Kisalföld logö

2018. 05. 25. péntek - Orbán 17°C | 25°C Még több cikk.

Szeletelik a fogyasztói tortát

A magyar piacon megyénkben jelent meg az első multinacionális cég, s vált országos hálózattá. Akkor sokan a többi üzlet végét jósolták. A mai kereskedelmi paletta azonban színes maradt, s az üzletek más-más réteget céloznak meg.
Boros Péter
– Jelenleg három szintre tagozódik a kereskedelem Magyarországon. A multicégek hiper-, szuper- és középmarketszinten dolgoznak. Ugyanakkor van egy hálózat, amelyik a fogyasztási szövetkezeti és a középszintű kereskedelmet képviseli. A kisvállalkozók tulajdonképpen a kényelmi bevásárlás egy részét szolgálják. Tehát a „torta" fel van szelve, s akkor jut több belőle valakinek, ha a másiktól el tud venni – elemzi a jelenlegi napi fogyasztásieszköz-piac felépítését Boros Péter, a Győri ÁFÉSZ elnöke.

Az a bizonyos torta az elmúlt időszak központi bérkiáramlás-növekedése miatt nőtt, de ez arányaiban nem változtatta meg a kategóriák részesedését. S mint azt Boros Péter kifejtette, az országos képet teljes mértékben tükrözi az ő helyzetük.

– Nálunk talán annyiban kiélezettebb a helyzet, hogy a multik letelepedése Győrből indult ki a Tesco Global TH megjelenésével. Így a Győri ÁFÉSZ-nek egyetlen esélye volt arra, hogy tisztességes szeletet szakítson a piacból, ha megtalálja azt a fogyasztói kört, amelyik a területi adottságokból adódóan megjelenik a boltjaiban.
– Megtalálták vagy elcsábították?
– Felfoghattuk volna úgy is a kérdést: ha a közel húszezres tagságunk vevőként jelenik meg boltjainkban és vásárol – s ha egy átlagos vásárlói kosár naponta kilencszáz-ezerkétszáz forint között van –, akkor nem nehéz kiszámolni, hogy a kategóriában ki lenne a legnagyobb multi Győr környékén. Azonban úgy érezzük, hogy az elmúlt tíz év üzletpolitikája rendkívül eredményes volt. A hat évvel ezelőtti másfél milliárdos forgalommal szemben idén négy és fél milliárdos forgalmunk volt.

Az elnök szerint ebben elsődlegesen a cég szerkezeti átalakítása játszott szerepet és az, hogy az abból felszabaduló anyagi lehetőségeket a kiskereskedelembe fektették be. Ez tette lehetővé, hogy ma már 34 egységben folytatnak kereskedelmi tevékenységet.
– Kialakult a vásárlói körünk, amely egy kiegyensúlyozott, stabil, versenyképes árakkal rendelkező hálózatra számíthat. A vészhelyzet, ami a multik megjelenésével előállt, az országos szövetkezeti rendszert is felébresztette „Csipkerózsika-álmából". Ennek köszönhetően alakult ki a magyar szövetkezeti kereskedelmet átfogó Coop-hálózat.
– Milyen stratégiával indultak?
– Egyértelmű volt, hogy országos szinten kell kezelni a hálózatot. Meg kell találni a márkatermékek bevezetését. Jelenleg háromszáz van belőlük forgalomban, s számuk tovább nő. Ki kellett és továbbra is ki kell használni a nagyságrendből adódó lehetőségeket. Többek között az országos marketingszerződésekre és a bónuszrendszer kialakítására gondolok.

Ebben a sajátságos helyzetben a Győri ÁFÉSZ az előremenekülésben látta a megoldást, aminek alapját a felfejlesztett élelmiszer-ipari háttér biztosította. A stratégiainak számító élelmiszerek közül biztosan tudják magukénak a sütő-, cukrász- és tésztaüzemi termékeket, saját üzemmel rendelkeznek. Az elmúlt időszakban kialakítottak egy közös tulajdonú húsüzemet, amely a hullámzó sertésfelvásárlási ágazatban stratégiai jelentőségű. Nemcsak az ár, hanem az egyenletes, friss, jó minőség miatt is.

A Coop-hálózat a mintegy 280 milliárdos forgalmi nagyságával – Boros Péter szerint – a Metro-hálózat után a második legnagyobb.
– Milyenek a jövő lehetőségei?
– A szövetkezeti hálózat országos és megyei szintjein is vannak kitörési pontok, kihasználatlan lehetőségek a rendszerben. Stratégiánk mindig nyitott volt, terveink nyilvánosak voltak. De vetélytársaink úgy gondolták, hogy elképzeléseinket nem tudjuk végrehajtani. Fogatlan oroszlánnak tekintettek bennünket. Bebizonyítottuk, hogy igenis van helye a száz százalékban magyar tulajdonú kereskedelmi hálózatunknak a hazai piacon, ahol nem kell idegen tulajdonú multinak lenni az életben maradáshoz. A hátrányos helyzet ellenére is, amit én átmenetinek tartok.
Rengeteg olyan bolt van, ami ÁFÉSZ-tulajdon, de vagy magánvállalkozó, vagy más hálózat üzemelteti. Nagyon sok lehetőség van a jobb működtetésükben, amire jó példa a legutóbb Enesén megvásárolt, ahol jelentős forgalomnövekedést értünk el. Országosan nagyon komoly lehetőség az élelmiszer-ipari háttér megteremtése, erősítése, és magam is – mint a Coop Hungary Rt. igazgatóságának tagja – ezt a célt tűztem ki magunk elé.
Rendkívül komoly fejlődést jelent az elkövetkezendő időszakban az ÁFÉSZ rendszerének informatikai fejlesztése, amely országosan 9 milliárd, Győr esetében 140 millió forintos beruházást jelent. Ez a program lehetővé teszi a napi friss információ megszerzését, annak felhasználását, az országos helyzet átláthatóságát. Egyben a cég irányítását is átformálhatja a rendszer.
– Küldöttgyűlésünk már döntött, miszerint a következő évek feladata a részvénytársaság megalakítása, illetve egy esetleges törvénymódosítás esetén a teljes átalakulás. Biztos vagyok benne, hogy az új társasági forma még több lehetőséget nyújt a versenyképességben.

Egymással megférve

Boros Péter szerint kiválóan megfér egymás mellett az
autósvásárlás lehetőségeit kiaknázó multicég – amely felvállalja saját maga konkurenciáját is – és a kényelmi bevásárlást biztosító üzletek sora.
– Mi szeretnénk a peremkerület, a nagyobb települések „hipermarketjei" lenni. A kényelmi bevásárlás nagy része és az autós bevásárlás egy része a mi maxi- és közepes boltjainkban történjen. Ezzel együtt tudomásul vesszük azt, hogy a szintén kényelmi bevásárlást szolgáló kisvállalkozói üzleteknek is van létjogosultságuk a kisebb településeken. Elvünk: élni és élni hagyni – zárta gondolatait Boros Péter elnök.
Az átlagos vásárlói kosár naponta kilencszáz-ezerkétszáz forint.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Évforduló új csarnokkal

Új üzemcsarnok avatásával egybekötve miniszteri vendéggel ünnepelték Csornán a Hantech Rt.… Tovább olvasom