Kisalföld logö

2016. 09. 26. hétfő - Jusztina 13°C | 20°C

Tornasorba igazodj!

A felnőttek nem is gondolnák, hogy a számukra jelentéktelennek tűnő dolgok mennyire zavarják a gyerekeket. A tornasorba állítás problémáit csak az tudja igazán megérteni, aki az iskolás évei alatt a sor végén kullogott, vagy éppen langalétaként neki kellett vezetnie.
Több mint száz évig senki sem bolygatta a jól beváltnak hitt módszert, miszerint a gyerekeket a tornaórán magasság szerinti sorrendbe állítsák. Nemrégiben azonban az egyik magyarországi Waldorf-iskolában károsnak állapították meg, és eltörölték. Az indok pedig az volt, hogy a testi adottságok alapján történő megkülönböztetés és sorrendbe állítás frusztrálja a gyerekeket, és veszélyezteti lelkük épségét. A példát időközben más általános iskolák is követték az országban.

Szegeden elsősorban a testnevelő tanárok kiváltsága eldönteni, hogy a hagyományos nagyság szerint csökkenő vagy esetleg egy másfajta verziót választanak. A Dózsa György Általános Iskola testnevelésóráin mindkettőt alkalmazzák. Míg Nagy-Pál Sándor a hagyományos tornasorra esküszik, Fekete Frigyes forradalmasította azt.

– Véleményem szerint nem azon múlik a gyerekek lelki épsége, hogy hol állnak a tornasorban. A magasság szerinti rendszerezés régóta bevált módszer, ami fegyelmezettségre neveli a gyerekeket. A felszólításra szempillantás alatt átlátható sor lesz a tömegből. Ez a figyelem összpontosítására nevel, és esztétikai szempontból is előnyösebb – magyarázza a hagyományos tornasor előnyeit a testnevelő tanár.

Fekete Frigyes ezt nem így gondolja. – Amíg a hagyományos módszert alkalmaztam, odafigyeltem arra, hogy havonta megcseréljem a sorrendet, így a kicsik is előre kerülhettek. Nem nagyság, hanem erősségi sorrendbe állítom őket. A hagyományos, magasság szerinti tornasor tapasztalataim szerint frusztrálja, és visszafogja a gyerekeket. Így azonban azok kerülhetnek előre, akik a leggyorsabban futnak, így ösztönözhetik a többieket – függetlenül attól, hogy milyen magasak. Van olyan osztály, ahol a legalacsonyabb a legelső – halljuk a tanártól. A kérdésben legközelebbről érintettek természetesen a gyerekek. Az ő véleményükre is kíváncsiak voltunk. A hatodikos Balázs Bettina és osztálytársa, Molnár István ugyanazt mondták: az erősség szerinti sorba állítást tartották előnyösebbnek. – Amíg magasság szerint kellett beállnunk, én voltam az utolsó előtti a sorban. Ezt nagyon nem szerettem, mert mindig lassítanom kellett az előttem állók miatt. Az erősségi sorrendben viszont én vagyok a harmadik, így a számomra legmegfelelőbb tempót követhetem – halljuk Bettinától.

Lelki sérelmek

Általános iskolás korban a gyerekek rendkívül sérülékenyek. A lelküknek olyan dolgok is fájdalmasak lehetnek, amelyről egy felnőtt soha nem is gondolná, hogy problémát jelenthet – mint például a magasság szerinti sorbaállítás.

Ha egy nagyon alacsony vagy egy nagyon magas tanulót zavar a tornasorban elfoglalt helye, fontos, hogy ezt jelezze a tanárjának, aki biztos, hogy orvosolja a problémát – mondja Somodiné Makrai Angéla, gyermek- és ifjúságvédelmi felelős és mentortanár.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hazai ismertség külhoni megbízásokban kamatozik

Bágyogszovát - Calor Sigma Kft. központja Győrben van, korszerű felületkezelő és porfestő üzeme… Tovább olvasom