Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Több óra, kétszázzal kevesebb tanár?

Akár 200 tanárt is elbocsáthatnak vagy részmunkaidőbe helyezhetnek a győri iskolákban, ha a parlament a jelenlegi formájában elfogadja a közoktatási törvénynek a pedagógusok óraszámemelését is magában foglaló módosítását.
A kormány két tanórával és két egyéb iskolai tevékenységre fordítható pluszórával növelné a pedagógusok jelenlegi, heti 20 órás kötelező óraszámát, külön díjazás nélkül. A javaslat szinte minden győri iskolát érint, azokat mindenképpen, amelyek kihasználják a törvény által meghatározott maximális óraszámot. Márpedig a város intézményeinek 85–90 százaléka ilyen, csak azok az óratípusok – például a középiskolai tanulószobák – jelentenek kivételt, amelyekre egyébként sincs igény a diákok között. Mivel az órakeretet nem emelik, ha elfogadják a módosítást, a 2500 győri pedagógusból kétszáznak mennie kell.
Az érintett pedagógusok egy részénél az elbocsátás helyett megoldás lehet a részmunkaidős foglalkoztatás, ez azonban hazánkban még nem elterjedt, s bár a jogszabályi háttere megvan, a munkavállalók idegenkednek tőle, többek között azért, mert a magyar kereseti viszonyok között az ezzel járó keresetcsökkenés komoly érvágást jelent a családoknak.
Papp András, a győri oktatási iroda vezetője szerint a gondot nem a tanórán kívüli pluszórák jelentik, hiszen azokat a tanárok többsége egyébként is ledolgozza, hanem az órarendi órák.
– Megvizsgáltuk néhány nagyobb iskola helyzetét, s kiderült, hogy egyes intézményekben akár 6–8 tanár elküldését is jelentheti a jogszabály-módosítás. Félek, hogy túl gyorsan jön a változás ahhoz, hogy nyugdíjazással megnyugtatóan rendezni lehessen az érintettek legalább egy részének helyzetét. Az már most látszik, hogy ahol nem sikerül részmunkaidős foglalkoztatással megoldani a problémát, az akár az oktatás színvonalának rovására is mehet – mondta az irodavezető, aki aggályosnak tartja, hogy anélkül döntenek a tanárokról, hogy átfogó, a szakma által is elfogadott munkaidő-elemzés készült volna. Így valójában azt sem tudni, hogy a tényleges, adminisztrált tanórákon kívül mennyi időt tölt egy pedagógus például a gyermekkel, szülővel folytatott beszélgetéssel, adminisztrációval, dolgozatjavítással, felkészüléssel, vagy akár tanulmányi versenyek, rendezvények szervezésével.
Bár a törvénymódosítás az idei tanévben még nem jelentene tényleges elbocsátásokat, Papp András szerint a még el sem fogadott javaslat hangulatromboló hatása már most érezhető a tanárok között.
A törvénymódosítás hatása alól – ha megszavazzák – csak azok a szerencsés helyzetben lévő iskolák mentesülnek, ahol annyi a gyerek, hogy esetleg új tanárokat is fel tudtak volna venni. Számukra marad a jelenlegi létszám – annak az árán, hogy az évek óta nehezen elhelyezkedő pályakezdő pedagógusok számára egy kicsivel megint nehezebben nyílik meg a kapu...
„ Úgy tűnik, mintha most az derült volna ki, hogy a tanárok nem dolgoznak eleget, pedig nem így van, csak éppen a munkájuk jelentős része nem a nyilvánosság előtt zajlik. A legtöbb értelmiségi szakmánál ez így van.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Irán tárgyalna az uránról

Teherán „elfogadható tárgyalási alapnak” ítélte vasárnap az

európai… Tovább olvasom