Kisalföld logö

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 21°C | 33°C Még több cikk.

Tükörhálóztak, gereblyéztek, támadtak

A Duna hullámterében karddal és késekkel támadtak a lebukott orvhalászok a győri Előre szövetkezet két halászati ellenőrére, majd elfutottak. A megáradt Duna és a halak ívásának ideje alatt egyre több a rapsic, s a tetten ért emberek gyakran életveszélyesen megfenyegetik az őröket.
Szilágyi Gábor, a halászati szövetkezet ügyvezető elnöke elmondta: a megyei földművelésügyi hivatallal és a rendőrséggel közösen minden eszközt bevetnek, hogy az orvhalászokat elfogják vagy elriasszák. A halászati ellenőrök inzultálása egyébként hivatalos személy elleni erőszaknak számít.
Szilágyi Gábor a szövetkezet két halászati ellenőrével nyilatkozott a Kisalföldnek – a történtek miatt a halőrök azonban névtelenséget kértek.
– A megáradt Duna és a kedvező időjárás miatt a halak az elmúlt hetekben vándorolni kezdtek – mondták. – Ívásra alkalmas helyeket keresnek: velük együtt megjelentek az orvhalászok és orvhorgászok, akik kereskedelmi céllal fogják ki illegálisan a pontyokat, süllőket, csukákat a folyókból. Arcátlanul – még nappal is – dolgoznak, halászoktól ellopott hálóikkal járják a vizeket. Ezzel súlyos károkat okoznak az államnak, a halászati szövetkezetnek és a becsületes horgászoknak is.

Felvették a harcot

az orvhorgászokkal

– Szervezett bandákba verődtek, nem tisztelik az ellenőröket sem – folytatják az ellenőrök. – Nem rettennek vissza semmitől: minden második tettenéréskor életveszélyes fenyegetést kapunk. Ilyen orvhorgászokkal a HTSZ (Halászati Termelőszövetkezet) szinte összes területén találkozunk. Szilágyi Gábor vezetésével azonban felvettük ellenük a harcot. Nemrégiben Börcsön, az ottani híd mellett jártunk, s egy jellegzetes halászeszközt vettünk észre. Egyértelmű volt, hogy rapsicokat találtunk: miután megláttak bennünket, a két ember kiugrott egy rossz ladikból, s keresztülgázolt a vízen. Tettenérés így nem történt, ám a tiltott halászeszközt elkoboztuk, s átadtuk a megyei FM-hivatal illetékesének. A napokban pedig a Bagaméri-holtágból szedtünk ki egy 150 méter hosszú tükörhálót. Ezt valószínűleg hivatásos halászoktól lopták el a rapsicok: erre utalt a háló formája és anyaga is.

Hálóval fogták a halakat, gereblyézték a vizet

– Szerdán este aztán értesítést kaptunk, hogy a Duna árterében több orvhalász „dolgozik”. Az érintett vízterületre érkeztünk, s figyelni kezdtünk: két órán keresztül távcsővel néztük a rapsicokat. Hálóval fogták a halakat és gereblyéztek, vagyis a legbrutálisabb módját választották a halfogásnak.
A gereblyézés annyit jelent, hogy hármas horoggal pásztázzák a vizet: ami fennakad, kiszedik, ám sok – folyóban maradó – állat megsebesül a mély vágásoktól, s óhatatlanul elpusztulnak a fertőzésektől.
– Szemünk láttára egy 12 kilogrammos pontyot szedtek ki ezzel a módszerrel. Ekkor beavatkoztunk: odamentünk a rapsicokhoz, majd felelősségre vontuk őket, elkértük a papír-

jaikat. Eléggé pökhendi módon válaszoltak, majd megtagadták irataik átadását. Társam az orvhalászok feltartásán fáradozott, én pedig a hálókat és a halakat szedtem ki a vízből. Az egyik orvhalász egy kicsit félrevonult, s telefonálni kezdett. Az éjszakába nyúló tettenérés során patthelyzet alakult ki, s értesítettük a rendőröket, próbáltuk nekik elmagyarázni, merre vagyunk.

Hatalmas üvöltéssel

támadtak ránk

– A következő pillanatban arra lettünk figyelmesek, hogy hatalmas sebességgel egy autó érkezik, kipattan belőle öt izmos férfi. Kezükben kard, kés, vipera, s hatalmas üvöltéssel támadtak ránk. Egyikünknek a torkához is odatették a kardot. Azonban amilyen gyorsan jöttek, olyan gyorsan tűntek el a két orvhalásszal. Szerencsére tettlegességre nem került sor, s egyikünk sem sérült meg. A rendőrök később végül kiérkeztek, ám nem sokat segíthettünk nekik: a sötétben senkit sem láttunk jól, s az autók rendszámát sem tudtuk leolvasni. Ezért végül nem tettünk feljelentést. Azonnal hívtuk Szilágyi Gábort is, s elmondtuk neki, hogy mi történt. Az otthagyott illegális eszközöket és a 14 kilogramm halat lefoglaltuk.
Az ügyvezető elnök elmondta: a halászati szövetkezet minden segítséget megad embereinek. A szerdai csak egy rutinszerű ellenőrzésnek indult, s majdnem tettlegességig fajult. Egyébként a halászati ellenőr elleni támadás hivatalos személy elleni erőszaknak minősül. Szi-

lágyi Gábor minden intézkedés előtt felhívja az őrök figyelmét a pontos, szakszerű intézkedésre: ezt a támadást azonban nem lehetett kivédeni. A HTSZ mindent megtesz, hogy a becsületes horgászok nyugodtan hódolhassanak szenvedélyüknek. Felvették a kapcsolatot a vízi rendészettel, s a polgárőrség is támogatásáról biztosította őket.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Juhász Ferenc: a valódi tét a jövő nyugalma

Juhász Ferenc honvédelmi minisztert látta vendégül tegnap délutáni kampányzáróján Győrött a Magyar… Tovább olvasom