Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 22°C Még több cikk.

Segítség az iskolára nemet mondó gyerekeknek

Az iskoláskorú gyerekek szülei nincsenek tisztában azzal a ténnyel, mennyire gyakori jelenség az iskolába járás elutasítása – vélekednek pszichológus és pedagógia-szociológus szakemberek. Megfigyeléseik szerint, az összes iskolás egynegyedének életében előfordult már, hogy annyira megutálta tanárát, osztálytársait, vagy magát a tanulást, hogy végleg hátat akart fordítani ennek a kötelezettségnek.
Azt hihetnénk, az iskola miatti szorongás akkor a legerősebb, amikor először lép be a gyerek az osztályterembe. Ezzel szemben, leggyakrabban a 10-13 évesek körében fordul elő, illetve ebben az életkorban okozza a legtöbb súlyos problémát.

Amerikai szakemberek szerint erre az időre esik, hogy az addig védelmező közeget jelentő alsó tagozatból más típusú iskolába kerülnek át a gyerekek, illetve a megszokott tanító néni helyett sokféle szaktanárral kell megismerkedniük. Ráadásul mindez a hormonok beindulásának zűrzavaros időszakában történik. A kamaszodó gyerekek többsége önértékelési zavarokkal küzd, nincs tisztában saját magával, és ebben a helyzetben kell megélnie, hogy az alsó tagozat legnagyobb, tapasztalt tagjából egy magasabb iskolában a legkisebb, tapasztalatlan egyeddé válik. Ilyenkor egyesek különösen könnyen lesznek a felsőbb osztálybeli erőszakosabb gyerekek áldozatává.

Az ugratás, becsapás, heccelés következtében a gyengébb gyerek menekülési útvonalat keres, és ez az iskolába járás elutasítása – vélekedik Michelle Kees, a Michigan egyetem pszichológusa. Többen az iskola mellé járnak, különösen azok, akik túl nehéznek találják a tananyagot, vagy akiknél később valamilyen tanulási nehézséget (diszlexia, diszkalkulia) diagnosztizálnak.

Az iskolai beilleszkedési zavarokra kell gondolniuk a szülőknek minden olyan esetben, amikor a hét végén jókedvű, kiegyensúlyozott, és felszabadult gyermek fejfájással ébred hétköznaponként, illetve arra panaaszkodik, hogy fáj a gyomra és az iskolában nyugtalan, ideges – hívta fel a figyelmet a Nevadai egyetem pszichológusa, Christopher A. Kearney.

Szerencsés esetben a szülők szakemberhez fordulnak, s a pszichológus végül meghozza a megfelelő diagnózist, hogy az iskolaváltás súlyos izgalmi állapotot, szorongást indított el. Nem ritka, hogy csak hosszadalmas terápia és gyógyszeres kezelés hoz eredményt, amikor végre javulni kezd a teljesítmény, igaz, már egy másik iskolában, ahol nem ismerik az előzményeket.

A vizsgálatok szerint, súlyos következményekhez vezet, ha ilyenkor a család a tünetek láttán nem fordul szakemberhez. Először, rövid távú hatások jelentkeznek: elmarad tanulmányaiban a gyerek, elszakad a korosztálya tagjaitól, barátaitól. A hosszú távú hatás, ha végleg kimarad az iskolából, hogy kórosan alakul a családon belüli helyzete, antiszociális magatartásformákat vesz fel, izolálódik, majd anyagilag is ellehetetlenül, hiszen iskolai végzettség nélkül kiszorul a munkaerőpiacról, mindez nehezíti a párválasztását is.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Már gyűlnek a térségfejlesztési ötletek

Folyamatosan érkeznek az érdeklődők lapunk és a Life III. konzorcium által meghirdetett… Tovább olvasom