Kisalföld logö

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Tömegközlekedés: reform másfél év alatt

A nyugat-dunántúli régióban, azon belül is megyénkben kezdődnek októberben az egyeztetések a helyközi tömegközlekedési reform kidolgozásának, megvalósításának másfél éves folyamatában. A tegnap Győrben erről tartott szakmai tanácskozást nagy érdeklődés kísérte.
Az érintett Volán-társaságok, vasúttársaságok, önkormányzatok, szakszervezetek vezetői, képviselői vettek részt tegnap Győrben azon a szakmai egyeztetésen, amelyet a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kezdeményezett a tömegközlekedés reformja másfél éves folyamata indításaként.

Színvonal „megrendelésre”

A helyi egyeztetéseket térségenként tartják, a sorban az első a nyugat-dunántúli régió, azon belül is megyénk. Pontos menetrendje van a további, szűkebb egyeztetéseknek is, így például október 10-én a sopron–fertőd–kapuvári, október 17-én a győr–tét–pannonhalmi, október 24-én pedig a mosonmagyaróvár–csornai körzetekben érintettek mondhatják el észrevételeiket, javaslataikat.
A tegnapi győri tanácskozáson a nagyszámú résztvevővel Felsmann Balázs szakállamtitkár ismertette a GKM reformmal kapcsolatos elképzeléseit. Rendkívül részletes előadásában elmondta egyebek között: az egyéni közlekedés növekedését csak a közösségi közlekedés színvonalának fejlesztésével lehet és kell megállítani. Az átszervezés során úgy kell megszüntetni a busz–vasút felesleges párhuzamosságot, hogy tudni kell, a megrendelők (vagyis az önkormányzatok) melyiket részesítik előnyben.

Szolgáltatói szemlélet

A reformnak foglalkoznia kell a tarifa- és kedvezményrendszerek egységesítésével is, így lehet ugyanis esélyegyenlőséget teremteni, de főként a településeken élők valós igényeit megismerni. A tömegközlekedés átszervezésének természetesen „költségvetési tényezői” is vannak. Ha a Volán-társaságokat nullszaldósnak vesszük is (ezek a társaságok már majdnem mind úgymond a padlón vannak), csak a MÁV például évi 70 milliárd forint veszteséget „termel”...
A változtatások célja, feladata nem utolsósorban a tömegközlekedési társaságok szolgáltatói szemléletének erősítése, magyarán, a kulturált utazás feltételeinek megteremtése. A most induló egyeztetéssorozat legnehezebb részei közé tartozik nyilvánvalóan, hogy egyes térségekben a fejlesztések során mi kapjon prioritást (vasút, közút). Ugyanilyen nehéz eldönteni, hogy a közszolgáltatásban mi számít „elfogadott, alapvető színvonalnak”.
Csak a szerződésen alapuló közszolgáltatás lehet a minőségi megújulás záloga, mondta a szakállamtitkár. Később a hozzászólások sorában egy szakszervezeti vezető lapunk egy nemrégi cikkét hozta példának, amely szerint hiába van a Volán-társaságnak több busza, ha az önkormányzatnak nincs anyagi lehetősége nagyobb járatsűrűség megrendelésére.

Kérdések sorozata

Mások úgy vélik, másfél év túlságosan rövid egy ilyen átfogó reform megvalósításához, különösen, hogy óriási anyagi vonzata is van. Tisztázandó, hogy mi vár például a buszközlekedésben dolgozó 23 ezer emberre, nem hiányozhatnak a munkavállalók az egyeztetésekről. Mi a tulajdonosok, részvényesek véleménye a kormány által tervezett átalakításokról? A meglévő, jobbára elöregedett járműparkot hogyan lehet működőképesre, elvárt színvonalúra hozni? És tisztázandó kérdések egész sorozata van még. Mint az egyik hozzászóló mondta: a fejétől bűzlik a hal, de mindig a farkától kezdik pucolni. Vagyis szükséges és jó a reform, de a megvalósításához helyi szinteken kellene hozzáfogni. A szakállamtitkár szerint a sűrűre tervezett egyeztetéssorozat éppen ezt szolgálja.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Adna kedvezményt győrieknek itteni szolgáltatásokra?

Megkérdeztük a győri polgármester-jelölteket arról, adna kedvezményt győrieknek itteni… Tovább olvasom