Kisalföld logö

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 10°C | 18°C Még több cikk.

További betegségeket okozhat az alvászavar

Az alvászavar betegség, sőt népbetegség. Egészen pontosan: betegségcsoport, mert nagyon sokféle van belőle. Egyes számítások szerint a lakosság harminc, más számítások szerint hatvan százaléka küzd valamilyen alvási rendellenességgel.
Az alvászavar betegség, sőt népbetegség. Egészen pontosan: betegségcsoport, mert nagyon sokféle van belőle. Egyes számítások szerint a lakosság harminc, más számítások szerint hatvan százaléka küzd valamilyen alvási rendellenességgel. Nemcsak azt jelenti, hogy például az ember nem tud aludni, hanem további, súlyos betegségeket okozhat, máskor pedig azok előjele. S nemcsak arra hat nagyon hátrányosan, akit éppen érint, hanem – mert nagymértékben visszafogja a munkateljesítményt – a társadalomra is. A hatékony kezelés szakemberi segítséget igényel.

Súlyos népegészségügyi probléma az alvási rendellenesség – pontosabban az alvási rendellenességek csoportja. Százhúszféle betegség tartozik ide a legújabb besorolás szerint – mondja dr. Várszegi Mária ideg- és elmegyógyász, a dél-alföldi regionális alvásdiagnosztikai központ vezetője. Önálló betegségként is előfordulhatnak, ilyen például az egyik legsúlyosabb zavar, az alvási apnoe: az egyébként is horkoló beteg lélegzete időnként elakad, s csak hosszú szünet után, nagy horkantást követően indul újra. Következményei sokszor súlyosak lehetnek, akár szívinfarktus, agyvérzés is, és szerepe lehet a szellemi teljesítőképesség romlásában.

Napi hat óra alvás

Szintén súlyos alvászavar a narkolepszia: a nap bármely szakában alvásrohamok érik el a beteget, egyik pillanatról a másikra. A „nyugtalan lábszindrómában" szenvedő beteg pedig nem tud elaludni, mert este, lefekvés után a lába befolyásolhatatlan kényszermozgásokat végez.
Legtöbbször azonban csak „sima" álmatlanságként jelentkezik az alvászavar. Sajnos sok beteg nem veszi komolyan, holott következményei rendkívül károsak lehetnek. Nemcsak azért, mert rontja a nappali munka minőségét – ami szorongáshoz vezet, és ez fölerősíti az egyébként is meglévő álmatlanságot, kialakul tehát az ördögi kör –, hanem mert rengeteg súlyos, vagy akár halálos baleset hátterében alváshiány miatti figyelemzavar áll.

Gyógyszerrel és gyógyszer nélkül

A különböző alvászavarok kezelése gyógyszeres és nem gyógyszeres úton egyaránt történhet – mondja dr. Várszegi Mária az alvászavarok országos konferenciája kapcsán, melyet Szegeden rendeztek meg a hét végén. Ma már léteznek korszerű, kevés mellékhatást kiváltó szerek, amelyek megőrzik az alvás fiziológiás szerkezetét, megszüntetik a kialvatlanság következményeit, nem jelentenek rászokásveszélyt, s másnapi fáradságérzetet sem okoznak. Igazi eredményhez azonban a nem gyógyszeres módszerek alkalmazása is szükséges, a hatékony alváshoz elengedhetetlen tényezők biztosításától relaxációs technikákig. Mindezek alkalmazásához célszerű szakemberhez fordulni – alvásdiagnosztikai és terápiás centrum Szegeden is működik.

Az alváselégtelenség egy-egy héten belül legalább négy-öt napon át jelentkezik. A beteg nehezen alszik el, s ezután is többször felébred az éjszaka folyamán – illetve nagyon korán fölébred, és aztán már el sem tud aludni. A napi hat óránál tartósan kevesebb alvás növeli egyéb betegségek kialakulásának kockázatát, illetve ronthatja a már meglévők gyógyulásának esélyét. Előfordul, hogy pszichiátriai betegség első jeleként lép föl – ez esetben a fordítottja is előfordul, a beteg egyre többet alszik, és ennek ellenére nem tudja kipihenni magát. Sokszor a mindennapi stresszhatások, a megoldatlan vagy földolgozatlan élethelyzetek, a szervezet számára nem megfelelő életritmus az ok.

Kiadós vacsora

Előfordul, csak néhány, bevett szokáson kellene módosítani, s megoldódna a probléma, de ez sem könnyű. Mindenki tudja, elalvás előtt néhány órával már nem kellene táplálkozni, főleg nem nehéz ételeket fogyasztani, mégis nagyon sokan ezt teszik, abban reménykedve, hátha ennek ellenére mégis tudnak aludni. El is alszanak, két óra múlva viszont fölébrednek, és álmatlanul forgolódnak reggelig. A tudatosítás sokat segíthet: csak el kell képzelnünk, hogy vacsora után azért alszunk el könnyedén, mert a vér lehúzódik az agyból az emésztést elősegíteni, aztán pedig azért ébredünk föl, mert a vér elkezd ismét az agyba áramolni.

Éjszakai tévézés

Sokan forró fürdőt vesznek este, holott az ember akkor tud jól elaludni, ha testének maghőmérséklete legalább fél fokkal csökken. A hideg zuhany sem tesz jót, mert igaz, átmenetileg lehűti a testet, a szervezet azonban éppen ezért a hőmérséklet visszaszerzésén kezd el dolgozni. Az éjszakai tévénézés pedig akkor is feszültségnövelő – s így elalvás-megnehezítő –, ha már hozzászokott az ember. Ha pedig munkát visz haza valaki, lehet, hogy éjfélre, fél kettőre be tudja ugyan fejezni, viszont másnap nem tudja újra elkezdeni.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mától korlátozó intézkedések a repülőtereken

Komoly torlódások várhatóak hétfőtől az EU-tagállamok repülőterein, így Ferihegyen is: ugyanis… Tovább olvasom