Kisalföld logö

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -4°C | 2°C

Szívkirály és az orvos-menedzser

Dr. Vasas István, a Kardirex Egészségügyi Központ főigazgatója általános iskolásként még erdésznek készült. A Révai-gimnázium biológiai tagozatára történő felvételije előtt döntötte el, hogy orvos lesz.
Alapítója, névadója – az egészségügy területére nem jellemző – a megalakulásától kezdve dinamikusan fejlődő és jól prosperáló Kardirex-csoportnak, melynek a neve magyarra fordítva: „szívkirály".

– Sok munka van abban, amit teremtettünk. 1993-ban feleségemmel és két kollégámmal – családi házunk földszintjén három rendelőt kialakítva – alapítottuk meg a Kardirex Bt.-t. Még a családi házunkon is jelzálog volt. Voltak félelmek, de azok is előbbre vittek, ösztönzőleg hatottak. A vállalkozás szépen fejlődött, így a kórházi állásomat is fel kellett adnom, mert az ügymenet irányítása már egész embert kívánt. Bízván a jövőben adtam fel főorvosi státusomat a Kardirexért – tekint vissza a múltba dr. Vasas István.

– Pedagóguscsaládból indulva választotta az orvosi hivatást. Mi vitte erre a pályára?

– Az embereken való segítés lehetőségét nyújtó orvosi pálya iránti vonzalom bizonyult a pályaválasztáskor erősnek. A választásban az is közrejátszott, hogy akkoriban az orvoslásnak mind a gazdasági, mind az erkölcsi presztízse teljesen más volt, mint manapság. Ezért jelentkeztem a Révaiba és az érettségit követően az orvosi egyetemre.

– Ahová nem sikerült elsőre a felvételi. Az ifjú Vasas István azonban nem adta fel. Jelentkezett mentőápolónak. Jó döntésnek bizonyult. Az itt tanultakat és tapasztaltakat kitűnően lehetett hasznosítani a következő években.

– Valóban. Az egyetem előtt két évig a győri mentőállomáson mentőápolóként dolgoztam és sokat tanultam ezen idő alatt. Megtanultam például, hogy mennyire fontos a teammunka és a felelősség vállalása a munka során. Ezek a dolgok ma is visszaköszönnek a mindenna-
pokban.

– A betegápolást az egyetemi évek alatt is folytatta. Az első években a kórházban ápolóként, majd az egyetem hatodik évében mentőtisztként dolgozott. A mentőzés ennyire megtetszett?

– A munkavállalásnak egyrészt gazdasági oka volt, hiszen másodéves egyetemista koromban megnősültem, így magamnak kellett a szülők támogatása mellett az anyagi javakat előteremtenem, de legalább ilyen fontos ok volt az is, hogy kellő tapasztalatot szerezzek a betegellátásban. E munkám során tovább erősödött bennem a teammunka fontossága is.

– Ehhez képest kicsit ellentmondás, hogy a cég vezetése során sokat vállalt magára. Még az orvoslásról is lemondott a menedzsermunka javára.

– Munkamániásként valóban korábban is a hátamon vittem a céget, de nem azért, mert nem tudtam, hogy a hatásköröket, feladatokat le lehet és le is kell osztani. Ezzel orvos-szakközgazdászként és egészségügyi menedzserként nagyon is tisztában voltam. Az ok egyszerű: az egészségügyi szabályok olyan gyorsan és mértékben változtak az elmúlt időszakban, hogy aki orvoslással is foglalkozik, az képtelen mellette átlátni és érdemben követni a változásokat. Ezért mondtam le a praktizálásról és inkább a cégcsoport menedzselését vállaltam fel. A feladatom az, hogy stratégiai döntéseket hozzak, megvalósítsam ezek infrastrukturális hátterét, beindítsam és utána keressem az újabb lehetőségeket. Akut esetekben persze a betegellátásba ma is beszállok.

– Belgyógyászként, kardiológusként praktizált. Nem hiányzik az orvoslás?
– Igazából már nem. Nincs szükségem arra, hogy a betegek azt higgyék, Győrben én vagyok a legjobb kardiológus. Korábban persze magamról is azt gondoltam, hogy nagyon jó kardiológus vagyok. Ma inkább már arra vagyok büszke, hogy kiváló kollégáim vannak, és nemcsak a kardiológia területén, de 24 szakterületen is remek orvosokkal és jó csapattal dolgozom.

– Az elsők között kezdett egészségügyi vállalkozásba. Talán jelképes is a kezdés időpontja: 1993. április elseje. Soha nem bánta meg?

– Sosem gondoltuk, hogy ez áprilisi tréfa! Két kardiológus kollégámmal és a feleségemmel indítottuk a vállalkozást. Mi voltunk ezen a területen az első orvoscsoport, akik az anyagi és szellemi javaikat egy közös vállalkozás indítására fordították. Most közel százfős teammel dolgozunk. Az indulás évében alig több mint ezer páciens fordult meg nálunk. Jelenleg évente hetvenezer orvos-beteg találkozót regisztrálunk. Megbántam-e? Nem. Sok volt a kihívás és számos probléma jelentkezett, de eddig közös összefogással meg tudtuk oldani. Mi mindig egy kicsit előbbre gondolkodunk. Nem várjuk meg a rendeletek megjelenését, saját magunk értékeljük a helyzetet, meghatározzuk és megvalósítjuk azokat a dolgokat, amik ahhoz kellenek, hogy a rendelet megjelenésekor azonnal lépni tudjunk.

– Mire büszke?

– A munkánkra. Saját munkánk révén jutottunk oda, ahová eljutottunk, és nem mások segítségével. Lehet, hogy ebben az az ellenszél is szerepet játszott, ami elszántabbá tett bennünket. Nagyon büszke vagyok a családomra és dr. Hegyi Ilona tulajdonos- társamra, aki a stratégiai döntések előkészítésében játszott nagy szerepet. A feleségemre, aki biztos családi hátteret tudott biztosítani számomra, hogy szárnyalhassak, miközben gazdasági igazgatóként a vállalkozásban is komoly szerepet töltött be, és nevelte két fiamat, akikkel kiskorukban sajnos kevés időt töltöttem együtt. Ma már másképp csinálnám. Norbert fiam a megyei kórház sebészeti osztályán dolgozik. Az orvos-szakközgazdász és egészségügyi menedzserképzésre együtt jelentkeztünk, együtt is végeztünk. Kisebbik fiam, Krisztián informatikus, ő felelős a Kardirex-csoport informatikai hátterének biztosításáért. Remélem, majd a kormányrudat Norbi fiam veszi át és a navigálásban Krisztián segít majd neki.

– Az utódlás tehát adott, de addig hogyan tovább?

– Ez az egészségügyi rendszerváltás ismét óriási lehetőséget jelent az egészségügyi vállalkozások számára. A betegutak a várólisták elviselhetetlenné válásával a szükségletek megjelenésekor definitív ellátást nyújtani tudó szolgáltatókhoz, azaz hozzánk is vezetnek. A másik szempont az, hogy az egészségpolitikusok lebontották azt a lélektani korlátot, amely az „ingyenes ellátás" és a fizetős magán-egészségügyi szolgáltatás között húzódott. Így ha már fizetni kell az ellátásért, akkor a „vásárló" a jobb szolgáltatást választja. Mi nem azt állítjuk magunkról, hogy orvosszakmailag jobbak vagyunk, mint az állami szféra, de szemléletben, az ellátás hozzáférhetőségében és ezáltal minőségében biztosan. Mi ténylegesen szolgáltatunk. Hónapos várólisták nélkül tudunk szakellátást nyújtani. Nálunk a beteg megelégedettsége a döntő. Alacsony árakon dolgozunk, ezért egyre többen veszik igénybe szolgáltatásainkat. Hamarosan ismét fejlesztenünk kell, hogy ki tudjuk elégíteni a reális, fizetőképes keresletet.

Az egészségpolitikusok lebontották azt a lélektani korlátot, amely az „ingyenes ellátás" és a fizetős magán-egészségügyi szolgáltatás között húzódott. Így ha már fizetni kell az ellátásért, akkor a „vásárló" a jobb szolgáltatást választja.

Villámkérdések – villámválaszok

1. Emlékszik, milyen érzés volt az első millióját megszerezni?
– Arra emlékszem, hogy a cégalapításra felvett félmillió forintot egy év alatt visszafizettük. A beérkezett pénzt mindig visszaforgattuk, így egyben milliós tételek csak évek múltán futottak át a kezemen.

2. Elég akarni a sikert?
– Nem elég csak akarni. Megfelelő családi háttér, egy katalizátori funkciót betöltő személy kell hozzá, aki meglátja a lehetőségeket, amiket meg kell ragadni és jó csapat kell hozzá, akikkel meg tudja valósítani. A munka meghozza gyümölcsét.

3. Mit tart ma a legjobb befektetésnek?
– A tudást. Azt vallom, hogy a jó pap is holtig tanul.

4. Mennyit áldoz jótékony célokra?
– Elsősorban szakmánkból eredően egészségügyi és szociális jellegű célokat támogatunk. Évek óta támogatjuk a Magyar Máltai Szeretetszolgálatot. Ingyenes ellátás nyújtásával támogatjuk többek közt például a Győri Balett társulatát. Már nemcsak jótékonysági célból, hanem mecenatúraként évek óta a Kardirex Győri Balett Művészeti Díjat adományozzuk a Győri Balett egy-egy fiatal táncművészének. Az elmúlt évben 15 elektronikus kórházi ágy adományozásával segítettük a győri szívcentrum kórházi hátterének, a Petz Aladár megyei kórház kardiológiai osztályának bővítését.

5. Gazdag embernek tartja magát?
– A gazdagság mindig relatív, de fontos az ember életében, hogy versenyhelyzetben elvtelen kompromisszumok nélkül tudjon dönteni. Pár éve már soha nem nézem meg az étlap jobb oldalát, ahol az árak vannak.

6. Mi a sikeres vállalkozás titka?
– Minden sikeres férfi mögött egy kompromisszumkész, a családot összetartó, sikeres nő áll. A biztos családi háttér, a megfelelő helyzetfelismerés, a gyors döntés és a rugalmas, korrekt végrehajtás és folyamatos helyzetértékelés a változó igényeknek megfelelően. Nagyon fontos még az értékrendünkkel azonosulni tudó, a feladatok végrehajtásában profi módon közreműködő csapat.

7. Lesz a vállalkozásának újabb nagy dobása?
– A folyamatos fejlesztés és az innováció híve vagyok. A komplex szolgáltatás részeként novemberben megnyitjuk a Kardirex-gyógyszertárat.

8. Támogat-e fiatal pályakezdő vállalkozókat, vállalkozásokat?
– Nincs bennünk szakmai féltékenység. Minden hozzánk tanácsért forduló kollégának segítséget nyújtunk.

Heller László
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kokaint fogyasztott egy macska Ausztráliában

Kokain hatása alatt állt egy ausztrál macska, amikor állatkórházba került. A nyolc hónapos állat jól… Tovább olvasom