Kisalföld logö

2018. 01. 20. szombat - Fábián, Sebestyén -3°C | 6°C Még több cikk.

Sztrádarések és felelősség

Az M1-es autópálya üzemeltetői azt vallják, a társaság nem felelős a társa lángokban álló kamionjának oltására siető, s a két hídtest között a mélybe zuhanó hegykői gépkocsivezető haláláért . A Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke azonban némiképp más véleményen van.
Az Állami Autópálya Üzemeltető Rt. vezérigazgató-helyettese, Márfai Mária elmondta lapunknak, hogy mindannyiukat megrendítette a tragédia. Szerinte azonban a társaság nem felelős a történtekért, mert az a fatális véletlenek egybeesése. Annál a felüljárónál, ahol a baleset történt, a pályatesteket elválasztó légrés teljes hosszában embermagasságú háló van felszerelve.
Dr. Kovács Kázmér ügyvéd szerint az autópálya veszélyes üzem, ezért az üzemeltetőnek is fokozott gondossággal kell eljárnia. Az, hogy a konkrét esetben volt-e megfelelő háló felszerelve, vagy sem, bizonyítás kérdése, amit vita esetén a bíróság fog megállapítani.

Állandó veszélyben

Olvasóink közül volt, aki felvetette a tervezők és a dokumentációk ellenőreinek felelősségét is. Az autópályán több felüljáró épült úgy, hogy a két pályatestet légrés választja el egymástól, így bármikor előfordulhat hasonló tragédia.
Az Állami Autópálya Üzemeltető Rt. vezérigazgató-helyettese, Márfai Mária elmondta, hogy mindannyiukat megrendítette a tragédia. Ennek ellenére a társaság felelőssége nem mondható ki, ugyanis ami történt, az a fatális véletlenek egybeesése: a felüljárónál a pályatesteket elválasztó légrés teljes hosszában embermagasságú háló van felszerelve. A társa segítségére siető hegykői gépkocsivezető azon átmászva akart mielőbb a másik pályatestre jutni.

KRESZ-szabályt sértett

a segítőkész áldozat


Márfai Mária szerint akkor sem lennének felelősek, ha nincs ott a háló. Az autópályán tilos a gyalogosok közlekedése. Balesetnél sem szabad ezt megtenni, főként úgy, hogy a másik pályatestről szaladjon át valaki. A híd a Magyar Szabványnak megfelelően készült, s arra, hogy az ország minden hídjánál hálót szereljenek fel, nincs lehetőség. A véletlenek ellen nem lehet védekezni.
Más véleményen van dr. Kovács Kázmér, a MAK jogi bizottságának elnöke. A közlekedők közismert ügyvédje szerint az autópálya veszélyes üzem, ezért az üzemeltetőnek is fokozott gondossággal kell eljárni.
– Igenis védőhálóval kellene ellátni minden ilyen helyet. Az

autópályán éjszaka előforduló baleseteknél reális esélye van a hasonló tragédiáknak, s a szükséghelyzetekre nem vonatkozik a KRESZ tiltása, miszerint autópályán nem közlekedhetnek a gyalogosok. Hiszen amikor pánikhelyzetben segítséget nyújt, vagy éppen menekül valaki, elkerülhetetlen a gyalogosok mozgása. Korábban is történt már hasonló tragédia, a mostani nem egyedi – tudtuk meg dr. Kovács Kázmértól, aki szerint ahol háló nincs, ott autópálya esetén tudomásul kell venni az üzemeltető felelősségét.
– Az, hogy a konkrét esetben volt-e háló felszerelve vagy sem, bizonyítás kérdése, amit vita esetén a bíróság fog megállapítani – jegyezte meg dr. Kovács Kázmér.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Késik a Széchenyi hitelkártya

A kormány közlésével ellentétben várhatóan nem májusban, hanem csupán június végén jelenik meg a Tovább olvasom