Kisalföld logö

2018. 06. 19. kedd - Gyárfás 19°C | 28°C Még több cikk.

Több iskolában a fél osztály megbukott

Folytatás az 1. oldalról.

A felmérésből további – nyugodtan megdöbbentőnek nevezhető – részletek derülnek ki. A csaknem 1800 kilencedikes közül 284-en kaptak legalább egy egyest január végén. Ez minden hatodik diákot jelenti. Az összes elégtelen száma több mint félezer, azaz akik nem mentek át, átlagosan legalább két tantárgyból nem teljesítették a követelményeket. Messze a legtöbb „fát” matematikából írták be. A Kossuth 9. Asz és Bsz, valamint a Szent-Györgyi 9. a, b és c osztályában a diákok több mint fele – 51–59 százaléka – „elhasalt”. A Veres-, a Bercsényi-, a Pálffy-, a Kovács Margit- és a Baross-iskola egy vagy több osztálya 20 százalékosnál nagyobb bukási arányt produkált.

Év végére javítanak?

Bognár Zsuzsanna, a Szent-Györgyi igazgatója érthetőnek nevezte, hogy a kilencedik osztályaikban tanulók több mint felének félévi értesítőjébe került egyes: szerinte ez az általános iskola utáni nagy változás – új tanárok, osztálytársak, munkamódszerek, körülmények – következménye. Úgy vélte, az év végére jelentős javulás következik be. „A tankötelezettség tizennyolc éves korig tart. Milyen alapon szelektálhatnánk a gyerekek között, mondván, te nem jöhetsz ide, csak szakmunkásképzőbe. Ettől nem lenne több szakmunkás, mert a szülő megtalálná a lehetőségét, hogy gyermekét érettségit adó iskolába juttassa be” – fogalmazott.

Iskolafeltöltés mindenáron?

Ottófi Rudolf oktatásért is felelős győri alpolgármester ellenben úgy ítéli meg, hogy a város sok gimnáziumi, középiskolai osztályába feltehetően nem oda való gyerekeket vettek fel az intézmények. Szerinte ez amiatt is előfordulhat, mert a tanárok állásukat féltve abban érdekeltek, hogy mindenáron feltöltsék iskolájukat. „Az lenne a jó, hogy akik az elméleti képzés iránt kevéssé fogékonyak, inkább a szakképzés felé orientálódjanak. Valószínq, a jövőben sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani a szakképző intézményekre, már csak azért is, mert az ipar is várja az ott végzett fiatalokat” – mondta.

Funkcionális analfabéták

„ Ma olyan gyerekek kerülnek szakiskolákba, akik tizenöt-húsz éve a nyolc osztállyal is nehezen birkóztak volna meg. Olyanok is bejutnak bizonyos gimnáziumokba, középiskolákba, akik korábban jobb esetben szakmunkásképzőben végeztek volna” – adott általános helyzetképet lapunknak Turbók Arnold Bertalan. A megyei pedagógiai intézet igazgatója ugyanakkor jónak tartja, hogy sok iskola újra használja az ötfokú értékelési skálát, azaz mer buktatni. „Az elégtelen azt is jelenti, hogy a pedagógusok szeretnék, ha a tanuló legalább elégséges szinten tudná a tananyagot. Ha az intézmények még szigorúbban számon kérnék a helyi tantervükben megfogalmazott követelményeket, még magasabb bukási arányok jönnének ki” – tette hozzá. A szakember két megoldást javasol. Egyrészt az általános iskolai felső tagozaton csökkenteni kellene a tananyag mennyiségét, és növelni a számolás, az olvasás és az írás tanítására fordított órákat – minden negyedik-ötödik nyolcadikos ugyanis funkcionális analfabéta. Emellett Győrnek más oktatásszerkezetet kellene létrehozni. Például nem szabadna megengedni ennyi gimnáziumi osztályt, helyettük szakiskolai vagy szakiskolai előkészítő csoportok indítása volna indokolt.

A szakiskolákban rosszabb a helyzet

A győri szakiskolákban sok esetben még a szakközépiskoláknál, gimnáziumoknál is rosszabb a helyzet. A Gábor László Mqhelyiskolában van olyan 9. osztály, ahol 31-ből 27 tanuló megbukott félévkor. Ez 87 százalékos aránynak felel meg, de az intézmény többi osztályában is 66–77 százalékos a meg nem feleltek hányada. A Kossuth-középiskola szakiskolai részén szintén akad kétharmados bukási arány.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ötven év az európai egység útján

Hat ország piacának laza kapcsolatrendszeréből fél évszázad alatt huszonhét országot a legtöbb téren… Tovább olvasom