Kisalföld logö

2018. 05. 26. szombat - Fülöp, Evelin 14°C | 24°C Még több cikk.

Törvényes traffipaxvadászok

Magyarország - A gyorshajtásért kiszabható bírságok drasztikus növekedésével megnőtt az érdeklődés a traffipaxokat előrejelző, autóba szerelhető berendezések iránt. Más kérdés, hogy sokan elriadnak a védelem árától.
Az egyre több helyen kapható készülékek és szettek a traffipax által kibocsátott radar- vagy lézersugár felismerése után jelzik, esetleg blokkolják is a sebességmérőt; utóbbiaknak köszönhetően az így nyert 6–8 másodperc alatt az autós jelentősen lelassíthat a fényképezésig. Nyár óta a korábbinál másfélszer több ilyen berendezést szerel be Szilasi Balázs, egy autóhifivel és -elektronikával foglalkozó győri cég vezetője. Nem csoda, hiszen a tavaly májusban érvénybe lépett új gyorshajtási bírságok világában – minimum 30 ezer forintos csekkre számíthat, akit bemérnek – már akár egyszeri figyelmetlenség „árából" beszerezhető egy ilyen készülék. Más kérdés, hogy ez nem sokat ér.

– Bár már 25–30 ezer forintért lehet kapni mobil detektorokat, ezek a szélvédőre ragasztható modellek nagyon pontatlanok, gyakorlatilag mindenre jeleznek, ami infrasugarakkal működik, a benzinkúti ajtóktól az infrasorompókig – mondja Szilasi Balázs. A középkategóriás típusok, amelyek már blokkolnak is, 80 ezer forintnál kezdődnek, de Martin Péter, az egyik legnagyobb hazai forgalmazó szerint a hatékony védelem 100 ezer forint alatt megúszhatatlan. Ezért – bár az érdeklődés valóban megnőtt – sokan elriadnak a vásárlástól. Tapasztalatai szerint az igazi nagy bumm 4–5 éve volt a piacon, amikor nemcsak a rendőrség technikai arzenálja lett sokkal fejlettebb, de a korrupció lehetősége is drasztikusan csökkent. A vevők jelentős részét a „hivatásból vezetők" például területi képviselők teszik ki, akik nemritkán havi 8–10 ezer kilométert is maguk mögött tudnak, nekik megéri a drágább készülékekre is áldozni.

Azt, hogy a borsos ár sokakat visszatart a vásárlástól, az egyik általunk megkérdezett győri autóvillamossági szaküzlet tulajdonosa is megerősíti, aki egyelőre nem érzékel keresletnövekedést. Úgy véli, az autósok többsége még bízik a szerencséjében. „Pedig a legszabálytisztelőbbek is könnyen belecsúszhatnak egy büntetésbe, különösen az alacsony sebességhatároknál, ahol nem érzékeli az ember a túllépést, például 30-as táblánál, vasúti átkelőnél" – mondja.

A berendezések egyes árkategóriáinak modelljei elsősorban abban különböznek egymástól, hogy blokkolni vagy csak jelezni képesek-e a traffipaxot, s mindezt milyen távolságból. A késleltetés legalább 5–6 másodpercig működik, jelezni 500–1500 méterről képesek a műszerek. A 200 ezer forintnál kezdődő csúcsmodellek felveszik a versenyt a legjobb rendőrségi lézerek két kilométeres mérési távolságával (igaz, értékelhető felvételt azok is csak 500–1000 méterről készítenek).

Bár 2003 előtt hivatalosan a közlekedésbiztonságot veszélyeztető eszköznek minősült – számos európai országban jelenleg is illegális –, hazánkban ma nem tiltják a jogszabályok a fenti vívmányok használatát. Így, bár a traffipax jelzi a zavarást, a rendőrök nem bírságolhatnak érte; ennek ellenére a szakértő szerelők gondosan elrejtik a készüléket: az érzékelőfejekkel ellátott külső egységet a hűtőrácsban, a jelző LED-et és kapcsolót pedig az utastérben.

Törvény ide vagy oda, a büntetést ugyan elkerülhetjük a legújabb technikai vívmányok segítségével, a mérést indokló balesetveszélyt azonban nem. Sőt: mivel a „jól felszerelt" autós védettnek érzi magát, amikor éppen nem jelez a műszer, felelőtlenebbül vezet, s akár tragédiát is okozhat...

Félmegoldás, de „tanít" is a GPS

A szabályos közlekedés betartására jelenthet megoldást a navigációs GPS-készülékek ritkán használt funkciója, amely igény esetén hangjelzéssel figyelmeztet a megengedett sebesség túllépésére, ráadásul akár azt is beállíthatjuk, hogy azonnal vagy csak bizonyos százalékos túllépés esetén jelezzen. Ez csak részleges megoldás, hiszen a településhatárokat ugyan felismeri a GPS, az ezeken belül elhelyezett korlátozó táblákat azonban nem. Igaz, nem mindegy, hogy a 30-as táblánál 50, vagy éppen 70 km/óra sebességgel mérnek be...


Olvasóink írták

41 hozzászólás
  • 41. Imcsi 2009. január 22. 09:11
    „Talán nem felsőbbrendűek, hanem törvények felettiek! És tőlük várnánk el a példamutatást? Pedig tényleg, tőlük várnánk el!”
  • 40. matriné 2009. január 20. 15:25
    „"lacag" olvasótársunk! Valóban a legegyszerűbb dolog a rendeleteket és a törvényeket betartani! De ,akik gyártják azok vajon miért vételek? Vagy Ők valamiféle felsőbbrendűséghez tartoznak? Szerintem a fejétől bűzliki itt is a hal!”
  • 39. Imcsi 2009. január 20. 11:45
    „34. Georg! Tudom, és azt is, hogy Ausztriában első osztályú aszfaltozott utak vannak még a szőlőtáblák között is! Németországban pedig általánosságban elmondható, hogy csak ajánlott sebesség van az autópályákon (130 km/h), de azért elég sok szakaszon van sebességkorlátozás (120, 100). És ahol lehet, ott sem megy a nagy többség annyival, amennyi a csövön kifér!
    Aki a 90-et nem tartja be, az nagy valószínűséggel a 100-at sem fogja!
    38 Georg:"egyébként ha 100-al bemérnek keményen fizetni fogsz,mert 5% felett mérlegelés nélkül büntetni kell"--------megnézném én azt a rendőrt, aki a 30-as tábla után 31,5 km/h sebességért megbírságol!”
  • 38. Georg 2009. január 19. 23:42
    „"az adott körülmények között indokolt módon" te ezalatt mit értesz,mert szerintem ezzel semmit sem lehet kezdeni! ez olyan mint ."Nem az útviszonyoknak megfelelően....."mindenre rá lehet húzni:-((((

    "Önvizsgálatra " ahogy te mondod azért "szólítottalak fel",mert a hitességét kérdőjelezted meg annak aki maga is szabályt szeg..........ezzel arra akartam rámutatni hogy te sem vagy hitelesebb,mert te sem tartod be a szabályokat mint ahogy ezek az elavult szabályok nem betarthatók.

    A 90röl 100ra emelés csak egy kiragadott PÉLDA!(egyébként ha 100-al bemérnek keményen fizetni fogsz,mert 5% felett mérlegelés nélkül büntetni kell)

    Na mindegy tényleg nem itt fog eldőlni ez a dolog......

    A VIZSGÁDHOZ PEDIG EGY KALAPPAL !!!!!!;-)”
  • 37. lacag 2009. január 19. 22:03
    „"az adott körülmények között indokolt módon " - azért ez sem mindegy.

    Teljesen rendben van, hogy ez a véleményed. Akceptálom és mindenek előtt megpróbálom megérteni. Ezt csupán azért írtam mert önvizsgálatra szólítottál fel, a célból, hogy megtudd én betartok e minden szabályt. Igaz sosem tartottam helyén valónak az ilyen "más se csinálja akkor én miért csináljam" attitűd által vezérelt érveléseket...
    Na mindegy.

    Mindezek mellett én még mindíg nem a szabályozásban látom a legfőbb problémát...elsősorban az emberek fejében kellene rendet tenni...és erre nem az a 10kmper óra differencia lesz a megoldás...
    Annál is inkább mert ha 90 helyett 100al mész biztosan nem fognak kikapni a rendőrök a forgalomból...tűréshatáron belül van. De akkor tényleg 100al kell menni...

    Én a részemről egyébként azt hiszem lezárnám ezt az eszmecserét, annál is inkább mivel nem ártana tanulnom a bő egy hét múlva esedékes államvizsgámra, amivel már egyébként is meglehetősen elcsúsztam...
    Majd meglátjuk mit hoz a jövő!

    üdv”
  • 36. Georg 2009. január 19. 20:36
    „lacag

    Mi változna ha 90 helyett 100-al szabadna menni?PL: legalább azokat nem büntetnék meg aki keveslik a 90-et,de a 100 már megfelne utazósebességnek.

    A német autópályán lehet menni és a baleseti statisztikák nem rosszabbak mint a hazai ,vagy más eu-s országé.A teljesség kedvéért :- nagy százalékban KÜLFÖLDIEK igy MAGYAROK IS!!!!

    Kreszből:"Első rész... 5. § (1) A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,...................
    .......(2) A vezető, mielőtt a járművel a telephelyről (garázsból stb.) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését) ellenőrizni."

    boldogan veszek részt a kresz tudásod frissítésében:-)))))(poénnak szántam)

    Nekem ez a véleményem,én emellett,miatt(ha neked úgy tetszik) "háborgok kanpányolok"!”
  • 35. lacag 2009. január 19. 18:52
    „Mi történne akkor ha 90 helyett 100al lehetne menni. Mit változtatna ez a jelenelgi meglehetősen pocsék közlekedési kultúránkon...milyen előny származna ebből a változtatásból??? Úgy gondolom semmi...
    A probléma nem itt kezdődik és nem is ez a megoldás rá...szerintem...

    Ha példákat mondunk akkor említsük a másik oldalt is, mert úgy gondolom csak így teljes a kép:

    Dánia: 50,80,110
    Spanyolország: 50,90,120
    Anglia, Írország: 48/96/112 (30/60/70)
    Svédország: 50,90,110
    stb.

    És ők már sajnos fényévnyire előttünk járnak közeledési morál, mentalitás, gondolkodás tekintetében.
    Kérdezz meg egy dán vagy egy svéd embert, hogy miért nem rongyol keresztül a településeken nyolvannal az éjjszaka közepén, mikor egyébként megtehetné, mert egy lélek sincs az utakon.
    A válasz: "Mert mások alszanak, és minnél gyorsabban megyek annál nagyobb zajt csapok, amivel felébresztem a lakókat. S tudom azt, hogy ha holnap én fogok aludni, más is úgyanígy fog tenni."
    Az, hogy Magyarországon mikor jutunk el idáig...hmmmm nagy kérdés!

    Nem én sem ellenőrzöm minden indulásnál a kocsim állapotát, de egyébként ezt nem is írja elő semmiféle jogszabály, ha jól tudom. De ha nem így va kérlek cáfolj meg! Azt sem mondom, hogy mindíg minden körülmények között betartom a sebességhatárokat, de ÉN NEM IS HÁBORGOK ÉS KAMPÁNYOLOK SZABÁLYVÁLTOZTATÁSÉRT!”
  • 34. Georg 2009. január 19. 18:20
    „33.Imcsi
    .........tudod pl: Ausztriában 100-al mehetsz a főútvonalon!! Azt tudod mennyivel lehet menni a Német autópályán?????????? Ennyit az általad említett fejlettebb országok korlátozásairól!

    ....ja és ha 20-al többel mész,nem 100.000ft-ra büntetnek,hanem 30-50 euróra!

    32.lacag
    elfelejtetted feltenni magadnak a 27.hsz-omban leírtakat!!
    Te minden elinduláskor ellenőrzöd az autód műszaki állapotát?Gondolj bele!! ha nem akkor te sem és senki más sem "rendelkezik hiteles,jogos és megkérdőjelezhetetlen hivatkozási alappal viselkedése alátámasztására aki szabálykövető magatartást mutat......." ugyan is ez is egy szabály!!!!”
  • 33. Imcsi 2009. január 19. 12:04
    „A kölcsönös bizalom elve már régóta nem érvényes, inkább arra kell számítani, hogy a többi közlekedő nem lesz szabályos!
    27. Georg: "Véleményem szerint az aki gyorsabban megy mint szabadna nem jelent nagyobb veszélyt,mint az aki centire betartja a szabályokat....ugyanis a szabályok RÉGEN az akkori ÁTLAGOS vezetőkre találták ki!"
    Tudod, a nálunk fejlettebb országokban- ahol jobb úthálózat, szabálykövetőbb magatartás van-, sem engedékenyebbek a szabályok! Sőt, pl. Szlovákiában most csökkentették a sebességhatárokat!”
  • 32. lacag 2009. január 19. 10:13
    „Annak a sok "maradi" embernek aki "nem képes felvenni a modern kor tempóját" mivel próbálja nagyjából betartani a közlekedési szabályokat, éppen annyi joga van az utakon lenni, és éppen annyira jogosan háborodhat fel azon autósok viselkedésén akik ezt nem teszik.
    Épp úgy nem kíván alkalmazkodni a szabályokat megszegőkhöz, mint ők hozzá.
    Egy különbség viszont van. Csak az rendelkezik hiteles, jogos és megkérdőjelezhetetlen hivatkozási alappal viselkedése alátámasztására, aki szabálykövető magatartást mutat...”
  • 31. Georg 2009. január 18. 22:16
    „jocky
    egyetértek nagyon jól fogalmaztad meg!...és ezekre hivatkozva marad minden ahogy volt:-((((((((”
  • 30. Georg 2009. január 18. 22:13
    „lolkapolka
    az eddigiek szerint hasonló a gondolkodásunk valóban!
    Nekem 20éve van jogosítványom,és naponta vezetek az utóbbi 15 évben.... van némi rutinom,nem a levegőbe beszélek úgy érzem.Nem mindenki "vagányságból" halad az utakon gyorsabban mint 90km/ó (persze van ilyen is)hanem haza a szeretteihez vagy még dolga van aznap...de az nem jelenti azt hogy nem a legkörültekintőbben vezet,és csak arra figyel.Egyébként szerintem a határozatlan ,kiszámíthatatlan vezetők a legveszélyesebbek ma az utakon!A te példád a körforgalomban mindennapos,és általában ezek kérik ki maguknak ha valaki szóváteszi a töketlenségét!”
  • 29. jockey 2009. január 18. 22:11
    „Az ész nélkül száguldozókkal mindenképpen kezdeni kell valamit, mert veszélyesek önmagukra és másokra. Az utóbbi a nagyobb probléma. Az viszont általános magyar betegség, hogy a 10% kretén miatt szívatják a többieket is nem megfelelő szabályozással. Egyébként nekem az a személyes tapasztalatom, a rendőrség nem elsősorban a balesetek megelőzésére, hanem inkább a pénzbehajtásra törekszik a traffipaxok elhelyezését figyelembe véve. Sajnos.”
  • 28. lolkapolka 2009. január 18. 20:36
    „Georg mi nagyon azonos véleménnyel vagyunk úgy látom...:) nekem kb. fél éves a jogosítványom de az egész család inkább mögém ül be, mint az idősebb,tapasztaltabb rokonhoz. Hogy miért? nem tudom.. talán a fél év alatt levezetett 20.000km miatt... ha valaki napi szinten vezet igenis átlépi a korlátokat, s csak az eszünktől függ,hogy a fizikai korlátokat is átlépjük e... ésszel kell vezetni, felvenni a tempót és nem aludni a volán mögött... szerintem igenis balesetveszélyes például az a sofőr aki áll 10percet a körfogalomból mire kiteszi az indexét balra(!!!!!!) és 20km/h-val körbedöcög mint aki 50-60 km/h-val megy bele-elnéz balra és előre nem jön semmi megy szépen tovább... és ez csak egy példa (de ezt nagyon sokszor tapasztalom)- kicsit fura lett a fogalmazás de szerintem érthető...”
  • 27. Georg 2009. január 18. 20:17
    „Véleményem szerint az aki gyorsabban megy mint szabadna nem jelent nagyobb veszélyt,mint az aki centire betartja a szabályokat....ugyanis a szabályok RÉGEN az akkori ÁTLAGOS vezetőkre találták ki!

    Fejlődik a teknika Igaz a fizika nem változott,de nehogy már rövidebb úton megálljon egy trabi,mint mondjuk egy rönyóklióóóó??!!!

    Itt mindenki betartja a szabályokat??? .........minden elindulás elött átnézitek az autó műszaki állapotát ellenőrzitek a levegőnyomást VAGY EZT A SZABÁLYT NEM KELL BETARTANI??????????”
  • 26. előrelátó 2009. január 18. 20:16
    „Hát ezek a sebesség korlátok már elavultak....falukon simán áthajt az ember 70-80 al.....országuton is 110-120 alapból......pályán 160 kényelmes. Ezek a modernkori sebességek......főleg ha valaki havi 4-5 ezret lenyom! Próbáljon itt valaki havi 5000kmn-t levezetni városban 50 el főuton: 90-el......utána kiváncsian várom a válaszát......a koca autosok könnyen magyaráznak, hetente 1 szer beül, aztán ossza itt az észt.....”
  • 25. balibali 2009. január 18. 18:23
    „7. miracle 2009.01.17. 21:45-nek
    Sajnos tévedsz az én "kütyüm" G8-! 4 blokkolofejes 360 fokos védelmet biztosit
    Probáltuk töbször, és jó
    de nem azért van ,hogy száguldozzak.”
  • 24. bunda 2009. január 18. 18:16
    „"Georg"
    "Sajnos az élet felgyorsult, ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni és aki nem veszi fel a fordulatot az lemarad!"

    Miért kell rohanni,miről marad le aki nem rohan ?? Ki gyorsítja fel a világot? Tán az égiek??
    Az ónos esőt az égiek küldték ránk, de a rohanást egyes emberek akarják ráerőszakolni a többiekre is.
    Aki rohan valóban elmegy a világ mellette, mert nem marad ideje .
    A világot mi emberek formáljuk, a természetet az égiek.”
  • 23. Szilágyi_Zsolt 2009. január 18. 17:57
    „Ehhez a témához nem sok mindent lehet hozzáfűzni. Három dolog azért eszembe jut:

    1. Mindegy, hogy 30 éves Trabant, vagy vadonatúj S osztályú Mercedes, a fizika törvényei mindkét autóra egyformán vonatkoznak.

    2. Nem azért kell óvatosan és a szabályokat (legalább jórészt) betartva közlekedni, nehogy a rendőrség fotóművészkedjen velünk, hanem azért, hogy mindenki épségben érjen haza vagy jusson el az úticéljához. Mi magyarok amúgy sem tudunk rendesen közlekedni, a vezetési kultúránk csapnivaló. Épp elegen halnak meg így is az utakon. Enyhítsük akkor még tovább a szabályokat?

    3. Kár vitázni azon, hol mennyi a sebességhatár. Akármennyi lenne is, mindig akadnának vezetők, akik azt kevesellnék.”
  • 22. lacag 2009. január 18. 17:40
    „Amíg nem jutunk el odáig, hogy képesek vagyunk valamit elfogadni és betartani, "csak" azért mert az a szabály, az a törvény és nem azért mert nekünk az jó, addig szerintem sosem lesz rend sem az utakon,sem ebben az országban...”
41 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Változások az adóbevallásban

Győr-Moson-Sopron - A magánszemélyek idei adóbevallásában több változás történt a tavalyihoz képest.… Tovább olvasom