszíti el fegyelmezéssel és adminisztratív feladatok végzésével, s ez az időveszteség egyes esetekben az 50 százalékot is eléri. A tanárok 60 százaléka tanít olyan iskolában, ahol a diákok rendzavaró magatartása  problémát okoz.

Ahogy táblázatunkból is kitűnik, a TALIS-országok viszonylatában kisebb problémának tűnik hazánkban az alkohol- vagy a kábítószer-fogyasztás és -birtoklás,  az iskolából való késés. A hiányzás, a puskázás mértéke hasonló a nemzetközi átlaghoz. Ám az átlagot meghaladó mértékű a tanórai rendzavarás, a rongálás, a lopás, más tanulók vagy a személyzet fizikai vagy lelki bántalmazása. Különösen aggasztó a hazai helyzet a vulgáris beszéd és a rongálás esetében. Míg a nemzetközi minta átlagában az iskolák negyedében hátráltatja az oktatást a rongálás, addig hazánkban az arány 53,5 százalék, s míg a nemzetközi mintában az iskolák 37 százalékában szenvednek a tanárok a diákok vulgáris beszédétől, addig Magyarországon 77 százalékban. Igen magasnak mondható nálunk a tanórai rendzavarás, ami az iskolák 71 százalékában okoz nehézséget a napi munkában.

Varga Alfréd
Varga Alfréd

– Szerencsére nálunk elenyésző számban fordul elő az agresszió az iskolában, de tény, hogy egyre erőszakosabbak a fiatalok – kezdte Varga Alfréd, a soproni Gárdonyi-iskola igazgatója. – A trágár beszéd főként a 4–6. osztályosoknál fordul elő, a verekedés, az erőfitogtatás  az idősebbekre jellemző. Lopás évente 2–3 esetben van. Ilyenkor  hamar kézre kerül a ˝tettes˝. Bár sok eszköz van a kezünkben a büntetésre, mi a megbeszélést és a szülőkkel való jó kapcsolat kiépítését látjuk célravezetőnek. Szerencsére együttműködnek velünk a szülők, ez  fontos, mert nem a szankció a lényeges, hanem az, hogy megelőzzük a későbbi gondokat.

Zsegora Csaba
Zsegora Csaba

Zsegora Csaba, a győri Nádorvárosi Közoktatási Központ, Óvoda és  Általános Iskola igazgatója és felső tagozatos tanára: – Sok helyen jártam Európában, láttam a hazainál kellemesebb  körülményeket, de ez csak megerősítette azt a meggyőződésemet, hogy a  társadalmi-gazdasági helyzet tökéletes lenyomata az adott ország  iskoláiban uralkodó légkör. Ami a trágárságot illeti: ötödikben nem,  de a felsőbb évfolyamokban tényleg egyre gyakoribb a csúnya beszéd, a  verbális agresszió. Iskola és pedagógus kérdése, hogy mekkora teret  kap. Nem szabad elsiklani felette. Ha ilyet tapasztalok, azonnal  megállok, számon kérem a gyereken és megpróbálom tudatosítani benne,  hogy vannak határok, amelyeket nem léphet át. A rongálásról annyit:  az iskolásnak eszébe nem jutna kárt okozni, ha rögtön  az elejétől szép, esztétikus bútorok vennék körül. Mi például öt éve  új padokat vettünk. A gyerekek azóta is vigyáznak rá,  olyanok, mint  újonnan. Túl optimista lennék? Csak hiszek a nevelésben, ezért  vagyok pedagógus. 

Olvasóink írták

  • 2. Jonas 2009. augusztus 10. 22:58
    „A munkámból adódóan nagyon sok iskolában fordultam meg a Régióban, így Győr városában is. A Nádorvárosi Oktatási Központ Kálvária Iskolája az egyik legszebb, leginkább kézben tartott iskola ahol jártam. Látszik rajta, hogy az igazgató úr valóban világot látott ember és emiatt nyilván külföldről is sok nagyszerű ötletet hozott. Új a tornaterem, az udvar csodálatos, szépek a jól szigetelő műanyag ablakok, a homlokzat frissen vakolt, újak a cserepek a tetőn, és futotta még új bútorokra is!
    A többi igazgató miért nem tudja hasonló színvonalúra szépíteni az iskoláját? Körülnézhetnének Ők is Európában! Öröm lehet ebbe az iskolába járni, nem csoda, ha az agresszió merő trágár beszédben nyilvánul meg csupán.
    A családias, agressziómentes légkörhöz a szép környezet is hozzátartozik. Nagyon jó lenne, ha mások is észrevennék végre az esztétikus környezet fontosságát és nem lenne egyedülálló az Oktatási Centrum mintaszerű, egyedülálló szépsége, nagyszerű menedzselése!”
  • 1. Reális 2009. augusztus 10. 14:51
    „Beérett a liberális oktatáspolitika!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Túl sok az iskolai agresszió

Magyarország - Tovább olvasom