Kisalföld logö

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 10°C | 18°C Még több cikk.

Sikertörténetek– Imre István és az Integrál-H

Győrtől Szegedig, Szentgotthárdtól Sopronig az országban száznál jóval több épület elkészítéséhez volt köze Imre Istvánnak.

A mesteri építő és a regénybe illő kezdet

Imre István
Győrtől Szegedig, Szentgotthárdtól Sopronig az országban száznál jóval több épület elkészítéséhez volt köze Imre Istvánnak az elmúlt négy évtizedben. Sok mindent épített, talán csak a karrierjét nem. Visszatekintve azt mintha a véletlenek alakították volna. Jó időben volt jó helyen – mondhatják róla. Ez azonban csak egy a sok-sok szükségszerű tényező mellett, amelyek ahhoz szükségesek, hogy valaki sikeres ember legyen. Tizennyolc évesen okleveles építésztechnikusként indult, ma egy ütőképes, megbízható építőtársaságot, az Integrál-Hexát vezeti. Mellékesen van egy labdarúgócsapata, az Integrál-DAC.

– Amennyiben gyerekkorában a szülei másfelé veszik az irányt, lehet, hogy másként alakul az élete?

– Meggyőződésem, hogy igen is, és nem is. Baranyában éltünk, apám vámtiszt volt, Mohácson kezdtem az általános iskolát, a hatodikig ott jártam, akkor költöztünk Győrbe. Az általános iskola után a Hild József Építőipari Technikumban folytattam. Nagyon szerettem az iskolámat, kiváló volt, nagyszerű tanárokkal. Magasépítő, okleveles építész lettem. Később jó néhány szakkurzust ugyan elvégeztem, de valójában az élet egyetemén tanultam tovább. Voltam technikus, művezető, építésvezető-helyettes és végül építésvezető. Óriási munkák vezetésében vettem részt. A Rába hetvenezres futóműcsarnokánál, később a százezresnél, amelyiket már az Audi számára fejeztünk be, Budapesten a Vörös Csillag-traktorgyár nagycsarnokainál, vagy Szentgotthárdon a GM Opel gyárában. Minden vágyam az volt, hogy építésvezető legyek, és ezt huszonhét éves koromra elértem. Számomra ez volt a csúcs, és ma is így vélekedem erről. Úgy gondolom, hogy mindig meg tudtam felelni azoknak a követelményeknek, amelyek elé a feladatok állítottak.

– Volt példaképe?

– Igen, ám senkit sem utánoztam. Azt mondhatom, a magam útját jártam.

– Annál az állami vállalatnál, a GYÁÉV-nél, amelyiknél fénykorában hétezernél többen keresték a kenyerüket, aztán mondhatni egyik hónapról a másikra oda jutott a cég, hogy nincs tovább. Nem a cég gyengeségének volt a következménye. A kor, a sokkal nagyobb változások okozták. Az ezerkilencszázkilencvenes évek elején jártunk, és a GYÁÉV végelszámolás elé került.

Akkoriban sok-sok elvégzett nagy munka után egy jó kis csapattal Szentgotthárdon dolgoztam, az ott épülő Opel-gyár fő-építésvezetőjeként. A GYÁÉV akkori vezetője megkeresett. Abban az időben a győri nagycég még háromszázötven embert foglalkoztatott, főleg vagyonkezelés volt a dolguk, de meghatározó pénzforgalma már nem volt. Be kellett fejezni azokat a munkákat, amelyeket korábban elvállaltak, erre hívtak. Így jöttem vissza Győrbe, és jött velem egy ötvenfős építőcsapat, s kezdtek visszaszállingózni a régi kollégák. Az utolsó munkánk Komáromban volt, az Amstel-sörgyárban.

– Amivel lezárult életének egy hosszú korszaka...

– Így volt, ugyanis 1993-ban kiírtak egy privatizációs pályázati csomagot a Győrép Rt.-re. Két forduló lett belőle, s ezt 1994 áprilisában megnyertük hatan, akik összeálltunk erre a nagy vállalkozásra. A Győrép Rt.-ből létrejött az Integrál-Hexa, a száz százalékban magyar tulajdonú cég.

– Mennyi pénz kellett hozzá?

– A pályázati kiírás százhatvanhárommillióról szólt. A hat tulajdonos fizette ki. Részben saját erejéből, nagyrészt hitelből. Regénybe illő hónapokat éltünk át.

– Önök tehát győztek, aztán hogyan tovább?

– Úgy, hogy csatlakoztak hozzánk a régi kollégák. Nagyon gyorsan százhúszan lettünk. Építőmesteri szakemberek, betonozók, lakatosok, művezetők, technikusok, mérnökök.

– A csapat már együtt volt, és honnan jöttek a munkák?

– Akkor jött be az Audi Magyarországra, s nekünk a Rábán keresztül olyan hatalmas munkát sikerült megszerezni, amiről legfeljebb csak álmodhattunk. Annak idején a vagongyárnak mi építettük a százezer négyzetméteres óriáscsarnokot, én voltam az építésvezetője. Hatvan százalékban volt kész. A befejezéshez a németektől a Rába kapta az építési fővállalkozást, és az Integrál lett a munka generálkivitelezője. Mi voltunk az Audi első magyarországi építőpartnerei. Ez meghatározó lett a későbbiekre. Ami ezután következett, nagy-nagy sikersorozat az Audival. Egyre-másra kaptuk a világcégtől a megbízatásokat, és ez nagyon megerősítette a cégünket. Fel tudtuk venni a versenyt a vetélytársakkal. Párhuzamosan futottak a nagy munkák. Az Opel megvette a szentgotthárdi gyárat, ugye évekkel korábban mi építettük, a németek számára már nem volt ismeretlen az Integrál, az Opelnek is mi voltunk az első nagy építői. Az ezeken a munkákon szerzett tapasztalatok később, máig kamatoznak. Korrektség, maradéktalan megbízhatóság, gyorsaság, ütőképesség, csakis ezekkel lehetett boldogulni.

– A szakma annak idején meglepődött, amikor Sopronban egy nagy áruházi kivitelezést száz napra vállalt az Integrál.

– És száz nap alatt be is fejezte. Budapesttől Pécsig voltak a munkahelyeink. Volt olyan év, amikor egy időben harminckét élő munkahelyen dolgoztunk.

– Akkor persze nem százhúszan...

– Négyszázra gyarapodott a létszám, és „fazonosítani" kellett a társaságot. Vertikumokat hoztunk létre, kft.-ket, amelyek ugyan együttműködtek, de versenyhelyzetbe is kerültek egymással. A cégen belül teljes önállóságot élveztek.

– De arra is emlékezhetünk, amikor csökkent az Integrál lendülete.

– Ez igaz, mert csökkentek az ipari beruházások, váltani kellett, ezért aztán saját erős lakásépítésekbe kezdtünk. Ilyen vállalkozása akkor még csak nekünk volt Győrben. Marcalvárosban hatvannyolc lakásos társasházzal kezdtünk, és így építettünk több száz lakást. Még Pesten is befektettünk lakásépítésekbe... Ma már nem építünk lakást, az építési területek és a tervek talonba kerültek és ott maradtak.

– Váltás váltást követett a részvénytársaságnál...

– Ez igaz, a tizenhárom év óta, amióta működik az Integrál, a változások és változtatások jegyében zajlott. Ezután sem lesz másként. Idén a korábbitól eltérő vállalkozási formát alakítunk ki. Ez lesz az idei nagy változtatásunk. Az Integrál mint befektető is részt vesz a nagy projektek megvalósításában.

– Mára hányan maradtak a hat alapítóból?

– Hárman, akik operatív igazgatók.

– Már csak magánjellegű kérdéseim maradtak: Imre István – sok ismerőse szerint Imre Öcsi – ma egy tőkeerős építővállalkozás tulajdonostársa, és elnök-vezérigazgatója. Mi a hobbija?

– Mondhatni nincs. Én nagyon-nagyon takarékos ember vagyok.

– És az Integrál-DAC?

– Nem hobbi. Ifjú emberként a Győri Dózsában kergettem a labdát, amíg meg nem sérültem. S amikor úgy éreztem, meg kell menteni a város régi kedvenc csapatát, a DAC-ot... meg akartam felelni egy nagy-nagy kihívásnak.

– Aminek velejárója, hogy meglepő gyorsasággal rúgja ki a csapat edzőjét?

– A szót se szeretem, hogy kirúgni. Tény, hogy eredménycentrikus vagyok, és ha az Integrálnál elvárjuk magunktól, hogy sikeresek legyünk, lehet ez másként annál a csapatnál, amelyik a cégről is kapta a nevét? A kudarcot nagyon nehezen tudom elviselni. A váltáskor évődtem egy sort, aztán huszonnégy óra alatt döntöttem, s megköszöntem annak az edzőnek a munkáját, akit egyébként nagyra tartottam. Barátsággal váltunk el.

– Vámtiszt fiából lett építő, az ön családjában viszont már lesz követője.

– Két lányom és egy fiam van, aki építészmérnök. Remélem, hogy sikeres építész lesz belőle, s én vagyok a munkaadója.

Villámkérdések - Villámválaszok

1. – Emlékszik, milyen érzés volt az első millióját megszerezni?
– El se akartam hinni, hogy ennyi pénz létezik a világon.

2. – Elég akarni a sikert?
– Akarni kevés, tenni is kell érte, méghozzá rengeteget.

3. – Mit tart ma a legjobb befektetésnek?
– Hosszú távon gondolkodva a szellemi tőkét.

4. – Mennyit áldoz jótékony célokra?
– Több tízmilliót évente.

5. – Gazdag embernek tartja magát?
– Attól függ, hogy mi a viszonyítási alap.

6. – Mi a sikeres vállalkozás titka?
– Kiváló üzleti érzék, nagyon sok munka, szorgalom, korrektség.

7. – Lesz a vállalkozásának újabb nagy dobása?
– Lesz, mindennap egy nagy dobásra készülünk. Idén új stratégiával jelenünk meg, és bizonyosan meg fogjuk lepni vetélytársainkat.

8. – Támogat-e fiatal pályakezdő vállalkozókat, vállalkozásokat?
– Igen, pályakezdőket, a cégünknél, akik majd továbbviszik az Integrált.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Erdei hetedszer

Ökölvívás

Az esélyeknek megfelelően ismét megvédte címét Erdei Zsolt, a Boksz… Tovább olvasom